Jak pracují v 1. třídě s dětmi, které umí číst a počítat?

betelgeuzz
22. dub 2014

Tahle otázka je zatím spíš hypotetická. Dcera má 4,5 roku, nedávno udělala docela skok, kdy začala číst všechny písmena, psala je, chtěla diktovat slova, aby je mohla napsat. Počítá do 20 a začaly ji zajímat čísla přes 100. Teď to trochu utichlo. Vzhledem k tomu, že je říjnová, měla by nastoupit do školy v necelých 7 letech, takže ji čekají ještě 2 roky ve školce. Pokud by pokračovala ve vývoji v podobném tempu, za ty dva roky bude nejspíš číst a počítat. Umí pak ve škole s takovýma dětma pracovat? Nebo je nechají nudit se.

snowvwhite
22. dub 2014

říjnové dítě může jít do školy v 6 letech - myslím, že záleží na posudku pediatra. Nemám zkušenost od svých dětí, ale když jsem nastoupila do školy já, pekelně sem se nudila 🙂

marcinek
22. dub 2014

treba bude ve tride takovych deti vic. Moje dcera se naucila sama abecedu ve 3 letech, pise si slova, pocita taky tak do 30 a je prosinec 2009.Ale driv ji asi davat nebudu, radsi at je napred nez aby pak byla pozadu. Myslim, ze se to casem srovna, popr. ji muze ucitelka zaukolovat slozitejsimi vecmi.

ladybugie
22. dub 2014

záleží na posudku od pediatra a psychopedag poradny. Když to půjde dobře, může jít i mladší dítě. Moje Any zná všechna písmenka od tří let a umí je i napsat. Budu taky žádat o dřívější nástup do zš.

betelgeuzz
autor
22. dub 2014

@snowvwhite to vím, že může jít dřív, je na to potřeba doporučení z PPP. Ale třeba učitelé to moc rádi nevidí. Taky je otázka, jestli bude i v ostatních oblastech zralá. Už jsem se o to zajímala, bude to rozhodně těžké rozhodnutí.
@marcinek no může, otázka je, jestli to dělají.

zabzulka
22. dub 2014

tak u nás paní učitelka dává synovi vlastní texty s pohádkami, aby si četl, když ostatní děti probírají slabiky a písmenka.. co se týče počítání, tak tam jede s ostatními. ono je rozdíl umět napočítat do sta, dvouset atd..ale teď řeší sčítání a odčítání a to je nalívárna, pořád dokola..

antoinet
22. dub 2014

Obávám se, že v českých státních školách není prostor pro takto individuální přístup. To nemyslím nijak kriticky, myslím, že máme kvalitní školy, ale při počtu prvňáčků přes 20 v jedné třídě se to nedá zvládnout. maminka je učitelka na 1. stupni, takže vím ledacos od ní. S prvňáčky je práce nejnáročnější, protože tím, jak většina číst neumí, nemůžete jim dát samostatnou práci, pořád se jim na 100% věnujete. Taky si zvykají na jiný režim než ve školce, rychle se unaví, neumí počkat, až jsou vyvolaní a vykřikují atd. Prostě je to pro učitelku makačka a vyspělejší dítě se asi náročnějších úkolů nedočká.

marcinek
22. dub 2014

tak si o tom promluv pak s ucitelkou, pokud budes mit pocit, ze by se nudila. Nebo ji muzes zaukolovat doma sama. Zase neni dobre, ale na dite klast velke naroky. Ja bych zase se chtela spis zamerit na anglictinu, my ji tu mame ted sice od prvni tridy, ale chci ji pak doucovat i doma, aby byla na tom lip nez ostatni. V tom si myslim, ze maji ty deti vyhodu, ze jim to dobre pujde, kdyz umi brzo pismenka a psat.

pisisvori
22. dub 2014

@betelgeuzz dcera taky už takhle píše, písmena umí tak od 3 let¨. Už i sama sčítá odčítá z hlavy (měla jsem 6 slonů (z Alberta zvířátk) a mám tady jen 4 tak ještě 2 mi chybí....a podobně ..už to prostě ví automaticky kolik je 2a3, 6 minus 2...), ale je v červenci takže půjde do školy v 6 a bude tam mezi nejmladšíma.

