Jak přistupovat ke školce pro intelektově nadané dítě?

2. čer 2025

Dobrý večer, chci se zeptat na zkušenosti - moje dítě se jeví, že by mohlo být intelektově nadané. Jsou mu 3, v září půjde do školky. Měla bych na to vedení během plánované osobní schůzky před nástupem upozornit a zajímat se, jestli nějak konkrétně přistupují k takovým dětem? Nebo to mám nechat na nich a spoléhat na to, že případné nadání sami rozpoznají a budou ho aktivně rozvíjet? Nebo je to v tomto věku úplně jedno, žádný zvláštní přístup se ve školkách tak jako tak neuplatňuje a je tedy zbytečné to jakkoli řešit?

berenika39
2. čer 2025

Na základě čeho si myslíš, že je prcek mind? Od toho se to odvíjí. Je to potvrzené, je to doměnka? Napiš víc. Co umí, co ho baví, čím je podle tebe jiný?

ee.liska
2. čer 2025

Jak jste na mimonádu přišli? Se školkou řešit můžeš, určitě ti dají i jejich náhled. Napiš víc info 🙂

ee.liska
2. čer 2025

@berenika39
Bylas rychlejší 😁

berenika39
2. čer 2025

@ee.liska tak to se nabízí.... máme stejný názor...

prejeta_zaba
2. čer 2025

A to očekáváš od běžné státní školky? Proč by vlastně měla školka tvé dítě nějak rozvíjet? 🤷‍♀️ Vzhledem k tomu, že je většina školství stále zaseklá někde v roce 1980, připadá mi to veeelmi naivní. Ale třeba to je někde u vás lepší. 🤔

dyechampion
2. čer 2025

Státní školky podle mě nijak speciálně k takovým dětem nepřistupují. Spíš ty opravdu nadané děti mívají na začátku horší a delší adaptaci – jsou citlivější, vnímají víc podnětů, může jim vadit hluk, rutina nebo kolektivní aktivity, a často se hůř zařazují mezi vrstevníky, protože mají úplně jiné zájmy nebo způsob uvažování.
Hodněkrát se pak stává, že učitelky navrhují návštěvu PPP, aby se zjistilo, co se s dítětem „děje“, a někdy to může vést až k návrhu na asistenta – přitom nejde o problémové dítě, ale spíš o citlivější a vnímavější mozek, který prostě nezapadá do běžné šablony.
Pokud dítě dělá něco výjimečného, co by učitelky měly vědět, určitě jim to řekni – ale neočekávej, že bude mít nějaký speciální přístup. Takové věci spíš nabízejí soukromé nebo alternativní školky.

autor
2. čer 2025

Rozhodně jen domněnka, žádné testování neproběhlo. Domněnka na základě toho, že je hodně matematicky založený, ale obecně je vysazený na jakékoli znaky, ať už jde o čísla, písmena, značky, značky aut…Počítá velmi dobře až do 200, po zpátku i do mínusu. Má bohatou slovní zásobu, zajímavě pracuje s gramatikou. Číst slova ještě neumí, ale skládá si písmena na lednici a snaží se tvořit slova, ikdyž zatím neúspěšně. Má velmi dobrou paměť, pamatuje si, kde viděl konkrétní dvojici značek dva roky zpět, umí spoustu tramvajových linek zpaměti a umí to použít (řeknete, odkud kam chcete jet a on vám řekne tramvaj, nebo vyjmenujete čísla linek a on určí zastávku). Na věci, které ho nejvíc zajímají, je schopen se soustředit opravdu hodně dlouho a velmi intenzivně (aktualně skládáním písmen a čísel na lednici stráví klidně 4 hodin denně).
Nechci vůbec tvrdit, že nadaný je. Jsou věci, ve kterých moc dobrý není. A rozhodně nejsem odborník, abych to mohla posoudit. Ale z reakcí okolí to vypadá, že to úplně bězné není a ve školce bude až do nástupu do školy, proto mě to zajímá, jestli lze očekávat od školky, že případně s těmito dětmi nějak pracují. A jestli je mám vůbec otravovat s dotazy ohledně toho, když jediné do mám jsou domněnky.

autor
2. čer 2025

@dyechampion jde o státni, ano. Upřímně se trochu ostýchám o tom s nimi mluvit, nechci, aby to vypadalo jako nějaké vychloubání nebo nevím. Já si jen neumím představit, jak se tam děti společně učí počítat do 10 a jemu v hlavě pojedou už úplné jiná čísla. Plus taky nechci něco zanedbat, aby mi pak třeba ve škole neřekli, že jsem měla něco řešit už ve školce.

