Jak to funguje s mateřskou, když jsem studentka?

finlay
2. pro 2011

Ahoj holky, máte někdo zkušenost s tím, jak to funguje s mateřskou, když jsem studentka? To si asi nemůžu zvolit formu, co? ☹ a od kdy mi budou peníze vyplácet?
Taky jsem slyšela, že je možné si nechat napsat mateřskou na manžela, a přitom být doma. To on si to jen nahlásí, a pak se to přehlásí na mě?
Díky

pampeliska1
2. pro 2011

@finlay je rozdíl mezi mateřskou a rodičákem. Jedná se o dva pojmy, a to PPM - pěněžitá pomoc v mateřství - ta je dlouhá 28 týdnů - cca 6-8 týdnů před porodem, zbytek po porodu. Na to jako studentka nárok nemáš, protože se to vypočítává z platu. Takže jestli jsi nikdy nepracovala, tak ode dne porodu nastoupíš rovnou na "rodičák" (rodičovský příspěvek). Od nového roku vstupuje v platnost novela zákona, takže i ty si budeš moci vybrat délku a během jeho čerpání ji i změnit.
Více info např. zde:
http://aktualne.centrum.cz/finance/grafika/2011...

andelka
2. pro 2011

@pampeliska1 prosím tě, a chápu to dobře tak, že od nového roku by to pro maminku nezaměstnanou a tatínka zaměstnaného mělo být jednodušší? Já jsem před prvním těhotenstvím studovala, po promoci jsem šla na pracák a pak rovnou na rodičák a obcházeli jsme tu 4letou variantu co bych musela mít, přes manžela. Takže pokud by to tentokrát šlo jednodušeji, bylo by to super. Chceme zase 3roky.

pampeliska1
2. pro 2011

@andelka ano ano, každý si bude moci vybrat 😉 PPM nedostaneš, to je jasné, pokud jsi šla ze školy na ÚP a pak na RP, ale délku budeš moc volit 😉

mami29
2. pro 2011

Ja si pred 4 roky volit delku nemohla, sla jsem ze skoly rovnou "rodit" a diky tomu ze jsem nemela nic odpracovano tak jsem dostala na 4 roky.

andelka
2. pro 2011

@pampeliska1 jj, to je mi jasné, to jsem neměla ani předtím, ale jde mi o délku a aby to nebylo zas tolik papírování, vyřizovat to s dvěma prckama, by mě asi kleplo.Tak to je fajn že to půjde lépe.

finlay
autor
2. pro 2011