Jak probíhají vaše návštěvy logopeda?

janule1940
27. led 2021

Dobrý den,chodim s dcerkou už 3 rok na logopedii a vcera jsem se definitivně rozhodla požádat o přeřazení jinam.s dcerou cvicime každý den a posun je minimální.a jde to dle mého názoru z neodpovídající pece logopeda.vzdy tam jsme tak 10-12 minut,přijdeme,dcera si sedne na židli,pani logopedka se zeptá,co jsme cvičili (nemá žádnou složku nebo dokumentaci k dceři!),zeptá se,jak to slo,pak ji dcera řekne tech 10slov,co jsme meli cvičit,a pani logopedka ji říká dalších cca 10slov a dcera opakuje.pak nám je napíše na papír a jdeme.Kontrola za 4tydny.zadne rozcvivovani mluvidel,zadna ukázka,jak pracovat s jazykem,zadna demonstrace výslovnosti před zrcadlem.dcera má 6 let a je velmi dobre spolupracující.to,co se za ty 3roky zlepšilo,by se dle mě zlepšilo i bez logopedie (sykavky).dcera má od narozeni predkus více než 3mm a tím je pro ni těžší vyslovovat správně plus velmi brzy mluvila a používala mnoho slov (v roce a půl rikala básnicky,ve dvou letech mluvila jako 4 lete dite,ale s chybnou výslovnosti).V září jde do školy,už ale cte i píše a vidím,jaky problém ji dela například špatná výslovnost hlášek L,R.je schopna napsat ve slově RYBA na začátku L,protoze ji při její výslovnosti zní L a R stejne.ja sama mam perfektní výslovnost,studovala jsem filologii a velmi mi zalezi na tom,aby měla dcera kultivovaný přednes,takze mi opravdu ten pomalý posun vadí.rada bych slyšela,jak to chodí na jiné logopedii a jestli jsou mě výtky oprávněné nebo to zbytecne hrotim.dekuji.

mavanka
27. led 2021

Hezký den, z takové logopedie bych měla stejný pocit, jako Vy, taky mi to přijde nedostatečné. My chodili s dcerou i synem celkem několik let, návštěva trvala cca 40 zopakovali jsme, co jsme cvičili doma, probrali nové - různé hry tréninky atd, abych věděla, co a jak správně s nimi cvičit a domů jsme si odnášeli vždy složku materiálů - několik okopírovaných A4, které jsme pak vraceli a dostali další, případně i okopírované kartičky na rostrříhání. Za sebe bych brala návštěvy častěji a co mám informaci, tak to tak soukromé logopedky, kde si návštěvy platíte, mívají. U nás se před nástupem do školy všechny vyslovovací problémy vyřešily, u některých mám pocit, že by to bylo i bez logopedie, ale třeba u R u dcery to bylo čistě logopedií - protože až díky tomu jsme zjistili, že říká špatně L a tudíž nemůže umět ani správně R. Byla bych pro změnu logopeda.

zuzkasim
27. led 2021

Ráda bych zachovala kolegiálnost, ale tady se mi to skutečně moc nezdá. Předkus by neměl až tak vadit dobrému L, k sykavkám se dá L klidně trénovat, nejsou to hlásky, kdy je potřeba nejdřív zvládnout jednu a teprve pak druhou (třeba u L a R návaznost je), mluvidla rozcvičit je dost důležité (taky je vhodné před tréninkem běhu a po něm se lehce protáhnout). Hlásky se netrénují jen na izolovaných slovech, ale jsou na to i nějaké jednoduché říkanky (ano, jejich významový smysl bývá občas pochybný nebo legrační, někdo je rád nemá), věty, slovní spojení, pracuje se s obrázky (mám pexeso a můžeme pojmenovávat, hrát pexeso, hrát hádanou, hru na paměť, vymýšlet nesmyslné legrační dvojice...), s knížkama, pracovní listy, hry, těch možností je teda víc, jak trénink zpestřit. Se spolupracujícím předškolním dítětem se dá plnohodnotně trénovat 30 minut, déle už to moc ráda nemám, musí se dost měnit činnosti a dělat oddychové chvilky, takže ta práce ve výsledku stejně je zhruba těch 30 minut. Pokud už pozorujete, že při psaní si není jistá, které písmenko tam patří, je vhodné trénovat i fonematický sluch, což je opět vcelku standardní péče na logopedii.

janule1940
autor
27. led 2021

@zuzkasim dekuji za reakci,přesně tak nějak bych si sezení představovala.pani je klinická logopedka,takze jsem dlouho byla na vazkach,zda nevyšiluji.ale pak sla jednou s dcerkou moje maminka (ucitelka CJ na ZŠ)a zdálo se ji to taky velmi mizerne.prejdeme tedy jinam a uvidim srovnání.

