Dobrý den,
téměř pětiletý syn vynechává ve slovech sykavky. Neumí je a jednoduše je vypustí. Zkoušíme syčet s jazykem za zuby. Občas něco vyloudí, ale ve slově nepoužije.
Dále neumí hlásky K, G. Nahrazuje je hláskou t,d- kolo-tolo, gól-dól apod.
R a Ř neumí taktéž, ale říkám si, že na ně má ještě trochu čas.
Starší dcera navštěvovala logopedii, posilujeme jazýček podle cviků, které jsme dělali s dcerou.
Mohla byste mi, prosím, poradit, na co se zaměřit nejdříve a jak procvičovat?
Moc děkuji a přeji hezké jarní dny.
Dobrý den,
každé dítě je jiné a každé má trochu jiné potřeby, proto doporučuji zajít na logopedii i se synem, cviky, které máte po starší dceři nemusí být dostatečné či na synův problém vhodné.
Hlásky K a G se tvoří okolo 3 let. Nejčastější záměny jsou právě za Vámi zmiňované hlásky T a D. Vyvozování těchto hlásek po 4. roce bývá zpravidla náročnější. Pro hlásku K je důležité mít dostatečně silnou kořenovou část jazyka a umět ji ovládat. K tomu Vám pomůže mimo jiné i kloktání. Zkoušejte tedy posilovat jazyk kloktáním, nebo pitím dlouhým či zakrouceným brčkem, popřípadě obyčejným brčkem tužší tekutinu, jako je například jogurt.
Sykavky se dělí na ostré a tupé a každé se přirozeně tvoří v jiném vývojovém období dítěte. Tupé sykavky (Č, Š, Ž) kolem 4,5 roku, ostré sykavky (C, S, Z) kolem 5 roku, avšak diferenciace a kumulace těchto sykavek (slova obsahující současně ostré a tupé sykavky, jako např. sušenky) se tvoří až před nástupem do 1. třídy, tj. kolem 6. roku.
Tvorbu tupých sykavek můžete podpořit procvičením rtů a střídáním našpulení a úsměvu. Procvičujte také střídání samohlásek ú a í (můžete použít nápodobu sirény úíúí). Můžete také posilovat špičku jazyka střídavým dávání jazyka za horní a dolní zuby (vše při otevřených ústech).
R a Ř opravdu ještě řešit nemusíte.
V případě zájmu mohu poskytnout online konzultace i cvičební materiály.
S pozdravem,
Dana Svozilová
Mgr. Dana Svozilová, DiS.
Web: www.logopedie-svozilova.cz
E-mail: dana@logopedie-svozilova.cz
Tel.: +420 728 433 982