Navazuji na minulý článek (Abeceda základních komunikačních dovedností), tentokrát uvádím další souvislosti.
1. Sdělení o tom, co prožíváme, a to v 1. os. jedn. čísla
Já mám vtek, když .... (nikoliv „Ty mě tak zlobíš“) Nelíbí se mi, když .... Nechci, abys .... Je mi nepříjemné, když .... Rozčiluje mě, že ... (nikoliv „Vy mě tak rozčilujete“) Nejsem si jistá, jestli ti dobře rozumím. Mrzí mě, když ...
2. Sdělení důvodu našich pocitů – pokud možno popisem situace:
Vadí mi, když slyším taková slova. Taková slova mi vadí. Zlobím se, když se nedodržují dohody. Je mi nepříjemné, že o tom musím znova mluvit.
Je důležité, nepokazit tuto část obviňováním!
3. Můžeme sdělit svá očekávání, jak by se situace měla řešit nebo jak by mělo vypadat přijatelné chování:
Očekávám, že taková slova nebudš používat, ať už jsem u toho nebo ne. Chtěla bych, abys mi řekl hned, žes něco zapoměl, a nečekal, až na to přijdu. Očekávala bych omluvu.
Někdy je vhodné po já-výroku odejít, aby situace nebyla vnímána jako nátla a boj o moc.
Já-výroky jsou poměrně silnou komunikační dovedností a měli bychom jimi šetřit.
I děti by se měly učit používat já-výroky. Když jsme svědky komfliktu mezi dětmi (nebo děti na sebe žalují), můžeme jim nabídnout, aby řekly o svých pocitech útočníkovi (Nelíbí se mi, když tohle říkáš. Nechci, abys mi bral bez dovolení moje fixy.) Pokud útočník reaguje negativně nebo posměšně, mělo by dítě já-výrok zopakovat a odejít (Ale mě to stejně vadí. Já to nechci). Pozor na pokyny a rady typu: Běž a řekni Jirkovi, jak se cítíš. Namísto pokynů poskytneme informaci: Možná by bylo dobré, kdyby Jirka věděl, jak ti je.
V mnoha situacích je dobré začít nejdřív empatií a až po ní použít další komunikační dovednosti, které můžeme různě kombinovat: Jendo, vím, že máš nemocnou maminku a asi máš o ní starost (empatie), ale tento týden je to už podruhé, co jsi se nenaučil (popis) ... Očekávám, že s tím něco uděláš (já-výrok) ... Zvládneš to sám, nebo chceš, aby ti pomohl někdo ze spolužáků? (výběr)
Společnost pro mozkově kompatibilní vzdělávání
Materiál z kurzu Respektovat a být respektován
@zuhur Hodně úspěchů! A poděkuji si a pochval se za každý sebemenší úspěch!
@katerina108 děkuju. Zrovna se chystám na nákup a jdu se mrknout na knížku o které jsi mluvila - Proč josu šťastné děti šťastné - jsem na ni dost zvědavá.
Jo a díky za přátelství 😉
je to tak strašně těžký 🙂 člověk se bude muset pořád učit a učit 🙂
@petulkaw Však je fajn, že to mateřství není jen o vaření, uklízení a fackování "zlobivých" dětiček. Já mám takové výzvy moc ráda, i když si hooodně často zoufám ☹
@katerina108 no to máš pravdu
hlavně práce na sobě 🙂 třeba jak je člověk výchovou odpojený od svých vlastních pocitů, že nakonec vlastně ani neví kdo je a co chce...nechá se vodit rodiči jako loutka a pak se zase nechá vodit od dalších lidí...je opravdu potřeba ponechat dětem jejich svobodnou vůli
Tohle je tak úžasné a pro mě tolik složité. Byla jsem vychovaná úplně jinak a cítím, jak to mám pod kůží a jak mi to automaticky naskakuje. Moc ráda bych zvládla takovou komunikaci ale mám problém zastavit automatické reakce a když se povede, tak vymyslet, jak reagovat správě. Teď se to týká hlavně komunikace s mužem, ale chtěla bych se v tom cvičit už i s dcerkou i když je ještě miminko, aby mi to pak šlo lépe....
@frale Jojo, všichni to máme asi podobně. Já mám fajn rodiče, ale taky mám zažité stereotypy, které už nechci používat. I když tyto zásady znám, mám i kurz, tak z velké části má komunikace jede ve starých kolejích. Ale občas se mi podaří to či ono použít 🙂 Držím palce všem, kteří se do toho pustí anebo se nad tím alespoň zamyslí
Začni psát komentář...
Tak hlásím, že jsem si to uložila a poslala manželovi k vytištění ať to mám při ruce a můžu se pokaždé podívat. Je strašně super mí to takto sepsané. Některé věci už praktikuju, ale třeba "já - výroky" budu muset vypilovat.