Základní škola Scio, v čem je jiná?

heduska82
6. črc 2015

Maminky, zajimalo by me, v cem je jina tato zs? Je to jen pro zajimavost, nic v tom nehledejte.

hojda
6. črc 2015

Ve čtyřech zásadních věcech: vzdělávat se a učit se je pro děti přirozené, není potřeba je k tomu nutit, protože to mají v sobě, je potřeba jim pouze pomáhat a vytvářet k tomu podmínky. To je téměř pravý opak toho, co se děje v tradičních školách, protože dětem dávají známky a tresty v domnění, že je tím přinutí se učit. Druhá zásada: děti jsou různé a je potřeba s nimi různě zacházet. Ve většinové škole jsou jednotné osnovy, stejné přijímačky, všichni se vlastně vzdělávají stejně. Třetí zásada: bezpečné prostředí. Znamená to, že se v takové škole dítě cítí šťastné a nejsou na ně kladeny nepřiměřené nároky. Poslední zásada: svět vzdělává – bereme na vědomí, že vzdělávání dětí nezařizuje jen škola. Škola je jen jeho kousek, může mít nějaký přesah, pomáhat dětem, aby svět, který je obklopuje, je vzdělával. Ta normální škola pořád tvrdí: jen my tady vzděláváme.

hansed
6. črc 2015

Budu trošku oponovat 🙂
1. vzdělávat se a učit se je pro děti přirozené. Možná ano, ale rozhodně ne pro všechny a ve všech věkových kategoriích. Pokud dáte dítěti 10+ možnost, raději bude sedět u TV, PC, běhat venku, ale rozhodně se nebude učit, popř. si dobrovolně vyhledávat nějaké informace. Ne všechny, ale většina. Ta menšina pak tvoří žáky víceletých gymnázií a výběrových škol.
2. děti jsou různé a je potřeba s nimi různě zacházet. To už se děje i na klasických ZŠ. Vzpomeňme individuální plány pro děti se specifickými potřebami, dyslektiky apod. Všechny školy v ČR MUSÍ splnit RVP daný ministerstvem, na střední školy se skládají přijímačky apod.
3. bezpečné prostředí. O bezpečné prostředí by se měla snažit každá škola. Čím menší kolektiv, tím přívětivější, rodinné prostředí. Většinou.
4. Svět vzdělává. Samozřejmě to je pravda. Škola je vzdělávací instituce, ale nedokáže vše, není všemocná.

A mimochodem. Scio škola se profiluje jako škola pro všechny. Ale měsíční školné je 6500,- (poslední informace, kterou jsme ve škole měli k 30.6.). Skutečně s takovýmto školným je to škola pro každého???

Mám dojem, že idea pěkná, ale nešťastně uchopená ☹

evaamy
16. črc 2015

Co je ve skolnem obsaženo? Pomůcky, svačiny...? Nebo je to jen příspěvek skole?

rpajik
23. únor 2017

Ahoj,máte někdo se scioskolou osobni zkušenost?Konkrétně na Praze 4?Děkuji za každý poznatek.

mariapraha
9. lis 2017

@rpajik Já mám. NEDOPORUČUJE

sno
3. led 2018

Ja mam zkusenost taky (P6) a doporucuju. 🙂

sno
3. led 2018

@evaamy
Jidlo v tom samozrejme neni. Rozhodne bych to ale nenazyvala “jen prispevkem”. Skola musi zaplatit mzdove a rezijni naklady. Zdaleka nejvyssi budou hadam ty mzdove a hned potom asi pekelny najem. ;)

sno
3. led 2018

@rpajik
@mariapraha
Ja mam zkusenost taky (P6) a doporucuju. 🙂

psya
3. led 2018

@mariapraha prosim napsala byste víc? co nevyhovovalo? díky.

matapeprna123
21. led 2018

@psya Zrovna si na netu hledám nějaké zkušenostsi a po přečtení tohoto blogu mám asi celkem jasno. OK, nemusí být vše tak, jak pán píše, ale mně by stačilo, kdyby to bylo pravda z poloviny. Toto NE.
http://honza.info/jentak/rocni-zkusenost-se-sci...

