• Přihlas se
  • Registrace nového člena
  • Získej PLUSPRO
  • Doporučujeme:  Beremese.cz Modrastrecha.cz
  • Přihlas se
  • Registrace nového člena
  • Získej PLUSPRO

Vitamín C

Vitamín C, neboli kyselina L-askorbová, je ve vodě rozpustná látka, která podléhá rychlé metabolizaci. Lidské tělo neumí vitamín C syntetizovat a je tedy závislé na jeho příjmu stravou. Vitamín C si nedokáže kromě člověka vytvořit jen několika málo druhů živočichů (např. někteří primáti, netopýři, morčata, kapybara), což vedlo některé vědce k hypotéze, že se jedná o genetický defekt.

Funkce vitamínu C

Vitamín C je významný antioxidant, účastní se detoxikačních mechanismů těla, syntézy kolagenu, metabolismu tuků, karnitinu a aminokyselin, podporuje vstřebávání železa ze stravy, má vliv na aktivitu enzymů (zvyšuje např. aktivitu inzulínu, ovlivňuje hormony štítné žlázy). Podávání vysokých dávek solí kyseliny L-askorbové, askorbátů, působí jako léčba a nebo jako podpůrná terapie při léčbě virových i bakteriálních onemocnění, nákaz parazity, rakoviny, chronických zánětů, šokových stavů, otrav, kardiovaskulárních onemocnění, autoimunitních onemocnění, psychických poruch, očních problémů, radiačního poškození, při hojení ran a popálenin.

Více se o podávání vysokových dávek kyseliny L-askorbové, askorbátu můžete dočíst v hlavním článku na téma: megaskorbická léčba

Doporučená denní dávka vitamínu C

Oficiální doporučené denní dávky preventivního charakteru v zemích Evropské unie se pro dospělého člověka pohybují v rozmezí 60 až 120 mg/den, nicméně podle genetické hypotézy (potřeby vitamínu C u jiných druhů živočichů, především primátů) je potřebná dávka výrazně vyšší - 40 až 100 mg/kg/den (pro dospělého tedy přibližně 2 až 10g/den), je třeba tuto dávku rozdělit a zkonzumovat postupně během dne. V období těhotenství, při kojení, kouření, stresu či po očkování potřeba vitamínu C roste, v případě onemocnění až stonásobně.

Zdroje vitamínu C

Mezi větší přírodní zdroje vitamínu C patří rakytník, acerola, šípky, černý rybíz, citrusy, brusinky, červený rybíz, ostružiny, červená paprika, moruše, kysané zelí. Varem se zničí až 60% vitamínu C, sušením až 50%. Přírodní zdroje ale nejsou ani zdaleka dostatečné pro megaskorbickou léčbu, zde je třeba se spolehnout na čistý syntetický vitamín C.

Příznaky nedostatečného příjmu vitamínu C

Mezi příznaky mírnějšího až středního nedostatku vitamínu C patří únava, snížení obranyschopnosti, prodloužení doby rekonvalescence po nemocech, zhoršené hojení ran, zvýšení krvácivosti, u dětí zpomalený růst. Příznaky extrémního nedostatku jsou kurděje - skorbut (krvácivost, anémie - chudokrevnost, otok kloubů a dásní, ztráta zubů, žaludeční vředy, křehkost kostí, svalová atrofie, vysoká nemocnost, sterilita) a u kojenců SIDS.

Příznaky nadbytečného příjmu vitamínu C

Toxicita vitamínu C je velmi nízká, i ve velmi vysokých dávkách je výrazně nižší než u léčiv. Za určitých podmínek (viz kapitola Kontraindikace ve článku Megaskorbická léčba) je možný vznik oxalátových kamenů. Vzhledem k rozpustnosti ve vodě, vylučování močí a rychlé metabolizaci je riziko předávkování se vitamínem C mizivé. Při vyšších dávkách askorbátů podávaných perorálně se může objevit plynatost, výjimečně podráždění žaludku, zvracení, při překročení meze tolerance průjem, který rychle odezní po snížení dávky.

Související články

Víc o vitamínu C na modrykonik.cz:

Použité zdroje

  1. Mgr. Peter Tuhársky: Vitamín C a megaskorbická liečba - zabudnutý poklad (pdf, 460stran, SK)
  2. http://www.wikiskripta.eu/index.php/Kyselina_askorbová
  3. http://cs.wikipedia.org/wiki/Vitam%C3%ADn_C
Wiki Modrý koník je Vaše encyklopedie. Je tvořena Vašimi vědomostmi a zkušenostmi s cílem pomoci jiným. Chybí Ti něco k tomuto tématu? Neváhej a napiš nám.
Změň nebo doplň článek
Uveřejněné informace nenahrazují návštěvu zkušeného odborníka (lékaře, právníka a pod.)

Má osobní zkušenost s vitamínem C