Základní škola. Smířit se s nevhodnou školou?

neomenia
9. čer 2021

Zdravím, chtěla bych znát váš názor.

Dcera končí první třídu naší spádové ZŠ. Nebyla to naše preferovaná škola, bohužel, na tu preferovanou jsme se nedostali. O této naší škole se říká, že je náročná. Mnoho rodičů ji preferuje, právě proto, aby se třeba dítě pak dostalo na gymnázium apod. Je to jazykovka, takže i kvůli jazykům. Já chtěla pro dceru opak - hlavně, aby byla vě škole spokojená, spíše než o výkon a dril mi šlo o respekt a hodné učitele, kteří jsou aktivní a výuku mají pestrou.Zvažovali jsme i nějakou soukromou ZŠ, ale finanční stránka nás trochu zatím odrazuje.

K věci: paní učitelka je klidná, spravedlivá a řekla bych snad hodná, dcera si nestěžuje. Nicméně je to spíš konservativní, klasický pedagog, takže známky, rutina. Žádné větší vytržení ze stereotypu.... Na online výuce jsem oceňovala, že se snažila zapojit i rozcvičky a pracovní činnosti ( měli 3 h denně). Během korony se nic nemohlo, to samozřejmě nehodnotím. Ale teď, po rozvolnění, už se ukazuje, jak to na státní ZŠ bude: malý respekt k individualitě dětí, hlavně , aby byly všechny stejné ☹( - dcera prý má zrychlit matiku, achjo, takže už začíná stresování v první třídě. Podotýkám teda, že nosí jedničky. Další věc, vidím, jak kolem nás spoustu dětí odjíždí na různé exkurze, výlety, nebo i na školy v přírodě. A moje dítě bude do konce školního roku sedět v lavici a půjdou maximállně do blízkého parku. Psala jsem kvůli tomu i na vedení školy a odvětili mi, že takové akce nejsou doporučované, nicméně zakazovat to nebudou a že je to v kompetenci paní učitelky. Ostaní třídy prvňáků taky nikam nejedou.

Ptala jsem se i ostatních rodičů ve třídě, zda jim nevadí, že je přístup naší p. uč. takový konservativní, a většina mi sdělila, že " hlavně, že děti chodí už do školy" a ostatní neřeší.
Je mi z toho smutno. Zvažuji přestup na jinou školu, nějakou,kde je aktivní přístup k dětem a výuka je trochu modernější. Ale nevím, zda by to bylo správné rozhodnutí, dcera se zdá celkem spokojená, paní učitelka jí asi sedí, jen občas utrousí něco o angličtinářce, že je přísná, ale jinak má kamarádky, i se navštěvují, a o přestupu nechce slyšet. Pro ní bude důležitý hlavně vztah s kamarádkami, výlety a způsob výuky zatím tolik neřeší, řekla bych proto, že nemá srovnání, jaké by to mohlo být jinde. Já bych pro ní ale chtěla něco jiného, zvláště, když v našem městě je velký výběr.

Smířit se s nevhodnou školou?

Tak nevím, jestli to hrotit. Díky za komenty, prosím o vyjádření spíš maminky, co již řešily něco podobného. ( Komenty tradičně smýšlejících maminek typu " hlavní je dril , kázeň a tresty" mi nepomůžou, díky. )

g_m
9. čer 2021

Pokud je dcera spokojená, tak bych to neřešila. Často to rodiče hrotí a dětem to neprospěje.

konidana
9. čer 2021

@neomenia pokud dcera nemá zásadní problém, neřešila bych. Vlastní nesympatie rodiče nejsou podle mne tolik důležité.

felixfelicis
9. čer 2021

Nemám co poradit, ale soucitim, nase spadova škola je to samé v bledě modrém, klasická frontální výuka a minimum invence. Dostat se jinam je prakticky bez šance☹ Sama za sebe bych řekla, že změna školy je velká věc a pokud je holčička spokojená, nechala bych to být, pokud byste neměli možnost opravdu zásadní změny k lepšímu. Ji to může vyhovovat (asi jako když rodic nutne chce alternativní lesní skolku, ale dítě je přesně ten typ na rikanky, maluvky atp. ze státní skolky). Zase na druhou stranu já jsem chodila na ZS, která byla od třetí třídy výběrová a dělaly se na ni prijimacky, Takže se nám úplně změnil kolektiv a učitele a nevzpomínám si, že by mě to nějak stresovalo. Asi fakt zalezi, jestli máte možnost přestoupit někam, kde by to bylo zásadně lepší.