hansed
21. led 2018

@matapeprna123 právě jsem si celý článek přečetla a nestačím se divit ☹ Na autorovi se mi moc líbí jeho, řekněme objektivita? Nevím, jak to nazvat... Sice se mu klasické školství nelíbí, ale dodává, že ne všechny školy jsou stejné, že má i nějaká pozitiva.... Dost mě šokovala 1 hodina češtiny týdně... Jinak... učím na klasické škole, snažíme se zavádět projekty, skupinové práce apod., ale jde to těžko, jsme dost svázáni tím, co vše musíme děti naučit, ale jde to 🙂

sno
Autor odpověď smazal
Zobraz
sno
1. bře 2018

@hansed
@matapeprna123
@psya No to je prave strasne subjektivni. Proste zalezi na prioritach a tom, jak rodice premysleji a co od vzdelavani ocekavaji. Vetsina jich ve finale ocekava klasiku - znamky, testovani...vyrobu konformnich lidksych robotu, kteri za 20 let ale nebudou potreba.

hansed
1. bře 2018

@sno mno.... nesouhlasím s tebou, základní školy nevychovávají lidské roboty. V rámci studií jsem prošla asi desítkou škol, nyní učím na malé vesnické školičce, rodinné prostředí, individuální přístup, vymýšlíme projekty, aktivity, apod., rozhodně nechceme, aby žáci jen biflovali nazpaměť. Něco se nabiflovat musí.... Osobně se domnívám, že VŠECHNY školy by měly vychovávat lidi, kteří budou schopní týmové práce, dokáží "potlačit" ego. Protože nyní se vše hrozně individualizuje, jsem JÁ a vy ostatní mi víte co. Moje priority, moje požadavky jsou ty důležité. A to je špatně. Nějaká spolupráce, kompromisy, to prostě mnoha dětem, ale i jejich rodičům moc nejde ☹

evaamy
4. bře 2018

no ale vzdyt ve scio jsou deti jeden tym, zatimco se to o detech z klasickych zs rict moc neda. vsichni jsme prosli klasickou zs, prijde vam, ze jsme vsichni tymovi hraci? ze jsme secteli atp? me teda ne.

barchen
4. bře 2018

@sno Lidská práce tady byla, je a bude. Chápu, že jsme v dnešní době masírováni tím, jak za 20 let budou všude roboti, lidi budou muset dostat zaručený příjem aby se nebouřili ale tohle se zaručeně nestane. Maximálně budou o něco dokonalejší mechanické nebo softwarové stroje, které ale bude muset někdo, sestrojit, programovat, hlídat, kontrolovat, udržovat, následně likvidovat nebo předělávat a celý proces začne od začátku. I ve starých publikacích stálo, že v roce 2020 budeme mít létající auta na vzduch, budeme mít kolonie na Marsu a Měsíci, místo stravy si dáme jednu pilulku denně a naše myšlenky budou viditelné všem 🙂

almond11
7. bře 2018

@heduska82důrazně před touto školou varuji. Je to druhý extrém. Neskutečná flákárna, vaše děti poleví tak, že už to hodně těžko půjde dát zpátky. Nejede se podle osnov, nedělají se zápisky, děti se pořád učí od začátku, do všeho mluví a samozřejmě se vymlouvají z učení. Úroveň vzdělání nízká. Jediné plus - komunita a sociální IQ. Vlastní zkušenost.

almond11
13. bře 2018

@hojda Ideály jsou jedna věc. Můžou být krásné, ale v realitě se mohou zvrhnout. Svobodné školství se může zvrhnout v to, že se děti i učitelé vyhýbají učení, mluví se jen o soft skills, podporuje se žvanění a uhýbání povinnostem, a nakonec jsou všichni v bublině mimo realitu. Děti si volí, co chtějí dělat, a tak často zvolí nejmenší násilí, visí na mobilu, točí funny videa. Problematická je posloupnost vzdělání. Děti se nemusí dostat na střední školu, protože neumí základy, a rodiče tak v posledním ročníku Scia musí platit nejen školné, ale i doučovatele. A tím rodiče svým dětem do budoucna spíš ublíží. I klasické ZŠ už dnes umí vyučovat zajímavě a s respektem, nestigmatizujme je, když si nedáme práci najít dobrou školu.

