Dvojjazyčná výchova a problémy s řečí. Poraďte

lauren1967
22. zář 2011

Ahojte.Chtěla bych se poradit s někým, kdo má podobný problém jako my.Máme doma dvojjazyčnou výchovu(manžel mluví anglicky).Starší dcera nikdy neměla žádný problém a ve třech letech mluvila plynule oběma jazyky.Synovi teď byly tři roky a já se snažím mnohem víc než u dcery, ale někdy jsem beznadějná.Syn mluví jen o tom, co ho baví a jen když se mu chce.Používá jen kratičké věty a někdy mluví ve třetí osobě. Když nechce tak nereaguje a pokračuje ve své činnosti.Někdy se mi zdá, že mi vůbec nerozumí.Další den mám třeba opačný pocit.Anglicky říká jen pár slov, ale zdá se, že rozumí.Někdy se snaží po manželovi opakovat všechno možné, jindy ho ignoruje.Když se syn snaží něco rychle povědět, zní to jako blábol, ze kterého rozumím třeba jen jedno slovo.Ukazuji mu obrázky, povídám mu a večer čteme pohádky.Syn když nemá náladu, tak nespolupracuje a odejde si hrát.Byli jsme u dětské psycholožky, která řekla, že by to mohlo být dvojjazyčnou výchovou a ať ještě počkáme.Stává se mi, že mně syn vůbec neposlouchá, utíká mi a vzteká se. Někdy si nevím rady.Pár lidí na hřišti mi řeklo, že by potřeboval namlátit, ale tím bych asi nic nevyřešila.Předem děkuji za každou radu.

sisstin
23. zář 2011

Ahojky, myslím si, že u vás nějaký problém je 😉 děti z bilingválních (popřípadě vícejazyčných rodin) nemají problém s porozuměním mluveného ve všech jazycích, problém může nastat s tou expresí (mluvením). Děti musí zpracovat dva a více jazyků, dost často bývá u těchto dětí opožděný vývoj řeči 😉

U vás mi to ale přijde buď jako vada řeči, která je receptiví - dítě má problém s porozuměním mluveného, zvuk (slova) mu nepřináší informaci, takže mu dlouho trvá, než mu určité slovo dá smysl a uloží si ho do pasivní slovní zásoby. Samozřejmě tvůj chlapeček by to měl ještě ztížené tím, že má ty jazyky dva 😉

Popřípadě mi to trošku zavání autismem (čímž netvrdím, že ho tvůj chlapeček má) - ale jak píšeš, že někdy reaguje, někdy úplný nezájem....mluví jenom o tom, co ho zajímá (baví), nespolupracuje, vztek atd. Může to znamenat xy dalších věcí, ale zrovna tyhle dvě mě napadly. Rozhodně bych se pídila po kvalitnější diagnostice a nespokojila bych se s tím, že je syn v pořádku a mám přijít déle.

Zkus mrknout k nám do tématu 😉 https://www.modrykonik.cz/diskuse/tema/maminky-...

ari21
6. říj 2011

Ahoj Lauren, soucitim s tebou, protoze mam podobnou zkusenost se svymi detmi. Starsi dcera mluvila ve trech letech velice dobre cesky, anglicky, ve skolce do pul roku i nemecky. Moje deti maji totiz 3 jazyky. Mladsi dcera dlouho nechtela krome par slovicek rici nic.Vsichni mi rikali, neboj, ona pak bude mluvit celymi vetami. Tak tohle se u nas opravdu nestalo, okolo tretiho roku zacala pomalu mluvit a rec si osvojuje po kouskach jako kazde jine dite, jen o dost pozdeji. Ted ji jsou 3 a pul roku, porad jeste nerekne co chce, radeji fnuka, ale snazi se a pokroky dela, coz je hlavni.
Dite, ktere se nedokaze verbalne vyjadrit, je oproti jinym detem mnohem vice frustrovane a citi se casto nepochopene, proto se chova casto odmitave, je rado samo a vzteka se. To vse je normalni i u me dcery, v zadnem pripade to neni znamkou autismu. Kazde dite se vyviji podle sveho tempa, ktere mu nikdo nepredepise. Urcite je i v tvem okoli dite, ktere se naucilo chodit v roce a tri ctvrte, mozna se budes citit jako jeho maminka, ktera ve srovnani s jinymi si delala starosti. Vse chce svuj cas!!!
Preju ti hodne trpelivosti, ktera i me casto chybi.