cilkat
9. čer 2021

Za mě je docela dost důležitá ta spádovost (pokud zrovna nejste na hraně dvou škol), protože dítě pak má prostě blízko kamarády. Sama jsme chodila od třetí třídy "jinam" (zhruba 20-30 minut cesty MHD) a prostě mi chybělo to, že hodím tašku domů, zeptám se mamky jestli můžu a jdu si hrát se spolužačkou. Jo, měla jsem v blízkém okolí několik kamarádek z kroužků, ale s těma už se nedalo bavit třeba i tý škole... (o spolužácích, o učitelkách... o posledním třídním výletě... prostě to neznaly). A to nemluvím o tom, že když si zapomeneš ve škole učebnici, tak nemůžes skočit za sousedkou a udělat úkol společně. To už se dá asi nějak řešit online, ale ten pokec prostě není ono. Chybělo mi i to, že jsme se nemohli vzájemně doprovodit ze školy, protože jsem prostě jezdila jinam (a to nemluvím o čase stráveném dojížděním).
Takže za mě bych až tolik neřešila učební styl (pokud není vyloženě pitomej) jako to, jestli je tam dcera šťastná. Pokud je, nenutila bych jí ke změně jen proto, aby poznala něco lepšího, protože jí to ve výsledku lepší připadat nemusí.

maggi
9. čer 2021

@neomenia určitě bych školu neměnila, na prvním místě je to, že je tam spokojená a má tam kamarády

felixfelicis
9. čer 2021

@cilkat A funguje to tak ještě dneska, ze se dítě na prvním stupni po škole sebere a nekam samo jde? V mojem okolí moc ne, buď děti vozi rodiče, nebo jsou odpoledne v družine, anebo mají krouzky. U starších už to je jedno, ti jsou samostatni. Naše škola (Praha) má spadovych jen pár ulic, dalších několik škol je taky v dochozi vzdálenosti, jenom třeba jiným smerem.

kamino
9. čer 2021

Budu psát za sebe . Naše škola je také klasického typu s tím, že např. naše učitelka je skvělá, děti motivuje pomocí interaktivní tabule, při hodinách mívají Čištění hlavičky ( Just dance ) aby se odreagovaly, má na to cit, ale výlety jsou také minimálně, divadla téměř žádné.. ale to beru jako nadstandard, primárně na výlety a divadel jezdím já ( teď ne, ale před koronou jsme jezdili alespoň jednou do měsíce do divadla, kina.. ) . Další je výhoda, že je mezi kamarády, kdy se po škole setkávají, navštěvují, buduje se patriotismus, zakořenění.. o to bych ho také nerada připravila. Pokud je holčička s pokojená, proč měnit? A že má zrychlit v matematice? Nebrala bych to jako negativum, pravděpodobně učitelka cítí, že holčička má na víc, tak proč ne?

kamino
9. čer 2021

@felixfelicis U nás to naštěstí tak je - prcek je druhák, má volací hodinky kdyby něco ) mobil jsme zamítli z důvodu, že kluci už vychytali, kde je volná wifi, případně si kluci hesla navzájem prozradili a pak vesele pařili Browl , či Minecraft. Přijde ze školy, naškrábe úkol a razí do ulic - má nakázáno, že do 19 hod má být doma. Jsme okrajová část Prahy, nebojím se.

ruzova_pastelka
9. čer 2021

Já bych školu stoprocentně změnila. Záleží ale, co chceš ty a dcera, teď i v budoucnu. Pro mě je škola vzdělávací instituce, dítě tam tráví hromadu času a tak mi připadá, že požadavek, aby tam měla kamarády a chodila tam ráda je naprosté minimum, něco, co by mělo být standardem všude (i když vím, že není).

Od školy chci mnohem víc, než aby byla blízko. A nepřijde mi dobré, aby dítě trávilo tolik času (vlastně skoro půlku života) v instituci, která rezignovala na všechno kromě frontální výuky (což není chyba učitelů, ale systému). Mně by tohle prostě nestačilo. Ale zase je otázka, že tvé dceři to možná stačit může, ale to dokážeš posoudit jen ty 😊

konidana
9. čer 2021

@felixfelicis u nás rozhodně. I proto jsem školu vůbec neřešila a šly do spádové, co je nejblíž. Priorita byla, aby chodily samy. Odpoledne chodí samy taky od první třídy(malé město) jak na kroužky, tak ven. Cca od 10 let už dojedou za kamarády i do sousedních měst

merope
9. čer 2021

Pokud je dcera spokojená, je možné, že jí ten styl výuky i vyhovuje - měnit takhle mezi ročníky všechno nemusí dopadnout lépe. Jinak teda já rovnou hledám školu jiného typu a doufám, že se mi podaří sehnat něco jiného. Zase pokud to bude zásadně odlišné, tak aby vhodně zapadla a sedlo jí to, pokud už je na něco zvyklá.

