U zdravých dětí se objevují první slova okolo 8-15 měsíce věku života. Za slovo se považuje i citoslovce nebo slabika, kterou dítě pojmenovává určitý předmět nebo osobu ( ma = máma, ta= táta, ham = papat atd.)
Okolo 15.měsíce věku má dítě zhruba okolo 10 slovíček, ve 20 měsících už je to okolo 20 slov. Ve dvou letech má dítě zhruba 50 slovíček, které spojuje do krátkých vět. Ve 3 letech už je to více jak 1000 slov, dítě tvoří složitá souvětí, skloňuje, časuje, agramatismy se projevují už velmi málo. Dětská patlavost je v tomto věku ještě fyziologická, nicméně pokud dítě vyslovuje špatně více hláse, už je na místě logopedie.
Co je však nejdůležitější, je porozumění řeči. Zdravé dítě začíná mluvit, až když rozumí zhruba 50%, spíše tak 75% běžně mluvené řeči. To je alfa a omega všeho, bez toho děti mluvit nezačnou. Už 6 měsíční kojenec je schopný na slovní pokyn vyhledat očima pár základních předmětů nebo osob. Roční dítě už zvládá rozumět základním pokynům, zná názvy spousty předmětů, zná názvy základních zvířátek a činností. 18m dítě v pohodě zvládá dvojsložkové pokyny ( jdi do chodby a přines si botičky např.). Dvouleté dítě rozumí běžně mluvené řeči plynně, nemá s porozuměním žádné problémy. 30m dítě už zvládá odpovídat na otázky typu : „Čím se jezdí, z čeho se pije, co si oblékneš, když venku prší atd.“ Tříleté dítě už zvládá pojmy vztahové, má základy logického myšlení( zná barvy názvem , rozlišuje pojmy malý – velký, mokrý – suchý, dlouhý – krátký atd.)
Pokud dítě nerozumí na svůj věk, tak logicky ani nemluví na svůj věk ( exprese převládá nad recepcí u pár poruch – jedna z nich je čistá receptivní dysfázie, další je sémanticko-pragmatická porucha, která se občas řadí mezi poruchy autistického spektra)
Čeho si tedy maminka může všimnout už v raném věku dítěte?
Jak rozvíjet pasivní a poté i aktivní slovní zásobu?
Za sebe mohu doporučit knihu od autorek Charlotte Lunch a Julia Kidd – Cvičení pro rozvoj řeči, prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. V knize je velmi podrobně popsán vývoj dětské řeči a zejména, jak řeč přirozeně rozvíjet při běžných denních aktivitách a her. Popisuje také, jak pracovat s dětmi, které mají na poruchu komunikace podezření, nebo mají již diagnozu specificky narušeného vývoje řeči.
to je vážně poučný a začíná být aktuální i u nás. děkujem!
Super článek, malý moc nemluví a já jsem z toho byla špatná, teď vím že je vše v pořádku. Díky moc
Moc děkuju za článek. Alespoň už vím, že je něco špatně, když ve 21 měsících neukazuje, nebo jen výjimečně.
@eliska_z Jak to u Vás dopadlo ? Mala má 20 měsíců a taky neukazuje.
@katschenka Jsme od 2,5 roku v péči psychologa a logopeda. Zatím má syn ve 3,5 letech "opoždění" ve vývoji o cca rok v některých složkách, hlavně v grafomotorice, a vypadá to na poruchu pozornosti (na přesnou diagnózu je prý brzy). Ale cvičíme už rok doporučené cviky pro rozvoj hrubé a jemné motoriky, prohlížíme knihy a mluvíme a mluvíme, aby se to trochu srovnalo. Pokrok je trochu vidět.
Začni psát komentář...
Zajímavé a hlavně velice důležité 😵