Dánské mosty
Jelikož se Dánské království rozkládá na stovkách větších či menších ostrovů, ve stavění mostů jsou Dánové mistři. Svůj um prokázali například při stavbě mostů Storebælt či Øresundbron. Projet se po nich je velkým zážitkem a i samotný pohled na ně je ohromující.
Most Storebælt nese stejné jméno jako průliv mezi dvěma největšími dánskými ostrovy Sjælland a Fyn, nad kterým se jakožto nejdelší evropský visutý most vznáší. Visí na ocelových lanech, a aby pod ním mohly lodě dobře podplouvat, od mořské hladiny ho dělí až 72 metrů. Most byl slavnostně otevřen pro železniční dopravu v roce 1997, pro silniční dopravu v roce 1998. V západní části z ostrova Fyn na ostrůvek Sprogø, ležící uprostřed úžiny, vedou dálnice i železnice paralelně po nízkém 6 611 m dlouhém mostě, pod východní část úžiny se železnice zanořuje do dvojitého podmořského tunelu, zatímco silnice ji překonává velkolepým visutým mostem, dlouhým 6 790 m.
Za přejezd se platí mýtné.
Øresundbron spojuje dánskou Kodaň se švédským městem Malmö. Jeho slavnostní otevření v roce 2000 znamenalo zároveň připojení Skandinávského poloostrova k pevninské Evropě. V Evropě je Öresundský most se svými téměř 8 km nad vodou druhým nejdelším mostem.
Celá dopravní stavba měří 16 km a jejím horním patrem se prohánějí auta a další silniční vozidla, zatímco spodní patro patří železniční dopravě. Most nevede celou délkou do Švédska, ale na uměle vystavěný čtyřkilometrový násep Peberholm, ze kterého auta a vlaky sjíždějí do tři a půl kilometru dlouhého tunelu. A pokud máte pocit, že vám Øresundbron něco říká, zřejmě jste sledovali velmi úspěšnou dánsko-švédskou kriminální sérii s prostým názvem Most, pro kterou byla tato stavba inspirací.






