Přibírání v těhotenství

Přibírání v těhotenství
Přibírání v těhotenství je přirozené a nevyhnutelné. Není ale potřeba jíst za dva. Určitě je třeba dbát na dostatek živin a pestrou stravu. Přibírání na váze není v těhotenství rovnoměrné. Kilogramy, které je možno optimálně během těhotenství nabrat jsou závislé na více faktorech a přibírání je individuální.

V případě malého hmotnostního přírůstku hrozí, že se dítě narodí s nízkou porodní hmotností. V případě příliš velkého hmotnostního přírůstku, hrozí ženě problémy s dýcháním, výskyt křečových žil, problémy s pohybem, popř. jiné psychické problémy vyplývající ze zvýšené tělesné hmotnosti.

Přibírání v těhotenství jednotlivých trimestrech

V prvním trimestru trpí některé ženy nevolnostmi a zvracením. Místo přibírání na váze, naopak zhubnou. Přibírání by se mělo dostavit po odeznění nevolností. Rychlejší přibírání v těhotenství nastupuje v druhém trimestru. Pokud ale žena přibírá příliš rychle, měla by tuto skutečnost konzultovat s lékařem.

Hmotnost ženy před těhotenstvím Podváha Normální hmotnost Nadváha Obezita
Optimální váhový přírůstek 12 - 18 kg 9 - 12 kg 7 - 10 kg 5 - 7 kg
V 1. trimestru 2,3 kg 1,2 kg 1 kg 0,7 kg
V 2. a 3. trimestru 0,5 kg/týd. 0,40 kg/týd. 0,25-0,35 kg/týd. <0,25 kg/týd.

Rozložení váhového přírůstku ke konci těhotenství

Váha v těhotenství

Orgán Přírůstek hmotnosti
Dítě 2,5 - 3,7 kg
Děloha 1 kg
Placenta 0,5 kg
Zvětšená prsa 0,5 - 1 kg
Plodová voda 1 kg
Zvýšení množství krve v těle 1,1 - 1,8 kg
Zvýšení množství zadržovaných tekutin 1,8 kg
Mateřské zásoby tuků 2 - 3 kg
Celkem 10,4 - 14 kg

Přibírání při vícečetném těhotenství

Při těhotenství s dvojčaty nebo vícerčaty je předpokládaný vyšší váhový přírůstek než při těhotenství s jedním dítětem. Nárůst tělesné hmotnosti závisí na více faktorech (výška, typ postavy a hmotnost před otěhotněním).

V průměru přibírá žena během těhotenství s dvojčaty 15 - 22 kg. Při trojčatech se váhové přírůstky pohybují mezi 20,5 - 23 kg v 32. - 34. týdnu těhotenství. Při trojčatech je průměrný nárůst hmotnosti 0,48 kg za týden do 24. týdne těhotenství, po tomto týdnu je nárůst 0,96 kg / týden. Při čtyřčatech byl zaznamenaný nárůst hmotnosti 20,8 - 31 kg v 31. - 32. týdnu těhotenství.

Při vícečetném těhotenství někteří odborníci doporučují přibírat více v začátcích těhotenství (do 28. týdne těhotenství) z důvodu většího rizika předčasného porodu. Tímto se dá dosáhnout výrazně snížené nezralosti novorozence, zvyšuje se porodní hmotnosti dítěte a snižují se jejich úmrtnost.

Optimální hmotnostní přírůstky při těhotenství s dvojčaty

Hmotnost ženy před těhtoenstvím Podváha Normální hmotnost Nadváha Obezita
Optimální hmotností přírůstek Není určená kvůli nedostatku údajů 17 - 25 kg 14 - 23 kg 11 - 19 kg