lauren1967
autor
11. lis 2011

Ahoj, moc ti děkuji za odpověď.Ta předešlá odpověď mě tak vyděsila!Když jsem se podívala na ty příspěvky o autistických dětech byla jsem tak zničená,to si ani nedovedeš představit.Byla jsem s ním pro jistotu na vyšetření u neurologa a ten si z mých obav ťukal na čelo.Syn je trošku opožděný, ale prý to nic špatného neznamená.Škoda, že jsem si tvou odpověď nepřečetla dřív.Byla jsem tak vyděšená, že už jsem na tyhle stránky ani nešla.Můj syn od té doby udělal pokrok.Byli jsme i u paní logopedky a ta nám doporučila cvičení na zvýšení slovní zásoby.Kluk se teď vzteká daleko méně a víc mluví.Začal se víc kamarádit s taťkou a začal říkat první krátké věty v angličtině.je na něm vždycky vidět jak ho to těší,když se dokáže vyjádřit.Dokonce když jdeme všichni ven, tak si většinou uvědomuje na koho kterou řečí mluvit.V češtině už začal říkat i delší věty, jako Mami, kde je ten méďa,já ho chci vzít apod.Mám z toho strašnou radost.Díky tomu si i více hraje se svou sestrou.Vymýšlejí spolu hry apod.Vždycky mě potěší slyšet jak se spolu smějou a kočkujou se.Teď spíš máme problémy se stolováním a oblékáním se a obouváním, ale snad se to než půjde příští rok do školky všechno naučí🙂 Nemám moc trpělivosti, ale syn mě učí jak být trpělivá.Přeji ti hodně štěstí a ať se ti daří!

sisstin
12. lis 2011

@lauren1967 tak vyděsit tě určitě nebyl můj záměr 😉 Taky jsem ti nedala odkaz na diskuzi o autistických dětech, ale na naší diskuzi, kde mají děti problém s řečí!! 😉 Buď mají jen opožděný vývoj řeči, nebo expresivní dysfázii (tu má syn, rozumí i vývoj má jako vrstevníci, ale špatně mluví), nebo děti, které mají smíšené či receptivní formy (mají opožděné i porozumění řeči).

Nikde jsem nenapsala, že je tvůj chlapeček autista!!! Jen jsem ti napsala jednu ze spousty možností, které způsobují to, že má dítě problém s řečí a i "jinak" se chová 😉 Ty jsi to podala tak, že má chlapeček problém i s porozuměním mluvené řeči (možná je to jenom tou písemnou komunikací a vyznělo to jinak), což teda pak problém je vždycky 😉

Pokud rozumí normálně, a jen hůř mluví, tak to je tak, jak psala @ari21 u vícejazyčných rodin může být problém s tou expresí, děti můžou mít opožděný vývoj řeči, protože si musí ty jazyky v hlavě "srovnat". Jsem ráda, že syn udělal takové pokroky a přeji spousty úspěchů do dalších dní 🙂

lauren1967
autor
13. lis 2011

No jo, když já se vždycky ze všeho moc vystraším a ve všem se vrtám ajak jsem tu seděla u počítače a vrtalo mi to v hlavě,tak jsem klikala všude možně a pak už se mi zdálo všechno možné ☹Dokonce se mi zdálo,že tam jsou určité podobné znaky. Taky mi pak u doktora řekli, že spíš potřebuju vyšetřit já 🙂.Jinak jsem ráda, že se to lepší.Jde to pomalu, ale zlepšení tam je a to je pro mě to hlavní. Myslím, že ale máme před sebou ještě dlouhou cestu. 🙂 Musím být trpělivá úplně ve všem a někdy jsem pěkně na nervy a pak se často i bezdůvodně vystraším. Tak se měj a přeju hezkej večer.

