Jak oznámit zaměstn. nástup na RD+žádost o čerpání dov.?

d19
16. zář 2008

Ahoj, jsem teď na MD. Musím zaměstnavateli oznámit, že po skončení MD nastupuju na RD do tří let věku dítěte. Taky si chci požádat o čerpání dovolené (s nástupem na RD), ale nevím, na kolik dnů mám nárok. Zaměstnavatel se jaksi neobtěžuje mi to sdělit, ačkoliv jsem účetní psala, tak nic. Můžete mi poradit, jak mám oznámení o nástupu na RD a žádost o dovolenou formulovat? Potřebuju to mít dobře napsané, protože se obávám, že mi zaměstnavatel dovolenou nebude chtít dát ☹ a tak abych to mohla případně řešit dál. díky

esuska
16. zář 2008

d19,

žádost o RD napíšeš - žádám o rodičovskou dovolenou do 3 let věku svého dítěte - tj. a datum ke kterému bude mimi 3 roky. Oni Ti musí odesat, že to berou na vědomí.

O čerpání dovči jsem to já ( na radu naší účetní ) napsala takhle: žádám o čerpání řádné dovolené po skončení PPM.
Ale kolik máš dnů to by ti měli říct, zkus tam zavolat, my jsme obr firma, ale účetní je super, všechno mi poradila, řekla na co mám nárok. Jsou to dva dopisy o jedné holé větě, ale stačí to - vlastní zkušenost. 😉

kacka.va
16. zář 2008

mně zaměstnavatel oznámil automaticky, že mi končí MD a dal mi papír, kde jsem vyplnila, jak dlouho budu na RD a zároveň mi dal papír, že budu čerpat dovolenou.

d19
autor
17. zář 2008

U nás ve firmě mi právě nikdo moc neporadí. A budu mít asi problém s čerpáním dovolené, zatím ji žádná mamina nedostala. I když zaměstnavatel čerpání musí umožnit, tak u nás se to neděje ☹ – řeknou, klidně se s námi suďte. Spoléhají totiž na to, že se chtějí maminy po RD vrátit zpět do práce, tak se soudit nebudou.

A mám tedy napsat, že ŽÁDÁM o RD ... nebo napsat OZNAMUJI, že nastupuji na RD ...? Nevíte, jak je to v zákoně?

jandaj
19. zář 2008

taky budu řešit tento problém, ale mě prodili na osobním oddělení, že hlavně musím dovolenou začít čerpat hned následující den po skončení MD, jinak se mi prý bude krátit. Jinak jsem se dočetla, že zaměstnavatel nemá povinnost proplácet dovolenou, tak fakt nevím, ale až něco budu vědět, určitě to sem napíšu. MD mi končí 12. října

d19
autor
19. zář 2008

jandaj: kde jsi se dočetla, že zaměstnavatel nemá povinnost dovolenou proplácet? Já ji nechci proplatit, ale vyčerpat (což je ale ve finále stejně jedno, protože za čerpání dostaneš peníze).

V zákoníku práce (§ 217, odst. 5) jsem našla tohle – Požádá-li zaměstnankyně zaměstnavatele o poskytnutí dovolené tak, aby navazovala bezprostředně na skončení mateřské dovolené ….. je zaměstnavatel povinen žádosti vyhovět.

Jenže u nám ve firmě, stejně dovolenou nedávají. ☹ Zákon je jedna věc a realita druhá, spoléhají na to, že se s nimi nikdo nebude soudit.

vojtisek2007
19. zář 2008

d19 - z tohohle i já usuzuji, že zaměstnavatel nemá povinnost dovolenou proplácet - pouze při skončení prac.poměru

Zaměstnanci přísluší náhrada mzdy nebo platu za 4 týdny nevyčerpané dovolené pouze v případě skončení pracovního poměru. Náhrada mzdy nebo platu za tu část nevyčerpané dovolené, která přesahuje 4 týdny, přísluší zaměstnanci nejen v případě skončení pracovního poměru, ale i v případě, že zaměstnanec nemohl tuto dovolenou vyčerpat do konce příštího kalendářního roku.

d19
autor
19. zář 2008

vojtisek2007: zaměstnavatel nemá povinnost dovolenou proplácet... ale je povinen vyhovět žádosti o její čerpání (po skončení MD). Pokud dovolenou čerpu, tak za ní dostanu i peníze, není to tak?