neomenia
autor
9. čer 2021

@felixfelicis @cilkat jsme v Praze, tady je opravdu spadovost několik ulic. Kdyby šla do jedné z okolních státních ZŠ, nevím, o kolik by si polepšila, natolik je neznám. Ale byly by v dochozí vzdálenosti. Na soukromou bych ji vozila. Moje priority byly také , aby to bylo blizko a nemusela bych taxikarit a aby mela kamaradky v blízkém okolí, coz má. Ale není to všechno ...
@merope take jsem hledala trochu jiný přístup, ale bohužel, tady c Praze , pokud nejste spádoví, tak těžko se dostat. Leda podvodem se změnou adresy, ale to není nic pro mě🤮 takže zbývá soukromá ZŠ, peníze by asi byly, ale to bychom se museli trochu uskromnit uz, treba o dost méně cestovat, než teď ( cestování je naše velké hobby). Pak vyvstává otázka, zda platit soukromou ZŠ, která může a taky nemusí byt dobra, a zvykat si na horší životní standard.

merope
9. čer 2021

@neomenia Tak my skončili u favorita komunitní školy, ale to taky není pro každého. Pak tu vím o dvou pod 5000 měsíčně (jedna státní s příspěvkem, druhá soukromá), tam hlavně nevím, zda by se dostal. A ano, docela jsem koukala, jak je ta spádovost řešená přímo po ulicích. Bohužel ta škola k nám nejbližší razí přesně tu teorii, co popisuješ v textu, tak jsem se starala a zjišťuji, jaké by byly jiné možnosti. Jen my ještě máme čas.

felixfelicis
9. čer 2021

@neomenia pro me by byla soukromá ZS asi moc velký závazek do budoucna (taky nad tim uvazuju), pokud bychom tam chtěli dát všechny děti - kdyby nám z nějakého důvodu vypadly příjmy, změnit dětem skolu není jen tak. Byl by to pro me docela zdroj stresu. Jinak souhlasím s tebou a růžovou pastelkou, taky bych rada měla na školu vysoké nároky (v naší MC máme ale i super státní školy (jen se tam skrz spadovost nejde dostat😣).

terinka86
9. čer 2021

Osobně vnímám přestup jako řešení pro případ, že je opravdu nějaký velký, neřešitelný problém, např. fakt mizerná škola, která nic nenaučí, případně je dítě nešťastné (z přístupu, z učitelky, kvůli šikaně atd.). Pokud je dítě spokojené a přestup nechce, nezasahovala bych do toho. Jasně, chceš pro ni něco lepšího, ale bude to jako lepší vnímat i ona? Co když přestoupí, bude mít aktivní učitelku, výlety a všechny ty věci kolem, ale bude ti chodit ze školy nešťastná, že se jí stýská po staré škole? Já mám prostě pocit, že by se o takhle závažných rozhodnutích mělo s tím dítětem mluvit. A i když se nám jejich argumenty můžou zdát nevyzrálé nebo nepoučené, pro ně je to důležité, a když ji přehlásíš proti její vůli, mohlo by se vám to vymstít.

neomenia
autor
9. čer 2021

@terinka86 souhlasím a mluvila jsem s ní o tom. Ona určitě není nešťastná, ale zas nějaká nadšená taky ne. Bere to jako povinnost, mluví hlavně o kamaradkach, bavi ji tělocvik, pracovky, výtvarka. O učení moc nemluví,matika ji vyloženě nebaví, nedivím se, pořád stejná rutina. Má jedničky, nijak zvlášť si nestěžuje. A těší se na vikendy. Jinam nechce, to odmítá.

