Doktorandské studium a těhotenství. Nárok na mateřskou?

diamanta
11. bře 2011

Ahoj, můžete poradit? Uvažuju o tom, začít znova studovat jako doktorand. Nevíte, jaký to má status v paragrafech, pokud bych během studia otěhotněla? Měla bych nárok na mateřskou a na tříletý rodičák? Kdo platí za doktoranda pojištění a nemocenskou, je to peněžní stipendium brané jako plat? Já vím, že se tam pobírá stipendium jako "plat", ale jak se to bere v případě otěhotnění tak to netuším. Díky

veruska007
11. bře 2011

Cau, jsem na doktorate, zacinala jsem netehotna. Ale jsem na externim. nicmene se obavam, ze pokud bys brala pouze stipendium, tak bys mela snad jen 4lety rodicak, materskou zadnou. To zalezi, zda bys pracovala i na projektech a byla tam placena pres zamestnanecky pomer - casto to ale byva na dohodu, a z toho na materskou ani rodicovskou narok nemas. Pojisteni plati stat, studujici na nemocenskou, myslim, narok nemaji. Stipendium neni plat 😉. Pokud planujes dite, doporucuji externi doktorat, s ditetem se to da... teda boj, ale jde to 😝

sovicka_
16. bře 2011

nesouhlasím úplně s předchozím příspěvkem... Pokud vím, tak zdravotní a sociální pojištění platí stát, ale pouze v případě, že jde o interní studium a pouze v případě, že studentovi není více než 26 let (včetně). Stipendium plat není, takže nárok na PPM a na tříletý rodičák v případě, že by tam nebyl nějaký zaměstnanecký poměr, by nebyl. Jinak externí vs. interní doktorát vůbec nemusí být rozdíl, záleží na škole.

zlatouch
16. bře 2011

U mně to bylo tak, že pokud bereš jen stipendium a jsi student, tak spadáš do kategorie 4letý RD a ještě musíš přerušit studium 😒 Já u studia měla částečný úvazek, tam když splníš ten daný počet odpracovaných dnů, máš nárok na MD od zaměstnavatele, tudíž i na volbu RD a podle dohody ve škole nemusíš přerušovat, já třeba brala stýpko souběžně s MD/RD a nepřerušovala jsem.