Zaujímalo by ma, čo by v skutočnosti mali dokázať budúci prváčikovia. Dakujem.
Prvňáček by měl při nástupu do školy mít odpovídající slovní zásobu, rozumět opačným výrazům jako méně-více, nízký-vysoký, široký-úzký. Měl by být schopen určit pravou a levou stranu, orientovat se, co je vpředu, vzadu, nahoře, dole. Měl by rozeznávat základní barvy a geometrické tvary, umět napsat své jméno, napočítat do deseti a vyjmenovat dny v týdnu, měsíce a roční období. Měl by být schopen nakreslit postavu včetně všech prstů na končetinách a jiných detailů.
Kromě zmíněných učebních návyků by měl prvňáček zvládat také základy slušného chování, primární sportovní aktivitu a musí být schopen soběstačnosti. „Při nástupu do školy se musí dítě umět představit, říct svou adresu a jména obou rodičů. Mělo by umět pozdravit, poděkovat a požádat, samo si zapnout knoflíky nebo zavázat tkaničky. Prvňáček už by měl mít rozvinutou jak hrubou motoriku těla, dobře běhat, skákat panáka nebo přes švihadlo, tak jemnou motoriku těla, která obnáší například správné a uvolněné držení pera.
Ja by som k tomu este pridala prve pismeno v slove (niekde skusaju na zapise aj posledne), spravna vyslovost (toleruje sa myslim len r a ř ked nevie) Vytlieskavat slabiky, obtiahnut pisane pismeno.. A bolo by fajn,keby vedel cesky, inak bude mat problemy.
Bože, i když jsme chodili na edukativne-stimulacni hodiny do školy, pracujeme doma s materiály od dr.Bednarove, máme predskolacke knihy s úkoly, co jsi psala nedá, konkrétně: švihadlo, dny v týdnu, měsíce /no ani omylem/, orientace v čase - tedy co bude za týden, roční období. Slova opačných významu ty základní jako maly-velky, ale úzký-siroky ne. I stupňovat spis ne maly-mensi-nejmensi, řekne nejvíc maly, místo nejmenší. Orientace v prostoru nahoře, dole zvládne, složitější jako uvnitř, za, pod, nad zatím ne. V PPP jsme byli, za poslední rok se hodné zlepšila, ale i tak mám velké obavy.
Holky u nás na zápisu do první třídy máme:
1. představit se, říci kde bydlí, jak se jmenují rodiče, popř. sourozenci
2. poznat číslice do 10 a najít počáteční písmeno svého jména ()
3. zavázat tkaničky
4. vymalovat obrázek
5. říci básničku nebo zazpívat písničku
6. člověče nezlob se (hází se dvěma kostkami a poznat kdo hodil víc)
7. poznat tvary (kruh, trojúhelník, krychle ....)
8. povědět oblíbenou pohádku
důležitá je výslovnost, zda chápe zadané pokyny (otevři knížku, vymaluj, ukaž, nakresli) a pak se bere posudek z PPP (u nás jde letos do první třídy 28 dětí, a 5 nebo 6 má doporučený odklad a rodiče souhlasí).
Loni chtěli jedni rodiče poslat kluka za každou cenu do první třídy .... a v listopadu se vracel zpět do školky, protože to nezvládal ...
No tak nevím, ale to co vypsala evaviki ( umět napsat své jméno, napočítat do deseti a vyjmenovat dny v týdnu, měsíce a roční období. Měl by být schopen nakreslit postavu včetně všech prstů na končetinách a jiných detailů....dobře běhat, skákat panáka nebo přes švihadlo, tak jemnou motoriku těla, která obnáší například správné a uvolněné držení pera) to jsou věci, které se právě v první třídě běžné ZŠ děti učí, když tohle všechno dítě umí už před nástupem do školy, tak se potom ve vyučování nudí, vyrušuje a má tím pádem zbytečné kázeňské problémy.
Více méně, by dítě před nástupem do 1. třídy mělo umět pozdravit, představit se, říct kde bydlí a jak se jmenují jeho rodiče a sourozenci, zapamatovat si jednoduchou písničku nebo básničku. Rozeznat základní geometrické tvary a barvy. Umět se orientovat v prostoru (před, za, vpravo, vlevo, nahoře, dole). Mělo by být schopné samo se převléknout, přezout, odnést si jídlo na tácku ke stolu a samo pojíst včetně nakrájení si masa.
