Náš příběh jsem sepsala v předchozím článku, jinak by to všechno bylo moc dlouhé a ani mě by se takovým textem nebavilo prokousávat =D Proto jsem se to rozhodla rozdělit do dvou článků. V tomto se zaměřím více na teorii, fakta a doporučení.
K tomu aby dítko začalo mluvit potřebuje víc času, vývoj řeči jako takové je pomalejší než vývoj pohybů a jemné motoriky. Proto se děti znaky učí téměř samy a rychle, je to chytlavé, jednoduché a zábavné. Sami víte, že pokud vám něco jde, tak vás to baví mnohem víc než když vám něco nejde. A takhle vidím to znakování, kor pokud ty děti mají i podporu v rodičích. Jde to pak opravdu samo =)
Je taky dobré si uvědomit, že spoustu z vás znakuje aniž byste si to uvědomovali. Když dítěti řekněte „ukaž jak jsi velký“, „udělej pápá“, „pošli pusu“ tak co to je? No přeci znaky =) A navíc ty, které se učí automaticky už po několik generací. Klaudinku ale tohle nikdy moc nebralo. Když se vrátim do minulosti a připomenu si, že jsem jí od půl roku učila posunky a zvuky zvířat ale totálně bez výsledků, tak jsem si přišla jak někdo kdo dítě nedokáže naučit ani „základy“ ale nedocházelo mi, že na to musí přijít sama, musí do toho dospět a tlačením na pilu se opravdu nic nevyřeší. I tady ale hraje roli okolí a to jak se k vám chová, proto se nenechejte ničím rozhodit. Mě bylo líto, že ostatní děti umí už to a to a Klaudince se nic moc nechtělo ale postupem času mi došlo, že mám svůj vlastní originál a ostatní ať si trhnou nohou.
Když pak v 15 měsících začala znakovat a během prvního měsíce se naučila několik desítek znaků, byla jsem nadšená a radostně jsem si to napsala na zeď Facebooku. Však mě znáte, ráda se dělím o veškerou radost a zážitky. No a hned padaly komentáře typu „a neměla by radši umět několik desítek slov?“ nebo „počkej, takhle ti nezačne mluvit vůbec“ ale každá negativní reakce už ve mě nevyvolává smutek nebo zklamání, ba naopak! Vyvolává ve mně ještě větší zapálení a „boj“ informovat o tom daném tématu víc a víc, protože kolikrát ty komentáře byly psané z nevědomosti, neinformovanosti a panovaly tam trochu i předsudky
Proč je znakování prospěšné?
- Když děti, tedy batolata začnou používat znaky, aby upozornili na věci kolem sebe, dospělí jim hned začnou o těch věcech vyprávět a rozvádí další komunikaci. Například když dítko použije znak KOČKA (ukazování dlouhých vousků), tak rodič hned zareaguje větami „je tam kočička?“, „líbí se ti kočička?“, „ta je ale barevná viď?“ atd. Navíc se děti mnohem snadněji učí, když se hovoří o něčem co je zajímá kor pokud si to sami vybrali.
- Úspěchy, které batolata zažijí, když se jim podaří se pomocí znaků dorozumět uspokojení, které z toho plyne jim zvýší chuť k tomu aby se naučili dorozumět se efektivněji. Motivuje je to k další činnosti a následnému mluvení.
- Třeba stejně jako když se dítě naučí lézt, přeci hned neřeknete, že bude líné chodit když leze. Naopak to dítě začíná poznávat další a další možnosti a k chůzi se časem taky samo dopracuje. Stejný vliv má právě znakování na vývoj řeči.
- Když si se znakujícím dítětem prohlížíte knížku, dítě je už schopno o věcech, které v knížce vidí hovořit pomocí znaků. Umožňuje mu to zaujmout aktivní roli u čtení než roli pasivního poslouchání. Dítě to víc baví a zajímá ho to. Navíc děti, které baví číst, čtou častěji. Knihy mají pozitivní vliv při učení se mluvit jednak tím, že je v nich dítě vystavováno více slovům a více povídání s rodiči a také tím, že si o knihách můžou s ostatními povídat.
