Studentka+práce na DPC. Mám nárok na rod. příspěvek?

certvi
21. zář 2008

Ahojte, potřebovala bych poradit, a moc jsem odpovědi na mé otázky již v načatých tématech nenašla:(

Studuji a zároveň pracuji na poloviční úvazek na dobu určitou. Smlouva mi končí k 31.12.2008. Už jsem se dočetla, že kdybych porodila/nastoupila na RD do 6 měsíců od ukončení pracovního poměru jsem v ochranné lhůtě a nárok na rodičovský příspěvek mám. Ale jak je to s těmi 270 dni při polovičním úvazku? Myslí se tím pracovní dny? A když budu mít míň, nedostanu nic?

Zároveň by mě zajímalo jak je to s rizikovým těhotenstvím? Za jakého předpokladu na něj má člověk právo? V nějakých diskuzích se o tom mluvilo jako o samozřejmosti.. A kolik se potom vyplácí?

Díky za rady

vojtisek2007
22. zář 2008

certvi - ochranná lhůta se vztahuje pouze na propuštěné, apod., jestliže máš přímo smlouvu na dobu určitou, žádná ochranná lhůta se na tebe nevztahuje...A s těmi 270 dny se nemyslí dny odpracované, ale dny účasti na nemocenském pojištění - a platí to i při polovičním úvazku, musíš je splnit, počítají se zpětně za2roky před nástupem na PPM, takže i kdybys těch 270dnů splnila, musela by jsi PPM (mateřskou) nastoupit do 31.12.2008, aby ti na ni vznikl nárok, potom už ne....Nárok by ti ještě mohl vzniknou z titulu studentky, ale tam by byla podmínka přerušení studia.
A rizikové těhotenství určí lékař, podle tvého zdravotní stavu, zaměstnání atp. - a pak bereš klasickou nemocenskou jako když jsi nemocná - cca 69% platu.
A když ti nárok na PPM nevznikne (nastupuje se na ní 6-8týdnů před porodem) a trvá 28týdnů, máš nárok na rodičovský příspěvek, který by ti byl vyplácen ode dne porodu - a nemohla by jsi si vybrat déĺku čerpání, ale automaticky bys dostala pomalou verzi na 4 roky.
Nebo jestli jsi vdaná, a manžel by splnil podmínky pro čerpání PPM (účast na nemocenském pojištění 270dnů,..)může čerpat PPM on - a pak by jste měli možnost výběr rodičovského příspěvku na 2,3,4roky.

certvi
autor
22. zář 2008