Vydržet cca 20 minut soustředit se na jednu klidovou činnost, držet správně tužku a správně mluvit (chybná výslovnost ovlivňuje úspěchy při učení se psaní a čtení - když si to neumí správně předříkat, tak má problém to správně napsat).
Me to zas prijde divny s téma tkanickama, zavazovat tkaničky podle me hodne 6ti letych proste ještě neumi, a tak maj suchy zipy, no co 🙂 tkaničky se taky jednou nauci 🙂
@petrajurinova no nevim.. u nas ve skolce umi napsat svoje jmeno kazde dite a to budou ve skolce jeste rok.. syn pocitat do desiti umi uz tak dva roky (ted pocita do sto, pak pokracuje dal, ale kto to ma pak poslouchat, kdyz dokolecka mele cisla 😀 napocital by klidne do 1000, sem tam se zasekne, na celych cislech jako 50,60, ale jinak ok..), spravne drzet tuzku se deti taky uci ve skolce, taky uvolnovat zapesti a pod. Namalovat postavu - testovala nasa dr. na 5 lete prohlidce, tam jeste prominula nejake nedostatky. Ale logopedicka napr. zadne netoleruje, syn ma 5,5 roku a chtela po nem i na obou rukach po 5 prstu. Je to test nejaky zralosti, nevim presne. Dny v tydnu taky umi tak dva roky, cca od 4 let vi presne, co je za den, jak nasledujou a ze zitra je nedele a pozitri pondeli.. Mesice nevim, zeptam se ho 😀 rocni obdobi vi taky bez roblemu uz davno. Toto teda rozhodne nejsou veci, co se maji ucit ve skole..
Syn prave dokoncil 1.tridu tkanicky se naucil vazat nedavno, mesice se mu jeste pletou, dny v tydnu se naucil v prubehu skolniho roku, pri nastupu do skoly umel napocitat do 10, napsat sve jmeno, rict kde bydli, poznal zakladni geometricke tvary, co je nahore dole prava leva strana se mu plete doted 🙂 to ma nejspis po me, umelnakreslit postavu, rict basnicku, neumel rict pismenko r, v pohode vse zvladl se samymi 1, hodne zalezi na pristupu ucitele v prvni tride
@evaviki syn má právě za sebou první třídu a opravdu jsou to věci, které se učí až v té první třídě (syn právě nosil poznámky, že nedává pozor z důvodu, že tohle už většinou znal a nudil se) a většina dětí to neznala, teda hlavně ty dny v týdnu, měsíce, hodiny a pod.
@petrajurinova no to je spis smutne, nez normalni.. hodiny jeste beru, to je tezsi, ale dny v tydnu neumet, to uz bych rekla, ze si s detma rodice vubec nepovidaji, nebo nevim..
jinak ještě doporučuju před nástupem do školy procvičovat ručičku uvolnovací cviky, cvičné písanky atd,,, hodně děti ji má ztuhlou a super jsou předškolávy týdeníčky spousta cvičení ukolu a syna to hodně bavilo, jo a skákat přes švihadlo neumí ani spousta druháku 🙂
@evaviki Deti jsou ruzne, a rodiny taky Napriklad ja jsem doma na matersky, jakej je den je mi putna denni ritualy s ditetem se jestli je pondeli nebo nedele preci nemeni. A tatinek pracuje podle zakazek, i budika si narizuje kazdej den jinak. Jakej je den pro nasi rodinu nema zadnej vyznam. Takze neni vsechno tak cernobily, nemyslis 😉 ?
@achjonetusim ja ale pociam s tim, ze pred skolou chodi dite do skolky.. a vtedy uz prece nejaky rezim ma.. (vetsina deti chodi do skolky alespon rok pred skolou) Syn se naucil dny v tydnu podle toho,jak chodil do skolky.. nerikam,ze to ma vedet 3 lete, ale v 6 uz ano..
