Nadané dítě a školka. Neochudím jej, když ho nechám ještě doma?

kacenka115
2. led 2020

Zdravím, synovi budou v květnu 3 roky. Je hodně šikovný a zvídavý (od 2 let mluví ve větách, počítá do 20, pozná geometrické tvary a tělesa, barvy... Teď ve 2,5 letech čte písmena, určuje zvířata, dinosaury, souhvězdí, planety, měsíce,.... no umí toho hodně). Od jeho 5m do 2 let jsem chodila na částečný úvazek do práce. Takže jsem vždycky počítala s tím, že školka nebude problém. Ale co mě poslední dobou dělá starost: Nerozumí si a bojí se vrstevníků. Nejvíc mu vadí, že skoro nemluví a celkově jsou jinde. Starší děti nejsou problém. Tak se pomalu připravují na možnost, že bych si ho nechala ještě rok doma. Ale nebudu ho tím šidit? Všichni mi trvdí, že se ve školce otrká a že mu to prospěje. Aktuálně chodíme spolu do dětského centra a na kroužek imitující školku., akorát s rodičem. Tam kolikrát nechce jít, že se bojí dětí. Vždycky ho ujistím, že tam budeme spolu a d3ti mu nic neudělají, tak po delší debatě se začne těšit. Děti tam pak ignoruje a řeší jen mne a paní učitelku. Řešila jste taky některá? Neochudím ho, když ho nechám ještě doma?

aneta15
2. led 2020

@kacenka115 naopak já si myslím, že by do školky měl jít. S vrstevníky se bude potkávat cely život. U nás jsou ve školkách smíšené třídy. Tedy jsou tam děti od 3 do 7 let. Můj syn taky "táhne za staršími dětmi" ale z důvodů, že vyrůstal mezi staršími a malý děti ho nebavi, protože nevymyslí blbosti 😉 první rok svoje vrstevníky ignoroval a další rok už je bral ale mladší ho nezajímali. Myslím, že když ho necháš doma nic tím nevyřešís jen problém o rok oddalis. Dala bych ho do smíšené třídy a požádala učitelky ať ho zapojují do aktivit pro větší děti.

j.a.n.i
2. led 2020

@kacenka115 No a co najít nějakou školku, kde mají věkově smíšené třídy?

knuffel
2. led 2020

Hm, já si zase myslím, že není kam na sílu spěchat. Pokud má kdo hlídat, neřeš a nech ho doma.

aneta15
2. led 2020

@knuffel já mám dceru, které je momentálně 12 let a má velký problém zařadit se mezi vrstevníky. Hodně jsem ji ustupovala a snažila se jí chránit. Nakonec to skoncilo totálním prusvihem a návštěvami psychologa. Zpětné vidím největší chybu v sobě a ve svém chování k ní. Asi nemá cenu srovnávat tříleté dítě, kterému opravdu nic neuteče pokud bude rok doma. Jen chci říct, že to není řešení ale jen odsunutí problémů. A opravdu vím o cem mluvím. Je to hrozná bezmoc. Pokud má zakladatelka moznost může ho nechat doma ale nenechat situaci být. To dítě se za rok nezmění samo od sebe. Nebude vyhledávat děti. Musí se s ním pracovat a je to běh na dlouhou trať a čím jsou děti větší, tim více jsou zlé a vycítí slabého jedince.

drakenn
2. led 2020

O nic ho neochudis, neboj.. klidně ho nech doma.

emamaira
2. led 2020

Pokud máš tu možnost, nechala bych ho doma, případně skolku jen omezene na pár dopoledne, menší kolektiv. U velmi inteligentních lidí se stává, že naopak v sociální oblasti mají trochu potíže, dej synovi ještě čas dozrát.