sisstin
14. lis 2011

@lauren1967 tak nějaký ten auti rys má každé dítě, a obzvláště děti, které mají problémy s řečí..tam těch auti rysů může být i víc 😉 on je zas problém, že většina neurologů, pediarů a bohužel i psychologů toho moc o PAS (porucha auti spektra) neví, myslí si, že autík je jen dítě, který se nemazlí a nemá oční kontakt, ale těch typů je strašně moc...od lehkých poruch až po ty nejtěžší 😉

Jak píšu, nejdůležitější je to porozumění řeči, na tom všechno stojí a padá...tříleté dítě by mělo chápat otázky typu: co svítí v noci na nebi, co svítí ve dne na nebi, co nám měří čas" atd. Mělo by rozlišovat pojmy jako malý - velký, největší - nejmenší, široký -úzký 😉 U těch nemluvících (málo mluvících) dětí se to trénuje přes obrázky, vyskládáš před dítě třeba obrázek sluníčka, měsíce, hodin a dalších a právě se ptáš a dítě ukazuje správné odpovědi 😉

Píšeš, že je chlapeček dle neurologa trošku opožděný, tak možná tam bude lehce opožděné i to porozumění...já jelikož mám dítě s vývojovou vadou řeči, tak už jsem dost obezřetná právě co se týče toho mluvení a hlavně porozumění, protože pak k nám chodí maminky, které evidentně mají děti s vadou řeči a nikdo to neřeší. Pediatr, ani neurolog atd. Vždycky zahlásí, že je to kluk, že kluci jsou líní mluvit apod. 😝

Ale pokud chlapeček tvoří takové pěkné věty, jako píšeš, tak to fakt spíš vypadá jenom na opožděný vývoj řeči...můj syn by ted čerstvě ve 4 letech takovou gramaticky čistou větu nesložil, mluví jak google překladač 😉

Měla bys syna rozvíjet ve všech složkách vývoje (cíleně), to mluvení je takovej vrchol ledovce a předchází tomu xy jiných dovedností. Ono u dětí, které mají nějaký problém s řečí (nemusí to být ani na diagnozu), je potřeba se věnovat tak nějak víc, intezivněji a jinak, než dětem, které mají prostě ten vývoj naprosto normální...

zkus mi mrknout do alba, třeba tě nějaká pomůcka zaujme https://www.modrykonik.cz/fotoblog/sisstin/albu... popřípadě můžeš mrknout na můj blog, mám tam hodně videí a ukázek, jak s dětmi, co mají problém s řečí pracovat 😉 http://www.tichysvet.blogspot.com/

Je to fakt běh na dlouhou trat, syn mluví už rok a furt je to příšerný...ale u vás je celkem slušná naděje na jenom opožděný vývoj řeči z důvodu cizojazyčnosti 🙂

sisstin
14. lis 2011

@lauren1967 já jsem spíš za to, abys navštívila klinického psychologa, který tomu ale opravdu rozumí...a důkladně vyšetří dítě po všech stránkách. Nevyčetla jsem, jestli bydlíte zde nebo v nějaké anglicky mluvící zemi 😉 tady je nejlepší Dr. Krejčířová z Krče, je to fakt odborník na svém místě a hlavně umí ty děti tak namotivovat a zaujmout, že tam opravdu spolupracuje i dítě, které jinak moc nespolupracuje 😉

Ten psycholog udělá dítěti vývojový profil (ty testy jsou formou hry, dítě doplnuje, skládá, ukazuje obrázky, maluje atd.), a přesně zhodnotí, na jaké úrovni se v určitě složce vývoje nachází 😉

My chodíme už od 27měsíců (já měla podezření na vadu řeči už v roce a půl), a za tu dobu se cílenou prací syn opravdu neskutečně zlepšil, má IQ v neverbální složce dokonce v lehčím nadpůrměru. Ty dysfatické děti (pokud mají tu poruchu expresivní, tj. jenom špatně mluví, ale rozumí normálně), tak ty mají ten vývojový profil v normě, popř. v širší normě...zaostává čistě jen ta samotná aktivní řeč. Děti, co mají problém s porozuměním, můžou v něčem zaostávat více, protože přes porozumění řeči se všechno učíme a rozvíjíme myšlení.

