eficenka
9. led 2015
0 

POHLED FYZIOTERAPEUTA – chodítka, hopsadla, přitahování za ruce do sedu, posazování, vodění za ruce

Kde začít? Snažím se šířit osvětu – pro vaše děti, pro jejich zdraví, pro „bezstarostný a bezbolestný“ život.

I když jsme již třetí rok na mateřské (rodičovské) dovolené, občas vzpomínám na „své“ slečny. Během 1-2 měsíčního pobytu se během denní 30ti minutové terapie rozpovídaly, rozplakaly... Nikdy bych nechtěla zažít brečet svoji dceru, která musí nosit korzet 23 hodin denně, protože se stydí jít na maturitní ples. Pokud jen něco můžu udělat – udělám to.

Samozřejmě genetika nejde „napravit“, ale pokud už má dítě v sobě zakódovanou třeba laxicitu vaziva (těmto dětem hrozí skolioza a jiné vady), tak alespoň správnou manipulaci během novorozeneckého – kojeneckého věku, neposazováním, nepoužíváním „mučících“ pomůcek, nepřetěžováním, nedáváním na jednostranný sport (př. Tenis) můžete tuto špatnou genetickou informaci velmi ovlivnit.

Kdyby to bylo tak škodlivé, určitě by se to neprodávalo.“

  • Omyl – již několikrát podávala UNIFY (asociace fyzioterapeutů) návrh na zákaz prodeje, ale peníze hýbou světem. Pokud by se vše škodlivé nemohlo prodávat, tak nenajdete určitě v obchodě bonbony – tyčinky – čokolády s kupou éček způsobujících hyperaktivitu, alergie..

„Já jsem také byla posazována (v chodítku, v hopsadle...) a NIC mi není."

  • Gratuluji, pokud vás v nynějším věku nebolí záda (hlavně bederní a krční páteř), nemáte ploché nohy, nemíváte migrény nebo závratě.
  • Je pravdou, že na všech „vadách“ těla se podepisují hříchy z mládí, „moderní styl života“ - sedavá zaměstnání, boty na podpatku, tvrdé povrchy ve městě i doma, zábava u počítače – ale všechny vlivy se sčítají – takže když můžete jeden prohřešek vynechat, proč to neudělat?
    Ale neříkej HOP, dokud nepřeskočíš, kdo ví – nepříjde u vás třeba v 50ti letech (60ti...) TEP (= totální endoprotéza) kyčle a kolene? Operací kloubů přibývá více a více a zejména u mladších ročníků, dnes už není ani třicátník vyjímkou.

„Doktorka také naše dítě během kontroly posazuje."

  • ANO, dokonce to dělat musí! I Já během vyšetření dítě posazuji, držím hlavou dolů atd. Ale to se jedná pouze o vyšetření, zda je dítě v pořádku – zda má správné reflexy, správný úchop, tonus svalů atd – jde pouze o vyšetřovací metodu, kterou by měl provádět odborník (pediatr, neurolog, ortoped, fyzioterapeut).

„Dávám na svoji mateřskou intuici.“

I já věřím na svoji intuici. Avšak matka není vševědoucí. Pokud odborník poukáže na nesprávnou cestu, buďto poděkuji a s úsměvem se budu těšit, že mi někdo bez urážek poradí a tím „ochrání“ moje dítě. Anebo začnu kopat okolo sebe a bránit se a vykřikovat do světa, že všechno vím a všechno znám...

Tímto přiznávám, že v otázkách bankovnictví a běhání po úřadech jsem naprosto nepolíbená. Často kladu dotazy, kam mám jít, co si vzít za formuláře, kde je vyplnit, jak je vyplnit a tímto děkuji všem holkám z MK, které mě vždycky nasměrují tam, kam potřebuji (mateřšká, proplacení dovolené, vyřízení rodičovského příšpěvku).

Motorický vývoj a jak mu škodí urychlování?

Motorický vývoj má každé dítě v sobě naprogramováno, proto nikdy děti neporovnávejme. Je naprosto normální, pokud se sousedovic Mařenka začala otáčet na bříško ve 3 měsících, ale náš Pepíček až v 6ti měsících. Je v pořádku, když náš Pepíček začal lézt počtyřech v 7mi měsících a sousedovic Mařenka až v roce...

Když se dítě narodí má tvz. Holokinetické pohyby – takové trhané pohyby, nedokáže ovlivňovat, zda pohne pravou či levou rukou, zda ji dá od těla, k tělu. Postupně se vše učí a poznává a začíná ovládat své tělo.

Novorozenec leží jak placka na zádech (na bříšku) a první co se musí naučit je držení hlavičky. Postupně zvládá pást koníčky, jeho těžiště v poloze na bříšku se postupně posunuje od hrudníku směrem ke sponě stydké až najednou je schopno i odlepit zadek od podložky a jít na 4 (mezi 6-12 měsícem).

Dále v lehu na zádech se vyvíjí trupové i končetinové svalstvo. Dítě je schopno se cíleně otočit na bok, posléze se přetočit na bříško (4-6 měsíc) později i z bříška na záda.

Jakmile má takto SAMO od SEBE posílené svaly, začíná zkoušet pérovat na kolínkách a z toho jde do šikmého sedu, případně z lehu na boku se zvedne na pokrčené ruce a jde také do tzv. šikmého sedu. Z pérování se najednou rozleze po čtyřech, začne si sedat, poté stoupat a obcházet nábytek, později vykročí i do prostoru a začíná chodit, začíná umět postavit se v prostoru, zastavit se během chůze, chodit po schodech, stát na jedné noze.

Tolik nového se naučí během třech let života, jeho tělo se zpevňuje postupně a vždy dělá nové pokroky, pokud je na to připraveno. 

Proč je špatné posazování a přitahování za ruce do sedu?

Jak je popsáno výše, dítěti se naprogramováním vyvíjí svaly, jak mají – na břišní stěně máme přímé-šikmé a příčné břišní svaly. Pokud se dítě vyvíjí bez naší pomoci, jsou nejdůležitějšími svaly šikmé a příčné – ty se „posilují“ díky přetáčení na bok, na bříško a zpátky, vždy by měly být o 2/3 silněji „vyvinuté“ než přímé břišní svaly. Pokud dítě posazujete a přitahujete do sedu – naopak mu nahráváte špatný motorický vývoj a posilujete přímé břišní svaly, které by měly být ku šikmým o 1/3. Navíc dítě tak ztrácí motivaci k přetáčení, pérování na čtyři, sedání a lezení. Proč by to dělalo, když to rodič udělá za něj?

Proč je špatné používání chodítka?

Jak je popsáno výše, dítě se začíná stavět u nábytku a teprve si zkouší postavovat nožičku na zem – často u toho kroutí prsty, opírá se jenom bokem nožičky, ale do pár dní od postavení se, začne na zem klást celou plosku nohy. Pokud dítě dáváte do chodítka – ve většině případů se tam dítě opírá jen o špičky, nebo část chodidla, nikdy nepoloží na zem celé chodidlo, jak je to v přirozeném vývoji.

Dále jde o to, aby se pěkně zpevnil trup a páteř neměla v pozdějším věku tendenci vybočit. Prvně dítě obchází nábytek do STRANY, tak se zprvu zpěvňuje páteř. Nikdy nechodí dítě rovně, ale vždy chodí alespoň 1-4 měsíce do boku. Pokud dítě dáte do chodítka - to umožňuje pouze směr rovně – to je další špatný vývoj svalů – neposílí se tak, aby v pozdějším věku udržely páteř.

Ruku v ruce jde v chodítku o velký tlak na dosud nedovyvinuté kyčle – kyčel je kulovitý kloub – vyvíjí se během toho, kdy si dítě začíná sahat na kolínka, později si chytá nožičky a sundává ponožky a potom si cucá prstíky. A pak jde do kleku na čtyři a kyčel dostává první „zátěž“, pak si začíná stoupat a tak se kyčel postupně formuje. Pokud dítě dáte do chodítka, aniž by předtím obcházelo nábytek – zformuje se špatně kostní hmota u kyčle (dítě se rodí s „chrupavčitým“ skeletem, který posléze začíná osifikovat) a tak hrozí operace kyčlí – nejčastěji mezi 4-7 rokem života a kolem 40ti let TEP kyčle.

Proč jsou špatná hopsadla?

Jedná se skoro o to samé, jako u chodítka, ale v hopsadle ještě navíc není „pevná“ plocha jako u chodítka a o to je více nebezpečnější!

Proč je špatné vodění za ruce? 

Dítě nejprve chodí do strany, posléze až samo získává jistotu, začne dělat krůčky do prostoru. Voděním za ruce přebíráte jeho stabilitu a tak se zase nevyvinou správné svaly, které bude v pozdějším věku potřebovat během pubertálního rychlého růstů. Navíc vytažené ruce nad hlavičku = špatné zapojení břišních svalů, špatné postavení plosek nohou... zase jsme v tom začarovaném kruhu.

A tak mám na vás – milé maminky, jednu prosbu – nechme vyvíjet děti podle jejich tempa – ve 3 letech na tom bude vaše dítě určitě stejně, jako ostatní tříleťáci a když mu nebudete urychlovat motorický vývoj – bude na tom lépe.

Hříchy z mládí a života se sčítají, tak jim nepřidávejme ke genetice a „modernímu“ stylu života další.

Za chyby se platí – bohužel ta tyto chyby platí naše – vaše děti. Vše je psáno s naprostým klidem, touhou pomoci vašemu dítěti, touhou po tom, abych nikdy nemusela utěšovat při terapii dospívající slečnu...

„Naše“ děti na terapii jsou skutečné... Každý měsíc bych mohla přidávat fotky desítek dětí... Moje závěrečná práce na vš se neopírá o domněky, jsou desítky studií, kazuistik, které potvrzují „špatnosti“ urychlování motorického vývoje. V případě zájmu se podělím.

u holek si všimněte rozdílné výšky lopatek, vykrojení boků, rozdílnost výšky pánve, kolen... obě mají korzetotrapii přes 20 hod denně

