Křtiny. Prosím o rady a zkušenosti :o)

vlastovka
16. srp 2007

Ahoj maminky,
protože bychom chtěli naši Elenku co nejdříve pokřtít, sháním informace ohledně toho, jak to na křtinách vůbec všechno probíhá. Na netu jsem toho moc nenašla 😒 .
Budu vám vděčná, když se podělíte se svými zkušenostmi. Jsem v tom úplný začátečník a vůbec nevím, co všechno se od nás rodičů, kmotra apod. očekává. Jak to bylo u vás? Kde jste měly oslavu a jak jste to zvládaly třeba s kojením atp. Jak staré děti jste křtily? Co na sebe? A co vůbec s sebou? Dotazů je spousta, tak snad mi pomůžete 🙂 😉 Děkuji! 🙂

kajjinka
17. srp 2007

křest dítěte žádají zásadně jeho rodiče, kteří nejen musí být při křtu přítomni, ale kteří jediní mohou přijmout plnou zodpovědnost za to, že jejich dítě bude vychováno ve víře v Krista a v prostoru života a víry církve. Kmotr nebo kmotra v tom mají rodičům pomáhat a tuto ochotu také před ostatními účastníky křtu deklarují.

Křest se uděluje buď při nedělní bohoslužbě nebo mimo ní, podle dohody s místím farářem. Je třeba ho sjednávat s dostatečným časovým předstihem zpravidla několika týdnů, aby byl čas pro potřebná setkání křtícího kněze s rodiči. Jeho povinností totiž je nejen rodiče informovat o náplni a průběhu křtu a vyřídit nutné administrativní věci, ale také je připravit k plnění těch úkolů, které do budoucna na sebe křtem dítěte berou.

Před křtem se vyhotoví na faře křestní zápis. K němu je třeba donést rodný list dítěte, oddací list rodičů, případně jejich křestní listy a jména a adresy kmotrů, případně jejich křestní listy.

Pro vlastní obřad křtu je dobré opatřit si křestní roušku a křestní svíčku pro dítě (může to být úkolem kmotrů). Křtu se za normálních okolností musí zúčastnit oba rodiče dítěte a kmotr (kmotři).

Je samozřejmě možné pokřtít i dítě svobodné, ovdovělé nebo rozvedené matky, jsou-li ostatní podmínky křtu splněny.

Je-li dítě starší než cca 4 roky musí být už samo na křest přiměřeně připraveno, podle věku a vyspělosti.