blondynka400
2. led 2020

@kacenka115 já bych kvůli těmto věcem dítě doma rozhodně nenechávala... Nic tím nezískáš, spíš jak tu někdo psal problém odložíš. Za mne je řešení škola se smíšenýma třídama. Moje holky si s vrstevníky ve školce též nikdy nerozuměly, nejvíc jim vadilo to, že pořádně nemluví a ony jim nerozumí a celkově že jsou úplně někde jinde, takže se vždy kamarádily se staršíma. Postupem času a hlavně ve škole se to srovnalo, ač je pořád část dětí, které "nemusí" protože toho v hlavě prostě moc nemají.... Za mne je to normální a musí poznat, že inteligence a chování je prostě různé a vyjít je potřeba se všema.

blondynka400
2. led 2020

@kacenka115 mělo tam být školka 🙂

tygrisek09
2. led 2020

U většiny dětí i dospělých s vysokým IQ (inteligenčním kvocientem) je nízké EQ (emoční kvocient), které má za důsledek potíže v zařazení se do kolektivu, v reakcích na změny, atd. Určitě bych se snažila najít kolektiv, který je mu blízký podobným zaměřením (MŠ pro nadané děti nebo alespoň s alternativní pedagogikou, např. Montessori, kde s těmito dětmi umí pracovat a rozvíjet je v jejich zájmech (a nebudou "otravovat" svými zvídavými dotazy paní učitelky ve školce).

budouci_maminka
Autor odpověď smazal
Zobraz
budouci_maminka
2. led 2020

Dcerka má taky nadstandardní vývoj, byť v jine oblasti. Chodí od skoro tri let do montessori školky, je jich tam 15 deti, věk 3 roky až predskolaci. Chodí na 3 dny v týdnu.

hafika
2. led 2020

@kacenka115 Mám nadaného syna, je spíš samotář a jiné děti moc nechápe. Snažila jsem se ho dávat do školky (věkově smíšená třída), aby si našel vrstevníky, ale moc tam nepobyl, nejdřív kvůli nemocem, pak kvůli nemoci mladší sestry jsme ho na nějaký čas, pak opět kvůli nemocem. Vlastně mu školka nic moc nedala, hrál si spíš sám, jako předškolák se nudil a nosil si knížky a četl je. S dětmi si nehrál, nestál o ně, hrál si sám, nebo později se sestrami. Byl tak málo, že si pamatoval jen jména asi 3 dětí. Ve škole to byl trochu boj, trvalo přes půl roku, než se naučil jména 6 spolužáků z ročníku v malotřídce, jména dětí ze 3. ročníku, se kterým byla jeho třída spojená, nezvládl do konce roku. Pořád jsem se ho snažila někam dostat, aby měl kamarády. Ale! Pak mi došlo, že je jiný, bude a vlastně o to tolik nestojí. Během dalšího roku dospěl, děti si zvykly, že je jiný, najednou znal jména většiny z cca 50 dětí na škole a občas se i s někým bavil. Ale letos je spojený s prvňáky a ještě před Vánoci neznal jménem všech 10 nových dětí 🙂 Je prostě takový a potřebuje víc času, aby k některým věcem dozrál, je i nejspíš emocionálně pozadu, což je u nadaných dětí časté.

Pokud to není problém kvůli práci, klidně bych ho nechala doma. Dcery jsem po roce docházky do školky stáhla pro extrémní nemocnost, vrátily se teď jako předškolačky a nebyl žádný problém, scény (ač mi to někteří prorokovali), občas trochu nechuti, což se v klidu probralo a dobré. Pokud se v kolektivu necítí, bojí se, za rok dospěje a bude to lepší. Jsou lidé, co dají dětí až ve 4 nebo 5 letech do školky, a obvykle děti nemají problém. Já ani do školky nechodila, jen mě hlídala s bratrem a bratranci babička a újmu jsem neměla. Jsem introvert, ale to by školka nezměnila.