    plně souhlasím..nikdy bych nic takového jako je chodítko a hopsadlo nepořídila..a dokud si dítko samo nesedne,nevidím důvod ho posazovat..dneska mi příde že se ze vším zbytečně spěchá
    9. led 2015
    prosím o prominutí chyb, v týdnu ještě poupravím, dobrou noc!
    9. led 2015
    Děkuji. Škoda, že hodně maminek tohle neřeší 😞
    9. led 2015
    Skvely clanek. Lez by se vsechny maminky probraly a poucily.
    9. led 2015
    Tohle by melo byt vyveseno na uvodni strance konika.. I kdyz kdo nechce, stejne cist nebude a na vědomi nevezme. Bohužel..
    9. led 2015
    A proto sšm maýho nechala, at si na to přijde sám.....trvalo mu to, ale co...všechno dohnal a hlavně, vše v pořádku 😉 🙂
    9. led 2015
    @andelkaprdelka si totiž chytrá holka
    9. led 2015
    Je úžasné pozorovat, když si dítě příjde na všechno samo. E. byla a je splašená, s ní jsem si to miminko moc neužila....I. je dokonalý kliďas, co jde podle tabulek a já objevuju nový svět x-)
    9. led 2015
    @wwera spíš sem byla lemur a nechala sem ho, at se s tím popere 😉 😃
    9. led 2015
    Moc děkuji!!! To je konečně kladivo na chodítka 😉 Ještě by to chtělo článek o chození na boso/capáčkách 😉 Kouknu, jestli nějaký takový nemáš v arzenálu 🙂 x-)
    9. led 2015
    Skvělý článek! Já tyhle věci považovala za samozřejmost, jak jsem ale narazila u partnera, když jsem mu neustále téměř všechny popsané chyby rozmlouvala!! Má mě za ...ani nevím jak to nazvat, vůbec není ochoten připustit, že dělá (dělal) něco špatně. Pro mě dost šílený boj s větrnými mlýny........
    9. led 2015
    Skvělý článek, děkuji 🙂
    9. led 2015
    Za našich mladých let se každé dítě rvalo do chodítka a podobných blbinců a koolik z nás má problémy se zády, skoliozy a tak?? mooc.....😞
    9. led 2015
    Můžu se zeptat? Naše dětská mi řekla, že je proti všem chodítkům....my máme doma totiž aktivní (dřevěné, co starší syn tlačil před sebou, mladší má zatím čas) je i to špatné? Já jsem se nedala a řekla jsem, že to není to, do kterého se dítě dá a nutí ho to chodit..
    9. led 2015
    9. led 2015
    Díky za ten článek perfektně napsáno a jen mě utvrzuješ v mém názoru že když si dítě příjde na jakýkoliv pohyb sám, je to tak správně. Dcerka se velmi brzy otáčel, sama chodila v 9 měsících. Ted malý skoro 5 měsíců - se od 3 měsíců sám otáčí na bříško, sám na zádech - a dřívější dr. mě u dcerky říkala že ji mám brzdit, že to vše dělá moc brzo. Ale proč brzdit - že nezapadá do tabulek, no to nezapadá skoro v ničem -ale přece když vše dítě dokáže samo, tak ho nebudu brzdit. Zase se mi později rozmluvila, prostě každý je na něco. A chodítko nechápu že není fakt zakázané.
    9. led 2015
    Hopsadlo vůbec nikdy anebo od určitého věku (resp.motorického pokroku) může být?
    9. led 2015
    Jo, jo, někdy je lepší být "líná" a nechat dítě, ať si na všechno přijde samo. My měli dva lenošky, cvalíky a navíc dcerka byla (a je) pěkný vzteklounek, kterého čílilo, že nic nemůže, neumí a brácha jí utíká s hračkami mimo dosah. Ale stejně jsme je nijak nepopoháněli. Jen jsme chodili na plavání, které oba rozpohybovalo - po pár lekcích začali lézt, i když se jim předtím nechtělo a se synem jsem chodila na cvičení batolat - vypiloval si chůzi, rovnováhu a posléze běh s otevíráním dveří, protože cvičení neměl, fakt neměl rád a zdrhal, co mohl 🙂 Jinak to byly chudinky - jak se vyjádřily babičky, protože jsme je neposazovali a netahali do stoje a nechávali jsme je ležet na zemi na dece. A přes to má dcerka vbočená kolínka a syn ploché nožky. Co by měli, kdybychom je urychlovali, to radši nechci domýšlet.
    9. led 2015
    Super clanek! Ja to taky nechapu,na co ppsazovat dite ktere na to neni pripravene,na co davat dite do choditek?! Je to zbxtecna vec,vzdyt dite ma na zemi tolik veci ke zkoumani a tolik motivaci k pokroku! Sama mam 3letou,vse jsme ji nechali delat samotnou a je zatim v naprostem poradku.bylo uzasne sledovat tu snahu a pote radost z dalsiho pokroku!!!!
    Bohuzel znam maminky co dite posazuji atd...otvira se mi kudla v kapse kdyz to vidim,ale mlcim,protoze jsem zjistila ze me vzdy stejne poslou do.....
    Jeste je super vymluva :vzdyt on tam je max hodinku denne .... Hahaha 😞
    10. led 2015
    Perfektni clanek, moc diky!! Zrovna vcera nam to same rikal na kurzu fyzioterapeut, co dela nekolik let v detske nemocnici 😉
    10. led 2015
    Ja pochybuji, ze kdykoli jindy v zivote bude dite prochazet takovym zavratnym a zazracnym fyzickym vyvojem jako je mezi pocetim ( kdy se vyviji od 0) do jednoho/dvou let. Pak uz to jen zdokonaluje a pouziva v praxi. Proto dekuji za tento clanek, nac uspechat neco tak prirozeneho
    10. led 2015
    nádherný článek moc děkuji! Snad to alespon par lidem otevre oci 😉
    10. led 2015
    Skvělý článek, děkujeme 🙂
    10. led 2015
    @marticep jo, desetkrát mu člověj řekne "netahej ji za ruce, kurvíš jí záda"...a po jedenáctý ji za ty ruce stejně vede :-| A tchýně to samý....
    10. led 2015
    K vzteku je, když vy v tomto směru necháváte dítě jeho osudu a pak přes jasné upozornění, následně žádost, pak zákaz a nakonec i výhrůžky opakovaně přistihnete prarodiče, jak "chodí na procházky". Nakonec jsem byla nucena výhrůžky splnit a syna jsem s nimi nenechávala. Takže povinná četba i pro prarodiče🙂
    Jinak syn na tenis chodí, ale chodí i na plavání a sportovky (kroužek ve školce vedený fotbalovými trenéry, takže to bude asi jako fotbalová připravka).
    10. led 2015
    @collette přesně tak, vytisknout a dávat babičkám a dědečkům. Já teď chodila na rehábko se zádama sama, tak mi fyzioterapeutka kladla na srdce "hlavně nevodit za ručičky". Jo a pak eště "nedávejte holčičku na balet, sama vidíte, jak máte ty záda hotový".
    10. led 2015
    Díky díky.. Musím najít na netu nějaký článek a poslat ho tchyni a tchánovi, protože pořád poslouchám, jak můj muž drandil v chodítku a hopsal v hopsadle a jak to bylo bezva. Mám si asi připadat, že naše chudinka o takovou zábavu přijde. A koukají na mě stylem, zase nějaké novoty.. A samozřejmě, že manželovi to přece neublížilo. Podotýkám, že má ploché nohy, skoliózu a trpí migrénami. Jinak je mám ráda, ale v tomhle mě prostě štvou..
    10. led 2015
    pěkné, jdu dle toho, ale argumenty mi chyběly. Tak už je mám, díky.
    10. led 2015
    Super! x-)
    10. led 2015
    @mon_88017 tys baletila ??
    10. led 2015
    @marticep nooo, kdysi dávno, žádná Anna Pavlova to nebya, ale záda a kotníky mi to stačilo dojebat pěkně 😃
    10. led 2015
    Hezky popsáno a vysvětleno 🙂. Ale obávám se, že maminky, které "mají svou hlavu" se s tím stejně nebudou zabývat a pojedou si po svém. Nezapomenu na tchýni, která u prvního dítka nám řekla: Počkejte, až tu bude běhat v chodítku. S manželem jsme shodně vyhrkli, že chodítko kupovat nebudem, že není dobré, podívala se na mne s takovým úšklebkem, co jsem za divnomatku, když manželovi přeci nic není a vyrůstal v chodítku. Pak si se švagrovou notovaly, že nechci chodítko, takovou úžasnou věc, ve kterém děti nadšeně lítaly po vsi. Brrr. A ještě větší brr, když vidim fotky již čtyřměsíčních miminek, které v té "úžasné" věci si perfektně vyhrají, vždyť jsou tam pár minutek denně dle některých maminek.
    Jo a ještě mi chybí odstavec na téma klokanek x ergo nosítek 🙂
    10. led 2015
    Jo a píšete, poslat článek babičkám - tak moje tchýně nic takového neuznává, zase jsem si přečetla nějaký nesmysl na internetu, kde si každej může napsat jakej výmysl chce a já tomu věřim, totéž pomalu nevěří ani doktorce. Prostě ona ví vše nejlíp, vychovala dva syny přeci, ne 🙂
    10. led 2015
    @germaine snad se eficenka nebude zlobit, pokud by nesouhlasila, klidně může smazat. Podle naší fyzio je aktivní chodítko vhodné, ale až v momentě, kdy si dítě umí samo stoupnout v prostoru..
    10. led 2015
    Super článek, děkuju 🙂 Ještě bys možná mohla napsat něco o klokankách, těch kolem sebe vidím bohužel taky dost a vždycky mi to láme srdce, když vidím ty visící nožky... S oběma dětmi jsem cvičila/cvičím vojtovku (s mladším, 2,5 měsíce, jsme na začátku - je hypertonický, preferuje pravou stranu a dost se zaklání). Nemám z toho radost, že ho musím takto "trápit", ale raději teď, než potom napravovat mnohem větší škody. A jsem zděšená třeba z toho, že mojí ségře pediatrička doporučovala cvičit s oběma jejíma holkama takové to posazování do sedu za ručičky od tří měsíců. Jednou to zkusila na mého staršího a tak jsem jí sjela, že se divila... smutné prostě, že i z úst dětského lékaře se matkám kolikrát dostává tak blbých doporučení ohledně PMV 😞
    10. led 2015
    Evi, super článek, tyto informace by se na matky měly hrnout horem spodem.
    10. led 2015
    Moc hezky napsane. DEKUJI!!!!!!
    10. led 2015
    @pavcza Souhlasím, moje tchyně taky nic takového neuznává a dodnes je přesvědčena, že moje děti začaly chodit "pozdě" (syn ve 13 měsících, dvojčata v 16) proto, že jsme je netahali za ruce jak opice :-p
    10. led 2015
    Skvely clanek, diky za cas a energii, kterou jsi mu venovala!! (Ja si radosti z toho, jak "brzy jsem zacala chodit" uzivá dodnes...)
    10. led 2015
    nešlo by u článku nastavit, aby ho mohl vidět kdokoliv, ne jen zaregistrované? případně mohla bych ho zkopírovat na facebook s odkázáním sem a na tebe?
    10. led 2015
    Diky Evi!!! Článek je skvělý a naprosto souhlasím! Maty si vse dela po svém, pro někoho to muze byt lenoch, ale i tak jsem na nej pyšná x-)
    10. led 2015
    U nás v rodině je to těžký, na mě taky každej kouká skrz prsty (hlavně mamka), že furt někde něco čtu a docela se tomu vysmívají, mrzí mě to, ale i tak se kvůli tomu na hlavu stavět nebudu, prostě chci mít svoje dítě zdravé, tak se zajímám. Už jsem se naučila být potichu, ale když třeba vidím 8m neteř jak "chodí" v chodítku a všichni se diví, jak to že ještě nezkouší ani lézt a hlavně se neumí ani přetočit sama na bříško, tak bych jim ráda vysvětlila spoustu věcí, ale byla bych za tu "chytrou blbku, co tu pořád jen něco čte na internetu nebo v knížkách". Každý si to prostě dělá jak umí.
    A to s tím "kdyby to bylo škodlivý, tak by se to neprodávalo" slyším bohužel strašně často 😞 Tak mi řekněte, proč s tím někdo něco neudělá, to je všem jedno že si to lidi kupují a způsobují tím zdravotní problémy, ať už sobě nebo svým dětem? Fakt nechápu
    10. led 2015
    Souhlas. Moje maminka měla u mého syna zprvu tendence ho tahat za ručky, aby se přitáhl. Když jsem to viděla, myslela jsem, že mě trefí. Požádala jsem ji, aby to přestala dělat. Když byl starší, chtěla ho tahat za ruce, aby "chodil". Též jsem zakázala. Tvářila se na mě, že jsem krkavčí matka, ale co. Koupila si hopsadlo, ale v něm je syn až prakticky od druhého roku, co to má jako houpačku. Dříve jsem jí ho tam nedovolila. Nu, v očích svého okolí jsem nepřejícná matka, ale co. Syn si začal stoupat u nábytku v 7.měsíci, obcházel v 9.měsíci a sám do prostoru vyrazil v roce.
    10. led 2015
    Děkuji za super článek, snad si ho přečte co nejvíce odpůrkyní těchto argumentů a alespoň na vteřinu se zamyslí, že to všechno je pravda..
    denně se potýkám s řečmi, že moje rok a půl stará dvojčata ještě nechodí: "proč je nedáte do chodítka, proč je nevodíte za ruce, tak jim ukážete, že můžou chodit a oni to pochopí a rozejdou se sami".. je strašně náročné jim vysvětlovat, proč to neděláme, proč jsme děti neposazovali, apod...
    víc takovéto osvěty!
    10. led 2015
    Myslím, že tohle by si měly přečíst hlavně babičky a tetičky, prostě ta starší generace. Např. u tchýně mám někdy pocit, že jsem úplně tupá a ona je nejchytřejší, protože je bývalá učitelka a měla 3 děti. Moje mamka je v tomhle naštěstí tvárnější a ráda si vyslechne nové poznatky a také se jimi snaží řídit, kéž by takoví byli všichni.
    Nejlepší je, když se někdo chlubí, že jeho dítě už sedí, přitom nesedí samo, ale posazují ho. Nebo že ,,chodí" - to mi zrovna nedávno říkal kamarád o své neteři - holčička má 7 měsíců a rozhodně nechodí, ale dávají ji snad od 5ti měsíců do chodítka a všude se chlubí, že chodí 😞
    10. led 2015
    @fwllo (nebo kdokoliv) Prosím tedy o radu, co dělat s dítětem, které si dělá "aktivní chodítko" z čehokoliv. Můj mladší popadne dětskou židličku, dospěláckou židli, krabici, stoličku, konferenční stolek (je relativně lehký, ale větší, takže stabilní) nebo třeba autosedačku a hurá na výlet po bytě. Bohužel jako nemůžeme žít bez židlí, autosedačku není kam trvale umístit (navíc ho v ní každé 2 hodiny krmím), atd. Dá se taková situace vůbec nějak řešit? Samozřejmě v prostoru se sám nepostaví (zatím dělal pokusy o stoj bez držení, ale on má ke všemu přístup takový, že to zkusí, pak si asi řekne "jo, tak asi něco takového jde, tak to mi stačí" a víc to neřeší. Měl to tak zatím se vším, nikdy se k ničemu pořádně nepropracoval nebo vše dělal jen krátce (kromě plazení). Tak nevím, jsem z něho krapet nešťastná. Ale v tom dělání si aktivních chodítek z běžných věcí mu prostě nedokážu rozumně zabránit...
    10. led 2015
    Super! Teď obejdu babičky, aby si to přečetly a za mými zády dál netahaly malou za ruce do sedu!
    10. led 2015
    Nám ještě bylo u dětské řečeno, že jsou na páteř špatná i lehátka pro miminka a v autosedačce by dítě mělo absolvovat opravdu jen jízdu autem. Na krmení jsou židličky, které se dají dát i do lehu pro nejmenší děti.
    10. led 2015
    Diky moc za shrnuti,snad to nekterym zabednenym hlavickam otevre oci.
    10. led 2015
    Vžycky jsem se držela tvých rad a s malou tyhle chybynikdy nedělala. Švagrové jsem se taky snažila radit, dávala jsem jí číst odborné články a bylo to k ničemu. Jejich malej sice chodí, ale má vystrčený zadeček, na levou nožičku došlapuje na vnější hranu nohy. Bohužel nás ani teď neposlouchá, že s tím má něco dělat. Je mi mého malého synovce upřímně líto
    11. led 2015
    Díky těhotenskému cvičení, které vedla bývalá porodní asistentka a knížce Něžná náruč rodičů, jsem měla tyhle informace předem. Ale prosadit to zejména u babiček, to byl boj. Největší problém byl s NEchováním dítěte ve svislé poloze, dokud samo nesedí. Později pak neustálé dotazy, jestli ho zkoušíme posazovat a necháváme ho přitahovat za ruce, a moje neustálé vysvětlování, proč to opravdu neděláme. Ale je to jak mluvit do dubu. Jsem fakt ráda, že jsem se nenechala zviklat a nepovolila tlaku okolí. Osvěta je vážně důležitá. Díky za článek.
    12. led 2015
    @eficenka super clanek!
    Doufám, že nebude vadit dotaz 🙂 malá mi už nějakou dobu dělá(2měsíce i možná) na bříšku letadlo dost často. Zatím se otáčí jen ze zad na bříško a má náznak otočení i nazpět. Na internetu jsem četla, že to letadlo není úplně dobře a po konzultaci s dr. mi řekla, že je to normální. Prosím o tvůj názor, popř.radu. Děkuji moc🙂
    12. led 2015
    Článok pridávam do Vybrali sme.
    12. led 2015
    Super článek, spousty věcí jsem byla ušetřena díky povinné rehabilitaci, kde jsem se potřebné dozvěděla a mohla dceru ubránit. Jen se ještě zeptám na "moderní" lehátka a baby ring? Přijde mi to taky nevhodné, přitom to tolik lidí používá ?
    12. led 2015
    Konečně ve vybrali jsme. Zrovna ráno jsem ho navrhla taky. Kamarádka je fyzio, takže jsem spoustu rad dostala už v těhotenství. Navíc sama mám problémy se zády, tak bych byla nerada aby totéž zažívala malá.
    12. led 2015
    @zazana81 nic moc dobrého - info najdeš i ve skupině Poradna pro motorický vývoj http://www.modrykonik.cz/group/1830/ - eficenka tam na podobné dotazy párkrát odpovídala
    12. led 2015
    Tesat do kamene by se to melo, ve vsech porodnicich aspon, kdyby to davali nebo meli vyvesene, ale u nekterych zabednencu, jak uz bylo zmineno, je to marny, je to marny, je to marny...Bojovala jsem s timhle vsim u Honzika (prestoze mel, byt v jinem casovem useku, ale naprosto prikladny prirozeny vyvoj, viz me album) a uz ted se mi jezi chlupy pri predstave, ze me to za chvili ceka znovu, protoze v blizkem okoli nekteri stale nepochopili :/. Tohle si ale ukladam, zatim nejlepsi shrnuti a budu mit pripraveno k rozeslani vsem, co se jen pokusi o nejakou poznamku.
    13. led 2015
    Skvely clanek! Naprosto se vsim souhlasim.
    Mohu jeden dotaz? Dcera si z lezeni neseda klasicky do sikmeho sedu,ale sedne primo na zadek tak,ze ma nohy skrcene vedle sebe (spicky nastesti nevytaci ven). U opory se postavi a obcas se snazi posouvat. Je videt,ze stabilitu ma jiz lepsi, drzi se treba jen jednou rukou. Sedet v pravem slova smyslu neumi a ani se tak sama neposazuje (mozna se k tomu jiz chysta,obcas sedi v prekazkovem sedu).
    Mohu to takto nechat volne plynout, nebo by byla lepsi konzultace s fyzioterapeutem?
    14. led 2015
    Můžu se zeptat? Jsou ty pásy dobré? A musí je používat fyzioterapeut nebo stačí trenérka ve fitku. Mám 1 cm výhřez plotýnky v bederní oblasti a trenérka ve fitku mi nabízí toto jako alternativu posilování.
    16. led 2015
    Ahoj, krásný článek....chtěla jsem se tě zeptat. Já své dítě neposazovala, nestavěla, nedávala do žádného hopsadla a ani chodítka a přeci má motorický vývoj odlišný. Fakt se bojím, aby neměl problémy se zády (jelikož já je trošku mám). Dělá všechno strašně moc brzo. Hlavu zvedal snad už i v porodnici. Koníky pásl v jednom měsíci..a pak to nabralo rychlý spád...nejdřív začal lézt, pak zjistil, že plazení je jednoduchší, hned na to začal stát. Teď už mi konečně leze a už si i sedne...a ručkuje kolem nábytku. Příjde mi, že to dělá všechno strašně brzo a se špatným postupem vývoje, ale jak mu v tom zabránit? Nepodporuju ho v tom...dělá to sám. Má 8.měsíců. Může mít díky tomu v budoucnu problémy?
    16. led 2015
    Tak, super článek, teorii vím a snažím se dodržovat už dlouho. Ale dotaz, @eficenka : Já si vlastně nejsem jistá, co je to posazovat do sedu. ? Samozřejmě to nechci. Absolutně ji neposazuji, nezvedám a nenechám sedět samotnou či v židličce. Ale když ji mám v náruči posazenou u stolu (hodně časté na návštěvě u příbuzných, nyní i u příkrmů - nevím jak jinak) tak je v náruči, snažím se ji mít s kulatými zády - tj. když je u mě opřená automatika dle mě a když si připomenu, tak se snažím dát výš kolínka - to mi připomíná posed v šátku. Takže - takto je to v pořádku? A když kolínka výš nemá, tj. nepřitáhnu je - je to už špatně? U příbuzných je stále v náručí, to nevymluvím a samo, že ji prostě nechají na sobě sedět - a to už ani o kolínkách nemluvím, prostě nechají sedět rovně, ať bouchá do stolu....jsem laxní, protože se s nimi dohaduji už o všem, tak to jakože překousávám....mám to řešit? Moc děkuji!!!!!
    17. led 2015
    S článkem plně souhlasím, snažila jsem se všeho výše uvedeného u svých dětí vyvarovat, byť jsem někdy u svého okolí vypadala jako exot.
    18. led 2015
    S dovolením jsem dala odkaz na tento článek i na můj FB. Bohužel mám mnoho známých, které toto bohužel neberou v potaz 😞
    18. led 2015
    Článek si kopíruju a pošlu manželovi.Ten malého posazuje a já mu to rozmlouvám. Začal pérovat, co ho posazoval,tak přestal. Tak se neposazuje a zase péruje 🙂 Naši mi u prvního pořád říkali,ať ho dám do chodítka, ať ho dám do hopsadla, ať ho dám do postýlky - ale já si jela podle svého( to jsem si vyslechla keců a narážek) a byl skoro pořád na dece na zemi. A u druhého to dělám stejně.
    18. led 2015
    chtěla bych se zeptat jak je to s miminkem 6 týdnů starým když je většinu dne položené na stehnech matky zapřené nožičkamí o břicho matky
    18. led 2015
    Děkuji za velmi poučný clanek
    18. led 2015
    a mě by zajímalo, jak je to ve školním věku když děti tahají těžký tašky na zádech? známá do chodítka dítě nedávala a teď má problémy kyčlema a plochými chodidly, nohy má do X
    18. led 2015
    Moje sestricka od 11let nosila korzet,jelikož měla silnou skoliozu. Bohuzel to nepomahalo a tak byla nutna operace asi ve 14letech. Bylo to az tak spatne,ze doktori tvrdili,ze je sance 50:50,zda operace dopadne dobře. Nastesti se nam vratila a je to lepsi,ale zada ji boli stale a musi cvicit a jezdit pres celou republiku na kontroly. Ja mam taktez skoliozu,ale oproti ni je to opravdu nic.
    18. led 2015
    ...no já nevím, ale chodítka a hopsadla se ještě prodávají ? :-N :-N :-N
    mě by to v životě nenapadlo ! A nějak, jak čtu tvůj článek... tak si říkám... že snad není pravda, že by to někdo dneska dělal špatně, když je všude tolika informací, které se donesou i ke mně, která nemá tolika času na čtení !? :-N

