Dítě s vývojovou dysfázií a podpůrná opatření ve škole. Jaké máte zkušenosti?

4. čer 2022

Syn má VD. Chodí do běžné základní školy, je sledovaný v PPP. Byli jsme tam a dozvěděla jsem se, že udělal pokrok a vlastně už není potřeba žádné PO. Ano, jsem ráda, že to je takto super. Ale žila jsem v tom, že VD je celoživotní problém, že se často přidružují různé dys-, což podle mě na konci první třídy nejde poznat.
Syn rozhodně není bezproblémový. Máme velice hodnou učitelku. Kdyby měl stejnou, jako měl starší, tak nosí 3 a 4.
Jaké máte zkušenosti? Je opravdu normální a běžné, že dítě s VD už je nakonec bez problémů a podpůrných opatření?

kristyn86
4. čer 2022

Zkusenost nemam,zatim mam syna skolkoveho. Ale zda se mi to zvlastni. A nechodite do SPC?

autor
4. čer 2022

@kristyn86 chodíme jen do PPP.
On má stále významnou vadu řeči.

kamino
4. čer 2022

Jsem AP amatér, jsem po kurzu, ale co vím, dys se různě vyvíjí, proto se podpůrná opatření mění v závislosti na pokrocích jedince. Ale proti rozhodnutí je možné se odvolat a i pokud dojde ke zhoršení, je možné podpůrné opatření zavést. Jen vsuvka, co vím od okolí, je celkem velký tlak na PPP podpůrnými opatřeními šetřit a významně se například zkracují úvazky AP - šetří se dost..

autor
4. čer 2022

@kamino on AP neměl. Právě kvůli šetření. Neměl ani IVP.
Právě problémy má pořád. Ve čtení zaměňuje hlasky, při psaní slabiky. Místo lopata napíše lotapa a přečte lopete.

mollyweasley
4. čer 2022

Ppp má jiné možnosti, než spc. Našla bych si v okolí spc pro vady řeči a zašla tam. Řešit tohle přes ppp je blbost.

autor
4. čer 2022

@mollyweasley 5 SPC nás odmítlo. V naší oblasti se chodí s VD jen do PPP.

kristyn86
4. čer 2022

To je divne. My jsme z Prahy a mame tu SPC pro vadu reci. Nevim,odkud jste vy,mate to daleko do Prahy? Nam PPP doporucilo SPC. Ze oni se nezabyvaji vadou reci. Zkuste jeste na FB skupinu Rodice deti s vyvojovou dysfazii. Tam se da najit dost veci.

autor
4. čer 2022

@kristyn86 v Praze super, ale my nejsme z Prahy a Pražská SPC nás nechtějí. U nás se s VD chodí normálně do PPP, protože SPC prostě nebere.

zuzkasim
4. čer 2022

Nemáte nikde v okolí SPC pro vady řeči? Kdo vám tu vývojovou dysfázii diagnostikoval, to musel být klinický logoped, ten je přece schopen vám buď vydat zprávu pro PPP nebo vás do SPC odeslat. Takhle od stolu neposoudím, ale zní to trochu divně ohledně více věcí. VD nemusí být celoživotní problém, je to vývojová vada, může se tréninkem a vývojem opět upravit. Znám dost dětí s VD, které na druhém stupni ZŠ neměly žádný výraznější problém. Učitelka do školní dotazníku neuvedla potíže se zaměňováním slabik a hlásek při čtení i psaní? V poradně na vyšetření se toto neprojevilo? Na děti je to vyšetření dlouhé a dost náročné, asi jen 3x v životě se mi stalo, že v PPP dítě uspělo nebývale dobře oproti běžným školním výkonům a to mám praxi už nějakých 20 let. Jinak se závěry vyšetření musí souhlasit i rodiče, jestli se ti tedy cokoliv nezdá, máš (nebo jsi měla) možnost pro debatu, zeptat se jich, vyjádřit nesouhlas. Logopedickou péči máte i nadále intenzivní?

autor
4. čer 2022

@zuzkasim v PPP byl manžel. Nic mi neřekl. Zatím vím jen od školy, že příští rok už nic.
SPC nemáme. K logopedce jezdíme do jiného kraje a tam nás SPC nevezme.
Učitelka to tam neuvedla. Ona to bere prý pořád ještě jako normální, protože to dělá hodně prvňáků.
A ano, může se to upravit, ale těžko u prvňáka, u kterého loni zvažovala AP. AP mají ve třídě a on ho velmi intenzivně využíval. Od září už tam AP nebude.
U logopedky jsme letos nebyli, protože byl buď nemocný syn nebo ona, nebo měla školení... Rušili jsme cca 12 lekcí od začátku roku. Teď taky nepojede, protože logopedka má zase nějaké školení.

