Akcelerace nadaného dítěte - malotřídní škola

november1
3. kvě 2017

Ahoj, máte někdo zkušenosti s akcelerací nadaného potomka? Budu ráda za podrobnější popsání zkušeností. Třeba jak probíhá přestup do vyšší třídy (jak se pracuje s učivem, které dítě přeskočí), a také jak probíhá přestup v rámci škol, např. přestup ze základní školy na střední. Nemáte někdo zkušenosti s akcelerací v malotřídní škole? Syn by měl příští rok být ve spojené třídě 4. a 5. ročníku. Je možné zároveň studovat oba ročníky (jakoby neoficiálně)? Příp. jakým způsobem probere učivo přeskočeného ročníku?
Prosím, aby do této diskuze přispívali pouze ti rodiče (a učitelé), kteří mají s akcelerací zkušenosti. Předem děkuji.

themis
3. kvě 2017

@november1 Je to o domluvě s učitelem a ředitelem školy, při přeskočení třídy musíte mít i posudek od psychologa. Zde najdete více info http://www.nadanedite.cz/je-mozne-na-zs-preskoc...

november1
autor
3. kvě 2017

Ano, to všechno vím, bohužel to není jenom o tom. Vy s tím máte přímo osobní zkušenosti??

themis
3. kvě 2017

@november1 Měla jsem ve třídě nadaného žaka pouze s individuálním plánem, přechod do vyššího ročníku se nekonal.

november1
autor
3. kvě 2017

Aha, výborně. IVP tedy zahrnoval akceleraci? Ve všech předmětech? Jak výuka probíhala? Jakým způsobem probíhal/bude probíhat přechod na jinou školu (např. na střední), resp. co bylo, když žák splnil osnovy na stávající škole?

hanyzka11
4. kvě 2017

@november1 Mám ve třídě žáka nadaného na matematiku, tedy dochází na matematiku do vyššího ročníku. ostatní předměty jede ve "svojí" třídě. Má IVP na matematiku, jinak se vzdělává s ostatními spolužáky. Rozvrh je plánován tak, aby mu bylo umožněno docházet do jiné třídy. Hodnocení předmětu má za vyšší ročník.

november1
autor
5. kvě 2017

Děkuji za reakci. A jakým způsobem bude řešeno, až probere osnovy základní školy? Co bude dělat v posledním ročníku?

hanyzka11
5. kvě 2017

@november1 A u vás se jedná o jeden nebo všechny předměty?
Osobně úplně nevím, jak se toto do budoucna bude řešit. Kluk je v pětce, na matematiku chodí do 6. Už teď je trochu problém v tom, že hodinová dotace v jednotlivých třídách je jiná a příští rok by to mělo být taky tak. Nicméně se chlapec hlásí na gymnázium, takže se uvidí. úplně nemám představu jak by to bylo až splní učivo ZŠ, ideální by bylo, aby docházel na matematiku na střední, kam by potom nastoupil, ale jak moc je to reálné nevím. Podle mě by se to spíš řešilo IVP, kde byl rozšíření učiva 9. ročníku, zase záleží, jak by na to reagovala střední škola, na kterou by potom přestoupil. Předpokládám, že toto vše Vás taky napadlo. Takže konkrétně fakt nevím, protože tito žáci většinou přechází na osmiletá gymnázia.
Pokud by šlo o více předmětů (všechny), předpokládám, že by po papírové válce a přezkoušení žák "přeskočil" ročník a dochodil by základku o rok dříve.
Nevím zda jsem poradila, spíš ne 🙂 je to poměrně složitá věc do které by bylo zapojeno poradenské pracoviště školy, PPP a další.
Popravdě si to "neoficiálně" nedovedu úplně představit. Pokud nebude mít papírově podložené, že má nějaký plán pedagogické podpory, bude jako každý jiný na základce 9 let a v devítce bude poslouchat znovu, to co už umí.

hanyzka11
5. kvě 2017

@november1 až teď čtu ten článek v odkazu výše a podle něj si to myslím správně.a Vy už to vlastně všechno víte 🙂
Ještě mě napadlo jak je to s učivem, které žák "přeskočí". Oni se ty znalosti později hodně opakují a jen se rozšiřují. Samozřejmě je i spousta nových věcí, ale pokud je dítě na předmět opravdu nadané, stačí mu třeba poloviční čas na pochopení dané problematiky. Takže se jen ukáže, co by mělo vědět a naváže se na to. V malotřídce by toto mělo být jednodušší. Samozřejmě záleží na ochotě a umu učitele a na spolupráci s rodiči. Hodně i na domácí přípravě.