    A holčiny maj teda ale pokřivená tělíčka 😞
    19. led 2015
    ANO ANO ANO!!!!!! souhlasim na 1000%..jsem taky fyzioterapeut a taktez se snazim mezi sve okoli sirit tuto osvetu 🙂 bohuzel nekteri si stale stoji za svym i kdyz jim to vysvetluji horem dolem 😞
    19. led 2015
    Syn také všechno dělal pomaleji, ale měla jsem v té době skvělou pediatričku. Sice mi řekla co děti v jeho věku "zvládají" podle tabulek, ale sama na to hned řekla, že pokud já vidím, že se syn snaží a vyvíjí se, tak je vše v pořádku - jen potřebuje trošku víc času. Dcera byla oproti němu rychlík, přetáčela se brzy a první krůčky zvládala v desátém měsíci.
    19. led 2015
    článek je skvělý. Přidám se svou zkušeností. Navzdory radě v článku i od paní Pediatričky ( už máme nového pana doktora) jsem dala na svou mateřskou intuici a když se mi zdálo že se syn točí stále na jednu stranu a už by měl toho zvládat trochu víc na svůj věk, jsem si "vydupala" žádanku na rehabilitaci a prohlídku u Dr rehabce. Udělala jsem velmi dobře a budu za tento krok na sebe vždy hrdá. Syn měl špatný vývoj svalových skupin, preferenci jedné strany a tak jsem cvičili. Za 14 dní cvičení začal lézt a v 10 m se mi postavil. To bylo moc brzo a tak si ještě mesíc polezl a pak už nebyl k udržení 😃 . Takže bych ze svého pohledu apelovala na maminky někdy "přirozený vývoj" není samospásnou kouzelnou formulí, která vysvětlí a ukonejší vaše pochybnosti. Myslím, že je pak na místě raději nechat dítě prohlédnout u odborníka, už právě proto, že je tak důležité jak se dítě vyvíjí v miminkovském a batolecím věku.
    19. led 2015
    No pane jo,okolí říká musíš přitahovat,musí se sám přitáhnout.. už to nebudu dělat,naštěstí mu jsou skoro 3 měsíce,takže toho moc nebylo..
    19. led 2015
    Kéž by se tím řídily všechny maminky 😞 super článek!
    19. led 2015
    Výborný článok, súhlasím so všetkým okrem jedného "detailu" 😉 Verím, že celý tento vývoj má sprevázať intenzívne nosenie bábätka, tak, ako je to evolučne overené a osvedčené. Neverím, že je prirodzené a správne pre dieťatko stráviť väčšinu dňa ležaním, a to z viacerých dôvodov:
    - neustále ležanie spôsobuje preležaniny, takže sa dieťatko musí neustále polohovať, rovnako, ako napr. chorý ležiaci pacient
    - väčšina bábätiek dáva intenzívne najavo nespokojnosť pri uložení mimo kontakt matky (rodiča) čo je podľa mňa pomôcka prírody pre nás rodičov - signál, aby sme pochopili, kde je správne miesto pre dieťatko - a tým je naša náruč 🙂
    - pri ležaní (a teda väčšinou aj separácii od rodiča) dieťatku stúpa vylučovanie stresového hormónu, o ktorom je známe, že nijako neprospieva organizmu a vývoju nezrelej nervovej sústavy
    - pri ležaní dieťatko nemá veľa príležitostí "vybiť si energiu" ( tzv. "holokinetické pohyby"), zatiaľčo nosenie na tele rodiča mu veľmi prospieva aj v tomto ohľade, cez pohyb tela matky si dieťatko "vybije energiu"
    - novorodeniatko potrebuje intenzívny telesný kontakt s matkou aj preto, že tento kontakt mu pomáha regulovať mnohé ešte stále sa vyvíjajúce systémy organizmu: dýchanie, termoreguláciu, spánkové cykly a taktiež umožňuje dojčenie na požiadanie....)