No a pak auti děti mívají ten profil silně nevyrovnaný, třeba zrakové rozlišování mají k věku (v tom bývají autíci dobří), ale třeba zas ta sociální složka je na úrovni kojence nebo batolete. Jsou tam obrovské rozdíly+teda ty abnormity v chování 😉

Ale i děti s poruchou řeči můžou mít nějaký ten auti rys - syn je třeba obrovsky vybíravý v jídle (to je dost příznačné právě u autistů), a je hrozně úzkostný na pořádek - vidí někde nějakej drobek a hned hysterčí, že to musí uklidit. Ale jinak se chová naprosto normálně, komunikuje neverbálně a ted už i verbálně, spolupracuje, je empatický atd., takže PAS nemá (máme ho vyloučený hned od těch 27měsíců), ale prostě tyhle děti se chovají trošku jinak...v něčem 😉 ta špatná řeč prostě zasahuje ten vývoj celkově 😉

lauren1967
autor
15. lis 2011

Ahoj, hlavně mě zase nestraš. 🙂 Malej má taky pár zvláštností, jako třeba se rozhodl, že bude jíst rukama.S tím propojením řeči a dalšího vývoje máš asi pravdu.Jemu se třeba za poslední měsíc dost zlepšuje jemná motorika.Začal krásně obracet stránky, hrát si s legem atd.Moje dcera například když byla malá, tak musela mít na stole všechno v určitém pořádku,jinak hysterčila. Navíc už ve dvou letech hrozně rychle skládala puzzle.A teď žádné problémy nemá.Kdyby ti to nevadilo, mohla bys mi poslat kontakt na tu psycholožku?Třeba bych tam mohla zajít.My bydlíme v Čechách a s tou angličtinou je to problém taky asi proto, že je manžel do večera v práci 😢 .Dcera to měla lepší.To jsme bydleli v Anglii a manžel chodil z práce podstatně dřív a já s ní byla celý den. Jinak se musím pochlubit, syn včera řekl Podívej se na tu motorku. a pak taky Já bych chtěl kreslit na papír.Ale takhle nemluví pořád, taky spíš říká jen slova a když neví jak se něco řekne, tak na to ukáže a řekne že chce tohle. Taky pracujeme s obrázky, sluníčko a měsíc zná, dokonce ho ukáže i na obloze.Malé a velké ještě moc ne, ale ví nahoře a dole.Snad bude všechno v pořádku.Snažím se si to tak nebrat a radovat se z každého pokroku.Ahoj

sisstin
15. lis 2011

@lauren1967 emal na Dr. je dana.krejcirova@ftn.cz piš fakt hned, Dr. bude mít každou chvílí už stop stav a další pacienty bude objednávat zas až v dubnu. Počítej, že čekací lhůta je 6-9měsíců, k dobrým odborníkům se fakt čeká, protože má strašně narváno 😉 Pokud by se chlapeček do té doby rozmluvil, tak není problém vyšetření zrušit po emailu, ona dá termín někomu jinému, kdo na něj čeká 😉 Asi ti bude nabízet místo sebe kolegyni Křížovou, ale tu nebrat 😉 Dr. odepisuje do 24h, v tom prvním mailu stačí jen tak lehce popsat obtíže a poprosit o termín. Až budete mít ten termín, tak cca týden před ji napiš hodně podrobný email o tom, jak se chlapeček vyvíjel atd. Ona si to vytiskne, a už bude trošku vědět předem 😉

Jinak teda tvůj chlapeček tvoří věty fakt gramaticky čistý, syn by takovou větu nestvořil. On mluví stylem: "Paní ne, zvoní ne, Péta otevřít"..což v překladu znamená, že paní nezvonila ve školce, protože ji šel otevřít...a to jako nepočítám tu jeho výslovnost 😉