anlek
5. kvě 2017

@hanyzka11 Mohu se optat, jak řešíte jinou hodinovou dotaci v rámci matematiky?

november1
autor
6. kvě 2017

Ano, je to docela složité a náš školský systém není na akceleraci příliš nastaven. Já jsem původně chtěla akceleraci pouze v matematice a angličtině, ale právě z důvodu přechodu nyní uvažuji o jiném postupu (aby se v posledním ročníku totálně nenudil, když se nudí už i teď).
Syn se učí velmi snadno, nicméně nedokážu si představit, že bych ho zničehonic dala do vyššího ročníku. Kdy a kde by probral to učivo, které budou brát ve stávajícím ročníku? Z toho důvodu mě napadla varianta, že by zároveň studoval oba ročníky a na závěr udělal zkoušky a po 4. třídě šel rovnou na gymnázium.

katharinka4222
6. kvě 2017

Dobrý den, nemám přímo osobní zkušenost, ale vím, že u nás na základce jeden kluk dělal 8 a 9 zároveň. Jak přímo to dělal nevím, ale vím,že zároveň se skončením 8.ročníku dokončil i 9. a šel potom na konzervatoř. Přijímačky dělal tedy ve 14 letech a splnil je a byl přijat už z 8. Zkuste se poptat přímo na škole, kam chlapec chodí. Tam by Vám měli poradit přímo.

hanyzka11
6. kvě 2017

@november1 tohle i já považuju za nejlepší a realizačně nejjednodušší řešení 🙂 a pokud je to malotřídka spojených ročníků, o to by to mělo být jednodušší. Spíš by mě zajímalo jak to případně dopadlo. Jaká byla domluva a jak to třeba probíhá. Jak píšeš, jsou to hodně specifické případy, se kterými se člověk často nesetká. a proto by byla každá vaše osobní zkušenost i pro mě přínosem.

rousse
6. kvě 2017

@november1 jsem učitelka a mimořádně nadanou holčičku jsem měla ve třídě hned první rok praxe. Dělala jsem s ní 2 ročníky v jednom, takže nastoupila do 1. a další rok šla do 3. třídy a podle mě to šlo bez problému.... pochopitelně se v tom 1 školním roce musí zvládnout učivo všech předmětů obou ročníků na základě IVP. Kdybyste chtěla vědět nějaké konkrétnější věci, klidně napište - ráda odpovím, pokud budu vědět....Je to přeci jen už pár let🙂

hanyzka11
6. kvě 2017

@anlek no, jak už je popsáno ve článku výše, vše je na domluvě 🙂
Kluk je v 5. ročníku, na matiku chodí do 6. V pětce jsou 4h/týdně, v šestce 5h/týdně. Rozvrh obou ročníků je sestaven tak, že hodiny matematiky jsou ve stejném čase. krom tedy jednoho dne, kdy prostě na matematice není. Na začátku bylo dohodnuto, že v ten den se nebude probírat nové učivo. Nicméně se s ním potkávám ten den na výtvarce a většinou si řekneme, co se v matematice dělalo a dám případně pracovní list na procvičení. Na poslední tři měsíce jsme se s třídním dohodli, že ho uvolní i na tu pátou hodinu místo čtení (upraví si kvůli tomu rozvrh dne), protože kluk chce jít na gympl, tak aby měl matematiku plnohodnotnou. Samozřejmě to prošlo papírováním přes školu i rodiče. Vzhledem k tomu, že přijímačky neudělal, ale bude podávat odvolání nevím, zda nakonec bude ze školy odcházet. uvidíme

november1
autor
9. kvě 2017

Děkuji moc za příspěvky. Takže akcelerace někdy probíhá i tímto způsobem, to ráda slyším. Připadá mi to (tj. studovat zároveň 2 ročníky) logičtější, než najednou celý ročník přeskočit. Ozve se i někdo z rodičů, kdo má s touto situací zkušenosti?