Zdravim maminky, v naší i kolem v MŠ se děti učí anglicky. Někdo si to vychvaluje a někdo zase, že je to brzo pro tak malé děti. Jaký máte na to názor?
@ovin posuzovat všeobecnou znalost vsech pedagogů na základě 1 učitelky je holy nesmysl. Zvlast takove která má zájem o sebevzdelani a o nove trendy..Tady veškerá rozumná debata s tebou konci, pisu ti dohledatelna a overitelna fakta a ty argumentuje vzdy ve stylu "moje znama"..
@odula Kladeš výborné otázky! Respondenti vyplňovali tzv. jazykový životopis (jakou výukou a v jakém rozsahu prošli) a složili oborový test. Podrobněji zde https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1091 nebo zde https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/stu...
@budouci_maminka To je otázka, jak se kvalita výuky Aj v MŠ za ta léta zvýšila. Studie o rané výuce cizích jazyků se dělají dlouho, a raná výuka z toho nevycházela dobře tehdy ani teď. Kdybych to shrnula - je to málo muziky za hodně peněz. To, co se pomalu a dlouho učí v předškolním věku, to se za měsíc naučí ve 4. třídě.
@atomix Děkuji za zajímavé články. Prošla jsem je tedy velmi zběžně, ale ani v jednom jsem nenašla podklady na vaše tvrzení: "Při přijímacím řízení na obor AJ na vysoké škole dopadají nejlépe uchazeči, kteří absolvovali denní pomaturitní studium, a kteří se Aj začali učit až na střední škole. Nejhůř dopadají uchazeči, kteří se učí od MŠ v kroužcích. Tolik empirický výzkum." Maximálně z nich vyplývá, že výsledky jsou srovnatelné, případně pro skupinu absolvující pomaturitní studium mírně vyšší (ale otázka, co by na to řeklo statistické testování této hypotézy, tipla bych si, že by oba výsledky označila za rovné). Nicméně články jsou z roku 2007 a 2010. V prvním článku byli respondenti ve věku 19 - 52 let, takže ti nejmladší na MŠ do školky chodili hned po revoluci. Z 1827 se jednalo o 70 respondentů, takže necelé 4% dotázaných.. Ono tehdy těch školek moc nebylo a úroveň učitelek? U nás ve škole anglicky začaly učit dřívější ruštinářky a byly tak lekci před dětmi a podle toho ty hodiny také vypadaly. Toto dneska snad už proboha neplatí. Nicméně jak je i v článku uvedono, toto se musí samozřejmě také zohlednit (kvalita učitelů atd. - viz závěr v článku).
"málo muziky za hodně peněz" to taky nebývá. Co vím, tak angličtiny v MS bývají neplacené, maximálně si zaplatíte pracovní sešit. Navíc, nemyslím, že by dětem ublížilo, když jim učitelka prokyn "Vybarvěte si slona modře." řekne v angličtině. Ale každý máme jiné děti, které zvládnou jiné věci, a jiný přístup.
Dotaz tazatelky byl, zda nám to přijde brzy. A mně to brzy nepřijde. Jen nečekám, že je to připraví na VŠ.
Já učím své děti anglicky současné s jejich rodným jazykem od narozeni, ušetřím jim tím dost práce, osobně v tom nevidím problém, že začátku jsem si říkala, že se ti trochu komplikuje tím, že mluví víc anglicky než český. Protože je lehčí než čeština, ale čím jsou starší tím lépe rozlišují, za me to fakt není problém, ta rok se budou intenzivně učit německý a od 5 třídy mají i povinnou italštinu takže budou automaticky do 10 let ovládat 4 jazyky
@tynus7 Já jsem s anličtinou začla až v prváku na gymplu a strašně mě to štvalo, učila jsem se sama doma, abych to doopravdy uměla a nakonec jsem za ty 4 roky AJ zvládla tak, že jsem z ní odmaturovala a dostala se i na filosofickou fakultu na studium anglistiky. Synovi často říkám věci v angličtině, hodně se ptá, barvy uměl dřív anglicky než česky. V září začal chodit do DDM na angličtinu, měl dvě lekce a byl nadšen, hned uměl hodně věcí, bohužel Covid to zastavil a teď výuku nemá. Se mnou se učit nechce, nenutím ho, občas si něco mimoděk řekneme v angličtině, ale opravdu jen lehce, chci, aby ho to bavilo a měl zájem, do první třídy už chci, aby šel se základními znalostmi, přece jen angličtina je potřeba a brzo si pak může přibrat druhý jazyk. Uvidíme, na co bude mít talent a co ho bude bavit.
@tinaprofi Můžu se jen zeptat, zda nemotají češtinu a angličtinu dohromady, když na ně mluvíte oběma jazyky? Kdysi jsem se o to zajímala a doporučovali, aby děti měli jazyk spojený s konkrétním člověkem, že se jim pak lépe "přepíná".