Synovec byl ještě šikovnější (opravdu nadané dítě ...v roce už mluvil, v 1,5 říkal básničky, mluvil krásně bez chyb v artikulaci už tak od 2,5 - 3 let jak dospělí a uměl i R a Ř, chodil v 8 m na kole jezdil bez koleček přídavnách v 2 letech a 5 m....) a taky je v prosinci a šel o rok později a sestra doteď říká, že to byla chyba. Že se pak hrozně nudil, neučil se učit, všechno pro něj byla hračka, nedával pozor...o to víc zlobil... a teď o to tvrdší je pro něj na gymplu a stálo to 1,5 roku sestřiných nervů nž pochopil, že všude to bez ušení nepůjde🙂.

berenika39
22. dub 2014

@betelgeuzz Ahoj, vůbec nevím🙂. Neumím si to představit, v běžné škole. Možná najít nějakou jinou - mám v záloze soukromou na dostřel, která nemá astronomické školné, kdyby bylo třeba. Petr je v srpnu a půjde o rok později, nevzali ho - protože neměli místo. Tak budu vyčkávat, co nastane, protože jestli se pomamil, bude číst, psát a počítat taky v té době. Já jsem četla plynule v šesti, noviny, pohádky, moc mě to bavilo a naučila jsem se to sama, neustálým vyptáváním....v té době neexistovalo nějaké domácí pracování s dětmi....Ted v pěti a půl čte jednoduchý slova, nápisy, píše - po svém jak to slyší (mrkef), chce říkat písmenka, skládá je do slov, sčítá odčítá do desíti nově bez prstíčků a obrázků, no nevím, já to nechám, jak to bude plynout......nemám zkušenost, třeba napíše nějaká paní učitelka, to by bylo fajn....zajímá mě to taky.

teeerez
22. dub 2014

@pisisvori zalezi hodne na skole, kterou vyberete, ale obecne bych v tomto pripade (byt toho jinak nejsem vubec priznivcem!) volila mozna skutecne nastup o rok driv. Jestli je napred ve vsech oblastech a doporuci vam to v odborne poradne, tak bych do toho asi sla. V beznych skolach na individualni pristup neni cas a bude se zbytecne nudit. Souhlasim s nazorem @pisisvori , dite se pak nudi, zlobi a snadno se mu stane, ze utece ten okamzik, kdy uz najednou nebude napred, melo by se zacit soustredit a bude najednou naopak pozadu :(
Ale fakt zalezi na tech posudcich a na ni samotne, uvidis jak to budete citit 🙂 Netlacila bych se do toho, ale zas kdyz bude ve vsech oblastech tak bych se tomu nebranila, neni na tom nic spatneho. Navic rijnova nebude zas tak pozadu vekove od letnich deti, kterym uz to jakoze vyjde ok 🙂

betelgeuzz
autor
22. dub 2014

@berenika39 u nás třeba žádná jiná škola není, je tu asi 6 státních a 1 církevní, nějaký rozdíl v úrovních je, ale přístup bude víceméně stejný. Hodně pak asi i záleží, jakou chytne učitelku, některá může mít víc individuální přístup, jiná ne. U vás teda odklad asi vůbec na místě není, co? Jak je možný, že neměli místo, spádová škola by místo měla zajistit, ne?

pisisvori
22. dub 2014

@teeerez no u nás to problém nebude. Dcera je v červenci, takže půjde v 6 letech a necelých 2 měsících. Takže u nás je to tím vyřešené a určitě neuvažuju o odkladu jako spousta mamin letních dětí.

U toho synovce mu samozřejmě paní učitelky dávaly i úkoly navíc, ale stejně se "nudil" ...ale jak jsem psala on byl opravdu napřed hodně. A jinak suhlasím s tím, že se může propásnout ta správná doba, kdy dítě o to učení hrozně stojí a baví ho to a pak to jen vše komplikuje. Proto jsem spíše "odpůrce" odkladů. Ale vždy bych určitě vše probrala s psychologem a uřitelkama ve školce , případně i ředitelkou školy kam má dítě jít než se maminka rozhodne o dřívějším nástupu.