    Myslím si, intenzívne nosenie je pre dieťa prirodzene stimulačné čo sa týka psychomotorického vývoja - pretože jednak pohyb tela matky (alebo iného nosiča) stimuluje pohybový aparát, a jednak aj množstvo podnetov, ktoré dieťatko v bezpečí maminej náruče získava napomáha jeho rozvoju.
    Plus ideálna poloha bedrových kĺbikov pri nosení "na žabku" je veľmi prospešná 🙂

    Skrátka, zo všetkých hľadísk vyplýva, že tak, ako sme to robili počas celej histórie (s výnimkou posledných cca 200 rokov) to bolo opodstatnené, správne a prirodzené. No a keď sa pozrieme na krajiny, kde táto forma starostlivosti o dieťatko stále pretrváva, tak vidíme, že napr. z tých černoškov, ktorí doslova vyrastú na chrbte maminky, sú v dospelosti atléti, perfektní športovci s úžasným držaním tela, zatiaľ čo my, čo sme vyrástli na rovných postieľkach, kočíkoch v kombinácii s týmito hroznými chodítkami a posadzovaním, sedávame u ortopédov a fyzioterapeutov pre rôzne problémy s chrbticou....

    Môžem povedať, že prospešnosť nosenia som si dvojnásobne overila aj na vlastných deťoch, ktoré bez akejkoľvek našej snahy alebo "pomoci" začali samostatne s:
    - plazením sa a lozením po štyroch (dcérka od 5 mesiacov, synček od 4,5)
    - stavaním sa popri stene, nábytku (dcérka od 7 mesiacov, synček od 6)
    - sedením krátko potom, čo sa začali stavať na nohy
    - samostatnou chôdzou bez akejkoľvek pomoci cudzej ruky dcérka v 11-tich mesiacoch, synček v 9-tich)
    Obaja sú fyzicky veľmi zdatní, pohybliví, pevní a silní, dcérka vymetá tanečné krúžky a synček neobíde jedinú preliezku na ihriskách 😉
    19. led 2015
    Holky ja bych spis potrebovala poradit ...kdyz si dam syna na klín má pul roku..dam ho do klubíčka tak se mi automaticky začne naklánet a táhnout do sedu....mam ho nechat nebo ne?
    19. led 2015
    ještě bych k článku doplnila, jak moc zdravé je - maminko, tatínku, držte mi ruce a nohy zhoupněte, když jdeme. To je pohádka o občas vypadavajících ramenních kloubech
    19. led 2015
    Nic proti obsahu článku, autorka jistě ví, o čem mluví. Škoda jenom, že když šíří osvětu na toto téma, není už tak moc schopná nechat se osvítit jinde, a to konkrétně na téma pravopisu. Vzhledem k počtu chyb mi pak už článek tak erudovaný nepřipadá...
    19. led 2015
    @pmb reaguji jen z mobilu.
    Většinu článku jsem psala přes mobil kolem půlnoci.
    Některé hrubky naskakaly samy,jiné přes moji únavu....
    Věřte,že me do očí také chyby bijí,ale nemam čas je nyní prs mobil opravit....
    A věřte ze z češtiny jsem maturovala za výbornou 😉
    A prop -KTERÝ člověk je dokonalý ?
    19. led 2015
    Moje segra nazorny ukaz :choditko,vodeni za ruku,posazovani.
    V 15. Letech operace zad ma sesroubivany cely zada,cely druhy pul rok nosila krunyr-korzet.Sileny desn,byla to hrozna doba.
    Misto toho aby ve svym vekz chodila parit a lovit kluky lezela v nemocnici,nebo mela korzet.
    Maminky nedelejte ti vazne!!!

    Pardon za chyby jsem na mobilu
    19. led 2015
    je korzetoterapie vhodná / možná i pro starší "holky" s vadným držením těla? Díky
    19. led 2015
    vyosení těla se dá srovnat pomocí Dornovy metody. Každý se tam naučí pak, jak by měl se svým tělem pracovat a posilovat ho, aby vše zůstalo srovnané (délka nohou, pánev-vyrotovaná pedtím nebo různá výška lopat pánevních, opratle vyosené nebo zaražené do těla, kostrč atd.). Ono také záleží, jak nás jako miminko vytáhli při porodu a zda nás otočili hlavou dolů. pokud ano, tak mimi nemá vyvinuté svaly a dochází k povytáhnutí kyčliček ze své polohy. Pak k vyosení těla dochází špatným držením těla, nošení tašky na 1straně, sezení v tureckém sedu atd. http://www.dornova-metoda.com/
    20. led 2015
    Dobrý den dámy, článek je pěkný, ale bohužel i přes veškerou snahu vyhnout se nevhodným pomůckám a nevhodné manipulaci, se to vždy nepodaří. Jsem ráda, že existuje korzet a péče odborníku na skoliózu. 8 letá dcera od 4 let nosí korzet, který jí z 32% vykřivení stáhl krásně na 8% tekže pro dítka, které tohle trpět musí vydržte, pomůže to!!!!!! to pro podporu těch, kerým se to nevyholo. Dcera to má bohužel dědičné. 😞
    20. led 2015
    Ako vyššie spomínali mamičky, tak aj ja som mala doma stále pri malom len počúvanie, prečo mu nekúpim chodítko a mohol už dávno v ňom behať atď. Tiež som si prečítala pár článkov o tom ako škodí chodítko, či vodenie za ruky, tak som si v tomto postavila hlavu doma pred všetkými a razantne som odmietala vodítko a malému som pri chôdzi pomáhala tak, že som ho chytila za obe ruky tak, že ich mal pred sebou akoby tlačil vozík (neviem to presnejšie opísať). A čuduj sa svet, prvé samostatné kroky urobil v 11 mesiacoch. Myslím si, že sú veci, za ktorými si treba stáť. A u mňa bolo odmietanie chodítka jednou z takých vecí. Držím prsty všetkým mamičkám, čo s tým musia v rodine bojovať, nech sa nevzdávajú!
    20. led 2015
    Tak toto je přímo můj problém. Mám jednu stranu pánve víš a druhou níž. Dá se s tím něco dělat?
    20. led 2015
    suhlasim, ja som malemu nepomahala vsetko spravil sam ani teraz ked uz chodi sa ma nechce drzat za ruku on musi sam 🙂 a ja som doma za blbu este aj preto ze obuvam ,,naboso,, 🙂
    20. led 2015
    Nejsem sice žádný odborník, ale když jsem prodávala chodítka a hopsadla pro děti, tak jsem většinou rodičům řekla, že já bych to svému dítěti nepořídila, i když jsem ještě žádné neměla, že si myslím, že to není zdravé na záda. Tak mám z toho dobrý pocit. No ale musím říct, že většina si to stejně koupila.
    20. led 2015
    Tak tohle by si měla přečíst moje tchýně. Ve 2 měsících se snažila malou tahat za ruce, aby se zvedala a pěla ódy na to jak jí bude vodit za ruce, aby brzo chodila 😞.
    20. led 2015
    Super článek, tak ráda bych ho přeposlala kamarádce, která si nyní pro svou 9 měsíční holčičku koupila to hloupé chodítko. Když mi to říkala, jak je tam malá spokojená, že ji tam dáva jen párkrát na půl hodiny, tak jsem se musela hodně držet, abych ji to nezačala vysvětlovat. Bohužel jsem to zkoušela již několikrát, ale nechci být ta otravná kamarádka, která neustále někoho přesvědčuje o tom, co je dobré a co špatné, jelikož se od ní vždy dočkám odpovědi: A my jsme na tom taky všichni vyrůstali, a jsme v pohodě. Ovšem, jsme všichni v pohodě? Já mám třeba skoliózu, kamáradky migrény, někdo zase ploché nohy a někoho čekají problémy až v padesáti, jak bylo zmíněno v tomto článku. Moje tchýně a bohužel i manžel zase tvrdí, že vše moc řeším, že za několik let zase budou psát, jak to co děláme teď je špatné nebo škodlivé.
    20. led 2015
    Já jsem hrozně nervačila, když jsem od tchánů slyšela, že děti švagrové byly perfektní, protožr nelozily a hned chodily... No náš Maty lozil a nikdo mi nevymluví, žr je to důležitý vývojový krok... Chodit začal v 9 měsících, sám od sebe, ale pořád mám strach, aby si tím rychlým chozením nějak neublížil ve vývoji kostí a svalů....
    20. led 2015
    @ryshla Lezení je určitě velmi důležitý vývojový krok. Potvrdil mi to můj terapeut. Některé maminky jsou nadšené, že jejich děti chodí brzo, já se taky budu radovat z prvních krůčků mého syna, ale čím déle leze, tím lépe je tělo a svaly na chůzi připravené.
    20. led 2015
    Dobrý den. tak mi poradte, samozrejme chci aby mé díte bylo zdravé, má 4měsíční cera se sama točí na bříško a hlavně se sama přitahuje o hrazdičku. Takže tam visí jako opička, hlavu a nohy nahoru. mám ji tedy nechat nebo usměrnovat.????,
    20. led 2015
    Super,mám sice jen samé dobré zkušenosti,dcera si také na vše přišla sama a třeba chodit začala v 8měsíci,ale jsou takové děti,které,pokud se jim nepomůže a nepostrčíme je,neudělají NIC!Takové líné dítě měla má teta a ve finále jí bylo doporučeno pomáhat.Bohužel,ne se vším si příroda poradí sama 😉
    20. led 2015
    nejhorší je, když tohle někomu řeknete a dotyčná řekne, je to moje dítě a já vím nejlíp, jak a co můžu...pokud tohle někdo používá, tak právě asi vůbec neví, co může a nemůže. Já když o tomhle vím, že to způsobují, nemám důvod ničit dětem zdraví. Fakt ty holky nechápu, když o tom ví...podle mě to používají jen proto, aby ,ěli od dětí klid 😞
    20. led 2015
    Pěkně napsané, ještě mi tu chybí, že by se dítě nemělo pokládat na bříško dokud se tam samo nepřekulí, mj. kvůli nepřipravené krční páteři.
    20. led 2015
    Dobrý den, moc hezký článek! Měla bych otázku, prosím vás,mám otázku syn mi začal hodně chodit po špičkách a teď dokonce i chodí přímo po zahnutých prstech - jak u baletu, není něco v nepořádku? ještě se budu ptát dětské lékařky, ale nevíte či to nemůže mít nějakou příčinu? nebo spíš jen se mu tak dobře chodí? děkuji
    20. led 2015
    @ttterysek jojo, udělají takhle víc domacích prací 😞 a když ty děti jsou v těch chodítkách tááák spokojený
    20. led 2015
    @vens
    dítě se právě musí pokládat na bříško už od porodnice - učí se práce s těžištěm. stačí třeba zrpvu 3-5krát denně na 10-20 sekund 🙂
    20. led 2015
    @llusil
    kdy začal chodit? obcházel předtím nábytek - pokud chodí teprve ted, dejte tomu aelspon 3 týdny.
    neměl nějaký problém? špatné zapojení břišního svalstva?
    20. led 2015
    @llusil
    kdy začal chodit? obcházel předtím nábytek - pokud chodí teprve ted, dejte tomu aelspon 3 týdny.
    neměl nějaký problém? špatné zapojení břišního svalstva?

