Co je horší než nemocný muž? No přece nevyspalé dítě. Znáte to asi všichni. Takové dítě poznáte spolehlivě. Je podrážděné, kňourá a je protivné. Ráno jich v autobuse potkáte mraky. Pokud chcete mít doma premianta třídy a veselé dítě, přečtěte si tipy, jak mu připravit sladké sny, které se později mohou proměnit ve skutečnost.


Image title

Důsledky poruch spánku u dětí

Spánek je nepostradatelný pro každodenní regeneraci mozku a schopnosti řídit organizmus. Podle výzkumů se poruchy spánku u dětí  objevují až u 30 % vyšetřených a jejich výskyt stoupá. Důsledkem poruchy spánku u dětí jsou změny chování, hyperaktivita, poruchy nálad, zhoršené paměti, poruchy schopnosti soustředění, snížená schopnost rozhodování se, plánování a řešení. Unavené děti jsou podrážděné, neklidné, impulzivní, někdy plačtivé, lítostivé, emočně labilní, úzkostné a zhoršuje se jim školní prospěch. Pozor na záměnu s ADHD, které má velmi podobné projevy. U dětí, které mají špatný prospěch, byl výskyt poruch spánku šestkrát vyšší.


Nespavost

Nespavost, neboli insomnie, se vyskytuje u 20–40 % dětské populace a představuje nejčastější spánkovou poruchu. S věkem tyto čísla klesají, aby pak v období dospívání opět šplhala vzhůru. Častým následkem nespavosti je hyperaktivita, která pomáhá překonat ospalost. Hyperaktivní děti se hůře soustředí, jsou impulzivní, náladové, podrážděné a často úzkostné. Nedostatek spánku má vliv na schopnosti abstraktního myšlení, paměti, rozhodování a řešení problémů, ovlivňuje verbální projevy a kreativitu, což může mít za důsledek špatné školní výsledky.


Spánková apnoe

Zastavené dechu na více jak 20 vteřin, tedy spánková apnoe trápí i děti. Mezi nejčastější příčiny spánkové apnoe u dětí patří zvětšení nosních a krčních mandlí. Z části je tento stav podmíněný geneticky. Běžné chrápání, bez zástav dechu, se objevuje u 20 % dětí. Spánková apnoe je běžnější u dětí s neurologickými onemocněními, např. dětskou mozkovou obrnou, genetickými syndromy (jako je Downův syndrom), při chronické rýmě, alergiích nebo obezitě.


Image title


Jak naučit dítě spát

Zřejmě si dokážete představit, jak je těžké dostat děti do postele, když nechtějí. Ti, kdo mají vlastní zkušenost už znají všechny typy výmluv od „Ale mně se nechce.“ „Ty taky ještě nejdeš spát,“ přes smlouvání „Až skončí reklama v televizi, jo?“Zítra půjdu spát po Večerníčku, chci vidět, jak to dopadne,“ až po vydírání „Péťa chodí spát až v devět, já chci taky“. Inu, je těžké najít argument, obzvlášť, když víte, jak bude mladý pán ráno nevyspalý.


Zkuste zavést jednoduchý systém spánkové hygieny. Ta má několik důležitých pravidel:

  • Je vhodné stanovit hodinu ulehnutí ke spánku a tu denně dodržovat, a to i včetně víkendů.
  • Během dne bychom neměli nechat dítě polehávat (myslím teď školáky, školkové děti mají trochu jiný režim, kdy je spánek po obědě naopak žádoucí).
  • Večeři by dítě mělo dojíst minimálně tři hodiny před plánovaným spánkem. Mezi tím můžete nabídnout ovoce, jogurt nebo kukuřičné suchárky. Dbejte na to, aby poslední jídlo dne nebylo příliš tučné a těžké do žaludku. Nevhodná jsou kořeněná jídla, která mohou zvyšovat teplotu těla a zrychlovat srdeční frekvenci.

