Přibírání v těhotenství

Přibírání v těhotenství
Přibírání v těhotenství je přirozené a nevyhnutelné. Není ale potřeba jíst za dva. Určitě je třeba dbát na dostatek živin a pestrou stravu. Přibírání na váze není v těhotenství rovnoměrné. Kilogramy, které je možno optimálně během těhotenství nabrat jsou závislé na více faktorech, a proto je přibírání v těhotenství zcela individuální.

V případě malého hmotnostního přírůstku hrozí, že se dítě narodí s nízkou porodní hmotností. V případě příliš velkého hmotnostního přírůstku, hrozí ženě problémy s dýcháním, výskyt křečových žil, problémy s pohybem, popř. jiné psychické problémy vyplývající ze zvýšené tělesné hmotnosti.

Žena by měla mít na paměti, že když za těhotenství přibere 20 - 30 kilogramů, kila automaticky nezůstanou "na sále". Při kojení se nesmí držet žádná dieta a tudíž nabraných kil se bude žena zbavovat dlouhou dobu. Vše ale záleží na metabolismu ženy, její kondici a způsobu stravování, některá se může během těhotenství přejídat a přibere minimálně a z porodnice odchází s novorozencem a původní hmotností. Druhá žena se v jídle hlídá, kontroluje každé sousto, ale nabraná kila v těhotenství jdou závratně nahoru.

Přibírání v těhotenství jednotlivých trimestrech

Přibírání během těhotenství by mělo být postupné a rovnoměrné.

Váha v prvním trimestru

V prvním trimestru trpí některé ženy nevolnostmi a zvracením nebo nadýmáním. Místo přibírání na váze, naopak zhubnou. Přibírání by se mělo dostavit po odeznění nevolností. Některé ženy mají naopak těhotenské chutě. Důležitou roli při nabírání kilogramů v prvním trimestru hraje metabolismus ženy a také její zdravotní kondice, zda před otěhotněním cvičila nebo zda cvičí také během těhotenství.

Celkový energetický příjem není nutné zvyšovat a celkový nárůst hmotnosti během první tří měsíců by měl být 2 kilogramy.

Váha ve druhém trimestru

Druhý trimestr je nejpohodovější období pro těhotnou ženu, mizí nevolnosti i těhotenské chutě a žena se tak může v klidu najíst.
Rychlejší přibírání v těhotenství nastupuje v tomto trimestru, kdy žena přibírá zhruba 0,5 kg za týden.

Celkový nárůst za 6 měsíců těhotenství by měl být maximálně 8 kilogramů. Pokud ale žena přibírá příliš rychle, měla by tuto skutečnost konzultovat s lékařem. Denní energetický příjem by měl být navýšen o 200 - 300 kcal, což odpovídá jednomu jablku nebo tučnému jogurtu.

Váha ve třetím trimestru

V posledních třech měsících může žena přibrat 4 až 7 kilogramů, což odpovídá energetickému denním příjmu 2400 kcal. Jíst by měly ženy hlavně ovoce a zeleninu, a jídla by měla být rozdělena do 5 až 6 menších porcí za den. Váha by se měla pomalu navyšovat, ale nestagnovat nebo neklesat. Pokud se váha delší dobu nehýbe nebo naopak klesá, je nutno tuto skutečnost konzultovat s lékařem.

Hmotnost ženy před těhotenstvím Podváha Normální hmotnost Nadváha Obezita
Optimální váhový přírůstek 12 - 18 kg 9 - 12 kg 7 - 10 kg 5 - 7 kg
V 1. trimestru 2,3 kg 1,2 kg 1 kg 0,7 kg
V 2. a 3. trimestru 0,5 kg/týd. 0,40 kg/týd. 0,25-0,35 kg/týd. <0,25 kg/týd.

Rozložení váhového přírůstku ke konci těhotenství

Váha v těhotenství

Orgán Přírůstek hmotnosti
Dítě 2,5 - 3,7 kg
Děloha 1 kg
Placenta 0,5 kg
Zvětšená prsa 0,5 - 1 kg
Plodová voda 1 kg
Zvýšení množství krve v těle 1,1 - 1,8 kg
Zvýšení množství zadržovaných tekutin 1,8 kg
Mateřské zásoby tuků 2 - 3 kg
Celkem 10,4 - 14 kg

Přibírání při vícečetném těhotenství

Při těhotenství s dvojčaty nebo vícerčaty je předpokládaný vyšší váhový přírůstek než při těhotenství s jedním dítětem. Nárůst tělesné hmotnosti závisí na více faktorech (výška, typ postavy a hmotnost před otěhotněním).

V průměru přibírá žena během těhotenství s dvojčaty 15 - 22 kg. Při trojčatech se váhové přírůstky pohybují mezi 20,5 - 23 kg v 32. - 34. týdnu těhotenství. Při trojčatech je průměrný nárůst hmotnosti 0,48 kg za týden do 24. týdne těhotenství, po tomto týdnu je nárůst 0,96 kg / týden. Při čtyřčatech byl zaznamenaný nárůst hmotnosti 20,8 - 31 kg v 31. - 32. týdnu těhotenství.

Při vícečetném těhotenství někteří odborníci doporučují přibírat více v začátcích těhotenství (do 28. týdne těhotenství) z důvodu většího rizika předčasného porodu. Tímto se dá dosáhnout výrazně snížené nezralosti novorozence, zvyšuje se porodní hmotnosti dítěte a snižují se jejich úmrtnost.

