Syn nechce cvičit logopedii. Máte zkušenost?

27. pro 2019

Máme problém s pětiletym synem. Má opožděný vývoj řeči a mozna vývojovou dysfazii. Od 2 let dřeme logopedii a aktuálně se seknul. Už víc jak týden jsem ho nedonutila ani já a ani nikdo jiný. Po dobrém, po zlém...
Jak začnu něco zkoušet, zacpe si uši, dělá bla, bla, bla a utíká, nebo sedí a dělá nesmysly. Nic se učit nechce, je hloupý a hloupý chce být. Stačí mu, že tak mluví, mluví tak schválně.
Stejně reaguje i na běžné opravy v řeči. Po domluvě s logopedkou opravujeme vždy jeden jev.
Celkově se mu i zhoršilo chování.
Kdo jste si tím prošli, jak dlouho to u vás trvalo? Případně, co u vás zabralo?

drakenn
Autor odpověď smazal
Zobraz
autor
27. pro 2019

@drakenn ve dvou letech nemluvil a nerozuměl, proto byl odeslán na logopedii. Bylo podezření na autismus.
Že je hloupý si přinesl ze školky. To říká on o sobě. Ne my o něm. Vypadla mi tam věta, že to o sobě říká sám. Včetně toho, že tak mluví schválně.

zelenoockaa
27. pro 2019

Co to zkusit trochu jinak? využíváte třeba logopedické aplikace na tabletu či telefonu? Vlastně ani nemusí vědět že cvičí 🙂

romesak
27. pro 2019

Můj Syn má též opožděný vývoj řeči.co to zkusit formou hry?na syna to zabíralo

autor
27. pro 2019

@zelenoockaa my cvičíme nejvíc jazyk a pusu. Zkoušeli jsme různé zábavné věci, ale jak to trvá dlouho, tak nechce. Bohužel dokud to nebude, nebudeme cvičit výslovnost. Změnili jsme logopedku a jedeme od začátku.
Jak mu opravím gramatiku, tak ječí, že to tak říká schválně a bude to tak říkat, protože se mu to tak líbí.

lutu11
27. pro 2019

Ahoj, my jsme SE synem mali 6 mesicni stagnáci. Nechtel cvičit, plakal u toho, delal blbosti. Na doporuceni ucitelky ze školky jsme zmenili logopedku. A za mesiac dohnal vsechny sykavky,r i ř. Takže už máme v tomto ohledu hotovo.

autor
27. pro 2019

@lutu11 my zatím opravujeme gramatiku, rozšiřujeme slovní zásobu a cvičíme jazyk a pusu.
Logopedku už máme třetí. První nám odešla, druhá mu nesedla. Teď jsme spokojení, ale on toho má už asi dost. I cvičíme fyzioterapii, což je stejné jak ta logopedie. Nechce, vzteká se. A to nas ještě čeká Maxík kvůli špatné grafomotorice.

zuzkasim
27. pro 2019

Ač bývám za běžných okolností dost náročná na režim, uznávám, že někdy prostě každý potřebujeme oraz, vypnout... Možná už je toho na něj prostě moc. Co mu dát teď do Nového roku opravdové prázdniny? Je to určitě rozumný kluk, domluvit se s ním, ukázat mu to políčko v kalendáři, denně do kalendáře namalovat třeba kytičku, že teď máme prázdniny, odpočineme si a od Nového roku zase začneme pracovat, budeme tím odpočinkem posílení a půjde to lépe. Nevím, jen mě to tak napadlo, každý máme někdy období, kdy už máme vší práce po krk a potřebujeme odpočinek. On podle toho, co píšete, asi jinak docela maká...

autor
27. pro 2019

@zuzkasim hned po Novém roce jdeme na logo. Už poslední 2-3 návštěvy se jí nelíbí pokroky. Takže se snažím aspoň 3x denně 5 minut. On už stávkuje od září, ale teď absolutní bojkot.

zuzkasim
28. pro 2019

Chodí i do logopedické školky? Aby nebylo 100% péče jen na vás.