kacenka115
autor
2. led 2020

Díky moc všem za odpovědi. Nejde mi odložení problému, spíš mu dát čas trochu dozrát. Ještě nedávno se vyhýbal i většině starších dětí a hrál si jen s osvědčenýma a známýma. Dětí se bojí po špatných zkušenostech, kdy mu někdo vzal hračku, bouchl, strčil. Je na sebe opatrný a viděla jsem v tom z jeho strany prevenci. Ovšem zjistil, že starší děti se k takovému prtěti chovají hezky, mluví a mají už trochu rozum. Třeba až budou jeho vrstevníci trochu starší, také zjistí, že jsou vlastně fajn. Je to běh na dlouhou trať, ale postupně dělá pokroky. Třeba už nezdrhá v panice, ale kouká a čeká, co bude.

kacenka115
autor
2. led 2020

@hafika díky moc! Doufala jsem, že se ozve někdo, kdo má doma taky malého chytrolína. S hlídáním není problém a na to, aby seděl sám v koutě s knihou nebo puzzlema školku úplně nepotřebuje. Jsem celkem rozhodnutá mu nechat ještě rok klidu než ho vypustím do jámy lvové, ale hlodá to ve mě. Asi kvůli reakcím okolo, když řeknu, že do školky nepůjde.

hafika
3. led 2020

@kacenka115 Jo, měla jsem s tím také problémy, ale postupem času mi došlo, že školka je vynález posledních cca 75 let. Víc se rozšířila až po 2. světové válce, aby ženy mohly do práce. Do té doby bylo normální, když dítě bylo do 6 let doma, max. běhali s dětmi ze sousedství. Jsou psychologové, co tvrdí, že většina dětí je na školku připravená až kolem 4 let, některé až v 5. A když se k tomu připočte, že některé nadané děti mohou být emocionálně třeba o rok pozadu... Mělo by se jim to srovnat v pubertě, prostě se jim intelekt vyvíjí rychleji než emocionální stránka. Potvrdit nemohu, tak daleko zatím nejsme 😉

Mě třeba mrzí, že jsem podlehla tlaku a nebyla s dětmi naopak víc a nedala je později, měla jsem pocit, že o něco přichází a přitom potřebovaly jen čas.

whocares
3. led 2020

náš malý byl taky dál než většina spolužáků ze školky. On se tam teda těšil, ale protože jsou u nás třídy podle věku, moc mu to neprospělo. Ačkoli dávno umí r a ř, teď občas doma šišlá, když se ptám proč, odpoví, že tak mluví Pavlík nebo Adélka.

pasiba
3. led 2020

Já možná budu mit kvůli kapacitě školky taky syna rok navíc doma. To problém není. Ale muj bratr je to co popisuješ akorát mu je už 26 a život uplna katastrofa už od dětství 🙈 tehdy si Teda asi nadaných děti nikdo nevšímal tak proto si ho nikdo nevšímal. Školku odchodil za každodenních úplatků. Děti si s nim nechtěli hrát ... odstrkavaly ho a kvůli tomu přestal chodit ven. Vysokou školu udělal s přehledem, ale v práci je opět odstřižený. Nemůže kvůli tomu ani spát. A my mu nedokážeme nijak pomoc 🙈 dávej na něj pozor ať se s lidmi opravdu naučí komunikovat jinak mu i pět vysokých škol bude nakonec k ničemu. Promiň. Je to pro mě hrozny koukat na bráchu jak mu už teď nemůže nikdo pomoci

kajalka
3. led 2020

@pasiba Problém spíš vidím v tom, že se nedostal mezi podobně nadané osoby, kus života čekal na VŠ a teď už není nic, kam by rostl.
Což souvisí i s dítkem autorky, místo aby se ho snažila vecpat do středu gaussovy křivky, měla by mu pomoct dostat se tam, kde by byl spokojený a to v klasické školce nikdy nebude.