A tvůj syn používá modální slovesa jako : bych chtěl, používá i zájmena - já atd. To syn nepoužívá absolutně vůbec, o sobě i o všech ostatních mluví v třetí osobě, nepoužívá : já, my, ty... nesklonuje, nečasuje atd. Prostě fakt jak když si něco hodíš do googlu a necháš si to přeložit 😉

Takže myslím, že u vás to fakt bude jenom opožděný vývoj řeči třeba s mírnými znaky ADHD 😉

lauren1967
autor
16. lis 2011

@sisstin Díky moc, napíšu jí a uvidíme.Přeji ti hezký svátek. 🙂

lauren1967
autor
16. lis 2011

@ari21 Ahoj,
Já jsem ti sem něco napsala hned zkraje a až po dlouhé době jsem si všimla, že jsem ti neodpověděla, ale asi jen napsala příspěvek. Chtěla jsem ti jen poděkovat .Hodně jsi mě povzbudila a dala mi naději.Ještě jednou ti moc děkuji a přeji ti pevné nervy.Já je moc pevné nemám a hned šílím, ale pomalu se také začínám učit a když vidím pokroky tak vidím, že to stojí za to. 🙂 Ahoj.

mamkamarketa
14. únor 2012

ahoj,rada bych obnovila toto tema a treba mi maminky,co maji tatinky cizince poradi 🙂
syn 3r2m preferuje anglictinu a cesky mluvit moc nechce. Zijeme v cechach. ja na nej mluvim cesky,manzel je american. 2 roky jsem s nim byla doma a cely den byl ''cesky'' ve 2 letech sel do skolky,kde cast zamestnancu jsou anglicky mluvici lide. v te dome zacinal teprve vice mluvit a vsimla jsem si,ze preferuje anglictinu,ale ted je to mnohem horsi. pohadky a vsechno vyzaduje v anglictine.kdyz si mluvi pri hre je to vzdycky anglicky.
ted se cesky domluvi se mnou (je mu spatne rozumet) mluvi v jednoduzsich vetach. 'napr. tramvaj dvanact andel vlacek'' v jeho jazyce to znamena chci jet tramvaji 12 na andel na vystavu vlacku.
ale anglicky mluvi dobre a velmi ciste. je mu krasne rozumet. mluvi vice a lepe. kdyz treba mluvi s tatou, zepta se ho ce dela on a pak rekne,ze se treba kouka na mickey mouse,ze nema cas,ze se uvidi pozdeji.
nevim jak ho mam donutit mluvit vice cesky? 😕 myslite,ze to je problem? 😨

lennus
14. únor 2012

Ahoj holky, napsala jsem diplomovou práci od bilingvismu a informace z ní jsem dala na vlastní webové stránky, které tedy ještě nejsou komplet hotové, ale můžete se podívat: http://bilingvismus.cz/index.htm
Jsou tam i kazuistiky - konkrétní případy rodiny, tak to může třeba někomu z vás pomoci. 😉

@lauren1967 Co jsem doposud vyčetla, tak dětem, na které se mluví dvěma jazyky, někdy trvá déle, než se do toho dostanou a kluci jsou taky někdy pomalejší. Já bych se tím úplně netrápila, určitě to bude v pohodě.

lennus
14. únor 2012

@mamkamarketa Já bych ho nenutila, chce to trpělivost. Mluv na něj pořád česky, ty děti rozumí, ale někdy jim více trvá, než ten jazyk začnou používat. Angličtina je i lehčí, tedy aspoň základy,t ak možná mu víc vyhovuje. A pokud žijete v Čechách, tak jednou Čj stejně bude na vyšší úrovni. On nechodí do školky?