berenika39
2. čer 2025

tak mrkni sem: https://mensa.cz/detska-mensa/ Pokud je to tak, jak píšeš, pracovala bych s tím...

autor
2. čer 2025

@prejeta_zaba mám naději, že je naše státní školka celkem pokroková (v porovnání s ostatními, ne reálně😁). Minimálně ředitelka zatím vypadá, že má opravdový zájem o děti i rodiče.

ee.liska
2. čer 2025

V tom případě neřeš školku, ale najdi odborníka, který určí oblasti případného nadání a případné nedostatky. S výsledkem pak pracuj a hledej školku podle možnosti, které nabízí. Letos už asi nic nestihneš, ale příští rok pak můžete být ve školce, která bude vyhovovat.

autor
2. čer 2025

@berenika39 je to tak, jak píšu. Ale v jiných věcech je zas mimo😅 Např. o sobě mluví v 2. osobě a když mluví ke mně, používá osobu 1. Mluví zkrátka tak, jak já na něho, nepřevádí ty osoby, ponechá to v tom tvaru, jak to slyší - chce třeba kousnout koláče, tak přijde a řekne “chceš kousnout koláče?” jak to slyší od ostatních, když na něj mluví. Jako by to naposlouchal, dokud nemluvil a když něco chtěl, tak třeba ukázal a já se otázkou utvrdila, že to chápu správně, tak on teď pro vyjádření té potřeby používá právě tu otázku v 2. osobě. Takže v tomhle mi moc inteligentní zase nepřijde😀

marianarem
2. čer 2025

Vies co velmi mi to pripomina mojho syna. Aj tie cisla - v tomto veku uz vedel hadam aj do viac napocitat, tiez aj zaporne, v 2.5r uz precital slova tak do 5 pismen, v 3 uz vedel napisat niektore slova na pocitaci a naucil sa citat aj grecke pismena a slova, celkovo je velmi inteligentny. Ale robil vo veku tvojho aj to s tou 1. a 2. osobou.
Od skolky cakam a dufam skor v to, ze sa tam nauci nejakyym socialnym zrucnostiam. Pomoct mu rozvinut sa s intelektom vieme aj my, ale kedze je jedinacik, tak interakcius detmi ma moznost cvicit vacsinou v tej skolke. Ak by odtial vysiel socialne zrucnejsi, tak by to bol uspech. Inac v skolkach sa nadanym deto individualne nevenuju.

autor
2. čer 2025

@marianarem díky! A váš už ve školce je? Pokud ano, vedla jsti s učitelkami někdy diskuzi na téma, že je syn nadaný? (Jinak mě potěšilo, že s těmi osobami není sám😀)

gbp
3. čer 2025

vubec, ale vubec vas ted nechci strasit nejakymi diagnozami, ale pokud by se k tomu pridala nejaka socialni "neohrabanost", potreby nejakych rutin, stereotypu apod., mela bych se trochu na pozoru, jestli z toho nevyjde aspergeruv syndrom.
pracovala jsem s lidmi s autismem a aspergerem a trochu mi nektere veci co pisete k tomu inklinuji.
nicemne bych se snazila dite v jeho zajmech rozvijet doma nebo s nekym individualne, mimo skolku. oni tam prakticky ani nemuzou mit moc casu na to se kazdemu venovat indovidualne. mozna max nejakym pracovnim listem.

merope
3. čer 2025

Pro práci s nadanými dětmi dělá různé akce například Centrum nadání, tam můžeš i zkonzultovat, nakolik se dítě "vymyká průměru". Začátkem července mívají tábor, dá se tam jet i s dětmi, ale nevím, zda již nemají plno.

Každopádně rozumná školka přistupuje k dětem individuálně.

To mluvení v jiné osobě (nebo že kluk mluví s ženskými koncovkami) je v tomto věku normální - kde se učí mluvit? Od okolí - a tím pozoruje, jak kdo mluví a to opakuje.

BTW zdá se, že mám taky nadané dítě - a do 1. třídy má odklad. Počítání a písmenka nemusí být všechno, těch složek je mnoho a tyto děti bývají často i nevyvážené. A k čemu mu je, že zná hromadu zvířat a květin, když nezvládá pozornost rozumně nad 7 minut a po 20ti absolutně vypíná...