Ale otázka je, jestli dítě ze soukrome skoly chodí nadšené? Vzdy je to skola, neni to volný čas......

konidana
9. čer 2021

@neomenia bude to škola od školy i soukromé nemusí být ideál, a i na vyhlášené škole může zrovna natrefit na krávu učitelku nebo nějakého nevhodného spolužáka. Nelámala bych to přes koleno.

konidana
9. čer 2021

@neomenia matiku mají klasiku? zkusila bych se podívat na metodu Hejného, jestli by jí nějaké pracovní listy nezaujaly. taky to ale není pro každého...

neomenia
autor
9. čer 2021

@konidana ano klasiku. Zase je ale ve třídě, kde se učí Comenia skript. Přišlo mi, že psát se naučila supersnadno. Ale ona i hezky kreslí, třeba je to tím.

sigyn
9. čer 2021

@neomenia Kamarádka má děti na soukromé ZŠ, kde platí 4000,-/měsíc a že by tam byl nějaký individuální přístup, to se zrovna říct nedá. Vlastně celkově když tu školu popisovala, tak až větší důraz na angličtinu, se to třeba od mé školy moc nelišilo (a to jsem z maloměsta). 😲

cilkat
9. čer 2021

@felixfelicis U nás to třeba funguje (taky Praha... ale v tomhle docela specifická čtvrť - hodně klidná a baráky ve společný zeleni). Navíc to, že rodiče děti vždy vozí a pod, je podle mě dost způsobené tím, že právě rodič vybere školu podle zaměření školy, bez ohledu na vzdálenost (nemusí to být špatně, je to o prioritách každého z nás).

pribylovapetra
9. čer 2021

@neomenia já jsem řešila něco podobného, taky nám prvňačku. Jenže jsme z dědiny a jiná škola znamená vozit do jiného města a pak všechny ty důvody co zmínila @cilkat. Ač si myslím že vy se taky výuka dala řešit lépe, zase si nedělám iluze že škola připraví člověka na život. Stejně to pak bude o tom,jaké postoje jsou v rodině a pro co se to dítě nadchne a co ho bude bavit. A možná není špatné když bude dítě vědět, že není vše zalité sluncem.

cilkat
9. čer 2021

@neomenia S tím uskromněním se kvůli soukromé škole bych se trochu bála, že nastane hovor typu: "nemůžeme letět do Itálie, protože ti platíme školu" "Já vás o tu školu nežádala!" (neříkám, že nutně nastane, ale pocitově bych ho vnimala jako hodně výbušný) Krom toho fakt nemusí být lepší, no.

rebe
9. čer 2021

Pro nás byl právě respektující přístup a přizpůsobení indiviualitám dfětí naprostou prioritou, takže zvítězila soukromá (lesní) škola. A teď, na konci první třídy, jsem z naší volby naprosto nadšená. Na výlety a exkurze sice kvůli opatřením kolem korony také příliš nejezdí, ale les, rybník, velká zahrada a obrvské spektrum aktivit, kterým se tam děti věnují, to bohatě vynahrazují.
Vždycky jsem si myslela, že na zákaldní škole tolik nezáleží, že dětem kdyžtak budeme platit až soukromé gymnázium. Máme děti tři a finančně utáhnout všechny v soukromé škole je záhul. Ale ta motivace je obrovská. Vztah s kaamrády je samozřejmě důležitý, ale já víc oceňuji tu radost z učení se, z práce, z poznávání, to že se těší do školy, že doma dořešuje školní projekty, že se aktivně zajímá o to, co se učili ve škole.
Takže já bych školu změnila. Za vzdělání dětí odpovídáte vy, rodiče, vy taky máte nadhled a víte, kam chcete směřovat. A kamarády si najde na každé škole. My tu možnost hodit aktovku do kouta a jít za kamarády také nemáme, škola je od našeho bydliště dost daleko. Ale ve škole mají školní klub, takže děti jsou ve škole až do odpoledne a odpoledne tam mají prostor právě pro volnou hru s kamarády. A vztahy mají mnohem intenzivnější, než jsem ze školy znala já, několikrát měsíčně přespávají u někoho z kamarádů nebo někdo spí u nás. Dokonce se navštěvujeme i s rodiči, jezdíme spolu na hory a podobně.

