Používáme cookies. Více informací zde.
Zavři

Asistent pedagoga pro 1. třídu

bbn
1. bře 2017

Zdravím ženy,
Doufám, že se s tím tady už někdo setkal a že mi tu dokážete poradit.

Dcera nastoupila do 1. třídy základní školy. Žádná oficiální inkluze neproběhla. Přesto, v průběhu roku se zjistilo, že v této třídě o 24 žácích je min 5 diagnostikovaných dětí (rodiče byli učitelkou "donuceni" jít do PP na vyšetření, protože děti byly nezvladatelné). Jeden z nich má diagnostikován autismus (nevím jaký stupeň nebo formu, škola mi tuto informaci odmítá sdělit), několik dětí dys funkce a 2 děti propadlé z předchozích ročníků.
Výuka probíhá dost chaoticky, nezvládají tempo a učivo, často se vynechává tělocvik (protože "zlobily") a nahrazuje se hodinami, které se snaží dohnat. Občas a na 1-2 hodiny denně je učitelce k dispozici asistentka. Ale jen občas, není tam na full-time 4 h denně.

Ředitel mi sdělil, že škola asistentce úvazek zvětšit nemůže, že nemají peníze.
Vím, že školu zřizuje město. Město prý také nemá peníze (má, ale strká je jinam, do "kultury").

Moje otázka zní, co dělat, aby město zaplatilo asistentku pro tuto třídu na full-time?
Kolik a jaké diagnózy jsou k této službě asistentky potřeba? Kolik rozzuřených rodičů, potažmo žádostí, je potřeba, aby se tím město začalo zabývat?

Jsem zoufalá, dcera je šikovná, školu a výuku miluje, má potenciál jít na gympl. Ale bojím se, že díky těmto problémům ve třídě zakrní. Doma dělám, co můžu, abych s ní probrala učivo, které ve škole nestíhají, ale takhle to přeci dál nejde.

Děkuji

ivadol
1. bře 2017

Dobrý den. Základem je, aby alespoň jedno dítě s diagnozou mělo v doporučení ze školního poradenského zařízení (ŠPZ) napsáno, že je třeba zajistit pro výuku asistenta pedagoga. Asistent pedagoga je jedním z podpůrných opatření. Opatření jsou rozděleny do 5 skupin, podle míry postižení dítěte. Jde vlastně o pomoc (pomůcky, asistent, úlevy), na které má žák nárok.
Zde je možné podívat se do katalogu podpůrných opatření http://katalogpo.upol.cz/.
A tady je poměrně dost informací ohledně inkluze a mimo jiné i info o zajištění a financování asistenta pedagoga http://www.msmt.cz/vzdelavani/3-informace-pro-z....
Ale upřímně, i když je asistent doporučený na základě vyšetření, často na něj nejsou peníze.

verionka
1. bře 2017

Přesně, jak píše @ivadol, asistent doporučený být může, nějaké finance na něj město poskytne, ale většinou to pokryje opravdu jen minimální úvazek a pokud škola nemá na to, aby ho dofinancovala, tak se bohužel nedá nic moc dělat... :-/

ivadol
1. bře 2017

@verionka Jj. Ať žije inkluze.

bbn
autor
1. bře 2017

@ivadol to jako vážně? I přesto, že je škole doporučen asistent na plný úvazek, tak školský úřad kraje na něj neposkytne dostatek financí? Proboha co můžu jako rodič dělat, aby tam ten asistent byl? Krom toho, že ho zaplatím? Jako já už uvažuju i o tom, že si udělám ten spěšl kurz a budu ho dělat já, situace je fakt neúnosná. A nejhorší na tom je, že tohle ale řeší všechny školy tady u nás.
A ještě situace, kdy dítě toto doporučení na asistenta dostane, ale rodiče si to nepřejí, resp. je jim to jedno, škola/město sice peníze má, ale když rodiče nechtějí. Co pak? Co můžou ostatní rodičové dělat? Nic?