Tzn. těch složek je opravdu mnoho - a ve školce se dítě učí i sebeobsluhu, stolování, spolupráci s ostatními, mezilidské vztahy obecně a mnoho dalšího. Rozumná školka toto vše podchycuje.

autor
3. čer 2025

@merope super, moc díky za odpověď🙂

@gbp Ano, také mě to už napadlo😕 zatím mi přijde sociálně ok, se širokou rodinou je velmi za dobře, bývá sám i několik dní u babiček. Kamarády má a těší se na ně, chodí rád na návštěvy, chce, aby byly na hřišti, když jdeme ven. Nemá problém se seznámit s novým kamarádem, obvykle dítětem našich známých. Je ale trochu plašší k cizím dětem, když jsou moc hrr a je mu hodně nepříjemné, když se na něj někdo lepí nebo jsou děti agresivnější. Neumí se moc bránit, při konfliktu se snaží spíš odejít.

kacka1994
3. čer 2025

Ahoj 🙂 My mame 5leteho, asi mind (nebo "jen" nadaneho, zatim cekame na ppp) ve skolce. Prvni rok mel skvelou ucitelku, ktera jim hodne rikala o prirode, brala je ven, ucil se rostliny 🙂 zase neco jineho, nez co ho zajimalo doma. On se zajimal o pismenka a hodne je k tomu vedla a podporovala... byl tam spis se starsimi a sedlo mu to, i kdyz jsme s ucitelkami vubec nic neresili.
Dalsi rok je v jine tride s mladsimi detmi, ucitelky jsou taky skvele, ale je to spis zamerene pro ty mensi. Je tam s nim i 3lety braska, ktery je taky velmi sikovny a i pro nej jsou ty pracovni listy a nektere aktivity, co delaji dost primitivni 🙂 Nicmene ten si nestezuje - tim ze tam je prvni pul rok, tak se tam zas uci jine veci - treba to socialni chovani, celkove jak to tam chodi atd.
Ten starsi naraz prestal rad chodit do skolky, ze chcce byt doma, hrat deskovky, cist a pocitat. Ze ve skolce se nudi, ze ho to nebavi. Resila jsem s ucitelkami a ty ze je ve skolce v pohode, ze ano - pracovni listy udela sup sup, ale sklada si pak treba pismenka, nebo si hraje s detmi (to jsem fakt moc rada, protoze loni si vubec nehral). Nakonec to delame tak, ze mu nosim do skolky pracovni listy navic. Chodi domu po obede a doma ma zase jine vyziti 🙂
Jsme objednani do ppp a budu chtit doporuceni i do skolky na predskolni rok, protoze mi prijde ujete, aby vyplnoval s ostatnimi papiry na predpocetni predstavy do 5, kdyz umi nasobit 🤷🏻‍♀️ A bojim se, ze ho to demotivuje a ze bude pristi rok ve skolce nestastny, zvlast, kdyz chci zacit pracovat aspon na castecny uvazek a bude tam tak i spavat.
Nicmene bych asi byt Vami predem neresila a uvidite 🙂 Ta prvni ucitelka ve skolce mu tak nejak prirozene davala, co potreboval 🙂 ted si o tom stacilo promluvit s ucitelkami, ale taky mi tam porad tak nejak neco chybi ... treba ze by k tematu, co delaji aktualne mu samy nasly nejaky ukol navic 🙂 To si trochu slibuju od toho, ze by mohl dostat "papiry s podpurnymi opatrenimi v ppp", ty jsou zavazne totiz.

gbp
3. čer 2025

tak to zní v pohodě. v tomto věku se děti teprve hledají a učí, něco bude i povahou. ale je dobře, že o tom kdyžtak víte 👍

kacka1994
3. čer 2025

@prejeta_zaba ano, i ve statnim skolstvi (i predskolnim) je cilem rozvijet a vzdelavat vsechny deti. Tedy i deti se specialnimi vzdelavacimi potrebami. Coz jsou deti s poruchama uceni, intelektu, zdravotnim znevyhodnenim, ale i deti nadane a mimoradne nadane.