any2any
27. led 2021

@zuzkasim Mohla bych prosim dotaz? Mas nejake dobre zdroje (web. stranky apod.), kde cerpat relevantni info k logopedii, vyvoji detske reci atd. Dcera (v zari mela 4 roky) je velmi sikovna, ma velikou slovni zasobu, umi psat, temer cist atd. atd., ale mame s manzelem pocit, ze ma problem s vyslovnosti L a R. Tak prave hledam informace, kdy to pripadne zacit resit. Jestli pockat napr. do 5 let... Ve skolce s tim problem nemaji, ale nechci to podcenit. Predem dekuji za odpoved. 😊

zuzkasim
27. led 2021

@any2any Je mi líto, nemám nic takového vytipovaného na netu, já mám logopedii vystudovanou, ale věnuji se jí teď spíš jen nahodile, když někdo v okolí potřebuje, živí mě druhý obor. L je základ pro R, takže R bych se nyní vůbec nezabývala.
@janule1940 Opravdu bych udělala změnu logopeda, uvidíte jiný přístup. Jak vidět, tak klinický nemusí být lepší jak "obyčejný"☹

adelka951
27. led 2021

Chodila jsem s dětmi 1xtydne na 20 min. k soukromé logopedce. Vsechny hlasky zvladly pred 6. narozeninami. Myslím, ze to za ten čas a penize stálo.

darkwitch
27. led 2021

Změnila bych logopeda, u nás to tedy nebylo tak tragické, kdyby moje dítě nemělo specifický problém asi by to stačilo, ale když mi po roce a pul řekla, ze neví proč to neříká dobře a ze se vrátíme na začátek, tak jsem taky hledala někoho jiného a ta změna tam je vidět...

janedv
27. led 2021

@janule1940 rozhodne jinam. Synova klinicka logopedka ma slozku, sice reviduje take to, co jsme cvicili, ale dela s nim i veci, ktere jsou nove, ukazuje, na co si dat pozor, co cvicit, co radeji jeste ne, atd. Nekdy jsme tam 15 min nekdy 30, navstevy co mesic a pripadne kontrola domaciho cviceni pres online hovor (to nove od jara). On teda nema nejaky zasadni problem, spis to, ze jsme vicejazycna domacnost a ja mamvadu reci a tak ho ty spravne zvuky nema kdo ucit 🙂

barmil
27. led 2021

@janule1940 mamka je logoped, dělá s dětmi, i s dospělými v nemocnici po mozkové mrtvici atd.
Vždy rozmluví, pak zopakuje, co se učili minule, na to naváže novýma slovama, ukáže, jak vyslovovat a pak trénuje s nimi před zrcadlem, aby měli správně jazyk, rty atd. Celé tak 40-60min. A říká, že nejlépe jednou za týden, max 14dní u dětí. S dospělými dělá několikrát týdně, ideální je každý den chvilku, aby svaly neztuhly a ochrnutí nebylo permanentní.
Takže určitě změnit logopeda, i za cenu toho, že byste ho platili.

kamino
27. led 2021

Naše návštěvy probíhaly podobně, jen s rozdílem, že jsme ještě tu a tam hráli s logopedkou Dobble, aby se prý procvičil mozek 🙂 Nejdelší sezení bylo asi 15 minut, bylo jednou měsíčně, pokroky moc nebyly, tak jsem popátrala, cvičili jsme sami a během první korony se prcek naučil R i Ř..

cilkat
27. led 2021

Chodíme na logopedii nikoliv kvůli výslovnosti, ale kvůli vývojové disfazii (v pěti letech syn umí hlasky kromě R a R, ale gramaticky správná věta je zázrak). Sezení trvá obvykle 20 - 30 minut, vzasade podle toho, jak dlouho syn zvládne spolupracovat. Začíná tím, že se mě zepta na pokroky, pak se synem dělá nějaké testy, nebo hodnotící cvičení. Pokaždé něco jiného, naposledy byl jeden na rozeznání podobně znějících slov a druhý gragomotorika. Pak ho vypustí si hrát, shrne mi výsledky a dá nám nějaký úkol na doma (to je jediná část, která mi přijde často odbytá, prostě pokud je to konkrétní cvičení, je to většinou jeden papír tak na tři minuty), pochválí syna a jdeme domů. Uznávám, že náš problém je širší, tudíž i nápravné prostředky jsou širší, ale jednotlivá slova jsme dělali pouze v rámci rozšiřování slovní zásoby.