Bilingvní výuka od 1. třídy, jaký je Váš názor?

mariapetakiki
5. bře 2014

Ahoj holky, ráda bych se zeptala na Váš názor ohledně bilingvní výuky. Dcera chodí do 1. třídy a škola nabídla přestup do třídy s touto výukou. Jaké máte zkušenosti, rady. Děkuji 🙂

scheetje
5. bře 2014

Ahoj, jako ucitelka AJ se domnivam, ze je to zbytecne brzy. Navic ji nebude ucit rodily mluvci, ale cesky pedagog, ktery na 1. stupni casto nema valnou vyslovnost, jelikoz ma k aprobaci AJ jen tak bokem a nema cas se ji efektivne venovat. Pokud jeste vede narocnou bilingvni vyuku, ktera je u nas zatim v teto podobe v plenkach, tak si iluze o vyslovnosti nedelam vubec. Dotace AJ v 1. tride je jedna hodina tydne - to je malo, takze pokud Vam jde o osvojeni dobre vyslovnosti, spis bych volila odpoledni krouzek s rodilym mluvcim v jiny den. S ceskym ucitelem se spatnou vyslovnosti je cela zalezitost v tak malem veku kontraproduktivni.

konidana
19. bře 2014

@scheetje Mohu se zeptat, zda je na všech školách běžně/povinně AJ již od 1. třídy?

silvie_z
19. bře 2014

souhlasím s @scheetje - určitě bych zjistila víc podrobností o tom, jak vlastně se děti mají cizí jazyk naučit. Pokud by tato výuka byla zajištěna rodilým mluvčím a pokud dítě nemá žádné, ale opravdu žádné 🙂 problémy s češtinou a případně další poruchy učení, tak bych o tom uvažovala. Co by mohl být problém později, je přestup na čistě českou výuku - dítě bude mít zažité anglické výrazy pro základní věci, bude, tedy pokud to opravdu bude dobrá výuka, skoro myslet v angličtině a třeba při přechodu na 2. stupeň, kdy se často děti tak jako tak prospěchově zhorší, bude mít možná problém. další věc je, že se může cítit elitářsky vyvoleně a mít problém s ostatními "normálními" dětmi. těch faktorů je bohužel moc...

scheetje
19. bře 2014

@konidana Myslím, že od 3. třídy určitě, ale spousta škol ji má od 1. třídy - viz weby jednotlivých škol.

anatanka
30. bře 2014

@mariapetakiki Presne - zjistit poradne info, kdo by deti ucil, jakou ma kvalifikaci (i u rodilych mluvcich), jak by vyuka probihala. Zda jde o regulerni bilingvni program nebo pouze vyssi pocet hodin Aj.
Jinak v takovych tridach je snad vzdy bud maly pocet deti nebo k uciteli jeste asistent, takze se detem venovat mohou naopak vic nez v klasicke tride.
Mne se takovy system libi, jednu hodinu Aj tydne beru jako docela trapas 😒 Navic presne, jak psala @scheetje, na ZS (zvlast na prvnim stupni) jsou anglictinari spis nejakym zpusobem douceni klasicti ucitele a uroven casto nic moc. Na druhou stranu hodina s jen rodilym mluvcim kolikrat da dokonce mene nez s tim klasickym ceskym ucitelem, ktery je 5 lekci napred pred detma, protoze deti kolikrat vubec nerozumi a celou hodinu vlastne ani nevedi o co go.

Dlouho jsem taky pracovala jako ucitelka a lektorka Aj a myslim, ze urcite uroven na ZS je nedostatecna. Ja bych pro sve dite bilingvni system brala, otazka ale je, pokud vyjde z devate tridy napr. s urovni B2, zda pro nej bude kde navazat...

mariapetakiki
autor
30. bře 2014

Děkuji za názory. Veškeré informace jsem si zjistila, promluvila i s paní učitelkou. Jelikož, v této třídě jsou všechny děti, myslím tím nadané, či méně a paní učitelka v nich nepěstuje pocit vyjímečnosti, do této třídy jsem ji dala. Dcera je nadšená a k angličtině má velmi dobrý vztah. O což mi vlastně i šlo. Získat pozitivní vztah k jazyku, aby to brala jako přirozené a ne jako nucený předmět, kde se hlavně učí slovíčka. Nyní to paní učitelka podává velmi zajímavou a hravou fromou. Byla jsem se podívat i přímo v hodině a škoda, že to nebylo i za nás. Ale je pravdou, že po absolvování deváté třídy bude problém, kde může navázat. Snad se do té doby trochu změní myšlení a přístup k této výuce.

mishah
4. lis 2014

@mariapetakiki Taky u syna zvažuji přestup- u nás teda rovnou do jiné školy s bilingvní výukou- mně se tento systém líbí, můžu se zeptat, jak jste nadále spokojení? Jak vypadá výuka v reálu?

mariapetakiki
autor
4. lis 2014

@mishah I nadále jsem spokojena nejen já, ale i dcera. Angličtina ji velmi baví. Český jazyk je v češtině, další předměty na děti paní učitelka mluví převážně anglicky. Např. v matematice začínali s číslicemi, pak přidali znaménka v angličtině. Dnes běžně počítají v angličtině. Jednouché úkoly také rozumějí. Zatím anglicky nepíší, ale paní učitelka jim slovíčka píše na tabuli a mají je napsané na nástěnce, aby je viděli, tudíž když teď dcera vidí nějaké slovíčko, např. Teacher, automaticky říká anglickou výslovnost a ví, že je to paní učitelka. Myslím si, že to byla dobrá volba. Kdyby jste chtěla ještě nějaké informace, napište mi do zpráv 🙂

mishah
4. lis 2014

@mariapetakiki moc děkuji za odpověď, zítrae se jdem mrknout, podle všeho tady mají dva učitele na těch 16 žáků- jeden rodilý mluvčí a druhá učitelka čj, zítra nás čeká hodina matematiky,tak se docela těším..moc nechápu názory, proč by to mělo dítěti uškodit, spíš si myslím naopak..děti můžou být přece přetěžované nebo špatně vedené i na "běžné" škole..

mumisek01
10. pro 2017

@mariapetakiki
@mishah zkousim obnovit diskuzi...můžete se podelit pripadne o vase další zkusenosti?

slucky
22. led 2018

Byla jsem se na této škole v prosinci podívat...a je to klasická základka, která si hraje na lepší školu...děti cpe vědomostmi, ale ty neví proč se to učí...jediný bonus je tam ta angličtina