betelgeuzz
13. bře 2018

@evaamy scio školu posoudit nedokážu, osobně se mi její myšlenky líbí, jak to pak vypadá v praxi, nevím. ale mám teď dceru ve 2. třídě klasické školy a způsob výuky se změnil. Spousta věcí se dělá v týmech, ve škole jsou projektové dny, kdy se dělají i týmy přes ročníky. Nebo například starší ročníky připraví aktivity pro prvňáky, druháky např. na zdravovědu, dopravní výchovu apod.

rebe
13. bře 2018

@matapeprna123 Spousta věcí v tom článku mi zní rozumně, ale ten závěr to v mých očích úplně "zabil". Smyslem školy podle něj není, aby do ní děti rády chodily, má je hlavně připravovat na budoucí život. Co se tím myslí? Já vždy do práce chodila proto, že mě to bavilo. Když mě to bavit přestalo, našla jsem si jinou. Žijeme jen jednou, připadá mi v pořádku dělat věci, které nás baví. A na tu myšlenku o "přípravě na život" ve škole jsem úplně alergická. Děti se ve škole nepřipravují na žádný život, zatraceně! Děti ten svůj život i v té škole žijí. Žádný jiný nemají a mít nebudou...

hansed
13. bře 2018

@rebe já když napíšu, nebo řeknu, že škola připravuje děti na život, mám tím na mysli, že je učíme odpovědnosti, smyslu pro spoluprácim fér play apod., to vidím pod přípravou na život. A samozřejmě všichni chceme, aby děti chodily do školy rády. Ale vždycky se najde den, kdy se nechce nikomu vstát apod., to je normální 🙂 ale jak píšeš, když mě práce přestane bavit, najdu si jinou 🙂

hojda
13. bře 2018

@almond11 Nevím, proč mi to píšete????

sviva
13. bře 2018

@rpajik pokud máte o školu zájem a je to pro vás aktuální otázka, ze zkušenosti doporučuji do školy zajít, požádat o návštěvu výuky, promluvit s učiteli o tom, kterým dětem se ve škole daří, které tam nejsou spokojené, promluvit s nějakými rodiči, co konkrétní školu navštěvují, s čím jsou a nejsou spokojení...potom vzít v úvahu, jaké je vaše dítě, v jakých podmínkách se mu dobře učí, jaký kolektiv mu je blízký...zkrátka v čem je spokojené, jak se profiluje ...když se profil školy sejde s profilem dítěte, zařaďte ji do výběru...zobecnit to nelze, co jedné rodině nevyhovuje může být pro jinou naprostá spokojenost

aidelina
13. bře 2018

My máme ve Scioškole syna ve 3. třídě, pokud je to ještě aktuální, pošlete mi SZ. Některé věci jsou ve škole skvělé, některé ne až tak skvělé. Záleží na nastavení rodiny a dítěte, více spíš osobně.

sno
12. dub 2018

@hansed To ano, ale to nemluvíš o průměrné české škole. ;) Mám úctu k takovým, které popisuješ, nicméně těch bohužel moc není. Nota bene ve velkých městech, kde má škola třeba 700 žáků. Pak je škoda, že není způsob, jakým ocenit školy jako je ta Tvá.

sno
12. dub 2018

@barchen No...neporovnatelně vyšší míra automatizace například. Ve všem. Internet věcí. Umělá inteligence. To jsou věci, které frčí už teď. A máš pocit, že klasická ZŠ Tě biflováním oxymorónů na tyhle naprosto jiné práce připraví? A propos, Elon Musk před pár týdny poslal na první testovací let Falcon Heavy, když jsme u toho Marsu, a na základě jeho ideje se vyrábějí na několika místech světa kapsle hyperloop...no a vidíš, to jsou všechno věci, které rezonují spíš s alternativní školou než s běžnou klasickou základkou. Plus ty omílané soft skills.