drzticka81
1. bře 2017

@bbn popisujes beznou tridu 🙂)))) hahaha jsem ucitelka na nizsim stupni a mela jsem takovych expertu vic-ale bylo to uz pred cca 8 lety-reditele ani nenapadlo mi pridelit asistenta 🙂)) kolegyne mela to same 🙂)))
ja jako matka taky chatreho ditete (ma teprve 5 let) a budu si vybirat nejakou vyberovou skolu - tedy s nejlepsim hodnocenim 🙂))) a urcite budu sveho syna doucovat doma 🙂)))
jako ucitelku me docela dost s..e, ze asistenti jsou pridelovani jen pro slabe zaky, zaky s hendikepem, ale napr. pro nadane ne-coz mi prijde znacne diskriminacni .......i doucovani a krouzky placene EU jsou pro ty slabe......je to des bes!!!!! uplne se hrozim, az zas nastoupim do prace -inkluzi odsuzuji.....

ivadol
1. bře 2017

@bbn No, kde nic není, ani čert nebere. Ona ta myšlenka inkluze je sice krásná, ale zatím jsem se nikde nedočetla, kde by se na to všechno měly vzít peníze.
Jinak prioritně to musí řešit rodiče dítěte, kterému byl asistent doporučen. Pokud je jim to jedno, škola by i tak měla mít právo to místo zřídit. Je to hlavně v jejich zájmu. Asistent není určen pro konkrétní dítě, ale pro pedagoga. Má vypomáhat učiteli, aby bylo možné se lépe zaměřit na práci s dítětem s postižením. Klidně bych jim předala i ty odkazy, které jsem zde uvedla. Jsou tam i informace ohledně financování. Pokud se škola aktivně neangažuje, v podstatě si můžete zkusit stěžovat u vyšších instancí ( zřizovatel, ministerstvo), ale těžko říct, jestli to k něčemu bude. Taky je možné jít cestou hromadné stížnosti rodičů, kterou předáte vedení školy, popřípadě následně zřizovateli. Pokud ani to nezabere, já osobně bych se nebála obrátit na to ministerstvo. Ostatně forma současné inkluze vznikla u nich tak musí být schopní najít řešení.

bbn
autor
1. bře 2017

@drzticka81 nemyslím si, že popisuju běžnou třídu. Rozhodně si nemyslím, že by v každé běžné třídě byla kumulace podobných exemplářů. V této škole jsou 4 první třídy a jen tato jediná třída má kumulaci několika diagnostikovaných dětí.
Chápu, že je běžné a bývalo běžné i dříve, že ve třídě byl 1-3 děti s dys, ale ne autista, popřípadě více autistů + několik dys.
Ale jestli ano, jestli je tohle běžná třída, tak to někdo tam nahoře hodně špatně spočítal a podle mě tedy, by měla být ke každé učitelce jedna asistentka pedagoga. Když to tak krásně vymysleli 😖

bbn
autor
1. bře 2017

Jako já samozřejmě můžu dítě od druhé třídy dát do jiné třídy/školy, ale já bych chtěla hlavně chtěla pomoci té třídě/škole, nechci od problému utíkat. I když možná mi nic jiného nezbyde ☹

drzticka81
1. bře 2017

@bbn jako samozrejme jsou i vyberove tridy -napr. u nas byly tridy s hudebnim zamerenim -tam se akumulovaly nadane a chytre deti (nejaky dys tam nekdy byl, ale pokud tam bylo problemove dite-suplo se hnedka do vedlejsi tridy 🙂)) kde jsem ucila i ja)-u nas ve tridach byla cela skala deti -byly tam deti chytre (nechtely se zamerit na HV), ale pak tam bylo dost deti prave tzv. integrovanych s ruznymi poruchami dys, adhd, autisti, a pak samozrejme socialne slabi ci propadle deti (vetsinou z naseho druheho etnika)...........ted jsem byla na chvilku suplovat a musim rict-des bes, skoro v kazde tride asistent-zaci inkluzivni (s iq velmi nizkym vzdelavajici se dle jinych osnov)-proste mazec, ve tride klidne kolem 30 deti.......
hlavne v te prvni tride se vetsinou diagnostikuji deti, ktere maji s ucenim problemy -takze je to takovy zacatek a otukavani -
zkus se domluvit s ostatnimi rodici a ucitelkou na tridnich schuzkach a udelat petici - vim, ze u kolegyne ve tride se hodne angazovali rodice (ta mela dokonce 7 integrovanych deti a strop v jedne bezne tride je tusim 4 deti-resenim byl prestup do vedlejsi tridy, ale rodice chteli zustat u pi ucitelky, ale tlacili a tlacili a pak meli asistenta.......