- Když batole úspěšně použije znak, vytvoří se v mozku spojení mezi buňkami, čímž se vytvářejí a posilují obvody, které pak budou dítěti k dispozici, když se začne učit slova. Znamená to tedy, že většina práce k tomu, aby se dítě naučilo mluvit, je tímto hotova.
- Například když dítě znakem vyjádří, že vidí ptáčka a dospělí pokaždé odpoví „ano je tam ptáček“, tak se spojení mezi objektem a slovem, které rodič vysloví, v mozku upevňuje. Stačí už jen aby si dítě vytvořilo vlastní verzi toho slova, hned jak jí bude moci vyslovit.
Výsledky testů průzkumů dokazují, že se rodiče opravdu nemusí obávat, že znakování negativně naruší jazykový vývoj jejich dětí. Je tomu právě naopak! Znakování napomáhá rozvíjet se v této oblasti. Dokonce je i prokázáno, že znakující děti mají v budoucnu vyšší IQ než děti, které neznakují. Znakování přináší spoustu výhod, které se v budoucnu neztratí.
Dokonce se spolu pomocí znaků krásně dorozumí děti, které mají jinou národnost. Znakování je jeden společný jazyk pro celý svět. I když se kolikrát znaky liší nebo si dítě vytvoří své vlastní, i tak je tomu snadnější porozumět. Znakování slouží jako výplň meziobdobí na cestě k verbálnímu vývoji.
Přínosy znakování
Kdy je dítě připraveno znakovat?
Nejlepší je začít znaky věcí, které má vaše dítko rádo a které jsou jeho oblíbené. Může se jednat o jídlo, zvířata, lidi, knížky atd. Pokud se třeba rádo kojí, tak začít znakem kojení nebo mlíčka. Určitě zkuste stále dítko pozorovat jestli si samo nevytváří vlastní znaky, ať je nepřehlédnete a můžete je nadále rozvíjet.
Můj názor je ten, že není potřeba žádného kurzu. Když se do toho člověk dostane a začne se v tom pohybovat, bere všechno automaticky. Sám sebe se snaží rozvíjet a pátrat co dalšího by mohl začít používat. Já si například ze zahraničního webu stahuji postupně „flash cards“ http://www.babysignlanguage.com/flash-cards/, které si zalaminujeme a budeme je využívat. Snažím se shánět víc a víc leporel, které si nejradši prohlíží při jízdě autem nebo když jsme někde na cestách. Stačí jen vědět kde se zeptat a poradit, když si s něčím nevíte rady. To ostatní je na vás a na vašem dítěti.
Pokud se znakovat snažíte a nemáte ještě žádné úspěchy, tak neklesejte na mysli. Ono to přijde až bude dítko samo připraveno. Nikdy na znakování není pozdě, opravdu ne a dítku se to může hodit do budoucna nebo při domluvě s mladšími sourozenci. Což je pak nádhera!
Desatero úspěšného začátku
1. Začněte jen s pár znaky (Vyberte znaky nejoblíbenějších věcí, stačí jen pár do začátku)
2. Vždy používejte znaky a slova společně
3. Opakujte slovo i znak
4. Ukazujte pokud je to možné (Ukazujte konkrétní věci aby si znak dítě spojilo nejen se slovem ale taky s obrazem a vzhledem)
