exbordelar
30. kvě 2019
734 

#moje_profese

Jsem sestra na vseobecnem centralnim prijmu. Me pracoviste je mistnost rozdelena na dve casti, ve kterych jsou dve a ctyri luzka. Nasim ukolem je prebirat pacienty od zachranne sluzby a pokracovat v zapocate prednemocnicni peci. Mezi nase pacienty patri take lide, kteri prijdou s akutnim problemem i tzv. “po svych”.

Jak to tedy u nas chodi? 

Pred vchodem do hlavni vysetrovny je velka cekarna s recepci. Zde se musi nahlasit kazdy pacient, ktery potrebuje akutne osetrit. Prijede-li zachrankou, udela to za nej zachranar. Na recepci sedi vzdy zdravotni sestra a vedle v okynku administrativni pracovnice, ktera vyrizuje poplatky, administrativu a v neposledni rade podava nejruznejsi informace v ramci kudy kam po nemocnici. 

Vedle sedici zdravotni sestra ma za ukol roztridit prichozi pacienty a zadat je do pocitace. Trideni spociva v tom, ze musi toho cloveka vyzpovidat a spravne odhadnout, jestli je nutne ho neprodlene prijmout k osetreni nebo zda na to osetreni muze chvili pockat. Priradi mu tzv. prioritu 1, 2 nebo 3. 

Prioritu 1 dostava pacient, kteremu bezprostredne hrozi selhani zivotnich funkci a bez okamzite lecby by mohl zemrit znebo mit velmi vazne trvale nasledky. Patri sem pacienti napr. po tezkych autonehodach s mnohacetnymi zranenimi, srdecni selhavani, mozkove prihody, masivni krvaceni do zaludku atd. atd.

Prioritu 2 obdrzi pacient, ktery sice ma vazne obtize, ale ktere ho bezprostredne na zivote neohrozuji. Muze se jednat napr. o vysokou horecku, nejruznejsi bolesti bricha, hlavy, atd.

Prioritu 3 ma pacient, ktery ma obtize, jez snesou odklad i nekolik hodin, aniz by to ohrozilo jeho zivot ci pozdejsi uzdravovani - napr. narazena ruka. 

Sestra nove prichozimu pacientovi polozi zakladni otazky:

“Co se vam stalo?”

“Jak se to stalo?”

“Kde to boli?”

“Jak to boli?”

“Kdy se to stalo?”

“Co tomu predchazelo?”

“Uz jste tyto obtize nekdy mel?”

Popr. “Ukazte mi, jak to vypada?” (V ramci etickych moznosti samozrejme)

Podle techto (a mnohych dalsich) otazek sestra rozpozna, jakou ma prichozi pravdepodobnou diagnozu. 

Musi si dat vsak do souvislosti plno dalsich faktoru jako je vek, pridruzene choroby, se kterymi se pacient leci, charakter bolesti, grimasy, ulevove polohy atd. Protoze neni bolest jako bolest. Napr. bolest bricha muze znamenat obycejnou strevni chripku ale i praskle “slepe strevo”. V prvnim pripade by dostal prioritu 3, v tom druhem 1. Zamenenim 3 za 1 by se nic nedelo, obcas se stava, ze priznaky pacienta se jevi dramaticteji, nez ve skutecnosti jsou. Ovsem opacna zamena, resp. podceneni situace, by byl velky prusvih. A prave proto v recepci sedi vzdy sestra zkusena, ktera charakter jednotlivych obtizi dokaze rozpoznat a podle toho mu urcit prioritu, podle niz se lekari na vysetrovne rozhoduji, kdo dalsi pujde na radu. 

Nase akutni ambulance ma sest luzek. Velmi casto se stava, ze jsou po vetsninu dne temer vsechny plne obsazene, a proto pacienti s prioritami 2 a 3 mnohdy na osetreni cekaji i nekolik hodin. Dokonce i pacienti, kteri prijeli zachrankou a jsou jim tyto priority prideleny, casto cekaji na zidli v cekarne, protoze je zkratka neni kam ulozit. Uz davno bohuzel neplati, ze sanitkou se vozi jen velmi tezke pripady, pacienti, jimz visi zivot doslova na vlasku. Casto si zavolaji RZP chodici mladi lide napr. s bolestmi zad, ci zvysenou teplotou. Ale to je na samostatny clanek, v brzke dobe urcite neco na tema - “Jak to chodi na zachrance” napisu.