svetlanalana
28. pro 2019

Prý je hloupý a hloupý chce být. Fuj.

zuzkasim
28. pro 2019

@svetlanalana A co naděláš, když ti toto děcko řekne? Nejhorší je, když dítě samotné nemá motivaci k práci, to se pak mohou všichni dospělí kolem stavět na hlavu a nikam se moc nepohne, protože velkou část práce musí odvést to dítě. Dělala jsem logopedku ve školce, byl to dokonce syn známé, chytrý kluk, ale řekl, že jemu je jedno, jak mluví, že ho zajímají jiné věci (v mnoha dalších ohledech byl napřed), opravdu jsem s ním nepohla já ani maminka. Až chodil do školy, někdy 4.-5. třída, začalo mu to vadit, snažil se a dnes mluví normálně. Nebyla to tedy velká vada, ale když někdo neumí správně vyslovovat, je to vždycky nanic. Jestli si kluk připadá hloupý, má nechuť k práci je to blbé, ta motivace je fakt hodně důležitá a z příspěvku mám dojem, že tato paní se opravdu snaží, není to matka, která sice má denně cvičit, ale kašle na to, však ono to nějak dopadne nebo při sebemenším odporu dítěte práci okamžitě vzdává... (znám i spoustu takových)

autor
28. pro 2019

@svetlanalana to mi řekl. Co s tím udělám? Pokud máš tip, sem s ním. Prinesl si to ze školky. Děti se mu tam kvůli řeči posmívají.
Přitom vím, že je chytrý. Bohužel je limitovaný i tím, že má horší paměť. Takže se dlouho učí básničky a další.
Doma ho pozitivně motivujeme, opakujeme, že je chytrý a šikovný. Ale tím, jak je chytrý, už vnímá svou odlišnost.

autor
28. pro 2019

@zuzkasim chodí do běžné státní. Logopedickou nemáme v dosahu.

kometkak
28. pro 2019

@drakenn Já taky od 2,5 let chodím se synem na logopedii. Má 5,5 a stále problém s řečí. Má vývojovou dysfázii, což bylo diagnostikováno až v průbehu.. okolo 4 let. Lepší někam chodit a makat, než nedělat nic a nechat čas plynout, ne?

kometkak
28. pro 2019

Ideálně ho nechat pořádně vyšetřit.. i neurologie, foniatrie a třeba zajet na logo Veslařská v Brně, nebo kam to máte blízko. Ne jen tak nějaký logoped. Protože jsem jich pár už potkala a ně všichni mají stejnou kvalitu a stejné zkušenosti. Většina řeší jen nápravu jednotlivých hlásek a vyloženě vady řeči nebo postižení neřeší nebo ani nepoznají. Pokud má dysfázii, tak by měl nárok i na asistenta do školky na 4h. Popřípadě ho vozit do nějaké školky logopedické, nebo alespoň do školky, kde mají logopedickou třídu.
A pokud se sekne a nechce, může to být krátkodobé, jako třeba na truc. V řádu týdnů bych to neřešila. Pokud by nespolupracoval třeba půl roku, tak bych to řešila nějakým psychologem atd.. Hlavně najít kvalitní logopedické centrum s komplexní péčí i lékařskou. Přidat třeba rehabilitace.. hrubou i jemnou motoriku a všechno s tím spojené. Pokud nespolupracuje jen s Vámi, tak zapojit někoho dalšího.. babičku, tetičku, tablet. Třeba ho to jen už stále dokola nebaví.

autor
28. pro 2019

@kometkak on je vyšetřený všude možně (foniatrie, neurologie, klinický psycholog). Máme velice dobrou logopedku, která se specializuje na vady jako je VD nebo OVŘ, taky jezdíme 80 km na kliniku Logo. Hlásky ještě ani nenapravujeme.
My se střídáme s babičkou i s manželem, ale už nechce s nikým. Máme zapojeného i staršího sourozence.
A ano, už ho to nebaví.

autor
28. pro 2019

@zuzkasim když jsi logopedka, doporučila bys nějakou hru? Zatím máme Albi tužku a Když myši šeptají (nebo jak se to přesně jmenuje) a na další rozvoj používáme Logico Primo.