zuzkasim
4. čer 2022

Takže školák, který má významnou vadu řeči je půl roku (jestli myslíš letos rok 2022 nebo dokonce skoro rok, jestli letos myslíš od zač. školního roku) bez logopedické péče? A nenapadlo vás logopeda změnit, pokud je to tak, jak píšeš? Protože primární problém je očividně logopedie, ale vy jako rodiče jste mu nezajistili péči. V tom případě je jedině dobře, že PPP všechna podpůrná opatření zrušila... kdyby do toho ve škole chtěli hodně rýpat, tak vás můžou ještě nahlásit na sociálku. Tohle nikdy nepochopím. Ano, je normální, že prvňák zatím nemá čtení a psaní bez chyb, jak moc, přes internetovou diskuzi neposoudím. Ale rozhodně vím, že dítě ve školním věku s logopedickou vadou, může být tou vadou velmi limitované a pokud se s tím nic nedělá, nemá mu ve škole kdo pomoct.

cilkat
4. čer 2022

Asistenta nemáte, IVP nemáte... zjevně do teď moc PO stejně neměl, ne? Pokud mu zůstává stejná učitelka i na příští rok, tak už stejně asi ví, jak mu pomoct a "papír navíc" jí i synovi bude k ničemu.
Docela bych se ale bála přechodu do třetí třídy (změna učitelky i režimu)... Na druhou stranu tam už se většinou píší nějaká dys- a ty PPP většinou umí... takže není až takový problém se prostě nechat znovu poslat do PPP ve třetí třídě a druhou nechat bez PO... Ale určitě bych protestovala proti "vyřazení z péče".

autor
4. čer 2022

@zuzkasim myšleno od začátku ledna. Naposledy u ní byl letos o jarních prázdninách. Od začátku února do konce května byl 8 týdnů nemocný. Nemocný = ATB, horečky, zvracení. Zkoušeli jsme 3 lekce přes Skype, což nefungovalo a sama logopedka to odpískala, že takto to nemá cenu. Ale aspoň točíme videa, sleduje pokroky a dává nám novou práci - posílá listy mailem. Dále s ním denně pracujeme doma. Chápu, že řeč ho limituje (chybí mu r a ř, ale zaměňuje v řeči různé hlásky - to logopedka už nijak neřeší, že to musí dozrát samo, bohužel se to projevuje v psaní, např. místo chleba píše fleba).
Logopedku jsme změnili. Nová si ho převezme až na konci srpna, dřív neměla termín. Volala jsem v dubnu, tato byla první, co si ho vůbec chtěla převzít. Tři odmítly, že mají naplněnou kapacitu.

autor
4. čer 2022

@cilkat učitelka mu snad zůstane do 5. třídy. U nás zůstává jedna učitelka většinou celý první stupeň.

debra1234
4. čer 2022

To bohužel musím potvrdit. My nejsme z Prahy, Pražská SCP nás vzala jen na důraznou prosbu PPP a že jsem jim napsala prosebný email. Bohužel nám to bylo k ničemu, protože nám mezitím naše PPP napsalo asistentku. Takže dokud má asistentku od nich, nemůžou ho příjmout do péče. Syn asistentku dostal až na konci 1.pololetí 1.třídy, protože PPP nestíhalo v té době nápor dětí. Objednán byl od jara!
Teď je ve 3.třídě, asistentku má ještě rok. Ale defacto jí potřebuje jen na diktáty. Má úplně skvělou učitelku a to dělá hodně! Též má poruchu řeči.

autor
4. čer 2022

@zuzkasim omlouvám se za mystifikaci, měla jsem napsat skoro nebyli, protože jsme byli jednou na konci února. Ty online lekce nepočítám, protože to byla konzultace se mnou, syn seděl pod stolem.

zuzkasim
4. čer 2022

Já se omlouvám, to původní vyznělo jinak jak teď, po tvém vysvětlení, tak jsem to brala moc zhurta. Uvidíte, jak to půjde ve 2. třídě, do PPP se dá objednat v případě potřeby kdykoliv znovu. Možná to chce zaměřit se i na rozvoj fonematického sluchu - to je to rozlišování hlásek.

kejtyna
4. čer 2022

Taky si myslím, že by to mělo primárně řešit SPC pro vady řeči. Z jakého jste kraje? Prijde mi zvláštní, že v okolí nic není..
Jinak ten fonematický sluch taky doporučuju. U dětí s VD mám dobrou zkušenost s fonematickým uvědomováním podle Elkonina. Myslím, že jsem někde zahlédla i on-line kurzy..

autor
4. čer 2022

@zuzkasim mě štve, že mu zrušili hodiny se spec. pedagožkou. Tam právě dělali rozvoj fonematického sluchu, emoce a další věci, se kterými jsou problémy.

autor
4. čer 2022

@kejtyna Elkonina dělal s logopedkou a dělal ho i se spec. pedagožkou. Jsem ráda, že se na to zaměřila.