Image title

  • Vytvořte si večerní rituály, které vás nejen sblíží s dítětem, ale pomohou dítěti zafixovat a zautomatizovat proces přípravy na spánek. Mezi takové aktivity patří např. koupání, masáž, oblékání, kojení, krátká pohádka, pomazlení, pusinka na dobrou noc a podobně. "Děti jsou např. před spaním zvyklé i na pohádku a na šimrání a samy spát nechodí," Tifanyt z diskuzního fóra Dcera nechce spát sama.
  • Ideální teplota ke spánku je 18°C.
  • Znáte melatonin? Jde o tzv. hormon tmy. Právě díky němu dostane tělo signál, že je čas na spánek. Tento hormon se vyplaví, když mozek dostane světelný signál tmy. Toho můžete docílit zatemněním oken žaluziemi nebo závěsy. Maminky si tímto trikem pomáhají i přes den, kdy miminku navodí pocit tmy a ono lépe, snadněji a rychleji usne. Pokud se vaše dítě bojí tmy, můžete mu pořídit malou lampičku do zásuvky, které sama později zhasne. Dejte si pozor i na obyčejný počítač a televizi. I jejich světelné záření může narušit sladký spánek vašich dětí.

Image title

  • Pokoj by měl být řádně vyvětraný. Vydýchaný vzduch a přetopená místnost mohou způsobit častější noční buzení a celkové špatnou kvalitu spánku.
  • Ohledně zvukových kulis při usínání se názory liší. Někdo zastává teorii, že naprostý klid a ticho může v dítěti vyvolat pocit strachu ze samoty. Častěji budí a chodí „kontrolovat“ rodiče do ložnice, zda tam opravdu jsou. Ti proto nechávají pootevřené dveře nebo mu pustí pohádku nebo oblíbenou písničku na dobrou noc. Druhý pohled říká, že jedině absolutní ticho dokáže zajistit kvalitní spánek. Záleží jen na vás, kterou cestou se vydáte.
  • Důležitou roli hraje vhodná postel, která patří pouze k spánku, ne na hraní. Toto je důležité pro vytvoření správného spacího návyku. V obchodech nabízí standardní rozměry 60 x 120 cm a 70 x 140 cm. Jakmile batole vyroste z dětské postýlky se špruslemi, je na místě opatřit mu svou vlastní. Právě soukromí a klid na noční odpočinek je dalším atributem správného spánku.

Image title

  •  K posteli patří i matrace, která představuje jeden ze základních klíčů ke správnému a zdravému spánku. Tu byste měli měnit každých pět až sedm let, případně podle aktuální situace. Matraci pro dítě kupte spíše tvrdší. Zdá se to nelogické, ale má to lékařské opodstatnění. Pouze tvrdá, až středně tvrdá matrace dokáže dítěti zajistit optimální oporu a vývoj páteře. Příliš měkká nebo proleželá matrace může být příčinou růstových deformací a skoliózy páteře. 
  • Dospělí řeší nespavost polykáním prášků, ty jsou pro děti absolutně nevhodné a jejich použití konzultujte s lékařem. Představují až krajní řešení problému. Mnohem žádoucí, tradičnější, přirozenější a příjemnější je použití bylinek. Účinná je bazalka pravá, kozlík lékařský, třezalka tečkovaná, prvosenka jarní, heřmánek pravý a meduňka lékařská (tyto bylinky bychom měli uchovávat z dosahu dětí). Mají zklidňující účinky a tím pozitivně ovlivňují spánek. Některé tiší migrény, úzkost i podráždění.
  • Kromě toho naše babičky přísahaly na hrnek teplého mléka. To obsahuje aminokyselinu tryptofan, která má ve spojení s vápníkem uklidňující efekt. Pro lepší chuť můžete přidat lžičku medu a skořice.

Image title

  • Pomáhá i oblíbené pyžamo nebo povlečení. Věřte nebo ne, ale děti se velmi rychle a snadno upínají k věcem, které jim dávají pocit bezpečí. A právě takové povlečení s mašinkou nebo pyžamo s pohádkovou princeznou tomu mohou snadno dopomoci. Mějte proto v zásobě dostatek dětských „superhrdinů“ na peřinách, polštářích i nočních úborech. Ty by měly být z bavlny, které dobře saje pot. V horkých letních nocích ho vyměňte za chladivější satén.


Zdroj:

Diplomová práce Bc. Veroniky Pomykalové Problematika spánku u dětí a dospívajících, pedagogická fakulta UK, 2014