bonavoxa
3. led 2020

@kacenka115 Známí mají vysoce nadprůměrně nadaného syna, když šel do první třídy v podstatě vše uměl, nudil se, nedělal úkoly schválně na 100 procent, aby nedostával další, apod. Co mi vyprávěli, zažili si s tím martyrium, pedagogové reagovali indoktrinovaně jako v minulém století. Byli kvůli tomu na koberečku několikrát týdně, řešení žádná, posílali je s ním do pedagogicko psychologických poraden, kluk by málem dostal nějakou nálepku autisty. Docela peklo. Pomoc žádná, maminka má ale vzdělání v tomto oboru a naštěstí někoho známého na radnici, kde se musela uchýlit až k vyhrožování...ne, ona není vůbec ten typ..ale, když je dítě nešťastné...A nakonec našli pro syna speciální třídu zaměřenou na jazyky, kde je spokojený. Uvažovala, že si ho nechá doma a bude ho učit sama. Takže z toho plyne, že je riziko, různé státní zařízení, kde se snaží o to, aby byli všichni na stejné úrovni a aby zapadli do nějakého modelu. Držím pěsti!😉

shaun40
3. led 2020

Mám nadaného syna ale já jsem to nikdy neřešila bonus pro něj. Žil normální život z dětmi. Neviděla jsem důvod proč ho dávat někam jinam. Je v páté třídě a má za pět let studia asi 20 dvojek ostatní má jedničky vůbec se neučí má fotografickú paměť přečte si básničku a už ji umí .Ve třech letech uměl číst.Paní učitelka chtěla aby jsem ho dala na gympl a ja to nechci .Dítě se musí pohybovat mezi normálním kolektivem .Dala bych ho do školky a kdyby byl problém tak bych to řešila skrz odborní poradnu.V živote se nebude potkávat jenom z intelektuální společnosti. Pak mám druhého syna a ten má z učením velký problém má v sedmé trojky I dospělý člověk má problém v novém kolektivu.Myslím že jsi zvykne vždyť jsou tam v MŠ jak jedná velká rodina je to o zvyku.Nemyslím si že memu synovi ve vývoji překáži potencionální dělník, prodavačka nebo pekař spíš im ve třídě radi a pomáhá z učením paní učitelka ho miluje☺.
Chce být lékař tak uvidíme jestli se to pubertou ne zvrtne.

kacenka115
autor
3. led 2020

@bonavoxa no u nás já i všichni sourozenci jsme šli do školy s tím, že krom psacího písma jsme uměli veškeré učivo. Tehdy se s nadanými nepracoval, tak jsme se nudil. Moje třídní to brala a snažila se mě zabavit, jak jen stíhala. Bráchovi psala nonstop poznámky, že kouká z okna, když má hotovo. 🤦‍♀️ U dalších sourozenců se to jen neřešilo a zabav se sám. U nás ve městě nedávno začala soukromá základka s malýma třídama a dobrým přístupem, tak snad ho tam pak dostanu.

kacenka115
autor
3. led 2020

@pasiba chudák, no já se naštěstí na VŠ našla a taky nejsem tak děsivě chytrá. Kdyby bydlel v okolí klidně bych ho vzala na kafe bo tak, ale to asi nehrozí že?

kacenka115
autor
3. led 2020

@shaun40 a měl nějakou sociální zábran? Strach? Mě jde o to, že za rok bude zase o kus starší a lépe se s tím popere. Postupně socializuji, učím ho, že ostatní děti jsou ok, ale trvá to.

kacenka115
autor
3. led 2020

@shaun40 jinak o gymplu pouvažujte, chodí tam i normální děti. Jsem SŠ učitelka a gympl ho nejlépe připraví na medicínu.