já myslím, že na tom moc bazírujete, holky 😉
ono vědomosti se dají dohnat poměrně brzy mi přijde... ale musí tam být ten základ, ty schopnosti - zvědavost, chuť se učit, schopnost soustředění a spolupráce 🙂
Me 4-lete dite nema zadny zajem se neco ucit a bojim se ze se za 2 roky nezmeni a to se stale snazime neco do nej dostat a naucit ho neco, ale absolutni nezajem. Proste nechce. 😉
Po přečtení většiny příspěvků tady jsem jako kapku v šoku...6L dítě neumí dny v týdnu a měsíce? A co se s nima teda učíte? Barvy a tvary umí tříleťáci, takže když tohle pak dítě zvládne, tak už pak jen sedí a čučí na telku? A 5L se neumí podepsat? Dcerka teď ukončila 3.třídu školky a všechny výkresy a materiály si podepisovala jsem sama, učitelky už nic. Jako já měla dodneška pocit, že budem muset s dcerkou před nástupem do školy hodně makat...a jak tak koukám, můžu být absolutně v klidu. A podotýkám, že to do ní nehustím násilím, ale dokud jsem nechodila do práce, tak jsem se nenásinou formou učily, přišlo mi to samozřejmé...lněkdy je to nebavilo, to je jasný, ale je potřeba je nalákat a motivovat tak, aby pak to dítě chtělo samo...
@poupe No hee, když otevřeš jakýkoliv materiál či sešit pro udčení předškolních dětí, tak tohlev všechno tam je...tak mi přijde úplně normální, že to dítě umí, že se to naučí ještě před nástupem do školy...jako dny v týdnu by mělo dítě dle mého vědět zcela samozřejmě, jak pak může chodit do školy a učit se, když nemá ponětí o tom, co je pracovní týden a co víkend? A barvy a tvary se snad zkouší už na 3L prohlídce u doktora, ne? A uvolněná ruka je taky základ - když dítě drží tužku jak prase kost, tak se nenaučí psát, i kdyby se na hlavu stavělo...to už škola nedožene, to musí školka a rodiče...dcera má ruku tvrdší, tak trénujeme hodně, každý den tak 30min minimálně + ve školce na to hodně dbají...Ve škole se to samozřejmě taky trénuje, ale když je dítě tréninkem z předhcozí doby neposkvrněné, tak nepomůže nic , a bude to horko těžko dohánět...
taky mne to trosku zarazilo, naopak mam pocit jak jsou dneska deti prechytrale 😀 kdyz kolikrat slysim o cem si predskolaci povidaji a co mne sdeluji kdyz pro kluka jdu do skolky a to neberu jen ty zkomoleniny 🙂 postav z lega,priser a pohadek, kterem mam obcas problem vyslovit i ja..dnesni deti jsou kolikrat tak nakrmeny ze znaji latinsky dinosaury, kluk nema problem treba pojmenovat planety takze dny, mesice a rocni obdobi beru u sveho 6letaka jako samozrejmost, neucime se nic napred do skoly, hlavne hrajeme hry aby byl schopen je dokoncit, soustredit se,umel prohravat,chapal co se po nem chce, cist a psat jako takove mame ze skoly zakazano 😀 jmeno tiskace teda napsal ze tridy ve skolce kazdy a kdyz jsem tedka dostala slozku s obrazky a pracovnimi listy za cely rok, tak skolky deti rovnez pomerne dobre pripravuji a i dnesni zapisy do zakladek nejsou jen o tom rict jmeno a prijmeni, doba je rychlejsi a asi si to tak zada???..jinak souhlasim s uvolnovanim ruky..tam ma treba syn mezeru 😀 neb je velmi verbalni typ 😀
Já si pamatuji, že u zápisu nás zkoušeli z barev, chtěli napočítat do 10, nějakou básničku a hlavně nejdůležitější bylo, aby dítě spolupracovalo a odpovídalo na otázky. Např. zda má sourozence, jak se jmenuje maminka apod. Rozhodně bych řekla, že dnešní děti umí více, než se po nich chce. Nikdy jsem syna neučila číst, ale sám se naučil všechna písmena. Neučila jsem ho velká čísla, ale díky sbírání samolepek v Bille, kde jich bylo přes 200, se sám naučil čísla do 200... myslím, že když jsou děti přirozeně zvídavé a navíc chodí do školky, nemusí se bát, že by toho před nástupem do 1. třídy uměly málo. Spíš naopak. Znají víc než je nutné
Mám budoucího prvňáčka a myslím, že nejdůležitější jsou takové ty věci, jako aby uměl pozdravit, poprosit, poděkovat, říct jak se jmenuje, kde bydlí, uměl si říct o to, co potřebuje, včas se obléknout a najíst apod., když neumí počítat nebo nezná písmenka, tak to nevadí, to se naučí ve škole.... dobré je s ním cvičit třeba rozpoznávání prvního písmena ve slově (podle sluchu), hrát různé společenské hry....měl by asi umět správně držet tužku, nakreslit obrázek, vyprávět krátký příběh apod....zbytek se naučí ve škole....