majatob
22. dub 2014

Volíme školu, kde vím, že se nudit nebude (16 dětí ve třídě, učitelka + asistentka, na některé předměty se ještě dělí (např. čtenáři x nečtenáři), pokud je dítě výrazně napřed, může na určité hodiny navštěvovat vyšší ročníky atd.) 😅 Když jsem se ptala jinde, tak se mi dostalo odpovědi, že ti napřed se sice na začátku nudí, ale časem se srovnají s ostatními...pro mě je tenhle přístup naprosto nepřijatelný, nevidím jediný důvod proč by se dítě, které je napřed, mělo srovnávat s ostatními dětmi, které jsou třeba v některých oblastech pomalejší a nemělo se rozvíjet tempem, které potřebuje 😅 V "normální" třídě se 30 dětmi je to samozřejmě nereálné a potom asi opravdu hoooodně záleží na jakou paní učitelku narazíte... my máme štěstí, že máme možnost si vybírat 🙂
Jestli náš T. půjde letos nebo za rok je zatím otázka, protože o co je napřed v rozumových oblastech, o to pozadu je po sociální stránce. Vůbec jsem s odkladem nepočítala a po testech v zimě mě výsledek hodně zaskočil, zvlášť po tom, jak z něj byli nadšení na zápisech a v předškolácích, ale pokud teď PPP znovu doporučí odklad, zažádáme o něho, i když to bude znamenat, že budeme muset vyřešit ve školce co a jak aby se tam neumlátil další rok nudou 🙂

apollo11
22. dub 2014

@betelgeuzz Ahoj, já mám zkušenost, že v některých dovednostech dokážou děti i dlouho stagnovat, přestože je uměly brzo. Takže bych počkala se závěry a uvidíš, jak se to vyvine za 2 roky. Ale hlavně - ta školní zralost není jen o čtení, psaní, počítání.. čím dál víc se řeší sociální zralost, soustředění, samostatnost apod., to jsou asi podstatnější předpoklady, protože to čtení a psaní se koneckonců naučí v první třídě všechny. Dcera, necelé 4r, třeba umí celou abecedu od 2 let (vím, že to vypadá neuvěřitelně, ale fakt je úplně normální 😀 ), a nedá se říct, že by v tom udělala od té doby pokrok, třeba že by začala číst, to by mi už přišlo divné. Teď teda začíná čmárat pár písmen. Rozvitě mluví a vyslovuje, včetně R a Ř, uvažuje.. a přesto si ji zatím neumím za dva roky představit v dravém prostředí školy (ona by teda měla jít v 6 a 3 měsících, takže se spíš obávám, že bude patřit k nejmladším).. i když to může být za tu dobu všechno úplně jinak..
Pokud bys ale naznala celkovou zralost, přikláněla bych se klidně i k tomu dřívějšímu nástupu, ale byla bych hodně opatrná ve výběru školy (učitelky).. no, ale to je asi utopie - ten výběr 😉

pavlapl
22. dub 2014

spíš bych řekla že v první ptřídě neumí pracovat s dětma které číst a psát neumí. Nebo alespoň u nás to tak je. My ve škole pořád bojujeme. Hanča neuměla ani číst a ani počítat o psaní nemluvě a učitelka s ní zachází jako s blbcem. Na rodičáku je to pořád že děti umí tohle a támhle to jen naše Hanča to neumí. No děs.

ludva
22. dub 2014

@betelgeuzz Ahoj, můj prostřední synek uměl slušně číst a počítat a žádná výhra to tedy nebyla. Paní učitelka byla úžasná, nejlepší na škole. Ovšem při počtu 28 žáků ve třídě žádné zázraky dělat nemohla. Takže když ostatní děti četly máma mele maso, tak Jeník si četl svou knížku, skládal puzzle. Vím, že to bylo náročné pro obě strany. Dneska je můj syn na víceletém gymnáziu, učit se stále nenaučil, nezlobí, ale je těžký flegmatik. Nevím, možná je to povahový rys. Známky normální, žádný šprt....
Můj nejmenší je narozený koncem června... abecedu zvládá, sčítá a odčítá, počítá přes stovku v pohodě, IQ puzzle skládá od tří let, s řečí problémy nemá.... A přesto vím, že není žádný génius spíš Jirka Oliva :D. Už teď mám hrůzu ze zápisu do školy. Rozhodnutí zda dát dítě do školy či ne je těžké...