Prijede-li pacient sanitkou, zpovidani sestrou z recepce odpada. Zachranar jen prijde k okynku s kartickou pojistence a obcankou, heslovite sdeli diagnozu a pokracuje dale na ambulanci, kde lekarum a sestram rekne, s cim pacienta privazi. Ti si pacienta prevezmou na luzko, podepisou zachrance papiry a je “jejich” (resp. nas).

U kazdeho luzka v akutni ambulanci je monitor a napojeni na centralni kyslik. 

Kdyz si pacienta prevezmeme, prvni, co udelame, je zmereni jeho zakladnich zivotnich funkci. K tomu nam slouzi zmineny monitor, od ktereho vedou kabely s tlakovou manzetou a “slavnym” kolickem na prst. Je to cidlo, ktere nam hlasi, kolik je v krvi kysliku a zaroven dokaze spocitat tlukot srdce. Je-li na tom pacient opravdu bidne, napojime mu jeste na hrudnik kabely EKG, ktere nonstop zobrazuji aktualni srdecni cinnost. U opravdu nemocnych pacientu se totiz muze stat, ze se mu srdce nahle zastavi nebo zacne tlouct hodne pomalu ci naopak silene rychle, a nebo delat jine neplechy v podobe fibrilaci apod. To jsou zivot ohrozujici stavy, ktere potrebuji okamzity lekarsky zasah. Monitor to hned pozna a alarmem zburcuje cely tym k akci.

Krome zmineneho tlaku, tepu a kysliku merime take telesnou teplotu a v nekterych pripadech natocime dvanactisvodove EKG, coz je mnohem podrobnejsi a presnejsi nez EKG na monitoru. Sestra vse zapise do dokumentace, kterou preda doktorovi a ten se pak pusti do samotneho vysetrovani. Pote se rozhodne, co se bude dal dit. Obvykle nasleduji odbery krve, leky v infuzich, odjezd na dalsi vysetreni jako je treba RTG, CT. Kdyz je to vsechno hotove, obvykle se ceka i hodinu na vysledky vsech vysetreni a krve. Je-li pripad zapeklity, vola se jeste z oddeleni tzv. konziliar, ktery je specialista ve svem oboru a pomuze nasim doktorum “rozseknout” tu spravnou diagnozu - je to napr. neurolog, kardiolog, psychiatr, urolog, internista, chirurg atd. Ve chvili, kdy doktori stanovi konecnou diagnozu, propousti pacienta bud domu a nebo v pripade hospitalizace obvolava a zajistuje volne luzko. Pote se pacient preveze na oddeleni. Ma-li vystupni prioritu 3, veze jej tam poze sanitar (pomocna pracovni sila), v pripade priority 2 je doprovod se sestrou, a je-li priorita 1, pridava se k nam i lekar.

Pote se vydesinfikuje luzko a muze se na nej prijmout dalsi pacient.

Na ambulanci mivame mix vseho mozneho, nekteri pacienti jsou vicemene zdravi nebo jsou spise chronicky nez akutne nemocni (a tech je vetsina) a my jim suplujeme obvodniho lekare. Proto byva vetsinou na ambulancich tohoto typu narvano k prasknuti.

Za denni sluzbu osetrime zhruba 40-50 pacientu, z nichz obvykle maximalne dva z nich maji prioritu 1. Zbytek obsazenstva je v drtive vetsine neakutniho charakteru. 

Na smene pracujeme v tomto slozeni tymu:

  • dva lekari
  • tri sestry
  • dva sanitari

Vsichni mame stejne bile mundury a neni poznat kdo je kdo 😀takze pacienti casto oslovuji sanitare “pane doktore” a lekarky “sestri” 😀 

Vzhledem k tomu, ze to je narazova a nepredvidatena prace, jsou dny, kdy se takrikajic “kopem do zadku” ale pak jsou zase dny naprosto silene, kdy clovek lita celych dvanact hodin jak hadr na holi a nestiha se ani napit (tech je bohuzel vetsina). Ale i tak mam svou praci rada. Pravda, mohla by byt mnohem lepe ohodnocena, ale to je dalsi tema na samostatnou kapitolu. 