    @jk_jk
    NE!
    korzetoterapie rozhodně není pro vadné držení těla, ani při lehkých stupních skoliozy není indikována!!!
    pro vadné držení těla a skoliozy je potřeba najít KVALITNÍho fyzioterapeuta,
    jsou i slečny, které k nám do lázní jezdili s velkou skoliozou a po 2 měsících cvičení, plus půlročním cvičení doma - díky zaškolení se vrací na léčebnu a po 2 letech odchází bez korzetu.
    20. led 2015
    Dobrý den, měla bych na Vás dotaz. Naše dceruška začala lézt v 7 měících, ve stejné době i stavět u nábytku... cca od 9 měsíce chodí kolem nábytku... ale kolem 12tého měsíce si oblíbila vzpřímený pohyb po kolínkách - který zdokonalila tak, že už po nich skoro běhá a nemá asi moc motivaci začít chodit. Teď je jí 14 měsíců. U nábytku se pustí, ale krok udělala asi jen dvakrát. a sama se v prostoru nepostaví. Poradíte něco? Zatím jsem to neřešila. Říkám si, že chodit se naučí, jen je opatrná... nevodíme jí za ruce, ani žádná chodítka, nic... Na kolínkách má modřiny, ale asi jí to evidentně nevadí... děkuju moc za odpověď....zda je to normální... 🙂 Jitka
    20. led 2015
    Dítě potřebuje v prvním roce života projít určitými pohyby v určitém období. Ani zrychlený, ani opožděný, ani omezený ( nemoc, ohrádka), ani chodítky a hopsadly narušený pohybový vývoj není optimální. Kromě uvedených zdravotních problémů dětem nedozrají i pohybové reflexy, takže mohou mít např. psychomotorický neklid, nepropojí se jim hemisféry mozku, nevytvoří se důležité nervové spoje v přední části mozku důležité pro učení i chování ( LMD, ADHD, poruchy učení ). Denně se s těmito dětmi pracovně setkávám. Kdo potřebuje více informací, tak doporučuji knihy Neposedné dítě, Dítě v rovnováze
    a Našemu sluníčku - buď fit od narození po školu ( MUDr. Věra Kleplová ) - vše vysvětleno, vědecky prokázáno. Bohužel mnoho pediatrů to zatím nebere v úvahu.
    20. led 2015
    Dobrý článek, člověk dělá chyby a myslí, že dělá dobře... ale ohledně toho vodění za ruku. Malá má 21m, je to číslo, pokud jdeme snažím se ji jen korigovat za kapucku a trochu ji brzdit. Ale pokud jdeme kolem silnice a já mám obavu, že se šmikne a vletí pod auto, jde semnou za ruku. To je teda taky špatně. Nechci ji omezovat ale je těžké ji nechat jen tak bezhlavě letět....
    20. led 2015
    @mamulkaivulka
    vodění za ruce - myšleno tak, že pokud dítě obchází nábytek a rodič ho s radostí vezme za ruce a "učí " ho tak chodit.
    pokud už vaše dítě chodí, je naprosto normální, že bude venku chodit za ruce 🙂
    20. led 2015
    @germaine