ludva
22. dub 2014

@berenika39 Může se zeptat jaká je dneska praxe s odkladem? Dříve to bylo tak, že se dítě zapsalo do školy s odkladem a škola mu místo ve škole držela v dalším školním roce. Ale údajně už to tak není... nebo to má každá škola jinak? Ptám se proto, že neuvažujeme o spádové škole...

berenika39
22. dub 2014

@ludva na to jsem právě narazila. mě konkrétně řekli, že to už nemá žádnou váhu, že kdo je přijatý a má odklad, tak jako by nebyl a další rok se začíná od nuly - pro všechny stejné podmínky. aby někdo nebyl zvýhodněný. takže já musím petra přihlásit k trvalému pobytu na nějakou dobu do místa, kde mám firmu a kde chci, abych ho měla ve škole, k zápisu půjde, jako kdyby letos u zápisu nebyl. v té naší škole to prostě nefunguje, ptala jsem se na to - jestli je to pro nás výhoda, to , že tam je, ale s odkladem. prý ani náhodou. převis zájemců.

objektivně - nevím , jak je to v jiných školách. každopádně pokud nejste spádoví, doporučuji sondovat hodně předem, jak to funguje. já z toho málem brala prášky 😀 😀 😀

tarra27
22. dub 2014

@ludva za mě odklad...já mám dceru v srpnu a odklad mít bude i kdyy nechtěla 😀 ne, je to přehnané přirovnání, ale minimálně se vydrží déle sousředit...a jak jsem už nekde psala, když ji nepujde matika, třeba dá tělocvik....na startovní čáře ji nepostavím mezi poslední...jak k tomu přijde, když pujde s detmi i o rok staršími a nikdo ale nikdo na ne ve ttříde ani první a ani devátý brát ohledy nebude...

slyšela jsem, že je nutné neco od pediatra a psychologa, ale když si budete trvat na svém, že dlouho neudrží pozornost, podle mě na sílu ho nikdo nutit nebude a psycholožka kývne....ale musíte si stát za svým, že do první třídy ješte ne, že neudrží pozornost delší dobu a že je to navíc kluk a stujte si, at dají odklad, že ho jako matka znáte nejlíp...

nikdo nikdy odkladem nic nepokazil....naopak, jedině získal.....

tarra27
22. dub 2014

jo a jinak si myslím, že pujde normálně znovu k zápisu....

ludva
22. dub 2014

@berenika39 hm, je pravda, že odkladu rodiče zneužívali... je to těžký. Taktéž máme dítě navíc, které chtějí rodiče upíchnout do naší spádové školy :D Je to Kocourkov a já zase budu hledat trvalé bydliště jinde...:D

@tarra27 Jenže moje dítko má doma velké sourozence, takže si rozumí spíš se staršími, nestydí se, slovník má "bohatý" :D Samozřejmě, že je ještě spoustu času, navštívíme PPP a pak se uvidí 🙂

betelgeuzz
autor
23. dub 2014

@tarra27 tak to si zrovna nemyslím, že odkladem se nikdy nic nepokazí.

sarihy
28. dub 2014

Záleží na učiteli, jak k tomu přistoupí...mám v okolí 2 případy, odlišné o 100000000000%

1. kamarádka učitelka, ve třídě 2 děti, které jsou hodně napřed...dostávají jiné úkoly, když se děti učily číst, tak ty holčičky si četly samy, a potom k tomu dostaly domácí úkol, psaly něco trochu jiného, v matematice taky dostávaly úkoly navíc...pro kamarádku to byla veliká práce, dělala vlastně na vyučivání dvě přípravy, ale stálo to za to

2. neteř, v létě desetiletá, číst uměla ve 4,5L, počítat taky...teď je ve 3. třídě a stále se nudí...učitelka na ní kašle, nic navíc jí nedává...takže neteř se za celou dobu, co chodí do školy, ještě neučila (když nepočítám úkoly)...mám obavu, že až jí ty ostatní děti doženou, bude těžce v háji, protože není nucena soustavně pracovat a soustředit se a učit se...ale toto je opět chyba učitelky...