Optimální hmotnostní přírůstky při těhotenství s dvojčaty

Hmotnost ženy před těhtoenstvím Podváha Normální hmotnost Nadváha Obezita
Optimální hmotností přírůstek Není určená kvůli nedostatku údajů 17 - 25 kg 14 - 23 kg 11 - 19 kg

Strava také ovlivňuje nárůst hmotnosti v těhotenství

Při zjištění těhotenského stavu se většina žen začne hlídat v jídelníčku, zjišťuje, co je vhodné a co ne pro těhotnou ženu a hlavně pro plod.

Hlavní články zaměřující se na stravování těhotných žen jsou:

Související články

Více o přibírání v těhotenství na modrykonik.cz

Použité zdroje

  1. http://www.aufeminin.com/fiche/maman/f6966-la-prise-de-poids-pendant-la-grossesse.html
  2. http://naitreetgrandir.com/fr/grossesse/sante-bien-etre/fiche.aspx?doc=prise-de-poids-durant-grossesse
  3. http://www.medon.sk/index.php/castokladene-gynekolog/139-koko-sa-ma-pribra-v-tehotenstve-
  4. Institute of Medicine and National Research Council. Weight Gain During Pregnancy: Reexamining the Guidelines. Washington, DC: The National Academies Press, 2009. Dostupné online: http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=12584&page=4
  5. http://www.fitpregnancy.com/pregnancy/pregnancy-news/gaining-weight-three
  6. http://zena.centrum.cz/deti/tehotenstvi-a-miminko/clanek.phtml?id=799082
Wiki Modrý koník je Vaše encyklopedie. Je tvořena Vašimi vědomostmi a zkušenostmi s cílem pomoci jiným. Chybí Ti něco k tomuto tématu? Neváhej a napiš nám. Uveřejněné informace nenahrazují návštěvu zkušeného odborníka (lékaře, právníka a pod.)

Má osobní zkušenost s přibíráním v těhotenství

  • fotoportrét
    fotoportrét
    annie11 (28 r.)
    2
    Registrovala se 10. června 2013 na modrykonik.cz. Přidala 8 příspěvků a 67 inzerátů. Má 2 přátele. Praha 1.
    • Sára Hassan Amer9 měsíců a 1 týden

    Ideální váhový přírůstek :)

     •  annie11
    7.11.2013 v 10:51 To se mi líbí
    Zdravím všechny koníkovské příznivce emoticon. Ráda bych tu stručně popsala mou zkušenost s přibíráním v těhotenství.

    Moje výchozí váha byla v normě (asi 56 kg). Celý první trimestr mě trápily velké nevolnosti, takže váhový přírůstek nebyl v podstatě žádný, což mi ani moc nevadilo emoticon. Ještě ve druhém trimestru nebyly přírůstky nijak výrazné - v 25.tt to byly jen tři kila. Váha začala běžet sama nahoru až tak od 30.tt, aniž bych jedla více. Naopak mám pocit, že jsem celé těhotenství jedla míň než je mým dobrým zvykem emoticon. Teď jsem na konci těhotenství a váha se blíží k 10 kg navíc za celé období.

    Nemám pocit, že bych se za celou dobu v jídle omezovala - prostě jím to na co mám chuť. Ale je pravda, že jsem celou dobu poměrně dost aktivní a do práce jsem chodila dokud to šlo. Takže moje rada pro ostatní - určitě se netrapte hlady, ale taky se nesnažte jíst za dva emoticon. Hlavně myslete na pravidelný pohyb. A pokud musíte být kvůli pracovnímu zařazení nebo zdravotním potížím celé těhotenství doma, tak tomu radši přizpůsobte trochu jídelníček, ať nekončíte s třiceti kily nahoře emoticon

    Jinak přeji všem nastávajícím maminkám klidné a bezproblémové těhotenství a zdraví pro ně i pro jejich potomky emoticon
    Zdravím všechny koníkovské příznivce emoticon. Ráda bych tu stručně popsala mou zkušenost s přibíráním v těhotenství.

    Moje výchozí váha byla v normě (asi 56 kg). Celý první trimestr mě trápily velké nevolnosti, takže váhový přírůstek nebyl v podstatě žádný, což mi ani moc nevadilo emoticon. Ještě ve druhém trimestru nebyly přírůstky nijak výrazné - v 25.tt to byly jen tři kila. Váha začala běžet sama nahoru až tak od 30.tt, aniž bych jedla více. Naopak mám pocit, že jsem celé těhotenství jedla míň než je mým dobrým zvykem emoticon. Teď jsem na konci těhotenství a váha se blíží k 10 kg navíc za celé období.

    Nemám pocit, že bych se za celou dobu v jídle omezovala - prostě jím to na co mám chuť. Ale je pravda, že jsem celou dobu poměrně dost aktivní a do práce jsem chodila dokud to šlo. Takže moje rada pro ostatní - určitě se netrapte hlady, ale taky se nesnažte jíst za dva emoticon. Hlavně myslete na pravidelný pohyb. A pokud musíte být kvůli pracovnímu zařazení nebo zdravotním potížím celé těhotenství doma, tak tomu radši přizpůsobte trochu jídelníček, ať nekončíte s třiceti kily nahoře emoticon

    Jinak přeji všem nastávajícím maminkám klidné a bezproblémové těhotenství a zdraví pro ně i pro jejich potomky emoticon