autor
28. pro 2019

@zuzkasim dneska jsem mu dala pauzu. Dodržime víkend a uvidíme.

cherris
28. pro 2019

Chudák malý, už je toho na něj asi fakt moc. Líbil se mi ten nápad nechat mu chvilku volna. Třeba by mu pomohlo, kdyby cítil větší moc nad tím, co a kdy se s ním bude dít. U našeho syna funguje, když si může určit, kdy určitou věc udělá, když to jde, tak má možnost i odmítnout, vybrat si s kým bude pracovat... Hlavně mám pocit, že se cítíte hodně pod tlakem vy, bojíte se, že budete za neschopnou matku a podobně, není to tak? Když se uvolníte sama, půjde to líp i synkovi.

autor
28. pro 2019

@cherris ono toho času zas moc není. Měli bychom cvičit alespoň 3x denně. Musíme u toho mít zrcadlo. Takže si moc vybírat nemůže. Jednou před školkou, jednou po školce a po večeři. Do toho máme ještě fyzioterapii (nohy a záda).
O mě nejde, ale aktuálně jedeme od března totéž a pokrok minimální. Potřeboval by už přejít na nácvik výslovnosti, aby sám viděl, že se to někam hýbe. Bohužel se to bez pravidelného cvičení neobejde.

cherris
28. pro 2019

Musí cvičit, musí mít zrcadlo, nemůže si vybírat, není čas, od března to samé, potřebuje pokrok... Vy byste potřebovala kafe s kámoškou. Malý nějaký výlet, třeba do aquaparku a vyblbnout se, musí být strašně frustrovaný, cítí že je problémem, frustrace je cítit i z vás a vůbec se nedivím. Je ohromně těžké z toho nějak vystoupit, nejde třeba změnit logopedku, změnit typ fyzioterapie, najít třeba nějaké hipocentrum (snad to píšu dobře)

autor
28. pro 2019

@cherris on ten pokrok opravdu potřebuje. Vždycky ho nakopne, když vidí, že to není k ničemu.
Ono moc možností, jak vystoupit, není. Pokud nebude umět mluvit, tak bude hodně limitovaný. Tady nejde o dítě, kterému nejdou 3 hlásky, ale o předškoláka, kterému rozumím já a ještě ne úplně všechno. A ano, je frustrovaný. Nejvíc z toho, že má jazykovou bariéru.
Logopedku jsme měnili už 2x. Aktuálně jsem spokojená. Logopedka má fajn přístup a řeší to komplexně - mimiku, grafomotoriku, jemnou i hrubou motoriku.

cherris
28. pro 2019

Děkuji za upřesnění, máte to holt složitý. Nemohla by vám logopedka dát pár tipů na hry tak, aby syn nevěděl o co jde?

autor
29. pro 2019

@cherris po 3 letech už těch možností moc není. Nejvíc mu vadí procvičování pusy. Tam se toho moc vymyslet nedá. Musí vyplazovat jazyk a musí určitým způsobem.
Ostatní je v pohodě. To si čteme, hrajeme, povídáme, že ani neví, že to je logopedie.
Bohužel u něj to bude celou školu, že bude muset makat víc než ostatní, takže taky nechci moc ustupovat.

hancazivocich
29. pro 2019

ahoj, co zkusit pozitivní motivaci? něco, co si moc a moc přeje? Jsem antitalent na hudebku, ale na trénink pusy - co nějaká trumpeta, nebo foukací hračka? Na trénink ,,zubení" atd..už si nevzpomínám, ale taky to bylo s Ki před zrcadlem....co aplikace na telefonu? Udělat obličej a ,,dokreslit" k tomu obří zuby, nebo tak něco? Ani si nevšimne, že zase trénujete...Je to zase víc práce pro vás..Nebo co umýt zrcátko a obličejem na něj ,,dávat pusy"? Sfoukávat pírka, nebo drobné hračky ze stolu? U nás bylo teda R a ř....ale taky boj, zapojovala jsem hru na indiány - prostě jede vlak, houká, jede přes koleje - to dělá td-td...nebo tak nějak...a pozor, přijíždí indiáni, přepadnou vlak a tak...zase zvuky..A co mu prostě říct, že je v něčem vyjímečný...vyzvednout klady...a to, že se někdo liší, neznamená, že je hloupý.....že protože je chytrý kluk, tak to brzy dožene..Nebo se s ním domluv na dny, které budete mít opravdu volno - ode všeho.......třeba víkendy, nebo pondělky...a na musíš....a tlak...reaguju i já zaseknutím....prostě....