dendinka
1. bře 2017

@bbn dnes už takto ale běžné třídy opravdu vypadají, asistenta jako rodič "normálního"dítěte nezískáte, jak už bylo psáno výše, vše je na PPP nebo na SPC, jen ti mohou doporučit do třídy podle vyšetření jednoho z žáků do třídy asistenta a aby tam byl na plný úvazek to neexistuje, maximálně je dáván na 20 vyučovacích hodin, na základě tohoto doporučení se žádá kraj nikoliv město o peníze na jeho plat. To že je v té třídě více dětí s systém není důvod k asistentovi, bohužel totiž rodiče těchto dětí mají pocit, že tato diagnóza vyžaduje úlevy ze strany školy a zapomínají na to, že hlavně oni doma musí s takovým dítětem pracovat a o to více procvičovat. S čehož plyne, že tyto děti pak často "sdružují" celou třídu.

bbn
autor
1. bře 2017

@drzticka81 tak díky 🙂 O to mi právě šlo, jaký je strop po počet integrovaných dětí nebo jaká diagnoza je stropem pro asistenta.

Problém je, že se docela děsím rozjet tuto akci mezi ostatními rodiči. Musím zaslat e-mail všem rodičům, včetně těch s problémovými děti. Trochu se obávám jejich reakce, jakože mě budou napadat co se do toho vůbec pletu, co si to dovoluju atd.

dendinka
1. bře 2017

* více dětí s dys mobil mi to opravil
A ještě k tomu, že vám škola odmítá sdělit jaké postižení a jakého stupně v té třídě žáci mají, tak za to se na ně nemůžete zlobit, to se že zákona nesmí, dokonce pokud by si to rodiče nepřáli, tak ani škola se nesmí dozvědět, co v PPP diagnostikovali, to je čistě na rozhodnutí rodičů, jestli poskytnou škole zprávu odtud.

drzticka81
1. bře 2017

@bbn a s pi ucitelkou uz jsi mluvila? jak tu situaci vidi ona?

drzticka81
1. bře 2017

ano, to je pravda, diagnozu si muze nechat rodic pro sebe -samozrejme je v zajmu ditete tuto skutecnost skole sdelit -vetsina rodicu chce ulevy 🙂)) a lepsi hodnoceni 🙂))

bbn
autor
1. bře 2017

@dendinka
Ale mně jde právě o těch 20 hodin týdně, to je 5dní x 4 hod. Teď je tam max 5 hod týdně.
Ano, já chápu, že škola nesmí sdělit které dítě má diagnózu a jakou, já potřebuji jen vědět, zda v těch papírech bylo doporučení na asistenta. Ani to mi ředitel školy není ochoten sdělit.
Podle mě, jak jsem měla možnost vypozorovat a vyslechnout, je to tak, že tito rodiče se o to nezajímají, je jim to jedno. Oni jsou rádi, že to dítě mají v normální škole. Že zbytek třídy díky němu je pozadu, že nestíhají a omezují jiné hodiny, je jim jedno. A ředitel asistentku řešit nebude, když tito rodiče nemají zájem a samozřejmě je radši, když to ani ostatní rodiče řešit nebudou a nebudou mu hlavně do toho strkat nos a tlačit ho k tomu, aby něco dělal. Že třídní učitelka skončila na neurčito v nemocnici, protože už to nezvládla...no bože, tak máme supl, ne. Takže asi tak to tam vypadá a já s tím chci začít něco dělat.