    aktivní chodítko - ANO, ale až od doby, co dítě pár dní obchíází nábytek a pak udělá krok do prosotru, během chůze musí být dítě narovnané. ne tlačit shrbené před sebou 🙂 a musí správně našlapovat - celou ploskou nohy v prostoru
    20. led 2015
    jsem nejmladší ze tří dětí. Moje máma říká, že na nás neměla tolik času jako mají dnešní maminky. Takže přesně nevím co se mnou dělala, ale mám fotku, bylo mi asi rok a čtvrt, šla jsem, měla jsem nožičky do O a kolíbala se ze strany na stranu. Myslím, že se mi trochu sami srovnaly, ale do dnes mám vtočená kolena dovnitř, vybočená lítka co se týká chodidel sice klenbu mám, ale znetvořené nohy mi nedovolují vzít si sandálky na podpadku, mám zvvrtávací kotníky a o bolesti kyčelních kloubů ni nemluvím. Na kolnou občas nosím bandáže. Díky cvičení nemám naštěstí problém se zády. Díky tomu všemu když si stoupnu před zrcadlo tak vidím, že mám pánev mírně nakřivo, což mají i slečny na obrázcích. Ale jak se na mě moje mamka vykašlala to jí nikdy nezapomenu. Je mi 26 let. Moje holčička měla něco s kyčličkama a tak měla hodně látkových plen přes papírové a vybočené nožičky jsem řešila s paní doktorkou hned v nemocnici a vyřešila cvičením. Takže děkuji a tento článek a prosím ostatní maminky, nekašlete na své děti, až budou dospělé a zdravé budou Vám za to vděčné.
    20. led 2015
    Když se kouknu na dítka a hlavně přístupy maminek kolem sebe... Měly by to číst povinně!!!
    20. led 2015
    Velmi hezký článek. Škoda, že jsem o tomto nevěděla dřív. Já sama scoliotik a dávala jsem dcerku do chodítka - teď i ona má velkou scoliozu 😞
    20. led 2015
    Tak já jsem asi blbá matka, ale poslední týden jsem malého za ruce tahala, jemu se to samozrejme libi,ale po přectení tohoto článku jsem zjistila, že jsem mu mohla ublížit. Tak doufám, že mu těch 7 dní nijak neublížilo 😞
    20. led 2015
    Mam 4 deti a len jedno pouzivalo choditko a to ma ale riadnu skoliozu. Skoda, ze v tej dobe 1989 mi nemal kto poradit,
    21. led 2015
    O tomhle všem jsem samzřejmě věděla a naštěstí se mi podařilo přítelovým rodičům vymluvit, aby malému koupili k Vánocům chodítko..
    Ale je špatně i to, když mu nastavíme ruce, on se sám chytne a přitáhne do sedu bez pomoci? Jsou mu necelé tři měsíce, takže se jinak sám neposazuje, ale tohle dělá strašně rád...
    21. led 2015
    Skvely clanek, Evi! Skoda jen, ze si nektere praktiky nekteri (zejmena babicky) nenechaji vymluvit 😞 Posazovaly a posazovaly! Snad se to na Tomikovi ale az tak nepodepsalo. A uz vidim, jak nas zanedlouho zase cekaji dohady o vodeni za ruce... 😕 Zdravim te, manzela i holky 😉 Lili (z porodnice)
    21. led 2015
    Ani bych vám nepřála vidět jak vypadá moje páteř...
    21. led 2015
    Syn ma cez 3 roky, nikdy nebol v choditku, ani usadzany ani vodeny za ruky. Nelozil, isiel rovno do stoja a chodit, sam bez pomoci dospelaka (samozrejme najskor s oporou pevneho predmetu) cca v 9 mesiachoch. V roku uz chodil sam. Pocitac vzhladom na vek este nepouziva, ani topanky na podpatku. Napriek tomu ma nohy ploche a krive. Potom by sme mali asi vymenit parkety za piesok, ine mi z toho nevychadza :x
    21. led 2015
    a úplně nej jsou matky, co říkají o třeba tříletých dětech "já jsem ho měla v klokánce, já jsem ho dávala do chodítka a nic mu není"..jednoduše když to na dítěti nejde vidět hned, tak je to vlastně ok 🙂 já i brácha máme oba křivou páteř a bolení zad, hlavně že brácha díky chodítku chodil už v devíti měsících, že...já osobně jsem ale nejvíce háklivá na kupování obnošených bot...i když každého věc, ale to mi taky zvedá tlak, když dá někdo dítěti rok nošené boty jiného dítěte...
    21. led 2015
    Ještě jsem slyšela od nějaké paní terapeutky,že když dítě vodíte za ruce-nevyvinou se dobře achilovky a dítě pak chodí po špičkách celý život. Skoliózu mám taky a navíc ještě vybočenou plotýnku- chodítko jsme měly.....
    21. led 2015
    u nás to vypadalo stejně jako u @rohlik008 a chodit začala až v 16ti měsících. Ani nevím, kdy se pak postavila sama v prostoru. A protože máme starou divnou dětskou doktorku, tak jsem se ani neptala jestli je na tom něco špatně. A opravdu mi u ní přišlo, že je opatrná. Pustila se, až si byla jistá a vůbec potom nepadala 😉 Takže odpověď na Váš dotaz by mě taky zajímal.
    21. led 2015
    já za ruce teda také vodila, ale trošku jinak...nebyl prohlý a nevisel mi za ruce, ale byla to jen podpora pro to, aby se nebál a nebylo to kvůli tomu, že bych chtěla já, ale že on mi vždy chytil ruku a prostě šel s mou rukou jako s jistidlem, že mu nic nestane 🙂 ale nejsem taková bláznivka, abych ho tahala za ruce, sotva se postaví, za ruku sem ho vodila(nebo spíš on mě vodil) když mu bylo 11 měsíců a to už 3 měsíce sám obcházel nábytek 😉 chodit sám začal v roce a 2 dnech 🙂 všechno chce čas...
    21. led 2015
    jinak mám kamarádku, která dávala holčičku do chodítka od 4 měsíců-nechápu proč a nutila ji chodit za ruce, i když evidentně malá neměla potuchy, co má vlastně s nožkama dělat, šoupala je po chodníku a hlavně na ně vůbec nenašlapovala, když už začla sama chodit-bylo jí 16 měsíců a chodila a chodí i do dnes po špičkách a to bude mít v květnu 2 roky 😞 když sem se pokusila to vysvětlit, tak řekla to, co říkají všichni...já sem na tom taky odrostla, chodila sem za ruce a nic se mi nestalo, ale to, že musí chodit sama se sebou na rehabilitace se zádama, tak nevěří, že je to právě z toho...každá si to nenechá vysvětlit, no 😞
    21. led 2015
    Nedá se to nějak sdílet na svůj profil?
    21. led 2015
    @eficenka dík, já se pak trochu zamyslela... a říkala jsem si to. Ale jsem těhotná, tož možu být trochu praštěná...hihi... dík pěkný den všem 🙂
    21. led 2015
    @eficenka Aha, tak to můžu říct, že dítě se má posazovat,aby se naučilo pracovat se svým těžištěm 😃 To že by se dítě mělo samo naučit zaujímat polohu na bříšku, postupně, nejdřív se otáčí na bok pak až na bříško a teprve pak zpět, mám tuším z knihy Dejte mi čas a k tomto článku mi to sedělo, protože jinek se se vším shoduje. Kromě jiného měly děti dávané na bříško uměle problémy se zkrácenou šíjí.
    21. led 2015
    velice děkuji za osvícený článek, S každým slovem souhlasím. Jsem matka, která hledá informace a vyhodnocuje je. Naši kluci byli každý jiný, první docela rychlík a živý, toho jsem spíš chtěla zpomalit, v 7 měsících stál a chodil kolem nábytku. ale jak byl lehounký, potřeboval dalších 5-6 měsíců, než udělal první samostatné kroky do prostoru. věřím, že v současné době je tolik negativních faktorů, které ovlivňují převážně páteř, proč k tomu dobrovolně přidávat další. Mám pocit, že mámy si pořizují hopsadla a chodítka z vlastní pohodlnosti, aby se na chvíli zbavily dětí. ani nevím, psala jste i o klokankách???? jen malou chvíli jsem nosila syna v té zavěšené na rameni, a bylo to hodně zlé. Od té doby jen v manduce, dokud to kluci snesli. s dovolením budu ten skvělý článek dále šířit.
    21. led 2015
    ted jsem o neco chytrejsi a maleho do choditka jsem davala ale jen malo ted uz ho tam vubec nedam.za ruce take chodi ale s tchyni a nemuzu ji nic rict aniz by se nenastvala.nejmene 1000x jsem ji rikala at ho nepostavuje a nenchava ho chodit když sam jeste neudelal ani krok okolo skrine ani nikde jinde.ale je to težke asi ji dam tohle přečíst snad se probere
    22. led 2015
    Výborný článek! Tohle by měly povinně číst všechny maminky a babičky! Ale, bohužel, některým to ani po přečtení nedojde a stejně si v tom vesele pokračují dál 😞 A ještě se pak "chlubí", jak už jejich dítě "sedí a chodí" a v chodítku je nejšťastnější a lézt už nejpíš nebudou (bodejť!!) :-S
    22. led 2015
    @tapato to máte pravdu, je to tak se vším... tady zdravotní sestřička mi říkala, že jejich malý už za ruce uměl chodit ve 4m... málem mě kleplo 🙂
    22. led 2015
    damy je normalni ze muj malej ani na 9 mesícich neleze?snaží se ale vždycky se rozplacne na zem a nic z toho lezeni neni 😞 on je trochu vic tlustší než ostatni deti asi to je Nutrilonem protoze on toho moc nesni.spis skoro nic neji.ale ma uz přes 13 kilo a je mu jen 9 mesícu 😞
    23. led 2015
    jak mám docílit toho aby mi díte lezlo ..první ten moc nelozil a zacal chodit v 11 m. ted druhy se zacina snažit ale jak mu mam pomoci aby se dal na kolinka a zacal lozit ? dekuji
    23. led 2015
    hezky napsané, díky.. Zajímal by mě Váš (Tvůj) názor na ergonomická nosítka.. Od kdy nosit?
    23. led 2015
    @eficenka
    normálně už chodí rok, a v chodítku nebyl, pěkně si začal sám, kolem nábytku všechno, včera jsem se ptala lékařky, říkala, že to nemám hrotit, že kdyby měl nějakou poruchu svalstva tak normálně se ani nepostaví, ale on chodí i normálně, takže to nebudu hrotit🙂 děkuji za reakce
    24. led 2015
    Díky za ten článek, jen škoda, že jsem ho nečetla dřív. Iwettkas buď úplně v pohodě, že malej neleze nevadí, pokud je ostatní vývoj v pořádku a dělá pokroky vážně nevadí, že neleze. Můj druhý syn začal lézt až ve 12 měsících a to jsem furt poslouchala i od dokrotorek jak je pozadu i na vojtu jsme šli. Už bych to neudělala, každé dítě má svůj čas!!!!!!!!!! Akorát má teď trauma z cizích ženskejch jak ho na tý vojtovce trápily. Můžeš ho různě motivovat u nás to vypadalo jako překážková dráha, matrace k přelézání, koberec a protiskluzové punčocháče asi trochu pomohli, ale podle mě začal lézt až byl na to zralý tak jak se to píše v článku.
    24. led 2015
    Super článek, posílám na mail známým a kamarádkám a chci se zeptat co říkáte na takové to gumové zvířátko (např. Oslík) ten "Rodny" je prý doporučený fyzioterapeuty...? a ještě na takové to nosítko přes rameno "Lodger" pro miminka.. Manduca je tuším ok? 🙂 děkuji
    25. led 2015
    skvělý článek, přesně to samé jsem četla v knize Rozvíjej se děťátko a hodlám to takto praktikovat ... také jsem zvědavá, jak chytrá bude hlavně moje matka ... 🙂
    25. led 2015
    Dobrý den, chtěla bych se ještě zeptat na váš názor na miminka v lehátkách, vajíčkách, různých nosátkách, šátcích a krosnách!???
    26. led 2015
    Po tom, co jsem si přečetla tento článek, jsem ráda, že jsem ani u jednoho ze svích dětí nepoužívala chodítka a podobné nesmyslovyny.
    26. led 2015
    Velmi děkuji za Váš příspěvek a energii,kterou dáváte do šíření dobré věci! Sama jsem fyzioterapeutka a v této problematice se orientuji a souhlasím, že je potřeba ve věci psychomotorického vývoje dětí zlepšit informovanost! Z osobní zkušenosti vím, že pediatři bohužel vždy nehodnotí psychomotorický vývoj dětí úplně optimálně...Pokud by to bylo možné, ráda bych si vaši závěrečnou práci přečetla - dá se najít v registru i na internetu? Děkuji za odpověď. Veronika
    27. led 2015
    @iwettkas náš Honzík bude mít 9 měsíců, má 11 kilo a je taky obřík.Je pro změnu na Sunaru 🙂 Jinak zatím péruje na kolínkách,ale jinak nic,ale neřeším to, on na to za chvílu dojde 🙂
    29. led 2015
    Děkuji moc za tento článek. O víkendu ho dám přečíst mé mamince, asi z toho bude zlá krev, ale třeba se zamyslí.. Neustále poslouchám, jak malou můžu klidně posazovat, protože je velká už dost a já v devíti měsících už dávno seděla.. Chytli jsme se i kvůli mému komentu, že bych malou do chodítka nedala. Byla to reakce na malinkého synovce, který v něm byl... Když jsem se pak bavila s jeho maminkou dozvěděla jsem se, že k lezení mu pomohli vím, že se v postýlce postaví, ale v tom chodítku už byl předtím.. Nic jsem raději neříkala, já mám prostě to dítě, které je pomalé🙂))
    30. led 2015
    každé dítě má jiný přirozený svalový tonus a podle toho je také rychlejší nebo pomalejší v chození atd... "tvrdé" děti se nedají skoro pochovat, protože se pořád vzpouzí, ale zase velmi brzy chodí, "měkké" děti jsou mazlíci, méďové na chování, ale zase chodí později... každé dítě na to má svůj čas, a je jedno, jestli to moje je o 3 měsíce pozadu než sousedovo... důležitější je dát prckovi prostor pro co nejpřirozenější vývoj, aby v dospělosti netrpělo
    30. led 2015
    ja osobne mam postoj jako ty slecny na fotkach jeden bok vys nez druhy,nevim zda jsem jako dite byla v choditku nebo co se mnou delaliale trpim na bolesti pravee na te strane co je vys.
    2. únor 2015
    Dobry den, prosim mam otazku. Kdyz chci dat dite past konicky, mam ho rovnou polozit na brisko, nebo ho mam pretocit tak, ze mu krizim nozicky a horni jemne taham dopredu? Dle clanku vyse totiz rozumim tomu tak, ze mu pomaham se pretocit na brisko a to je spatne..... Dekuji Vam za odpoved.
    9. únor 2015
    Moc dekuji za tento článek! Opravdu mě to uklidnilo!
    19. únor 2015
    Prosim te, jaky mas nazor na takove ty skakaci kone/zebry? Jsou z mekkeho plastu ci gumy, deti se drzi za usi a skacou obkrocmo na zadech, nohy pokrcene, chodidlo na zemi? Pripadne, kdy je podle tebe vhodne je detem dat, co uz by mely deti umet? Diky, nikde to nemuzu najit..
    26. bře 2015
    muzes mi prosim poslat tu praci? Muj mejl: v.kovacova@yahoo.co.uk
    Dekuju
    8. dub 2015
    je hezké jak to tu každý chválí, ale kde je psáno jak se tedy dítě naučí chodit bez pomoci, jíst od půl roku v židličce,... ??? Naše babičky také byly v chodítkách a kde buď a jsou v pořádku. Jasné, že se to nemá přehánět, ale na chodítkách i hopsadlech se píše, že by tam dítě nemělo být déle jak 20 minut. Dítko se přeci musí zabavit i nějak jinak, než ho jen celé dny nechat ležet a čekat, co udělá samo. Potřebuje aktivitu a pozornost a tak se vyvíjí. Tento článek platí snad pro ty, co dětem nakoupí takové věci za důsledkem toho, že od nich budou mít pokoj a mají je tam celé dny, aby se nemuseli starat.
    9. dub 2015
    No logicky kdyz se podivas kolik deti pouzivalo choditka a kolik dospelych lidi umi chodit, tak to bude spis asi nejak zakodovane v nasem genetickem materialu. Pokud chces podrobne vysvetlen cely proces vertikalizace ktery je do velke miry rizen instinkty a reflexy, tak se zeptej fyzioterapeuta nebo neurologa. Pokud jde o skodlivost choditek tak tam je nejhorsi pravidelnost, protoze pak si vytvoris navyk. Stejne jako kdyz nosis hodne casto podpatky, svaly se prizpusobi, zkrati se kolenni slachy a pak mas problemy se zady.
    9. dub 2015
    Přesně je to o pravidelnosti. A ne o tom že občas dítěti pomohu vlastní snahou (nemyslěla jsem konkrétně chodítka atd.), nemůžeme ho přeci nechat ležet a čekat co udělá samo. Je jasné, že dítě se nenaučí chodit pomocí chodítek, ale tím že je mu to dáno přírodou 🙂
    10. dub 2015
    Četla jsem tvoje články a moc se mi líbí, kromě toho, že je fajn přečíst si zasvěcený pohled odborníka, tak máš moc pěkný styl psaní.. Tvůj článek už jsem četla před delší dobou, ale teď bych měla dotsz ohledně nosítek - včera jsem to zase viděla a nevím, co si myslet - maminka nesla na zádech dítě cca rok, možná starší, šla s kamarádkou a zároveň tlačily kočárky, malé na zádech spalo (neumím posoudit, jestli to bylo to správně nosítko, byl to mžik, co jsem se jen ohlédla, když mě míjely, ale vypadalo to na první pohled jako správný posez) a mělo ve spánku úplně vyvrácenou hlavičku dozadu, tak by mě zajímalo, jestli je tohle v pořádku, proč není na tom nosítku možnost nějakého opěrátka - když jsem si představila, že takhle hoďku spím, už bych nepohnula hlavou 😃 Viděla jsem to takhle už víckrát, i u menšich dětí p, co se nesly na břiše. Navíc jsem přemýšlela, jak to funguje, když maminka nemá vůbec vizuální kontrolu nad dítětem, když je na zádech.. Díky za odpověď 🙂
    10. čer 2015
    Dobrý den, zajímal by mě váš názor na nošení v šátku. Děkuji za odpověď 🙂
    14. črc 2015
    Pekný článok ,až na to, že dieťa po narodení nieje až také nemohuce a neleží ako placka, ako tu bolo spomenuté. Dieťatko je po narodení schopné doplaziť sa pohybmi nožičiek ku bradavke, najsť si ju a prisať sa celkom bez pomoci. Taktiež krčí nožičky, lebo akoby sa snaži uchytiť na svojej mamičke, kedže sme nosenci, nie vtáčatá, ktoré čakaju v hniezde, kým mamička príde s potravou do zobačika, teda je pren prirodzené a pre vývoj najlepšie, ked visí na mamičke.
    14. črc 2015
    Dobry den prajem pani Evka 🙂, tiez by som vas chcela poprosit o radu. Syn bude mat rok aj mesiac. Vyvoj neovplyvnovany az na 3x co bol posadeny do kocika, ale to som hned zrusila, dokonca som do 10 mesiaca cakala kym sa posadi a nesedal ai v kociku ani v jedalneskej stolicke, ani v autosadacke pre starsie sediace deti. Mimochodom i tu by sa podla mna malo dat pozor a obzvlast na dlhsie trate alebo ked dieta zaspi by v ziadnom pripade nemalo este pouzivat autosedacku pre vyssiu kategoriu, lebo je tam uz priamy sed, nemyslite? Moja otazka je : Syn urobil krok do priestoru priblizne v 11 mesiacoch, a postupne do dvoch tyzdnov uz prechadzal po celom byte. avsak cca okolo 11 mesiaca babka s nim sem tam presla zo zdvihnutymi rukami- tahala ho..moze to nejak ovplyvnit? do nicoho som nezasahovala, a i tahanie za ruky som citila, ze nie je spravne, ale nejak sa zopar krat tato chyba postastila. Taktiez som ho nepritahovala do lahu, ale vsimla som si, ze ked bola u nas sestra cca raz za dva mesiace urobila to zopar krat.. Aj to by mohlo mat negativny dopad? Dkaujem velmi pekne za vasu odpoved! Lucia
    17. črc 2015
    este dodam ze sem tam myslim max. 5 minut a nie kazdy den..
    17. črc 2015
    @coffies časem si projdi....dobrý se toho max.držet...
    23. črc 2015
    Jejda,to mělo být pro @coffiess🙂
    23. črc 2015
    @vejula myšleno podle mě tak, že nemá žádnou volní aktivitu, to co popisuješ je reflexní a nemá se to podporovat... @eficenka můžu taky poprosit diplomku na mail? Pošlu kdyztak IP
    13. srp 2015
    Dobry den, taky bych se chtela zeptat na nazor. Ma dcerka když byla mala, byla moc tlusta, v roce měla 13 kg.Proto otačet se moc nechtela, lezt moc nechtela. A dnes je ji 5let a podle ortopedky ma špatne drženi těla,, jednu nohu vybočenou do strany vic, jednu lopatku vic, jeden bok trochu vis.
    Poradte, jak to mam napravit...?
    Predem děkuji.
    11. zář 2015
    Dobrý den, plně souhlasím s článkem výše. Mám 8 měsíční dceru. Všichni z přítelovy strany by ji cpali do chodítka, hopsátka, posazovali by ji už bůh ví kdy... Já s tím nesouhlasím. Jenže když před nimi něco řeknu, jsem já ta špatná. Všechno moc přeháním... Aspoň se jí prý na chvíli zbavím. Jenže já se jí zbavit nechci, radši se jí budu věnovat, i když nebudu nic jiného stíhat. Tchýně mi tvrdí, že vychovala 3 svoje děti a vedle mé dcery dalších 5 vnoučat, že to ničemu nevadí... Už mě to nebaví, pořád mě shazujou. Bohužel ani přítel se mě nezastane a je na jejich straně.
    27. zář 2015
    @rzymani podle tabulek .... děsný to výraz. Když tady všichni píšete, jak si má dítě samo všechno osahat. Proč je 99% miminek "zbytečně" odesíláno na neurologii a nuceno cvičit vojtovku??? 😞 moje dítě dělá obrovské pokroky a prakticky s ním necvičíme ty šílené cviky a stimulace, tak aby zapojil svaly, dle tabulek. Dítě pokaždé návštěvu prořve a již nyní má svůj "názor" a na povel cvičit nebude. Podezření na levostrannost je tentam. Podezření na deformaci zápěstí je taky minulost....pasení koníčků - bylo nám popsáno v jaké úrovni má mít dítě na bříšku pěstičky při narození, v 6 týdnech a ve 3 měsících. Dle tohoto článku je zase jedno, jak jakým způsobem, ale hlavně samo pase koníčky....NECHÁPU DNEŠNÍ SVĚT, KTERÝ TOLIK TLAČÍ NA PILU A VŠE ŘEŠÍ S ODBORNÍKY A NEJLÉPE V SOULADU S TABULKAMI. Hlavně, že fyzioterapeuti, laktační poradkyně, porodní asistentky,....mají práci, že?
    29. zář 2015
    @michell28 ehm, nějak nechápu smysl tohoto komentáře? Jestli jste si chtěla vylít zlost nad tím, že jste se nechala vmanipulovat pediatrem do zbytečné rehalibitace, ok, ale laktační poradkyně, porodní asistentky, to jsou lidé, kteří mají své místo....a s tabulkami to nemá nic společného
    29. zář 2015
    @rzymani ale má. A proč ještě v porodnici na mě laktační poradkyně téměř křičela a několikrát se ptala zda nás pustí domů....jen kvůli tomu, že malý nevypil 30 ml, ale pouze 20 ml ??????? To nejsou tabulky? Nerada vyvolávám neshody, takže zase dlouho žádný koment se svým názorem nenapíši. Přeji hezký podzimní den
    30. zář 2015
    @michell28 laktační v porodnicích jsou mnohdy sestry, které prošly pár hodinovým kurzem, nikolikv opravdu vyškolené laktační poradkyně. Já jsem myslela laktační poradkyně, které chodí za ženami domů. Nikoliv sestru na novorozeneckém 😉
    1. říj 2015
    ja jsem proti chodítkům a hopsadlům, dítě se má naučit samo stát a chodit. A když by mělo používat tyto pomůcky, nač se snažit.
    4. říj 2015
    Já jsem nosila korzet 23 hodin denně, ale ne proto, že mě máma posazovala do chodítek nebo hopsadla - žádné takové vymoženosti jsme za komančů neměli - ale proto, že jsem se narodila bez jednoho žebra a skoliózou a lordózou trpěl i můj otec. Mám 4 letou dceru a zatím to vypadá, že se jí tato diagnóza vyhne. V chodítku párkrát byla - zvláště když jsem se potřebovala osprchovat nebo si zajít na WC a toto byla jediná cesta, jak ji udržet v bezpečí a zabavenou, aby mi okamžitě nezačala plakat. Už v 6 měsících mi totiž lezla ... Syn je zatím pomalejší. 6. měsíc slaví za chvíli a akorát pase a otočí se jenom ze zad na bříško.