bonavoxa
3. led 2020

@kacenka115 Tak super. Byla jsem fakt docela v šoku, že je nadanost v dnešní době takový problém. Naše dcera má nějakou formu vysokofunkčního autismu, jakou, to se ještě odborníci neshodli. Má encyklopedickou paměť, v tom je nadprůměrná, ale v komunikaci a socializaci je to znát, takže celkově je to složité. Ale přijde mi, že ta síť je propracovanější než u ,,normálních" dětí s vysokým IQ. Třeba mě zpětně docela zlobí, že spěchali na diagnostiku, protože museli mít papír pro další papír, aby dostali peníze..a po několika letech se ta prvotní diagnóza úplně ruší a čekáme na novou, ze spousty typických rysů vyrostla, takže zase odznova. Do školky chodila od začátku speciální, do školy také půjde tam, kde jsou děti inteligentní, ale jinak znevýhodněné, zrakově, sluchově. Ve školce je jinde, co se týče intelektu než ostatní děti se spoustou diagnóz, takže jsem uvažovala i o speciální přípravné třídě mezi ,,normálními" dětmi, protože ona už většinu věcí umí a některé děti jsou stále u toho, jak držet tužku...

shaun40
3. led 2020

@kacenka115 No to nemel ale ja mám oba syny docela stydlive nechtěli se nikdy zapojovat mezi cizí děti .Právě pro to jsem se snažila aby chodili do školky tam je to jiné první týden se ty stydlivý drží stranou a az se rozkoukaji tak to už berou jako svoji rodinu.Navázali jsi ve školce přátelské vztahy a ty trvají až do dnešního dne.Určíte bych ho do te školky dala zažije spoustu legrace ,her,karneval,procházky,plavání, najde si kamarády. Pak bude besídka a vám budou téct slzy jak krásné představení si pro vás dětičky připravili.Neochuzujte ho o to paní učitelky jsou odbornice a ví jak na každého uplakánka .Berte to jako bonus pro něj že je chytřejší ale zároveň ho naučte žit i mezi dětmi kterým příroda ne nadělila .Múj syn má nejlepšího kamaráda který má chudák čtyřky no a co je to hodnej kluk .Nechápu proč bych ho někam škatulkovala .Tady budeš tu jsou chytry a tam nepůjdeš ti jsou mimo tebe jelikož jsou míň chytrý než ty.Tak to teda ne.Múj syn je nejlepší dovolim si tvrdit že školy ale to neznamená že bude opovrhovat svým bráchou že on se dobře neučí.Jeden chce byt plynař, druhý lékař a pro me mají stejnou hodnotu.Příroda si to tak zařídila že někdo bude míň chytrý aby prodával nebo opravoval nebo uklízel.Co když si najde kamaráda který sotva proleze třídu to s nim nebude kamarádit? Žít normální život je nejlepší škola.Ne nadarmo se říka život te naučí. Jeho intelekt bych rozvíjela nadale ale nechala ho v normálni MŠ.

shaun40
3. led 2020

@drakenn Já myslím že se ochudi o spoustu akci a zážitků které v MŠ zažije.Doma to už zná chce to něco nového. Spát tam nemusí ale na dopoledne bych ho tam dala.

drakenn
3. led 2020

@shaun40 dle popisu zakladatelky to její syn nebude mít v kolektivu jednoduché. Ten rok s matkou mu může upevnit sebevědomí, bude si jistější sám sebou. Nějaké akce u tříletého ve školce nikdy nevyváží kontakt s matkou, zvlášť, když jej ještě potrebuje, když není zralý být v kolektivu s vrstevníky.

eithelwing
3. led 2020

My asi nemáme tak geniální dítě, dceři je 2,5, také mluví ve větách, umí do 10. Je učenlivá a ráda komunikuje s dospělými. Děti se nebojí, ale mezi vrstevníky vybírá ty stejně jazykově vybavené, nebo starší.
Pokud nutně nepotřebujete školku, počkala bych. U nás dcera chodí 2x týdně do mikrojeslí a jsem spokojená. Kolektiv 4 dětí.
Ono to věkové smísení má co do sebe, bohužel klasické školství na to není stavěné. Takže se pak třeba obrátit do soukromého.

j.a.n.i
3. led 2020

@eithelwing Existuje i spousta státních věkově smíšených školek... stačí hledat ty malé, tam to ani jinak nejde.