barchen
13. dub 2018

@sno To je všechno krásné ale vrátíme se zpátky do reality 🙂 Internet věcí a UI. V ČR republice máme nejdražší mobilní a televizní služby v celé EU, jelikož to tak prý chceme, takže pokud mi ta chytrá lednice vydá signál, že mi došlo mléko, já si to tak max. přečtu na mobilu v aplikaci, přičemž musím mít pouze děravý android nebo dražší jablko (když jsem v pražském metru, tak si to ani nepřečtu) ale pokud s tím chci něco udělat, tak si to mléko stejně koupím na cestě domů, jelikož ukrajinskému kurýrovi z Tesca budu těžko dávat kód od bytu vybaveného chytrými spotřebiči. Dálnice D1má 2 pruhy v každé směru od postavění, což je 40 let a rekonstrukce těch dvou pruhů se dělá již 5 let a potrvá dalších 8. Pak se začne zřejmě od začátku. Nějaký hyperloop mezi Prahou a Brnem? Úřad práce si nedokáže můj dokument předat z jednoho patra do druhého, jelikož jejich systém, není propojený, takže použiju schody, abych jim to tam zanesla. Na to, aby někdo vymyslel, zkonstruoval a uvedl do provozu Falcon Heavy, musí mít vynikající znalosti matematiky, fyziky a nadprůměrného logického myšlení, a k tomu perfektního podnikatelského ducha, aby si na tyto fantasy věci vydělal peníze a přesvědčil pár investorů o jejich budoucnosti. A dá se pokračovat. Sám Elon varuje před UI a sám říká, že na to lidstvo může doplatit. Pokud Scio škola dokáže připravit takhle vybaveného fyzika a podnikatele ve velkém množství, tak jen tak dál a myslím, že stát bude rád tyto školy podporovat. Bohužel, v současné době nemáme ani povinnou maturitu z matematiky, fyzika je zlo největší, které naštěstí končí na základní škole, známkování ve škole se bere jako diskriminace a pokud učitel dá domácí úkol, tak ten nespokojený tatínek vytáhne zákony a paragrafy, že na to nemá učitel právo. Nemám nic proti Scio a podobným alternativám ale nevěřím, že z nich vzejde nový Elon, Steven či Marie 😊

baris
13. dub 2018

já nevím, proč se pořád haní klasické (státní) mateřské školky, základní školy .... Obě holky chodily do státní MŠ a nyní chodí na klasickou státní ZŠ. V jednom kuse tam mají projektové dny, kdy musí ve skupince pracovat na daném úkolu, nacvičují pohádky a ty pak hrají dětem v MŠ nebo spolužákům, 9. ročníky mají patronám nad prvňáčky ...

Ano - děti se musí učit a násobilka či vyjmenovaná slova musím umět. Na vše něco mají - pomůcky, které jim dokáže lépe zapamatovat si danou látku. Já si pamatuji, jak za mě nám naše fyzikářka všechny zákony pouštěla jako písničku a tak jsme se je v poho naučili.

A mladší dcera má IVP i asistentu - a škola jí vychází vstříc. Taky by se mi líblo, kdyby bylo ve třídě jen 10 žáků, ale na to nejsou peníze a já nejsem tak bohatá, abych mohla platit měsíčně 13tisíc za školné (2 děti).

verdos
13. dub 2018

@baris Jsou projektové dny a projektové dny. Správný projekt vypadá tak, že si ho vymyslí, naplánují a zrealizují samotné děti, učitel jen "koriguje/usměrňuje", pomáhá, když to je nezbytně nutné. Většina projektů na školách ovšem vypadá úúúúplně jinak. Jakože fakt úplně. Dětem se určí téma, dostanou pracovní listy nebo úkol něco vyrobit. Pak se to různě kontroluje a hodnotí...
Já všechny státní nehaním, ale většina státních škol a školek na tom bohužel není valně. Takže pokud člověk má potom ze svého okolí třeba 2-4 špatné zkušenosti (třeba 2 vlastní a 2 zprostředkované), tak není divu, že pak hledá něco jiného, když vidí, že jinde to jde (a že v soukromém sektoru to holt jde lépe než ve státním). (P.S. Jsem z oboru, i kdy momentálně doma s dětmi, ale i během mateřství jsem docházela do škol v okolí, byla v kontaktu se kolegy apod. Můžu ti s čistým svědomím říct, že jsem zažila kolegy, kteří nazývali děti "debilové" apod. - samozřejmě jen v kabinetech, ale o mnohém to vypovídá...).

baris
13. dub 2018

@verdos já souhlasím. Blbce ale najdeme i v soukromé škole. V soukromé škole jako největší benefit vidím menší kolektiv - tím pádem pravděpodobně individuální přístup.

A hlavně vždy záleží, na jakého učitele dítě natrefí. Momentálně si nemohu stěžovat (2 a 3 třída). Třeba už budu příští rok brečet a hledat novou ZŠ. Jasně že mě občas učitelka štve, ale to je normální.