@drzticka81
ne, bohužel je od půlky ledna v nemocnici, protože se z toho zhroutila

ivadol
1. bře 2017

@bbn Diagnózy, u kterých je doporučen asistent pedagoga i to, kolik maximálně může být integrovaných dětí ve třídě dohledáte v těch podpůrných opatřeních. Doporučuji se podívat i na školský zákon. Pokud chcete celou situaci aktivně řešit, bude dobré se v problematice v rámci možností orientovat, abyste mohla argumentovat.

drzticka81
1. bře 2017

@bbn Ja se ji nedivim, jsem mela podobnou tridu a chtela jsem s uciteltsvim seknout nadobro -vecne vystavena a otravena ze vseho-misto uceni se resily prohresky, deti, ktere nedavaly pozor, vyrusovaly atd.
pokud nemaji zajem rodice tech deti -dala bych dceru jinam....je to na ukor ji a tech deti, ktere jsou v pohode a rodice maji zajem o vzdelavani.....chjo, to je k pobliti!!!!

dendinka
1. bře 2017

@bbn ve vaší škole musí být nějaký poradce výchovy, nebo primo speciální pedagog, případně školní psycholog, ti mívají na starosti papirovani ohledně těchto dětí, tak můžete zkusit konzultovat situaci ještě s nimi. Ono je totiž klidně možné, že některé z těchto dětí má schváleno asistenta opravdu na těch pět hodin a nebo prostě nenaznali u žádného z nich nutnost asistenta. Opravdu někdy je složité si i třeba u dítěte s lehkým mentálním postižením vyloženě vydupat od poradny, aby jim aspoň 15h napsali asistenta.

bbn
autor
1. bře 2017

@ivadol to vím, na odkazy jsem se dívala, ale když nevím tu konkrétní diagnózu (resp. zda byl doporučen asistent) u toho dítěte, tak mám prázdné ruce.

bbn
autor
1. bře 2017

@dendinka no a když rodiče toho dítěte/dětí dupat nebudou? Co můžou dělat ostatní rodiče, když se jim nelíbí, že toto dítě/děti zdržuje ostatní děti? To má polovička třídy odejít jinam? To je i tak prakticky nemožné, většina základek je přeplněná. Přeci musí být i zohledněno, kolik takových dětí s diagnozou může být v jedné třídě bez asistenta ne? Kdyby šlo o 1 dítě, tak budiž, ale ono je jich tam 6, jeden autista + 5 s dys nebo jinou poruchou. To že jeden získá asistenta na 10 hod znamená, že jiný už nemá nárok? Součet těch asistenčních hodin neexistuje?

ivadol
1. bře 2017

@bbn Ředitel nesmí sdělit žádné informace ze zprávy z vyšetřeni, ani to, zda byl doporučený asistent. Pokud je přístup školy k absenci učitelky a vynechávání hodin takový, obrátila bych se na zřizovatele a stěžovala bych si, že škola neplní školní vzdělávací program. Ale bylo by samozřejmě lepší, kdyby si vás stěžovalo víc. V této souvislosti je potřeba znát školní vzdělávací program školy a ideálně si zaznamenávat, kdy byly které hodiny vynechány. Ovšem je otázka, jestli Vám to za ten boj stojí. Zda není jednodušší dát dceru jinam. Pokud se do toho pustíte tak Vám fandím. Dokud se nezačnou lidi ozývat tak si těžko na patřičných místech uvědomí, že je něco špatně.

evik19
1. bře 2017

@bbn to, že ti škola odmítá sdělit diagnózu jiného dítěte je naprosto v pořádku, ty bys snad chtěla, aby informace o zdravotním stavu tvého dítěte byly komukoliv na vyžádání dostupné? Za druhé i v případě, že škola peníze na asistenta má, není jistota, že se podaří toto skvěle placené místo obsadit-uprimne, mně by se takto zodpovědnou práci za 5-6 tisíc teda dělat nechtělo. Pokud se na to cítis, tak směle do toho, je to hodně zasluzna práce a určitě by tě paní učitelka v takové třídě uvítala. Na druhou stranu takováhle třída zase není něco až tak výjimečného, já mám třídu docela normálních třetaku a určitě největší problémy nedělají děti, které mají nějakou diagnózu, ale spíš ty zatím nediagnostikovane. Kdyby měly projít všechny děti ze třídy diagnostikou, tak tipuji, že bych tam měla cca 5x dys, 1x adhd a 1x poruchu autistickeho spektra, navíc pak 1-2 nadané děti, které taky potřebuji individuální přístup, aby nezakrnely. To je prostě realita, rodiče mohou hodně pomoct a je fajn, že se zajímáte, jak to ve škole funguje, většině rodičů je to ale bohužel víceméně jedno a právě jejixh děti pak mají často problémy, i když to samozřejmě nemusí být pravidlo.