jandaj
19. zář 2008

no četla jse mto v Betynce

vojtisek2007
19. zář 2008

d19 - jo, zaměstnavatel je povinnen umožnit vybrat si řádnou dovolenou, pokud navazuje bezprostředně na mateřskou dovolenou a samozřejmě ti jí zaplatí....

kacka.va
19. zář 2008

ale holky, proplácet dovolenou je něco jiného, než ji čerpat a dostat za ni peníze. proplácením dovolené se myslí to, že si jí zaměstnanec vůbec nevybere a dostane za to zaplaceno, což některé firmy dělají další rok, než kdy vznikl na dovolenou nárok. takže si dovolenou vyberete, normálně ji budete mít placenou jako dovolenou.

jandaj
19. zář 2008

takže to bude fungovat tak, že nastoupím na rodičák a zároveň budu čerpat dovolenou?

vojtisek2007
19. zář 2008

jo, přesně tak, nastoupíš na rodičáka protože už není omezená výše přivýdělku tak můžeš čerpat dovolenou, kdybys ji nezačala čerpat hned, mohl by ti ji zaměstnavatel krátit....

jandaj
20. zář 2008

jo jo to mi říkala ta paní na osobním, že musím nastoupit hned, jinak se mi bude krátit a to by byla škoda, mám totiž 32,5 dne 🙂

hablenka
22. zář 2008

holky mam takový dotaz nevíte, když jsem čerpala dovolenou , kterým čtvrtletím se to platí? mně učetní řekla , že posledním čtvrtletím před čerpáním dovolené na zotavenou, ale myslím si, že by to mělo být za poslední čtvrtletí před nástupem na mateřskou dovolenou.

vojtisek2007
22. zář 2008

je to čtvrtletí před čerpáním dovolené - a i logicky teda to čtvrtletí než jsi nastoupila na mateřskou - pak jsi příjem neměla a průměr za dovolenou teda zůstává stejný....jestli mi rozumíš...

hablenka
22. zář 2008

jj rozumim takze by to melo byt to posledni čtvrtleti, kdy jsem fyzicky pracovala, a moje ucetni mi tvrdi, ze to ma byt čtvrtleti pred dovolenou a tudiz me okradli, protoze mi dali to co jsem mela ve smlouve 😠

eviu
Odpověď byla odstraněná
Zobraz
j.a.n.i
9. srp 2010

@eviu Jestli myslíš to čerpání v návaznosti na mateřskou, taky bych napsala něco ve smyslu: Žádám o čerpání celé výměry dovolené na zotavenou a návaznosti na MD, tj, od data XY do data YZ, celkem XX dní. Co víc tam psát. Nebo v některých firmách jen stačí vyplnit dovolenku a nechat si ji podepsat.

verunka8
16. srp 2010

myslíte že ten rodičák a dovolenou mám řešit s vedoucím nebo mám rovnou napsat mojí učetní? fakt nevím co je lepší.

j.a.n.i
16. srp 2010

@verunka8 Asi spíš s vedoucím... nebo tedy podstatné je poslat to oficiální cestou do práce, abys to měla podložené a pak už je jedno s kým to budeš řešit.

kdaniela
20. pro 2010

ahoj holky,mám prosbu,potřebuju potvrdit,zda je to tak jak si myslim-nevyčerpanou dovolenou,abych nepřišla o dovču a penízky z mateřský(pokud bych čerpala v době mateřský) mám nastoupit první den rodičáku?plus mám ještě nárok i na poměrnou část z doby mateřský,když to přelezlo rok,že?takže letošní tu co mi tam zbyla,co mám na poslední výplatní pásce(mám celej rok) plus poměrnou část z 2011 což je jedna dvanáctina za celý měsíc,tj např,když máme 25 dní a budu mít rodičák od půlky února,tak 2 dny...takže celkem 27 dní...a na částku rodičáku co mi pak přijde to nemá vliv,to by mělo jen u mateřský,že?děkuju moc za potvrzení nebo upřesnění😉