malytlustyhroch
3. čer 2025

https://deti.mensa.cz/cs/ntc/ existuje seznam skolek spoluoracujicich s menzou, nevim jak moc aktualni, nemam s nimi osobni zkusenost.
Existuje moznost podpurnych opatreni z duvodu nadani napsanych z PPP, ale musite v te PPP rict, ze vam jde o doporuceni pro skolku, jinak nejspis zadne nenapisou bez ohledu na to, jak moc je dite mind.
S tim aspergerovym syndromem to nejspis uslyslis casto, ale realne ti to ve 3-4 letech u nadaneho ditete nikdo nevyvrati ani nepotvrdi, protoze mimoradne intelektove nadane deti s PAS i bez PAS muzou mit hodne podobne projevy. I mimoradne intelektove nadane deti bez dalsi diagnozy maji "narok" na to mit potize ve vztazich, poruzumeni socialnim situacim, zvladani emocionality, hypersenzitivite, pretizeni... Jde o to, ze sami sebe dokazou svym vasnivym vnimanim zkoumanim a premyslenim silene unavit; pohybuji se obvykle v prostredi, ktere s nimi nepocita (viz ty pracovni listy v MS); vrstevnici jsou pro ne casto nesrozumitelni (ve veku, kdyz jeste zadne deti moc nechapou, ze ruzni lide premysleji ruzne, tak mind dite casto narazi na to, ze jeho pristup ke hre, pravidlum atd. JE jiny a nechape jak muzou byt spoluzaci tak mimo, treba myslet si ze, ledni medvedi a tucnaci se muzou kamaradit 😅 ) + je casty nerovnomerny vyvoj, kdy neco je napred a neco ne, coz dela jeste vic problemu v tech ostatnich bodech (pracovnich listu pro petilete deti s grafomotorikou triletaka a matematickou predstavivosti ctvrtaka moc neni 🫤).
S tou skolkou... moje zkusenost je, ze sice tezsi ukoly trochu pomahaji snizit nudu ve skolce, ale realne jde tak o 10 minut denne max, ale zasadni je, jak skolka zvlada manazovat vztahy mezi detma a je to hodne, hodne, hodne o konkretnich lidech. Rozhodne bych mind dite nedala do skolky, ktera uz pri zapisu/dni otevrenych dverich dava najevo, ze ma averzi k detem s handicapem (zazila jsem jeden takovy zapis 🙄), protoze krome par vyjimek dokonalych rovnomerne se vyvijejich deti, tak mimoradne intelektove nadane deti jsou pro ucitelky taky poradna vyzva.
Pokud bych mela nekoho podovne intelektove napred v okoli, pokusila bych se svoje dite nacpat do stejne skolky, protoze vrstevnici se stejnymi zajmy jsou proste nejvic.
Dopredu jsem s MS nic neresila, teda i proto ze jsem si narozdil od tebe neuvedomovala, jak moc je syn v nekterych oblastech jinde nez vrstevnici. Ale pozdeji bylo obcas uzitecne pedagogy jemne korigovat, ze to neni pomale a hloupe dite (jak sveho casu vylozene pusobil) ale naopak dite, ktere extremne moc mysli. Pro ty ucitele je to dulezite, protoze jinak resis, ze se treba na praci nesoustredi dite, pro ktere je moc tezka, a jinak kdyz jde o dite, pro ktere je prace moc lehka. Tam opravdu nezabere dat mu jeste lehci praci, ze.

velkabublina
3. čer 2025

Mám podobné dítě. Podle mě je nadané. Ve školce jsem nic neříkala a nevšimly si ničeho, neboť se tam projevuje trochu jinak. V PPP ho odmítli vyšetřit. Klinický psycholog nemá čas, neb se zaobírá dětmi s jinými problémy. Ve školce má nejraději děti, které téměř nemluví 😃, asi aby měl prostor na mluvení on, protože mluví hodně a rád. Ve školce naopak doporučovali odklad, protože se nevejde do nějakých jejich grafů.
Když nastoupil do školky, odkoukal tam, co dělají učitelky s předškoláky, tak jsme doma vytleskavali slabiky a určovali první a poslední písmeno ve slově už ve třech letech. Učitelkam jsem něco naznačila, dávala jsem mu i pracovní listy, které jsem pro něj vytvořila, když mi to vrátily vždy prázdné, přestala jsem. V září nastupuje do první třídy, tak jsem zvědavá, jak to bude vypadat ve škole. Nicméně po mých zkušenostech bych od obyčejné školky už nic neočekávala a rozvíjela a podporovala ho hlavně doma. V ČR se s takovými dětmi pořád ještě neumí pracovat.

autor
3. čer 2025

@malytlustyhroch super, moc díky, že sis dala takovou práci a rozvedla to🙏 Dnes na schůzce jsem nakonec ani nic říkat nemusela, syn se tam nudil, ignoroval stavebnici a začal číst čísla v kalendáři na stole😀 Paní ředitelka je zjevně velmi v obraze a má zkušenosti, hned si toho všimla a začla se sama vyptávat. Sama mě upozornila, že k nadaným dětem se musí přistupovat jinak a že o něm chtějí vědět, jak funguje, aby s ním mohly vhodně pracovat🙏
Uvidíme, jak se to s ním vyvine, třeba je jen obyčejně chytrý a nedosáhne kritérií pro (mimořádně) nadané dítě. Každopádně jsem moc ráda, že ve školce bude někdo, komu to případně není lhostejné.