autor
29. pro 2019

@hancazivocich ten volný den zavedu. To se mu bude líbit.
Teď má slíbeno, že jak se začneme učit vyslovovat hlásky, tak půjdeme do kina na Pata a Mata. Pokud nestihneme, bude něco jiného.
To, že je chytrý, mu říkáme pořád. Hledáme jeho silné stránky.
My nejedeme musíš, ale i tak nad námi pořád visí.

hancazivocich
29. pro 2019

no...právě to - jak začne vyslovovat hlásky...je chyba..chválit a motivovat se má i za malé pokroky..U nás to byl tenkrát tablet..A chybu jsme neudělali... Trénink kvůli poruchám do PPP..Co donést kalendář, ukázat mu - domluvíme se na nějaký den v týdnu, takhle ho proškrtneme křížkem...Tenhle den nebude žádná logopedie, žádný cvičení, nic..A vidím, že se aspon trošku snažíš, tak ti koupím, pustím...a když to bude ještě lepší, tak...ale i maliličkatá snaha se prostě má ..,,musí" odměňovat..Ono je to demotivuje...hrozně moc...Vidím to jak na dceři..Nebyla od první třídy oblíbenec puč..stále - musí, je taková, dělá to schválně, atd.....Od stanovení dg....prudká změna...nedělá to schválně....a puč se ji opravdu snaží chválit i za malé pokroky..Možná...bych neviděla problém až tolik v logopedce, ale třeba v kolektivu dětí - ve školce...Může procházet ,,malým peklem" ..Děti jsou kruté.. S Ki chodí do třídy holčička s vadou řeči...a.........:-/ ☹ Navíc 5 let - začínají vnímat tlak....jsou strašeni i třeba tím, jak se mu ve škole budou smát, atd....a on ten tlak v určitých věcech už vnímá..Nevím, co je za znamení, ale někdy se hodí zkusit s ním jednat i podle toho? Zkus ho překvapit tím, že ho do toho kina prostě vezmeš..Protože jiné děti taky chodí do kina...a vypustíte prostě ten dril?? Prostě trápí tě to, nás taky, ale máme tě pořád rádi, i když ti to nejde?? Třeba to potřebuje i ,,slyšet"?

autor
29. pro 2019

@hancazivocich u něj to je ale poslední stádium. Prostě nic mezi není. Je to poslední věc a to je posílení jazyka, aby udělal špičku. Jak udělá špičku, jdeme na výslovnost. Ostatní už umí, ale na tomto jsme se zasekli.
Za to je teď ta největší odměna.
Za každý nácvik má něco - hru na mobilu, pohádku navíc, bonbón.

hancazivocich
29. pro 2019

zkus najít .....hry s jazykem...třeba se starším? Existuje určité procento lidí, kteří třeba nedokáží udělat z jazyka korýtko, atd...zkus to jako hec...třeba ty to udělej, manželovi to nepůjde, atd...Prostě starší přijde s tím, že slyšel - bylo to i v Přátelích...atd..Nebo délka jazyka - že velmi malé procento lidí má jazyk tak dlouhý, že když ho vyplázne, tak...Zkus prostě i něco za nic...jen tak....jako dostávají ostatní děti..Já nevím, jak to vysvětlit..mně Ki bulela, kdy i ona dostane jedničku podtrženou...taky mi to rvalo srdce.....už je dostává...třeba je to dost podobný, víš..třeba vím, čím procházíte..