cilkat
4. čer 2022

Synovi se fonematický sluch výrazně zlepšil během poslechového programu Benaudira... jestli díky němu nebo jen časová korelace, nemám jak zjistit... ale píšu to jako typ, který vyžaduje jedno vyšetření za x měsíců a zbytek je na doma.

janedv
5. čer 2022

S VD neporadim, jen chci doporucit pokracovat v Elkoninovi, jsou i krouzky, da se to delat online, ja synovi nasla slecnu, delali 3x tydne 30min online a za mesic mu naskocilo ř.
Drzim palce!

autor
5. čer 2022

@cilkat na to kouknu, děkuji.

autor
5. čer 2022

@janedv se školou už neni na podobné věci tolik času. Proto mi vyhovovalo, že to dělal ve škole.
Přiznávám, že jsem čekala víc. Protože těch problémů je víc. Nejen ve vzdělávání, ale také v chování.
Ale co se dá dělat. Počkám, jak to bude vypadat ve 2. třídě.

janedv
5. čer 2022

Muj syn je take ve skole, navic vyberove, kazdy den do 15h, plus krouzky. 20 min online je 20 minut online, nikam nejedes. Je to otazka priorit. Ja vim, ze je to na me jako matce se postarat, tak se staram, hledam, zarizuji, necekam, ze to nekdo udela za me.

autor
5. čer 2022

@janedv gratuluji, že to tvé dítě zvládá. Moje dítě ne.
Ono stačí, že má denně úkol a dělat logopedii, to je tak na 1-2 hodiny, protože musíme dělat přestávky (zvládá se soustředit tak 2-5 minut). Do toho už Elkonina nenacpu. My kvůli tomu i rušili pokračování Maxika, protože to nemělo cenu.
Každé dítě je jiné.
Syn online věci nezvládá. Zkoušeli jsme logopedii. Většinu doby seděl pod stolem a nespolupracoval.

urtica
7. čer 2022

Možná bych se zkusila poradit spíš na fcb skupinách pro rodiče s dětmi s VD, eventuálně s PAS, ono kdo to nezažil, nepochopí...

baris
8. čer 2022

Moje mladší dcera chodí nyní do 6. třídy a má středně těžkou VD. Od první třídy má napsané doporučení z SPC. Od loňska se nepíše IVP, ale jinak ho měla. Od 2. třídy má asistentku a bude jí mít až do 9. třídy (teď má nové doporučení na další tři roky) + od 1. třídy má 1 hodinu týdně speciální pedagogickou péči (reedukaci).

Chodila do logo školky, ale nebyla jsem s ní spokojená, pak chodila 2 roky do klasické třídy + logopedie. Od první třídy nechodí na logopedii na doporučení logopedky! Ř se nemá šanci naučit a vzhledem k tomu, kolik času věnujeme (píšu schválně množné číslo, protože se musím učit s ní) učení, tak už nepobere další "učení".

Z SPC máme úlevy co se týče diktátu (píše ho po přípravě), zkrácené úkoly (oficiálně toto ale moc neklape, respektive vůbec 😒), v matice mohla používat tabulku s násobilkou, protože jí trvalo delší dobu, než se to naučila zpaměti. V AJ může psát slovíčka, jak je slyší. Asistentka jí pomáhá - zda pochopila zadání, úlohu v matice, v ostatních předmětech, pokud nestíhá psát zápisky, píše je za ní. Hlavně mi píše úkoly 🙂.,

Co se týče mé úlohy - chodím do práce a po příchodu domů nastupuji do druhé "práce" učitelky. Je to náročné. Mám štěstí, že dcera chce se učit, jasně že remcá, ale učí se. V našem případě se neumí učit sama. Respektive si to přečte i 20x a ani ťuk. Takže jí to musím říkat já, ona to po mě opakuje. Nejlépe najít nějakou zajímavost, obrázek ... Hned to jde lépe.
Naopak v přírodopise, kde se učí na poznávačku, tak jí najdu obrázky zvířat (květin), napíšu název a za chvíli to umí. To se naučí velmi rychle. Do matiky se skoro vůbec neučíme a v případě písemek počítá obě skupiny, jak je rychlá 😇

Ještě nedávno jsem musela číst s ní - Kája přečtla 3 stránky, já 30. Co chvíli jsme se zastavili, zda pochopila text, kterému slovu nerozumí, aby mi řekla, o čem to je .... Teď čte sama, ale chodí se mě ptát, co která slova znamenají a musí mi říkat o čem to bylo.

Každé dítě je jiné a každá VD je jiná. Nám funguje tento systém, když vidím, že už mě nevnímá a je KO, tak jí pošlu si hrát, vyvenčit psa ..., přejdeme na jiný předmět. Stále má samé 1, ale zadarmo to rozhodně není. Kája naštěstí chce a já jsem obětovala svůj volný čas.

Uvidíte co druhá třída. Krizová bývá až třetí.

vodnarka2013
8. čer 2022

Rozhodne běžte pod dohled SPC 😊