mamkamarketa
14. únor 2012

@lennus chodi do skolky. rok. ale je to cesko-anglicka skolka. ma ceskou ucitelku a anglickeho ucitele. co vim,tak na tom uciteli je cely den nalepeny 😒

anrebcz
15. únor 2012

@mamkamarketa Jsem rada, ze se tato diskuze obnovila, moc me to zajima. Do budoucna to taky budu 'resit' a kazda rada se hodi.
@lennus Moc dik za tvoje prispevky a rady. Ta Tva diplomka mi docela pomohla 'udelat si jasno'. I kdyz, kdyz jsem to lehce nadhodila pred manzelem, tak se mu moc nezdalo, ze bych mela na dite od mala mluvit cesky (zijeme v UK), hlavne protoze nam nikdo (oni on) nebude rozumet. Zatim to nijak nehrotim, az to bude aktualni tak mu dam precist nejakou literaturu 🙂

lennus
15. únor 2012

@anrebcz To jsem ráda, že pomohla. To víš, já jsem jen teoretik. Akorát jsem zkoumala, kde se dalo. Není u nás bohužel moc dostupné literatury, ale i ty rozhovory pro mě byly přínosem. Tím svým jazykem se vždy domluvíš líp, i když určitě anglicky mluvíš perfektně, taky aby mělo vazbu s Tvojí rodinou. Myslím si, že pokud nejsou vážné důvody - třeba nějaké potíže s mluvením, dvojjazyčnost je jen plus. 😉

Chtěla bych ještě udělat diskuzi na tom svém webu, mohlo by to spoustě maminek pomoct.

anrebcz
15. únor 2012

@lennus Az budu mit vlastni zkusenosti, tak rada prispeju 🙂

lauren1967
autor
25. únor 2012

@lennus Ahoj, zase jsem se sem po dlouhé době podívala a vidím spostu nových příspěvků.Určitě si musím přečíst Tvou práci.Můj syn je nakonec celkově asi o rok opožděný ve vývoji, byla jsem u paní psycholožky, která s ním dělala testy.Neurolog říkal také něco o idioglosii(syn někdy strašně mele a není mu z ničeho nic rozumět, ale to už se stává míň a míň).Mluvení se pěkně rozjíždí.Chodíme také k logopedce.Ta napřed říkala, že má dysfázii, ale on teď začíná říkat celé pěkné věty, používá gramaticky správně zájmena, slovesa (mně je horko,já nemám hlad, dej mi to, to je můj sýr, já chci spinkat, já mám taky pruhovaný tričko atd)a při poslední návštěvě se paní logopedka o dysfázii nezmiňovala.Kluk preferuje jasně češtinu, protože tátu vídá míň, ale už lépe rozumí, hrajou si spolu, moc se snaží domluvit, tak snad to půjde.vyrábím mu různé pomůcky, pořád na něj mluvíme, on teď pořád opakuje a najednou třeba řekne:Mami, jsi v pořádku?Nebuď smutná.A začne dělat šaškárny, aby mě rozveselil.Cítí, že si kvůli němu dělám starosti....Školku budeme mít se speciální pomocí, ale stejně mám strach, jak to zvládne.Přeji vám všem hodně štěstí! 🙂

lennus
25. únor 2012

@lauren1967 A kolik je mu let? Třeba je to fakt jen dvojjazyčností a srovná se to. Hezky mu pomáháte, určitě to bude dobrý! 😉

lauren1967
autor
27. únor 2012

@lennus Ahoj, v září mu byly tři roky a uměl asi jen 40 slov.Teď už řekne i celou větu, ale někdy si není jistý, neví jak odpovědět apod. Všechno mu vysvětluju a opakuju a někdy chápe,jindy ne.Ale to je lepší než dřív, kdy neuměl ani říct jak se jmenuje.Teď už začíná třeba pomaličku používat i slova jako mám rád (sestřičku, mámu apod).To ještě před týdnem neznal.Fakt se strašně snaží, ale je to náročný.No a taky musíme do září nacvičit oblíkání a stolování(žádná sláva) 🙂 Anglicky umí zatím jen podstatná jména a dvě tři slovesa.Pokouší se o jednoduché věty, ale alespoň, že chce s manželem komunikovat a neodmítá ho, to je pro nás jako zázrak.Určitě je to na dobré cestě, ale strachu jsme si užili dost,když jsme nevěděli co s ním je...