5. Pomozte dítěti s předváděním znaků (Pomozte dítěti udělat znak ručičkami, pokud máte pocit, že to je potřeba)
6. Používejte znaky při každodenních aktivitách
7. Hledejte příležitost k používání znaků
8. Nebojte se přizpůsobit si znaky
9. Mějte hlavně trpělivost!
10. Učte se s radostí a užívejte si to
Klaudinka znakující KOČKU =)
S čím pracujeme MY
Čerpala jsem z knihy Znaková řeč pro batolata – průvodce pro rodiče
Doporučení:
http://www.babysignlanguage.com/
https://www.youtube.com/watch?v=0s56zSlMAsY (reportáž)
https://www.youtube.com/watch?v=jTdlIwvuzNA&list=PLMpyZ2SpENtgnISU8igLKLOn_wM7La2vJ (ukázka z dvd)
FB skupina Znakování s miminky https://www.facebook.com/groups/152776228839/?ref=ts&fref=ts
Koníkovská skupina http://www.modrykonik.cz/group/2452/
Snad jsem napsala všechno potřebné. Budu ráda když mi napíšete, jestli vám zde něco chybí, něco co bych ještě měla zmínit. Kdyby byly nějaké dotazy, ráda se na ně pokusím odpovědět. A doufám, že se ke znakování odhodlá více maminek =)
já mám jen tuhle knížečku http://www.znakovanismiminky.cz/index.php?disp=... a bohatě stačila 🙂
Znakování je super. Zkoušíme to asi měsíc a umíme krásně mlíčko
SUPER! taky zkouším....
To je paráda. Přidávám do Vybrali Jsme. 🙂 A zároveň bych se ráda zeptala, zda bychom článek mohli zveřejnit na facebooku Modrého koníka?
Hezky jsi to sepsala. Znakovala jsem s oběma holkama a byla to zábava pro nás všechny. Knížku Znakujeme s Čiperkou venku jsme taky měly, holky ty básničky pak uměly nazpaměť, protože byla oblíbená i v době, kdy už mluvily. Ještě bych ke znakování doplnila knížku Jak se domluvit s kojenci a batolaty od české autorky, takže pro nás taková bližší.
@betelgeuzz ta FB skupina Znakování s miminky je právě skupina Terezy, která sepsala tu českou knihu ..
Znakuji malému cca tyden znaky kočka, pes, plinka, mleko/kojeni, tata (nejvíc ale první dva znaky, vzhledem k tomu, ze cicu i psa mame doma a porad se kolem maleho motaji). Vzhledem k veku absolutně necekam, ze zacne v dohledné době znakovat zpět, ale vidím na něm, ze to vnímá víc než dost 🙂
Pro naše malé bude český znakový jazyk mateřský jazyk bez ohledu na to jestli bude slyšet nebo ne. Je to náš hlavní jazyk doma. Já sama jsem vyrůstala bilingválně (český jazyk + český znakový jazyk). Líbí se mi, že je zájem o znakování s miminky, sice je to jen na přechodnou dobu, ale myslím si, že pak tyto děti jsou v komunikaci zdatnější a pak nemají problém se domluvit s někým i "rukama a nohama".
@whiteswan viděla jsem video jak mezi sebou znakovali dvě děti, každý měl svůj mateřský jazyk jiný a dorozuměli si díky znakům .. to je neskutečný. To, že jsou později zdatnější ve slovní zásobě a komunikaci je prokázáno, tak jsem zvědavá jaká bue praxe u nás 😀 Celkově řekne zatim totiž pouze cca 15 slov, jinak znakuje a žvatlá.
karol moc děkuji za tento článek. Už dříve jsem chtěla se synem znakovat. Jenže, pak jsme začali chodit po doktorech, rehabilitovat, plavat a nějak na to nezbyl čas (chtěla jsem absolvovat kurz). Díky tobě vím, že můžeme začít i teď a žádný kurz nepotřebujeme 🙂 projedu si všechny tvoje materiály a už se moc těším až začneme.
PS: a už se moc těším na reakce okolí 😀 protože budou hodně podobné těm tvým. Jenže my "vybočujeme" už od začátku. 😀
Článek je super 🙂
Já chtěla taky znakovat, ale naši kluci jsou tak ukecaní, starší už od 7 měsíců něco drmolil a znaky ho vůbec nezajímaly. V roce první cíleně zopakované slovo a od té doby mele. Menší ten si počkal a začal až v roce a půl 😀
Každopádně ty kdo umí znakovat s dítětem moc obdivuji 🙂
AHOJ, MOC PEKNY CLANEK. Jinak mam dotaz, jak znakovat, kdyz mam dite dost casu na rukach? Porad to nemohu zaradit do sveho dne :-/
@karol89 A je to venku: https://www.facebook.com/Modrykonik.cz
Díky moc.
