Výživa ve třetím trimestru těhotenství

1 zkušenost

Energetické potřeby a výživu ve třetím trimestru těhotenství je potřebné mít pod kontrolou, protože je to právě třetí trimestr těhotenství, ve kterém plod zejména roste a dozrává. V tomto období je tedy důležité zvýšit energetické nároky na stravu, aby byla zajištěna dostatečná výživa dozrávajícího plodu. Energetické potřeby se zvyšují cca o 450 kcal/den (1885 kJ/den).

Rostoucí miminko potřebuje celou řadu stavebních látek, jakou jsou bílkoviny, minerální látky, vitamíny a esenciální mastné kyseliny. Zejména je důležité v tomto období zabezpečit dostatečný příjem vápníku, hořčíku, jódu, železa a zinku. Neméně významný je i příjem vlákniny, která pomáhá čistit střeva od cizorodých látek a zároveň je prevencí proti zácpě3, která v těhotenství potrápí snad každou maminku. Ve III. trimestru těhotenství13 se klade velký důraz na příjem esenciálních omega-3 -mastných kyselin. Omega-3-mastné kyseliny významně posilují centrální nervovou soustavu miminka, stabilizují těhotenství a chrání před předčasným porodem.

Pravidla výživy ve třetím trimestru těhotenství

Mléko a výživa ve třetím trimestru

  • Obiloviny3, těstoviny, pečivo, rýže1: 3-6 porcí/den (1 porce = plátek chleba, 125 g přílohy - těstoviny, rýže)
  • Ovoce a zelenina: alespoň 5-7 porcí/den (zelenina: 3 porce denně; z toho 1 syrová; ovoce: 2 porce denně; z toho 1 syrová)
  • Maso, vejce1, luštěniny3, mléčné výrobky, ořechy3, semínka3: celkem 4-6 porcí/den (1 porce = 80-100 g masa - váženo v syrovém stavu, 2 vejce, 200 ml mléka, 55 g sýra)
  • Ostatní: 10-40 g volného tuku2

Během těhotenství není vhodné, aby žena hladověla, požívala alkohol1, drogy a nebo jiné, v těhotenství nevhodné, léky.

Význam a příjem důležitých látek ve III. trimestru těhotenství

Bílkoviny

  • materiál pro stavbu tkání, buněk, tvorbu trávicích šťáv, hormonů a obranných látek
  • v těhotenství jsou bílkoviny důležité pro růst plodu, placenty9, dělohy3 a prsů
  • denní příjem = 0,8 - 1,0 g bílkoviny na 1 kg optimální tělesné hmotnosti; v těhotenství je třeba navýšit příjem o 10 - 16 g bílkovin na den
  • V poslední fázi těhotenství přijímá plod v těle matky až 9 g bílkovin denně.
  • Příklad: u ženy s hmotností 60 kg se rovná optimální denní příjem bílkovin 400 g libového hovězí masa, v případě, že by nekonzumovala nic jiného. Zpravidla se konzumují luštěniny, ořechy, semínka, obiloviny a mléčné výrobky, mělo by stačit denně 180 - 250 g masa.

Cukry (sacharidy):

Zelenina - výživa ve třetím trimestru

  • významný zdroj energie a nezbytná součást stravy těhotných žen4
  • nejméně 55% denního příjmu energie by mělo pocházet z různých druhů sacharidů (obiloviny, ovoce, zelenina, luštěniny)
  • vysoký příjem: potlačuje růst placenty, nižší porodní hmotnost miminka53
  • nízký příjem: pokles pozornosti, snížení tělesného a duševního výkonu
  • mezi vhodné potraviny patří: oříšky3, celozrnné pečivo, těstoviny, rýže, brambory
  • v poslední fázi těhotenství se denní potřeba sacharidů zvyšuje na 398 g/den (běžný příjem = 321 g/den)

Vláknina:

  • ochraňuje před zácpou
  • váže na sebe toxické látky
  • snižuje hladinu cholesterolu
  • ochraňuje před vznikem civilizačních chorob
  • navozuje pocit sytosti
  • denní příjem pro těhotné a kojící: 30g/den
  • zdroje: ovoce, zelenina, obiloviny, brambory, luštěniny

Tuky:

  • tepelný izolátor
  • zjemňují chuť potravin, usnadňují žvýkání a polykání
  • zdroj esenciálních mastných kyselin
  • v těhotenství je příjem tuku důležitý pro normální vývoj plodu, vývoj mozku a ostrost zraku
  • během kojení70 ovlivňuje tuk kvalitu a složení mateřského mléka7
  • vysoký příjem: riziko vzniku nadváhy/obezity
  • denní příjem: 30% z denního příjmu

Esenciální mastné kyseliny:

  • důležité pro správnou funkci imunitního systému maminky i plodu
  • v těhotenství je příjem důležitý pro správný vývoj mozku plodu, ochranu před potratem13 a nízkou porodní hmotností plodu
  • zdroje: různé druhy olejů2 jako např. olej řepkový, slunečnicový, olivový, sojový, konopný; dále drůbeží maso, ryby (makrela, losos, pstruh, sleď), lněné semínko22 a nebo vlašské ořechy

Vápník a hořčík:

  • v těhotenství a zejména ve III. trimestru je zvýšený nárok na příjem vápníku a hořčíku. Jejich deficit se podílí na vzniku těhotenských -obtíží, jako jsou bolesti kloubů, křeče (zejména v lýtkách), hypertenze a měnících se nálad. Dostatečný příjem těchto dvou minerálů je důležitý jako prevence vzniku preeklampsie17 a ochrana před předčasným porodem20.
  • vápník a hořčík působí jako antagonisté (soupeři), proto je důležité je příjímat společně, aby se vzjámně nevytěsňovali.
  • Důležité: 3 týdny před očekávaným termínem porodu74 by se mělo doplňování vápníku s hořčíkem i další vitamíny vysadit, aby nebyly ovlivněny porodní kontrakce32.

Zinek:

  • potřebný pro růst, vývoj plodu a placenty
  • stabilizuje těhotenství
  • ovlivňuje porodní hmotnost novorozence
  • zdroje: otruby, vajíčka, ořechy, cibule, korýši, slunečnicová a dýňová semínka

Vitamín D:

Vajíčka a výživa ve třetím trimestru těhotenství

  • zabezpečuje vstřebávání vápníku
  • nezbytný při tvorbě kostry plodu
  • zdroje: sluneční paprsky, mléko, vaječné žloutky, máslo, olej z tresčích jater

Vitamín C:

  • ve třetím trimestru je jeho příjem nezbytný zejména pro syntézu kolagenu u plodu a posílení imunity
  • doporučuje se přirozený příjem z ovoce a zeleniny

Probiotické kultury:

  • pomáhají střevní soustavě chránit organismus před negativním růstem kvasinek a záněty pochvy, což je v těhotenství velmi důležité
  • snížení výskytu alergií u dětí
  • snížení rizika nadváhy
  • napomáhají snazší redukci hmotnosti po porodu

Související články

Více o výživě ve 3.trimestru na modrykonik.cz

Použité zdroje:

  1. MÜLLEROVÁ D. Výživa těhotných a kojících žen
  2. HRONEK, M. Výživa ženy v obdobích těhotenství a kojení
  3. HRONEK, M., BAREŠOVÁ, H. Strava těhotných a kojících
  4. http://www.margit.cz/strava-pro-tehotne/
Pomohl ti tento článek?
 / Ne

Zkušenosti s výživou ve třetím trimestru těhotenství

Máš zkušenost s výživou ve třetím trimestru těhotenství?
Poděl se o ni a pomoz tak ostatním maminkám.
Napiš svou zkušenost
janinkasim
27. čer 2016

Křepelky

Jím 2 křepelčí vejce denně. V těhotenství dodávají vitamíny minerály a bílkoviny.
1 poděkování