multik
3. bře 2012

Ahoj. Udelali jsme stranku www.multiglot.eu, ktera je zamerena na deti vyrustajici ve vice jazycich. Mozna se nektere informace budou hodit.

mamkamarketa
3. bře 2012

@multik dekuji za odkaz. skvela stranka!

sisstin
3. bře 2012

@multik ahojky, koukala jsem na stránky, jsou moc pěkné. Zaujalo mě, že u vývojové dysfázie tam nedoporučujtee vysazení jednoho jazyka ( v rodině). Třeba Dr. Krejčířová (fakt kapacita) toto právě doporučuje, což je jediná věc, se kterou s ní já nesouhlasím. Přijde mi blbost u dvojjazyčných rodin jeden jazyk vynechat, to prostě nejde.

Syn má expresivní dysfázii, otec je Slovák. Syn rozumí obou řečím normálně, mluví česky - teda česky jako dysfatik 😅 😅 😅 ale třeba právě po MP opakuje slovenské tvary, ale sám je naštěstí nepoužívá. S tou slovenštinou teda nepřijde zas nijak extra do styku, zhruba 10dní v měsíci 😉 Prý je právě u dysfázie (expresivní) paradoxně horší, když jsou ty dva jazyky navzájem podobné. Protože dítě se musí učit dva rozdílné motoricko-kynetické vzorce, které se ale liší třeba jen jednou hláskou. Takže je lepší, když ty jazyky jsou úplně jiné.

sisstin
3. bře 2012

@multik jo, a ještě..u dětí, které mají opožděnou i recepci (porozumění) taky doporučujete nechat oba jazyky? Znám právě víc dětí se smíšenou (receptivní) dysfázií, co jsou z bilingválních rodin a maminky moc nevědí, co s tím. Krejčířová opět doporučuje nechat pouze jeden jazyk a mluvit v jednom jazyku, které dítě bude nejvíc potřebovat.

sisstin
3. bře 2012

@multik jinak ona teda samozřejmě netvrdí, že vysazením toho jazyka se ta vada zázračně zlepší, to vůbec..ale prostě pro dítě to bude 2x mín náročné se tu řeč naučit, než když se musí učit dva motoricko-kynetické vzorce pro každé slovo... 😉

lauren1967
autor
3. bře 2012

Nám bylo také doporučeno upřednostnit jeden jazyk, ale on syn chce mluvit i tím druhým a snaží se a dost to dává najevo, má radost, že se dorozumí, tak ho necháváme a uvidíme, jak se s tím popere.On stejně vidí tatínka daleko míň než mě, takže přirozeně mluví mnohem víc česky a tatínek zase taky mluví víc a víc česky, takže i kdyby to syn nezvládl, nakonec se spolu za čas stejně domluví 🙂 .

lauren1967
autor
3. bře 2012

@multik děkuji mockrát za odkaz na stránky, určitě se kouknu 🙂

binki
30. bře 2012

lauren1967: nemusí mít žádný jiný problém, než že to je jen těžké... agresivita může vycházet z toho, že se nedorozumí, jak by chtěl. Máme doma 4 jazyky. Já česky, manžel (když je doma arabsky), chodí do turecké školky s angličtinou... Měla jsem podobný problém, když nastoupil do školky. Na podzim mu bude 5. Nejtěžší to bylo kolem třetího roku. Miloval děti, ale neuměl s nimi komunikovat. Teď už plynně turecky umí... A kluci jsou trošku oříšek, no.

Nic se nestane, když kontaktuješ vývojovou psycholožku a probereš s ní, jak mu to ulehčit. Jeho mozek se ale vyvíjí a není to snadné... Dodržujete pravidlo jedna osoba-jeden jazyk?

Doteď syn mluví o sobě v češtině v ženském rodu... Ptala jsem se na to ve školce i ve škole, prý je to normální. Držím Ti pěsti.

binki
30. bře 2012

a klidně mrkni na můj blog o vícejazyčnosti: http://www.habitatbohemicus.blogspot.com/