78marcela
9. čer 2021

Všechno je o učitelích. Může být na lepší škole, ale se špatným učitelem. Nebo naopak. Klasická výuka není úplně na škodu. A frontalka je takový základ, není nic lepšího, když se vysvětluje nové učivo. Pak na procvičování je fajn střídat různé formy práce.
Ad výlety..já bych třeba byla ráda, že se ve škole učí. První a druhá třída jsou maximálně důležité pro nácvik a upevnění učiva. A děti toho zameškaly dost. Pak to v dalším ročníku ocení, že nebudou muset tolik dohánět,budou mít zažité a pořádně procvičene písmenka...pokud je i dcera spokojená, neměnila bych.

lovemusicsun
9. čer 2021

Nečetla jsem všechny odpovědi.. Mě rodiče také převedli na jinou školu, bylo mi tedy už 13 let a šla jsem z gymplu na jiný gympl. Osobně jsem tam byla spokojená, měla spoustu kamarádů, učitelky jsem měla ráda, nosila jsem samé jedničky. Mámě se ale nezdála výuka, přišla jí trochu laxní, já se moc učit nemusela a stejně byla premiantkou třídy. Dala na svůj instinkt a proti vůli mého otce (a tak trochu i proti té mé) mě převedla jinam a už při srovnání učiva po tom jednom roce bylo jasné, že se nemýlila. Nastoupila jsem a hned chytala trojky a čtyřky a začala jsem makat. Zpětně vím, že z původní školy bych se třeba těžko dostala na VŠ. A jsem mámě vděčná, že to řešila. Kamarády jsem si bez problemů našla i na nové škole a ráda na ni vzpomínám.
Pokud se Vám nezdá výuka, představovala byste si něco jiného, tak dejte na svůj instinkt a dceru převeďte. Pokud nemá vyloženě nějaký odpor ke změnám, tak si rychle zvykne i jinde, najde si kamarády a přizpůsobí se novému prostředí.

neomenia
autor
9. čer 2021

@rebe v podstatě mám pocit, že pokud by tady v sousedství byla nějaká prima soukromá škola v dochozí vzdálenosti, asi by šla tam. Nevytrhla bych ji z prostředí, které zná a nemusela bych taxikarit.

janedv
9. čer 2021

@neomenia ja to mam zatim teoreticky, protoze synnastupuje od zari, ale hodne jsme to resili. Ja si totiz myslim, ze na ZS hodne zalezi. A take hodne zalezi jiz na skolce... Proto syn chodi do soukrome a pujde i do soukrome ZS. Ja vsetky okolni ZS (statni, spadovou, nekolik soukromych) "obslapla" - mluvila s reditelkami/rediteli, rodici... vybrali jsme nakonec soukromou. Budeme platit 12tis mesicne plus dalsi poplatky, takze levna neni. A to je jen prvni rocnik, pak to bude 15tis. Ale u nas tohle nastesti nemuselo byt kriterium. Kazdopadne - zatim jsem z pristupu a jednani nadsena. Jiz jedno setkani s uciteli meli, ted v patek je setkani budoucich prvnacku a cely den her, aktivit, priprav. Aby jeste pred prazdninami poznali sve kamarady a meli se na co tesit. Prijde mi to skvela myslenka.
Takze za me - zakladni skola je dulezita. Jestli vytrhavat - nevim, no. Ale clovek si zvykne. Ja sla ve treti do vyberove ZS, resp ja na te vyberove uz byla, jen se pred 3.tridou delal test a dost deti se obmenilo. Ale nejak zasadne mi to nevadilo, kamarady clovek najde. dost souznim s
@lovemusicsun
Jeste je moznost nechat ji tam jeste rok, jak se to zmeni s dobou "nekovidovou" - snad jiz pristi rok bude standardnejsi (nerada bych se mylila 🙂) a presunout kdyz tak ve treti.

neomenia
autor
9. čer 2021

Achjo, holky. Díky všem za názory, skoro s každým se trochu ztotožňuji. Vlastě ideální by bylo, kdyby tady v oko byla soukromá, financne dostupná skola tak fo 9 tis / měsíc, v dochozí vzdálenosti. To bych asi neváhala. Takhle vaham hodně, protože, jak mnohé pisete, ta lokalnost a komunita je pro me taky důležitá. A nemám rada dojíždění, když deti a rodiče tráví většinu času v autě ( chápu, někdy to jinak nejde). Manžel je konservativní, i když je VŠ, problém nevidí.tak ten mi nepomůže...v pátek nás čeká vyšetření v PPP, kam jsem dceru objednala, aby mi někdo kompetentní řekl její talenty nebo slabiny a treba zmíní i vhodný typ školy.

78marcela
9. čer 2021

@neomenia já jsem učila na více typech škol, i na soukromé střední. Jsem přesvědčena, že soukromá není zárukou kvality, je to škola od školy.
Já, ačkoliv bydlíme 300m od velké školy s poměrně dobrou pověstí, budu dávat dceru do malé prvostupňové venkovské školy. Prioritou pro mě byla kvalita učitelek a nízký počet dětí ve třídě (14).