@karol89 jo ted jsem si to přečetla, malej má rok, začíná mávat na rozlpučenou. Umí vzít správnou hračku, když řeknu třeba kde je koník. Když chci to znakování nějak osvětlit a vědět jak ho učit na ty znaky. Je dobrý si pořídit tu knížku abych věděla jak začít?
Taky si začne sahat na ucho, když je unavený, vždycky, tak to poznám, nevím jestli je to znak 😂, ale fungujeto.
@1kristyna22 neni nutnost si pořizovat knížky, stačí to dítko jenom pozorovat 🙂 ty děti si většinou znaky vytvářejí samy (jak píšeš třeba to ucho), takže záleží na tobě. Pokud ale chceš učit konkrétní znak, tak stačí ho jen připojit pokaždé co vyslovíš to konkrétní slovo třeba "pít" tak zaznakuješ, že piješ. Když se nad tím zamyslíš, tak zjistíš, že znakuje spousta dospělých .. ty znaky jsou všude kolem nás 🙂
@karol89 tak mi dej příklad. Pít znakuješ jako jako? děkáš jako že piješ?
@1kristyna22 nepřemýšlej nad tím zbytečně moc, zkus se na to kouknout jednoduše .. jak bys řekla beze slov, že chceš pít? tak, že máš v ruce imagnární hrnek a dáš si ho k puse jakože piješ 🙂
juuu moc pekne napsano 🙂 pomalicku zaciname se znakovanim a tvuj clanek mi uklidnil ze hlavne to brat jednoduse a zbytecne nedramatizovat 😊😊
@karol89 no tak to jsem dělala dobře. Tak uvidíme 😉
@lukim přesně tak 🙂
@1kristyna22 ty dvd ale doporučuju pro zpestření, Klaudinka na to koukala pořád dokola a pochytávala z toho i angličtinu .. takhle malé děti nerozlišují co je čeština a co je cizí jazyk, berou to všechno přirozeně a v budoucnu se jim to může hodit. Klaudinka je ve školce, kde na ně jedna z učitelek mluví anglicky a chodí jim ta i rodilý mluvčí (super sympatický mladý černoch 😅 ) + tam mají jednoho chlapečka, který česky vůbec neumí .. a Klaudinka tu angličtinu docela už hezky jede 🙂 Ony ty materiály ke znakování jsou drahé ale je o ně zájem, takže kdybys je časem chtěla prodat tak je prodáš pěkně. Zkus i ty skupiny, třeba se tam ukáže něco z druhé ruky. Já to taky pochytala z druhé ruky 🙂
@ajka198 už neznakuje .. ještě před pár měsíci znakovala třeba kraba ale už ne-e .. docela se mi po tom stýská, bylo to krásný. U Sof začnu už hezky v půl roce a těšim se, jak se chytne 😀 Klaudinka už je rozkecaná nadmíru, na to že ještě na jaře řekla sotva 5 slov za sebou. Uvědomuje si různý situace, vím/nevím nebo před každou akcí se zeptá "můžu?" ale to znakování bylo takový jedinečný a naše 🙂
@karol89 plně souhlasím 🙂 Mám to doma podobně, když si uvědomím, že před půl rokem říkal maximálně dvojslabičné slova teď zopakuje takřka cokoliv... 🙂
Znakování jako takové vymizelo, ale co se naučil, tak ukazovat prstíčkem a beze slov mě komanduje - třeba na stole jsou kapky od čaje a on na to významně ukáže, podívá se na mě a udělá jakoby "nenene" 😀 Fakt mě tím baví, když vím, že to klidně může říct 😀
Pěkný článek. Také znakování doporučuji. Syn přestal být vzteklý a otravný, protože zaznakoval co chce...třeba jít ven, nebo dost, nebo ještě....opravdu super mít z uzlíčku nervů pohodové dítě a to díky komunikaci, díky tomu, že to dokázal říct, i když jen ručičkama. Nakonec jsme absolvovali i kurz znakování a moc super, jsou tady https://gokids.webooker.eu/?subjectIDs=12236 . Jo a neskutečně se mu zvýšila slovní zásoba, v necelých dvou letech už mluvíme ve větách a já věřím, že k tomu přispělo i znakování.
Začni psát komentář...
#znakovani #znakovanismiminky #babysigns