Moje zkušenost je tedy taková, že manžel na kluky mluví odmala anglicky. Jen teď co jsou starší přepíná občas do češtiny. Já od mala striktně česky, naopak co jsou starší, občas jako hru na sebe mluvíme anglicky. Je vidět, že je pro ně naopak čeština jednodušší, protože jsou častěji se mnou, a tak se jim někdy v angličtině nechce.. ale funguje to u nás skvěle a hrozně se mi líbí, když manžel vysvětluje něco anglicky a je vidět, že se syn opravdu chytá.
Možnost mít další dva jazyky je skvělá. Držím pěsti, ať se daří! 😉
U nás dcery chodí do Česko-anglické školy a anglické školky a přepínají zatím bez problémů.
Aj ve školce, nebývá žádné učení 🙂) Proste si hrají a k tomu ji “poslouchají”
Jen opravdu malé děti, umí citlivě “naposlouchat” přízvuk, proto je fajn, pokud slyší cizi jazyk, co nejčastěji.
Poslouchají písničky, hrají si na zvířátka atd
Ani jedno z našich dětí, se ve školce vylozene - neucilo, ale proste si s angličtinou hráli
@michaela_2 A prave proto by ho mely slyset od rodileho mluvciho a ne od pancelky ve skolce.
@puhelin Paní učitelky, jim třeba pouští poslechy od rodilych mluvčí 🙂) Jedno z našich dětí i přímo rodilou mluvčí na aj mělo ...
Mimochodem, já rodilý mluvčím nejsem, ale anglicky doma s dětma také mluvíme, čteme komiksy, blbneme u písniček atd 🙂)
Důležitý je, aby k cizím jazykům získaly kladný vztah. Netřeba dělat z toho takovou vědu.
@michaela_2 Pokud je ucitelka rodilou mluvci, tak je to skvele.
Sehnat do školky rodilého mluvčího pedagoga - tím se může pochlubit málokterá školka. A samotný rodilý mluvčí, pokud nemá odpovídající vzdělání, které k dětem od 3 do 6 let je potřeba, to nevytrhne.
U nas ve skolce mame anglictinu jednou tydne (placeny krouzek) a jak starsi, tak ted i mladsi mi tam chodi a za nas spokojenost.
@puhelin protože když není rodilý i pedagog, nadělá to paseku u dětí, teď myslím konkrétně školkové, které mají jiné specifické požadavky, než děti na prvním stupni, nebo potom ti starší. Je to model, od kterého se ustoupilo. Ale někde pořád funguje, což nemusí nutně znamenat, že špatně, asi to mají vybalancovaný.
Aj my sme sa učili angličtinu v škôlke. Je to síce už nejaký ten rok, ale takto v detstve sme si toho veľa zapamätali (myslím základy ako farby, zvieratká, čísla - učili sme.sa pomocou pesničiek, niektoré si spievam doteraz🙈) a čo sme nezapamätali to sme sa doučili v škôlke. Určite budem dávať aj Mikyho na angličtinu, takže z môjho pohľadu je to super vec.
Asi bych to nevyuzila. Myslim, ze na to, aby bylo ditko bilingvinni, nemame doma kapacity a ta hodinka ve skolce tydne to nevytrhne. Navic deti se teprve uci svuj rodny jazyk, jeste ho neumi dobre, tak proc jim motat hlavy. Rodina, kde se uzivaji dva jazyky, to je neco jineho, protoze ditko je slysi od narozeni a prijme je oba.
@budouci_maminka Věk učitele nehraje žádnou roli, např. moje kolegyně narozená v 60. letech pracuje pro Montessori školu a její angličtina je na úrovni rodilého mluvčího. Já sama jsem chodila na gymnázium v 90. letech a měli jsme v té době výborné angličtináře, díky bohu za ně. Když jsem byla na praxi na ZŠ, tak nejlepší učitelka tam byla ta, která učila ještě mě a byla skvělá. Naopak prochází mi rukama spousta mladých, většinou teprve budoucích učitelů, a kolikrát žádná sláva, opravdu velké mezery v základních znalostech jazyka. Potvrzují to i kolegové z filozofické fakulty, které znám, úroveň jde rok od roku dolů. Snažší dostupnost jazyka neznamená automaticky lepší znalosti. Bohužel, mnoho kvalitních učitelů po studiu nejde pracovat do státního školství...
@odula Za mě tedy angličtinu ať učí především profesionálové, vždyť já jsem také radši, když mě stříhá kadeřnice a injekci píchá zdravotník, i když by to vlastně mohl dělat kdokoli. Ono jedna věc je umět jazyk a druhá věc je ho učit. Představte si, že by Vás někdo poslal do Anglie učit češtinu. Česky umíte perfektně, je to přece Váš mateřský jazyk, ale byla byste schopná ho naučit cizince, který Vám nerozumí?
Tím bych tuto debatu z mé stranu ukončila, je to pro mě ztráta času.