Snad jsem vam aspon trochu priblizila to nase zdravotnictvi... z jineho uhlu nez jej znate 🙂

    Ne náhodou v Motole?
    31. kvě 2019
    Máš můj obdiv.Musi to být náročná práce.Hlavne psychicky.
    31. kvě 2019
    Klobouk dolů👌
    31. kvě 2019
    Děkuju za článek, obdivuju každého, kdo dělá takovou práci 🙂 A ráda si přečtu "Jak to chodí na záchrance" 😉
    31. kvě 2019
    31. kvě 2019
    @zmrzlinka kdyz uz je v tom clovek leta, tak mu to ani neprijde. Je to urcita rutina. Nasim nejcastejsim pacientem je vetsinou uschla babicka se zhorsenim stavu. Takze zadny adrenalin 😀 ale kdyz pak prijde neco fakt akutniho, kdy litaji ampule a krve vzduchem, je to takove prijemne osvezeni. V tom smyslu, ze clovek konecne dela praci, na kterou se specializoval 😀
    31. kvě 2019
    @exbordelar tak vidis, ze to znas a tys pi me chtela clanek o tom, jak to funguje ve zdravotnictví 😀 jako emergency je neco, co absolutně obdivuju a "nechápu". Ja sama se snazim pacienty smerovat na polikliniky, pokud nechci aby prosli celym komplementem (jeden z mych obvodu ma spad do FN a ja je fakt nechci zahlcovat), ale jednou se mi stalo, ze pani se suspekci CMP (ne čerstvou teda, syslila si to asi 14 dni) , kterou jsem poslala... sedela na emergency skoro 8 hodin. 😐
    31. kvě 2019
    Obdivuji a klobouk dolů. Tahle práce je snem mé dcery, lékařka na centrálním příjmu.
    31. kvě 2019
    @exbordelar pravda tam je to nazývané jako urgentní příjem. Ale jinak mi to přišlo dost podobný.. Ono asi ty příjmy budou podobny tak nějak obecně což?
    31. kvě 2019
    @jijulka no jo no, na CMP po 14 dnech se uz toho vylecit moc neda 😞 jinak ja sice zdravotnictvi znam, ale ty jako lekar na obvode mas zase jiny prehled - treba prave v tech platbach od pojistoven, jak to cele funguje. Coz ja vubec nevim. A hlavne jsem chtela, abychom vsichni vzajemne poznali sva povolani. A to tve mi prijde velmi zajimave, predevsim ty patecni sichty ☝🏼😀
    31. kvě 2019
    @perla28 ja myslela, ze motolsky urgent je super spickove moderni oddeleni 😀 my mame dva takove zastarale kamrliky s pozdne komunistickou cekarnou 😀 ale jako jo, obcas tam tu akutni medicinu delame 😀
    31. kvě 2019
    @exbordelar jo tak asi jo.. Ja uz v Motole nepracuji asi tak.. 8,9 let
    . Ale jo moderní určitě.. Ja tam byla jednou.. Se sebou 😂
    31. kvě 2019
    @exbordelar stredecni, mam to takove zpestreni v prostred tydne😀
    jo, neda, ja vim. Jen mi to prislo velmi zajimave. Museli jsme si s lekari na urgentu plno veci vykomunikovat, co a jak, protoze jsme vzajemne nevedeli jak fungujeme.😁
    31. kvě 2019
    Jej,aj som bola kedysi vseobecna sestra,ale to este bolo v case,ked este neboli mobily.
    31. kvě 2019
    Perfektně napsané. Ja bych se tam zbláznila. Neskutečně by mě vytaceli lidé co si volají sanitu na zvýšenou teplotu. Pracuji také ve zdravotnictví, ale jsem zavřená v laborce, takže daleko od lidí 😀
    11. čer 2019