    Osobně si myslím, že je nejenom důležité rodiče poučit, ale také to udělat bez strašení a vyhrožování - ve formě doporučení. Rodiče by měli být povzbuzeni, podporováni, pozitivně podněcovaní a ne strašení, kritizovaní a osočovaní.

    Také je se třeba na věci dívat realisticky a nepřehánět, k čemuž tyto články mají bohužel tendenci. Asi je to tím, že fyzioterapeuti jsou obklopeti těmi nejhoršími případy a proto vidí problémy všude a se vším.
    4. říj 2015
    @mischamish všeho s mírou a dle cítění rodiče, nebo ne? 🙂
    5. říj 2015
    @michell28 Přesně. Nejvíc mě štve to ¨nesmíte to a ono¨- co takhle radši než něco kategoricky zakazovat, radši rodičům ukázat lepší alternativu?
    5. říj 2015
    Já sem chodítko,lehátko....znala jen z návštěv...naši na to neměli...a stejně trpím bolestmi zad....mám skoliozu,lordozu a 2 vyhrezle plotýnky a podle doktora sem si to způsobila v pubertalnim období....
    15. říj 2015
    Mám 4,5 měsíčního chlapečka.ve 2.měsíci nás doktorka poslala na neurologii,protože kluk preferoval levou stranu tělíčka.Ta nám predepsala fyzioterapie....byli jsme tam jen jednou a řekla sem,že tam s klukem chodit nebudu.Vadilo mi jak s dítětem zachází...doufala sem v to,že až bude kluk starší a bude si hrát,hýbat se,že se to spraví samo.A ano,spravilo 🙂 po 2 měsících sem s ním byla na kontrole a doktorka sama řekla,že je fajn,že jsme nechodili,že je chlapeček šikovný...takže já ani chodítko ani hopsadlo nechci....stačí odrazedlo a vibrační lehátko 🙂 🙂 🙂 🙂
    15. říj 2015
    Tento článek by měl být u pediatru na nástěnce místo reklam na očkování
    16. pro 2015
    Skvělý článek, díky moc! 🙂 Mohla bych dát odkaz na tento článek i na facebook MK, aby pomohl více lidem? 🙂
    19. kvě 2016
    @osicenka jen čtěte. Vyčítat, že čtete může jen ten, kterého NIC nezajímá. On nečte.
    Nebojte, nejste sama "zoufalá čtenářka". Ja taky.
    7. črc 2016
    @elikup Odradit od čtení se nenechám 🙂 Právě naopak, teď mám zase víc času, takže čtu ještě víc 😃
    7. črc 2016
    @osicenka zkuste Zdravá střeva od Sonnenbergrových. Je to i porodech.
    7. črc 2016
    Naprosto úžasný článek!!!
    Melo by to být vyvěšeno už v porodnici!!!
    Naštěstí mě do tohoto všeho zasvetila má dobra kamarádka.... Ale když já jsem toto a ještě jiné clanky predavala dal jiné kamarádce tak bezuspesne...už bylo pozdě a ještě ke všemu v tom dal pokračovali....😢
    Rada nepomůže...
    Stačí si uvědomit třeba,že miminko,které nesedí,nikdy neposadim
    Že batole,které nestojí,nepostavím atd atd
    16. črc 2016
    Ježíš, jak já jsem byla ráda za "normální" doktorku i když už to byla starší paní. Syn nikdy nešel podle tabulek a tak se vždy jen "podle tabulek" zeptala a pak řekla, že pokud my doma vývoj pozorujeme tak ho zatím necháme být a nebudeme do něj tlačit.
    17. črc 2016
    Holky nasemu synkovi nastavuji prst pred brisko at se chyti a takle s nim chodim i to je spatne ?dekuji za nazor
    17. črc 2016
    a kolik rodinných rozbrojů vzniká, když maminka brání své dítě a snaží se vysvětlit tchýni, že nesmí posazovat, že nesmí přitahovat do sedu za ruce, že hopsadlo nebudu pořizovat... vy jste taky vyrostli, jest odpověď mnohých. Nafouklé kyselé obličeje necht si nechají a respektují přání maminek a vývoj miminek, ano nám jste páteře zničili, tak je prosím neničte našim dětem.
    tohle by měla dostat každá maminka, aby si přečetla a pak dala kolovat po rodině . 🙂
    Moc hezky napsané. Děkuji za osvětu
    12. zář 2016
    @andelkaprdelka Ano, musím bohužel souhlasit. Mám operovanou skoliózu páteře, přes 80 stupňů a esovité vychýlení na 2 místech... Sezení v práci na nezdravotní chybně konstruované židli bylo peklo pro všechny, natož pro mě....4x týdně mě bolela záda.
    11. říj 2016
    @eficenka článek se mi velice líbí a některým automatickým věcem se snažíme vyvarovat, ale chtěla jsem se zeptat - synovi jsou 3 měsíce a 10 dní a sám se snaží stoupat, nepodporujeme to, ale když si ho třeba bereme do náruče (rodiče, bohužel jim nelze vysvětlit jak ho správně brát) tak se sám vyšponuje a postaví se. Při porodu jsme měli 4 kg a už v porodnici i podle sestřiček byl napřed, ale toto se mi zdá moc brzy. Velice děkuji za odpověď.
    19. lis 2016
    Pravda pravdoucí,ale chtělo by to také dělat osvětu u učitelek v MŠ a ZŠ.Pokud mám dítě s laxicitou vaziva a cíleně ho nepřihlašuji na lyžařské výcviky,inline bruslení a jiné zátěžové sporty(na doporučení ortopedky),které obě zařízení nabízejí,jsem za sobeckou matku,která nechce dítěti nic dopřát 😞
    23. bře 2017
    Toto by si mala precitat ma tchyne.. Neviem jej to vysvetlit,vzd ma odbije tym,ze nemam cist blbosti na netu 😞 som z toho nestastna
    23. bře 2017
    o tom bych mohla vypravet. starší syn nosí korzet a trpí,... ma v podstate vse co je na fotkách. Chyby v detství jsme dělala taky,problemy začali až v době rychlého rustu v 7 letech. Zacalo to spatnym držením tela,a ještě před tím rasi rok,vtacel jedno chodidlo dovnitř,ploche nohy. Spatne držení tela se srovnalo rehabilitací,a jak jsme prestali,zacal v tu dobu rychle rust a prislo to nejhorsí. Během tri mesícu skoliosa a rust rychly. roste porad rychle,skoliosa se mirne zhoršila.korzet ma od zaří 2016 a k tomu cvičí. BYl to hrozny boj,s nošením korzetu,cvicením. Ted vlastne bojujeme porad,ale lepsí se to,pochopil. Už nikdy byl nedělala ty same chyby jako u neho,i když byl prvorozeny a ja nezkušena,a net jsem moc neluštila.Ted toho lituji,bude s tím muset žít do svých 19 let a bojím se puberty.
    23. bře 2017
    @missymici ,v čem myslíte,že jste udělala chyby?
    Třeba to pomůže jiným maminkám,aby se jich vyvarovaly.Já jsem si třeba myslela,že když budu všem klukům kupovat nové ortopedické boty,že se vyhneme problémům.A ono houby-oběma jsem je musela nechat vyklínkovat,protože jeden má nohy do X a druhý šmajdá pravou nohou dovnitř-má to po manželovi 😞 Skoliózu má ten prostřední nepatrnou,ale to prý rychlým růstem.Tak doufám,že se mu to také nezhorší :-p
    24. bře 2017
    @madre1 vsichni v rodine jsme ho polohovali uz jako miminko. Kdyz zacal chodit,neposouval se pri nabytku. Byl v choditku a chuzi do stran jakoby vynechal. Tahali jsme ho za zdvizene ruce pri chuzi. Okamzite pri prvnich kruccich mel pevnou obuv,v domeni ze je to kvalitni zdravotni...omyl.zadne boty nebyli potreba. Plochym noham jsme se nevyhnuli. S botami se to vleklo,porad jsme porizovali pevnou obuv. Ted treba u tretiho jedine barefoot.na doma je bez bot,nebo ma jen ty latkove protizkluzove se sirokou spickou. To byli takove ty prvni chyby kdy rostl jako miminko.pak kdyz byl vetsi,spatnesedsl,poraddaval nohy pod sebe,chodil jakoby do strany malicko,smajdal jedno chodidlo..prisuzuji to prave tomu,ze stanezacinal i chodit a ja ho vtom podporovala,svaly se vyvinuli spatne. Zustalomu to,akorat kdyz rychle rostl tak to zacalo byt videt hodne moc.sportmoc nemel,takze nemel kde svaly nabrat,zlepsit. Pri tom rychlem rustupk 6 roce fakt pozor tam je to nejvetsi pravdepodobnost ... + jestli dite bylo kdyz bylo miminko vystavovane spatnym navykum,tak se to odrazi tuplem.
    24. bře 2017
    @missymici ,na boso se doporučuje chůze jen venku na nerovném povrchu.Na doma je lepší chodit v pevné obuvi-bačkůrkách.Dítě nemusí vyloženě sportovat-stačí,když nevysdává celé dny u PC a chodí ses ním alespoň na hřiště a prolézačky.Výborné je relaxační plavání a jízda na kole 🙂
    25. bře 2017
    @madre1
    nemáte pravdu! i doma jen na boso, maximálně kožené capáčky, pevná obuv zničí dítěti nožku již v počátku
    25. bře 2017
    @eficenka ,takže mi chcete říct,že naše ortopedka mluví z cesty,když mi nohu na boso doma po rovné ploše nedoporučuje?
    25. bře 2017
    Pro zdravý vývoj dětské nohy je nejlepší, pokud dítě necháme chodit naboso nebo v ponožkách, což ovšem platí pouze v případě, že se jedná o nerovný povrch jako je koberec, tráva nebo písek. To platí jak pro miminka, které se pokouší o první krůčky, tak i pro větší děti. Chůze naboso je pro děti zdravá, protože přirozeným způsobem zapojuje svaly chodidla a kotníku. Jakmile dítěti obujeme botičky, začne při chůzi zapojovat i jiné svaly.