Takže tím chci říct, že dopředu ti nikdo neřekne, jak se k tvému dítěti bude ve škole přistupovat...může mít kliku, ale taky pěknou smůlu...

susik77
3. dub 2015

Ahoj, já jsem taky uměla číst v předškolní, starší dcera v přípravce - v 6 letech, 1 měsíc, menší začína taky slabiky - má 5,5 roku. Plánuji se jí věnovat sama, ve škole jich je v 1 třídě kolem 33, když půjde za rok a půl mladší dcera, bude jich asi 35 ve třídě, takže myslím, že to, že umí číst a už trochu počítat a psát, bude spíš výhoda, na indiv. přístup čas nebude...Má aj dobrou paměť, budu se jí věnovat s učením angličtiny a dám jí na flétnu...

themis
3. dub 2015

@betelgeuzz Jak již bylo řečeno většinou záleží na škole a na učiteli. Já jsem v první třídě dostala takových dětí cca polovinu, takže dostávaly jinou práci, jedna dívka má dokonce IVP (individuální vzdělávací plán), protože je nadaná (vyšší IQ), takže ji připravuju věci navíc a chodí jednu hodinu týdně (v rámci vyučování) ke speciální pedagožce, kde dělají těžší věci. Jsme ráda, že takové děti ve třídě mám, protože mohou být pro učitele velkým přínosem a hodně pomoct. Zkuste zažádat o dřívější přijetí ke školní docházce nebo si i pak promluvit s učitelem, kterého bude dcerka mít. Já jsem byla za takové informace od rodičů vděčná. Budu držet palce, ať se daří 😉

betelgeuzz
autor
3. dub 2015

@themis dřív nakonec nepůjde. Sice nám to doporučovala jedna učitelka ze ZŠ, ke které chodí Ali na kroužek, ale Alo je soicálně slabší, v novém prostředí nejistá, má problém mluvit s cizími lidmi. když jsem se jí ptala, jestli chce jít do školy, tak řekla, že ne, takže mi přišlo zbytečné ji do toho tlačit. Momentálně se snaží číst, ale ještě jí to úplně nedocvaklo, jak ty písmena spojit. No uvidíme, jak to bude dál. Možná tu bude možnost montessori třídy, to bych pro ni viděla jako nejlepší řešení.

sarihy
3. dub 2015

@betelgeuzz Moje dcera je zářijová, takže půjde do školy skoro v 7L...a vidím, jak ten rok navíc je tak moc znát hlavně v té sociální oblasti - sice je stále stydlivá a v cizím prostředí hodně nejistá, ale se situací pře rokem se to nedá srovnat. Ne nadarmo se zralost dítěte posuzuje ve všech oblastech vývoje 😉

lu777
3. dub 2015

@betelgeuzz ono to tak bývá velmi často, že děti, které jsou napřed v "učivu" tak se potýkají s těmi sociálními dovednostmi více nebo méně 😉
já to i pozoruju u syna - jakmile měl velký skok v sociálnu tak trochu opadl ten hlad po vědomostech... teď se to konečně začíná nějak dorovnávat... každopádně škola je opravdu skok, dítě by mělo být připravené po všech stránkách...

sarihy
3. dub 2015

@lu777 Já třeba jsem radši, že je dcera po té sociální stránce už lepší, než kdyby uměla číst, psát a počítat ještě před nástupem do školy (je jí 6,5 a neumí to...teda sčítat a odčítat do 10 ano, ale nespojí písmena ve slova a nepřečte nic..)...ty vědomostní věci se dřív nebo později naučí, ale kdyby byla nezralá po té sociální stránce, byla by ve škole úplně ztracená...

kimby
3. dub 2015

Děkuji za tuto otázku, ráda si přečtu odpovědi,neboť toto mi vrtá hlavou delší dobu. Dceři je čerstvě 5let. Od okolí jsme spíše kritizováni za to, že dcera už píše (tiskace) zcela normálně (až na chyby v měkkém, tvrdém y,i a s,z apod). Píše ve větách cokoli potřebuje, sčítá a odčítá do 10 a napočítá do 100 bez chyby atd. Sama začíná číst dětské knihy.
Od miminka hodně čteme, je čtením knih posedlá. Do knihovny chodíme jako pro rohlíky (velmi často), věřím, že to má souvislost.
Mnoho lidí mi říká, už ji nic víc neučte, ona bude nešťastná a bude se v 1. třídě nudit, že ji máme zaměstnat jinak. Ale nedokáži ji neodpovědět, když se přijde zeptat, jak se píše toto a tamto apod. Jde si hrát a napíše na tabuli příklady a počítáme je.