Související články

Více o přibírání v těhotenství na modrykonik.cz

Použité zdroje

  1. http://www.aufeminin.com/fiche/maman/f6966-la-prise-de-poids-pendant-la-grossesse.html
  2. http://naitreetgrandir.com/fr/grossesse/sante-bien-etre/fiche.aspx?doc=prise-de-poids-durant-grossesse
  3. http://www.medon.sk/index.php/castokladene-gynekolog/139-koko-sa-ma-pribra-v-tehotenstve-
  4. Institute of Medicine and National Research Council. Weight Gain During Pregnancy: Reexamining the Guidelines. Washington, DC: The National Academies Press, 2009. Dostupné online: http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=12584&page=4
  5. http://www.fitpregnancy.com/pregnancy/pregnancy-news/gaining-weight-three
Wiki Modrý koník je Vaše encyklopedie. Je tvořena Vašimi vědomostmi a zkušenostmi s cílem pomoci jiným. Chybí Ti něco k tomuto tématu? Neváhej a napiš nám. Uveřejněné informace nenahrazují návštěvu zkušeného odborníka (lékaře, právníka a pod.)

Má osobní zkušenost s přibíráním v těhotenství

  • fotoportrét
    fotoportrét
    annie11 (28 r.)
    2
    Registrovala se 10. června 2013 na modrykonik.cz. Přidala 8 příspěvků a 73 inzerátů. Má 2 přátele. Region Praha.
    • Sára Hassan Amer8 měsíců a 2 týdny

    Ideální váhový přírůstek :)

     •  annie11
    7.11.2013 v 10:51 To se mi líbí
    Zdravím všechny koníkovské příznivce emoticon. Ráda bych tu stručně popsala mou zkušenost s přibíráním v těhotenství.

    Moje výchozí váha byla v normě (asi 56 kg). Celý první trimestr mě trápily velké nevolnosti, takže váhový přírůstek nebyl v podstatě žádný, což mi ani moc nevadilo emoticon. Ještě ve druhém trimestru nebyly přírůstky nijak výrazné - v 25.tt to byly jen tři kila. Váha začala běžet sama nahoru až tak od 30.tt, aniž bych jedla více. Naopak mám pocit, že jsem celé těhotenství jedla míň než je mým dobrým zvykem emoticon. Teď jsem na konci těhotenství a váha se blíží k 10 kg navíc za celé období.

    Nemám pocit, že bych se za celou dobu v jídle omezovala - prostě jím to na co mám chuť. Ale je pravda, že jsem celou dobu poměrně dost aktivní a do práce jsem chodila dokud to šlo. Takže moje rada pro ostatní - určitě se netrapte hlady, ale taky se nesnažte jíst za dva emoticon. Hlavně myslete na pravidelný pohyb. A pokud musíte být kvůli pracovnímu zařazení nebo zdravotním potížím celé těhotenství doma, tak tomu radši přizpůsobte trochu jídelníček, ať nekončíte s třiceti kily nahoře emoticon

    Jinak přeji všem nastávajícím maminkám klidné a bezproblémové těhotenství a zdraví pro ně i pro jejich potomky emoticon
    Zdravím všechny koníkovské příznivce emoticon. Ráda bych tu stručně popsala mou zkušenost s přibíráním v těhotenství.

    Moje výchozí váha byla v normě (asi 56 kg). Celý první trimestr mě trápily velké nevolnosti, takže váhový přírůstek nebyl v podstatě žádný, což mi ani moc nevadilo emoticon. Ještě ve druhém trimestru nebyly přírůstky nijak výrazné - v 25.tt to byly jen tři kila. Váha začala běžet sama nahoru až tak od 30.tt, aniž bych jedla více. Naopak mám pocit, že jsem celé těhotenství jedla míň než je mým dobrým zvykem emoticon. Teď jsem na konci těhotenství a váha se blíží k 10 kg navíc za celé období.

    Nemám pocit, že bych se za celou dobu v jídle omezovala - prostě jím to na co mám chuť. Ale je pravda, že jsem celou dobu poměrně dost aktivní a do práce jsem chodila dokud to šlo. Takže moje rada pro ostatní - určitě se netrapte hlady, ale taky se nesnažte jíst za dva emoticon. Hlavně myslete na pravidelný pohyb. A pokud musíte být kvůli pracovnímu zařazení nebo zdravotním potížím celé těhotenství doma, tak tomu radši přizpůsobte trochu jídelníček, ať nekončíte s třiceti kily nahoře emoticon

    Jinak přeji všem nastávajícím maminkám klidné a bezproblémové těhotenství a zdraví pro ně i pro jejich potomky emoticon