malytlustyhroch
3. čer 2025

No, tak to je uplne reakce snu, trochu zavidim 😉 a verim, ze to v tehle skolce pujde dobre.

marianarem
3. čer 2025

No ano, nas uz bude predskolak. V skolke ho ucitelka nazvala Sheldon, takze asi nieco na nom vidia 🙂 Ale nemaju ho zase uplne za nejaky zazrak, kedze on je zase socialne slabsi, roztrzity, svojhlavy, tak tam riesia s nim vacsinou jeho spravanie. A to je aj dobre, ten intelekt vieme riesit aj my (sme obidvaja povolanim matematici 🙂 ), takze od skolky to necakam, cakam prave ze sa tam trochu nauci chochmesu medzi rovesnikmi, aj to treba rozvijat, nech z neho nie je genialny asocial 🙂

moudivlacek
4. čer 2025

@gbp to jsem chtěla také napsat, syn od dvou počítal, od tří plynně četl, pamatováka naprosto neskutečnýho, velice hudebně nadaný, jazyky mu jdou samy, ale v kontrastu s tím dost zhoršená sociální a emoční stránka (má AS a ADD)

autor
4. čer 2025

@moudivlacek a mohla bys mi, prosím, napsat, jak u něj vypadá ta zhoršená stránka vypadá?🙏

moudivlacek
4. čer 2025

jemu je teď už 15, něco se zlepšilo, něco ne, ale pořád je tak nějak napřed oproti ostatním
v té školce se dětem nestranil, byl rád v kolektivu, ale prostě to s nima neuměl, neuměl se zapojit, nerozuměl proč něco dělají, proč se chovají takto, dost často brečel (i doma) kvůli maličkostem, jakmile se něco nepovedlo tak, jak si představoval, byl amok ...
zrovna ta fascinace zastávkama nejrůznějších dopravních podniků světa, to znám velice dobře, drželo se ho to mnoho let, denně nakreslil a napsal stohy plánků, mapek, když jsme jeli do Rakouska na lyže, byl cca 2. třída a večer si do sešitu napsal v řadě za sebou a se správným spellingem ta šíleně dlouhá jména rakouských vesniček, přes které jsme jeli ... ve školkovém věku znal snad všechny SPZ v rodině, prostě čísla a písmena v nejrůznějších podobách

skarol
4. čer 2025

Zkuste nejdřív tu klasickou státní školu a uvidíte. Jak je na tom s hraním? Hraje si rád a jak si nejraději Hraje? Hraje si rád se stejně starými dětmi? Jak zvládá sebeobsluhu? Jak zvládá jiné autority? Myslím, že na nějaké cílené vzdělávání je času dost, určitě bych o tom, že je takto napřed před synem nemluvila (on si toho určitě všimne sám), ale snažila bych se co nejvíc dělat "jakoby nic" a důraz bych kladla především na to, aby dorovnal nerovnoměrný vývoj. Jak je na tom po emoční stránce?

malytlustyhroch
4. čer 2025

@skarol jen pozor na ten "duraz na dorovnani nerovnomerneho vyvoje" - dospely, co byli nadanymi detmi, si na to opravdu casto stezuji... spoustu z nich si z takoveho detstvi odneslo predstavu, ze jsou horsi nez ostatni a ze na nich vsichni vidi jen jejich chyby. A depresivni ladeni, uzkostnost a perfekcionismus je presne to, co by rodic nemel u ditete podporovat, a navic nadani k temhle problem inklinuji casto i sami od sebe.
Samozrejme druhy extrem, pred kterym asi varujes, ze se z nadani vytvori modla a obrany val proti vsem a vsemu, ma taky velka rizika... nici zdrave sebepojeti a sebevedomi, a paradoxne take podporuje jak uzkostnost, tak perdekcionismus a zranitelnost. Taky se mu soudny rodic snazi vyhnout.
Pardon za reakci, ale uplne jsem si na vsechny ty "prosim tohle svemu diteti nedelejte" vzpomnela.

Navic mnoho nadanych deti ma z uceni se toho, co je zajima, opravdu velkou radost, odpirat jim ji s tim, ze se nejdriv musi naucit jist priborem a kreslit obloucky, jinak jim neprozradis nic dalsiho o ordoviku, je proste krute.