Leidenská mutace, letěly jste v těhotenství?

ivazapisovatelka
24. dub 2014

Holky, je tu některá, která má Leidenskou mutaci, je nebo byla těhotná a letěla letadlem? Těhotná sice zatím nejsem (ale doufám, že bubu 🙂), ale v nejbližší době chceme jít do KETu. Na září má manžel naplánovanou dovču, tak jsme někam chtěli letět. Je v tomhle případě nějaké zvýšené riziko? Co na to Váš Dr. a pod.?
Předem děkuji za jakoukoli odpověď a zkušenost.

mysonek
25. dub 2014

Ahoj, jsem lékařka a těhotenství samo o sobě zvyšuje riziko trombozy, takže pokud máš ještě Leidenskou mutaci tak riziko zvýšené určitě je. Takže pokud budeš chtít letět tak před cestou píchnout nízkomolekulární heparin (Clexane, Fraxiparie... ), event. ještě na cestu kompresí punčochy, pak by neměl být problém.

kifsepixam
25. dub 2014

Ahojky, no já za sebe říkám toto: kdybys otěhotněla, tak bych prostě na dovču neletěla, obzvláště, když by to bylo v 1. trimestru. Řeknu jen svou zkušenost. Já letěla na svatební cestu v 6-8 tt těhotenství. Vyšlo to hned a tak nám bylo blbé rušit dovolenou, kterou jsme dostali. Letěli jsem teda 12 hodin. Ale vše bylo oka. Pak potrat v 21. týdnu, příčina nejasná, oba s manželem jsme zdraví a do té chvíle bylo vše oka a pak prostě srdíčko přestalo bít. Po tisicích vyšetření jsem se před dvěma lékaři zmínila, že jsem letěla a to byl konec. Řekli mi, že když se setkají s potratem v druhém trimestru a jsou tromby na placentě a blbý pupečník, tak si myslí, že za to může let v rané fázi těhotenství. Že se s tím setkávají a to nejsem trombotik a mutaci nemám. Takže za mě, když to vyjde, oželet dovolenou letadlem. Já si to vyčítám, i když to třeba příčina nebyla.

madulinka
27. dub 2014

@kifsepixam ty jo, ja letela taky na dovcu nejak v 8-9 tt. Mala se pak narodila predcasne kvuli nepruchodnosti pupecnikove snury, tak jestli to mohlo byt z toho? Doted me to vubec nenapadlo 🙂

brsh
27. dub 2014