Montessori pedagogika

Montessori pedagogika je založena na spisech Marie Montessori (1870-1952), první italské doktorky medicíny. Po promoci se zaměřila na výchovu mentálně postižených dětí, vedla školu pro vzdělávání léčebných pedagogů, provozovala praxi dětské lékařky, později vedla katedru antropologie na univerzitě v Římě a otevřela Dům dětí určený pro chudé děti předškolního věku. V roce 1909 vydala knihu Metoda vědecké pedagogiky užitá ve výchově v dětských domovech, která byla v průběhu následujích let přeložena do více než 20 jazyků.

Hlavní myšlenky Montessori pedagogiky

  • Dítě je tvůrcem sebe sama: na vyvíjející se dítě sice působí lidé a okolní prostředí, ale je jen na něm samotném, co, kdy a jakým způsobem ho ovlivní
  • Pomoz mi, abych to dokázal sám: dítě získává svým tempem a vlastními silami znalosti a dovednosti, úlohou dospělých je mu v tom pomáhat
  • Ruka je nástrojem ducha: práce rukama s věcmi je, díky spojování fyzické a psychické aktivity, základem pro pochopení věcí, jevů, rozvoj myšlení a řeči
  • Respektování senzitivních období: cílené využití individuálních období, kdy je dítě zvýšeně citlivé a připravené pro získání určitého typu znalostí a dovedností
  • Svobodná volba práce: jen dítě samo rozhoduje, co, s kým a jak dlouho bude dělat
  • Připravené prostředí: pracovní místo a pomůcky jsou uspořádány tak, aby si dítě mohlo samo, bez vnější pomoci, osvojovat nové poznatky
  • Polarizace pozornosti: využití schopnosti dítěte soustředěně, intenzivně a dlouho vykonávat činnost, která ho zaujala
  • Celostní učení: zlepšení efektivity procesu učení díky propojení fyzické a psychické aktivity

Více o Montessori pedagogice na modrykonik.cz

Použité zdroje:

  1. http://cs.wikipedia.org/wiki/Maria_Montessori
  2. http://www.montessoricr.cz/principy-montessori-pedagogiky/

Hodnocení a zkušenosti s Montessori pedagogikou

Máš zkušenost s Montessori pedagogikou?
Poděl se o ni a pomoz tak ostatním maminkám.
Napiš svou zkušenost
betelgeuzz  4. srp 2015

Montessori u nás doma

Montessori pedagogiku jsem objevila, když měla starší necelé 2 roky. Začala jsem doma uplatňovat některé principy Montessori. Nejsem nějak striktní, např. ke koberečkům jsme se nějak nedostaly. Doma máme nějaké pomůcky ve stylu Montessori, nezasahuji holkám do aktivit, neopravuji je, nechávám je soustředit, když dělají něco, co mi vadí, snažím se najít formu činnosti, která mi vadit nebude, ale ony si uspokojí svou potřebu.

Starší chodí od 3 let do Montessori kroužku, kde jsou už originální pomůcky, mladší chodí od 2 let. Naučily se tam spoustu věcí, někdy hledím, co z nich padá, věci, které by mě ani nenapadlo je učit. Montessori má svoje kouzlo a myslím, že kdo se tomu začne věnovat víc, tak tomu propadne.
5 lidí považuje za užitečné