ankava
20. pro 2010

@kdaniela ahoj, myslím, že by se o to, jak to bude měl postarat tvůj zaměstnavatel 🙂 ženský ve mzdovkách tyhle věci mají v malíku.
Jinak podle mých informací (já budu podobný případ) je to tak, že po uplynutí mateřské dovolené (28 týdnů) začneš čerpat dovolenou a to nejprve starou a po té tu, na kterou máš nárok v novém roce a zároveň přecházíš na rodičovskou dovolenou. Prakticky je to tak, že zaměstnavatel musí žádosti o dovolenou hned po ukončení mat. dovolené vyhovět a tím tedy proplatit. Na dávky PPM a rodičovského příspěvku to nemá vliv.
Nárok na dovolenou za nový rok se řídí tím, jak dlouho v novém roce ještě trvá tvoje mateřská dovolená.
Já třeba jí budu mít až do dubna, tak mám nárok na celou novou dovolenou.
Takže je to vlastně tak, jak píšeš 🙂 🙂

kdaniela
20. pro 2010

@ankava děkuju 🙂 jen nechápu tu celou novou dovolenou?mě trvá mateřská v novém roce něco málo přes měsíc a půl..jinak přeju vše co nej nej,to bude dáreček 😵 tak držim palečky 😉

ankava
20. pro 2010

@kdaniela u té nové dovolené je to dané právě počtem dní mateřské dovolené, která ti vychází ještě na ten nový rok.
Já přesně nevím ten počet dnů , ale mám pocit, že pokud je to víc jak 60, tak máš nárok na celou dovolenou, pokud je to pak méně, tak se to poměrem krátí. Mateřská dovolená se bere jako výkon práce a proto máš nárok i na dovolenou na zotavenou. Určitě ti to ve mzdovce dobře vypočítají.
Díky za přání, tobě taky hodně štěstí a krásné Vánoce 🙂 🙂

kdaniela
20. pro 2010

@ankava děkuju 🙂

j.a.n.i
20. pro 2010

@ankava jojo, je to 60 "odpracovaných" dní

kdaniela
6. led 2011

ahoj holky,mám dotaz ohledně oznámení zaměstnavateli o nástupu na rodič.dov. a musim tedy žádat či jen oznámit?potřebuji vědět jak to je v případě varianty 4leté...pochopila jsem,že žádat mohu jen o 3letou a pak na ten 1rok o neplacené volno nebo jak se to tam formuluje?nebo prostě oznámím 4letou a víc se to neřeší zatím a ten 1rok vyplyne pak automaticky?nepočítám s návratem do téhle práce,takže je mi jasné,že se po 3 letech ukončí pracovní poměr asi,ale nevím jak to tedy zatím formulovat,že chci 4letou,aby to věděli?moc děkuju 🙂

j.a.n.i
6. led 2011

@kdaniela To jestli chceš 3 nebo 4 letý rodičák je zaměstnavateli srdečně fuk, on ti musí umožnit 3 letou rodičovskou dovolenou, pak jsou 3 možnosti (teoreticky 4 ale s návratem do práce po 3 letech píšeš, že nepočítáš): dohodnete se na 1 rok na neplaceném volnu, dohodnete se na ukončení pracovního poměru k datu konce RD, podáš výpověď (tu bys musela podat v předstihu ještě za trvání RD, aby ti konec výpovědní doby vyšel ještě na RD, jinak bys na chvilku musela nastoupit). Takže píšeš žádost o čerpání rodičovské dovolené do 3 let věku dítěte, píše se to sice jako žádost, ale je to defacto oznámení, neb zaměstnavatel musí vyhovět.

kdaniela
6. led 2011

@j.a.n.i moc moc děkuju 🙂 nepočítám neb právě očekávám tu výpověď ve 3letech prcka od nich,no uvidim co bude,každopádně prostě oznamuju 4 roky a ten 4. budu řešit až jak se vyjádřej k těm 4 rokum oni,takže nerozděluju v tom papíře co jim dám 3 roky dovolená a rok neplacenýho,ale prostě 4 roky je to tak...

j.a.n.i
6. led 2011

@kdaniela Teď nevím jestli myslíš papír pro zaměstnavatele nebo na sociálku. Na sociálku dej 4 roky, pokud je opravdu chceš - je to nejméně výhodné, pokud můžeš volit 3, tak bych raději volila ty 3 a dávala si stranou penízky na poslední rok... ale je to na tobě 😉
A teď papír pro zaměstnavatele, jestli je šance, že budou chtít vyhodit oni tebe, tak oznam jen ty tři roku a tvař se že budeš chtít nastoupit - proč se zbytečně připravovat o případné odstupné. A dořešit ho případně můžeš, až to bude aktuální.