drzticka81
1. bře 2017

@bbn tak tam je dulezite, jetsli se jedna o integrovaneho zaka - tzn. ze ma urcity indi pristup, a jede podle planu, ktery vytvori ucitel, na tyto zaky bere skola jine penize.......kazde dite s diagnozou dys nemusi byt integrovany zak.....a ve tride jich prave muze byt tusim jen 4-5 (cislo uz nevim jiste)........nevim, co jako rodic muzete udelat -je skoda, ze pi ucitelka je na marodce........nas reditel k tomuto taky nebyl moc nakloneny (taky to nechtel resit, vsak ho se to nedotykalo, ze? ucitelka at si s tim poradi sama!!!)......snahu o asistenta by meli mit rodice dotycnych zaku.....

ivadol
1. bře 2017

@bbn Ono se nedá obecně říct, že ve třídě může být třeba 1 dítě s diagnózou a když už budou 2 tak musí být asistent. Záleží právě na konkrétní diagnóze a míře postižení. Pokud je ve třídě autista, tak záleží opět na míře postižení a konkrétním typu autismu. Je to už delší dobu, co jsem viděla podpůrná opatření ve formě, v jaké je rozesílalo MŠMT, ale mám pocit, že v případě autismu tam byl asistent téměř vždy. Ovšem hodinovou dotaci doporučuje právě speciálně pedagogické centrum. A pořád je tu ten faktor, že pokud na něj škola nemá peníze (často se platí asistent např. z peněz na odměny) nebo je neumí sehnat tak má dítě smůlu.

bbn
autor
1. bře 2017

@evik19 upřímně řečeno, pokud by sdělení diagnózy mého dítěte pomohlo k všeobecnému blahu celé třídy, tak ano, já bych diagnózu sdělila.
Ale mně nejde o diagnózu jako takovou ani o konkrétní dítě, já jen chci vědět, zda podle toho papíru z ppp má nárok na asistenta. Protože jak já to vidím, tak ředitel hlavně nechce nic řešit. I kdyby tam ten nárok napsaný měl, tak jemu se nechce to řešit a žádat o finance....další práce, proč by to dělal, když samotní rodiče dítěte netlačí a nežádají. A tím pádem ani nechce, aby to kdokoliv věděl, že to dítě má nárok na asistenta, protože by s tím pak musel něco dělat.
O asistentku tady není nouze, ani za ty peníze. A já bych to dělala i zadarmo, kdyby to něčemu prospělo, ale škola mě jako dobrovolníka ani zaměstnat nemůže.

bbn
autor
1. bře 2017

@ivadol tak to nechápu, tak asistent pedagoga se platí z peněz školy nebo z peněz kraje? Tyhle informace se dost rozcházejí.

bbn
autor
1. bře 2017

Mně asi v podstatě jde o to, jak obejít ředitele a jako skupina rodičů žádat asistenta. Kde a jak?

hojda
1. bře 2017

Vím, že to rodiče řešili i tak, že se na asistenku skládají, když jí chtějí a nebyla jim přidělena.

ivadol
1. bře 2017

@bbn Peníze na asistenta jdou z kraje, ale pokud je škola nedostala, řešilo se to i tak, že se asistent platil z peněz na odměny.
Pokud se k tomu ředitel staví takto, nemá cenu s ním něco řešit. V tom případě bych šla cestou stížnosti na neplnění školního vzdělávacího programu. V tuhle chvíli nemá cenu se zabývat tím, jestli má být ve třídě asistent nebo ne. Pokud dokážete, že ředitel není schopný zajistit plnění programu, bude se pak muset řešit i situace s asistentem. Ale bude to asi běh na dlouhou trať. Je otázka, jestli by to nebylo možné řešit i přes onbucmana.

hojda
1. bře 2017

Možná nějaké informace nebo poradnu najdeš i tady:
http://www.asistentpedagoga.cz/plat-asistenta-p...