    V určitých situacích však jsou první botičky nezbytné. Například, když u Vás doma převládají tvrdé, hladké povrchy (kachličky, plovoucí podlahy), na nichž dítě své první krůčky zkouší. Na rozdíl od trávy či koberce není totiž chůze naboso po tvrdých površích pro malou dětskou nohu zdravá (zejména z hlediska správného vývoje nožní klenby) a kromě toho vystavujeme dítě riziku podchlazení. První botičky jsou rovněž nezbytné, pokud s dítětem plánujeme chodit venku mimo travnaté plochy.
    25. bře 2017
    @madre1 bohuzel mluvi spatne. I me pro dceru na ploche nohy i jako malinke doporucovali pevnou obuv. Je to velky omyl. V pevne obuvi se nozka prispusobuje bote,deformuje se atd,nema prostor s vyvinu. Na boso idel. V barefoot obuvi take. Venku samozrejme taky na boso v trave,na pisku,kaminkach.... Samozrejme vysedavani u pc,je nejhorsi. Syn u pc nesedel nikdy. Obe starsi deti chodila doma na podlaze v pevnych backorach od prvnich kroku. Oba maji ploche noihy,navic holka vtaci chodidla dovnitr. Nejmladsi chodi bez bot. A na ven mam objednane bf obuv.
    25. bře 2017
    @eficenka
    Souhlasim. Zlato pisnu vecer ip,jestli stihnu.
    25. bře 2017
    @madre1
    😃 a kde to berete? není vůbec pravda. Noha na tvrdém povrchu musí pracovat ještě více, aby se nepoškodila.... pokud máte doma lino,dlažbu, plouvoučky nechejte dítě jen bosé
    25. bře 2017
    dekuji za clanek, presne takto jsem jednala a mala zacala chodit v 16mesicich. jsem pysna ze jsem ji ani jednou neposadila ani nepostavila a tak adoufam, ze sjsem oro ni udelala to nejlepsi co jsem mohla- v tomto, ve strave a proste celkove.
    26. bře 2017
    @eficenka a nevadi ta dlazba? ja slycham oba nazor, a vazne nevim, tak stridame bosky v ponozkach a capacky
    26. bře 2017
    @missymici , nenapadlo Vás,že ty ploché nohy jsou dědičné-stejně jako laxicita vaziva?
    Prostřední syn to zdědil po mě.Naučil se chodit až ve 20.měsících-po tom,co jsem mu začala obouvat bačkůrky.Jak má sklony k vykloubení,na boso si nebyl jistý,tak proto se na nohy nepostavil sám-pouze obcházel nábytek.Starší a nejmladší syn jsou postavou pevní po manželovi,tak ti se na boso naučili chodit dřív 🙂
    @eficenka ,odborné články z internetu,které jsou podložené dlouletou praxí.Ne vždy to,co je nové znamená,že je správné 🙂
    26. bře 2017
    @madre1 to samozrejme ano,ale kdyz to jeste tomu podporite,..jaky bude asi vysledek? Odborne clanky s dlouholetou praxi je u kazdeho, co odbornik to jiny nazor. Pro me jsou treba dulezitejsi fakta,vyzkumy a zkusenosti lidi,nez dlouholeta poraxe,ta oro me nic neznamena,uz nekolikrat jsem na tzv.dlouholetou praxi doplatila. Kazdy verime necemu jinemu...vse je jen o lidech.
    26. bře 2017
    @madre1
    ??? dej sem ty odborné články - žádné nejsou.

    jakou máš praxi u dětí? viděla jsi alespon jako já destíky, možná sto dětí s plochou nohou?:?? díky
    26. bře 2017
    @missymici
    večer kouknu
    26. bře 2017
    @eficenka ,vidět si je mohla,ale každé k nim přišlo jinou cestou.Důležité je,aby se to stihlo napravit(nebo zmírnit následky)do 7.let věku,dokud se formují nohy.Pak už se nedá zachránit nic 😞
    27. bře 2017
    Super, tak toto musím dať prečítať mojej drahej polovičke, ďakujem 🙂
    28. bře 2017
    @madre1 Veškeré odborné články ( i v rozhovorech s fyzioterapeuty a ortopedy na youtube) o nohách, co jsou dostupné na internetu, se tvrdí, že 97procent dětí se rodí se zdravou nohou.
    Dědičností to asi nebude, spíše se dědí životní styl a tendence co nejdříve nohu uvěznit do "sádry" (pevná kotníková obuv se žirafkou)
    28. bře 2017
    Nevím, zda sem takový dotaz patří, ale po přečtení článku, který se mi líbil, bych se ráda zeptala a to na to, že moje dcera-skoro 7 let-má "vypouklé"bříško. Samozřejmě vím, že to má skoro každé dítě, když je mladší, ale nevím, zda je to v pohodě ještě v tomto věku. Má propadlý hrudník-žádný extrém, i když jsem s ní byla na ortopedii a doktorka jí prohlédla, tak koukla na mě a řekla, že já ho mám taky propadlý a že se to srovná až růstem prsou. Trochu mě to trápí, ale doktorka neříkala, že by to bylo něco špatného. Ale kdyby existovali nějaké cviky, které bych mohla s dcerou doma cvičit, byla bych za radu moc vděčná. Snažím se, aby seděla, chodila rovně, ale je to dítě a i já sama s tím mám občas problém. Přistihnu se, že jsem shrbená. Děkuji za případnou odpověď :o)
    28. bře 2017
    @kafemaniak ,takže podle Tebe laxicita vaziva není dědičná?
    Jak se k ní tedy přijde?
    29. bře 2017
    30. črc 2017
    akorátže posazovali nás a blbě s náma manipulovali dřív VŠICHNI rodiče... takže by bylo 100% lidí v háji...a to zas asi úplně není.
    a jsem zvědavá, jak ty děti, který jsou dneska manipulovaný správně, nebudou mít potíže se zádama. doufám, že jo.
    17. zář 2017
    @normalnimatka je mi 32 let, většinu mých vrstevníků (tzn ta generace posazování a chodítek) bolí záda, ať už více nebo méně, trpí na migreny atd atd.. náhoda?
    Já jsem vyrůstala jak dříví v lese, prostě na podlaze, v postýlce, žádné posazování, chodítko a podobně.. a hele, mám naprosto zdravá záda, nebolí mě téměř nikdy, bolesti hlavy taky neznám.
    8. říj 2017
    @eficenka moc hezky napsané a děkuji
    19. říj 2017
    @mon_88017 tchýně je kapitola sama o sobě! Mám 4 m dceru a co jí veme na ruce trochu se s ní předkloní a staví ji na nohy když jí poprosím ať to nedělá že se to nemá dělat oroduje větou já jí držím je jen opřená a zvedne u toho nohu v kolínku.. děs!
    9. led 2018
    Nechcete přijít k nám domů a vysvětlit to tchyni? 🤦🏻‍♀️ Na tahání za ruce a prosazování začínám být alergická 😩
    4. čer 2019
    @crazymaverick By som jej to vysvetlila raz dva. A keby to nechcela pochopit, tak by som jej ukazala kde su dvere.
    4. čer 2019