icon

Dnes se podíváme nedaleko Proseka do LETECKÉHO MUZEA KBELY, místo které mě už od malička lákalo a kam rád zavítám i dnes.
„Nazdar kluci, mám pro Vás nové letadýlko, kam ho dáme?“ Nadhodil otázku první. „No hele, k nám už asi ne, žena už žbrblá. Odpovídá druhý. „No k nám taky už ne, toho posledního Iljušina jsem musel postavit do záhonu s jahodami a manželka řekla, že jakmile jí šáhnu na políčko s bramborami, poletím z baráku jako Messerschmitt.“ Odpovídá třetí. „A napadlo Vás už podívat se jinde?“ Položil další otázku ten první. „Myslíš, jako po jiných ženách?“ Diví se ty dva. „ Ale ne ženy, pozemek, najít jiný, větší a založit muzeum.“ Možná nějak takhle začala v polovině 60. let mezi odbornou leteckou veřejností živá diskuse o nutnosti zřídit specializované letecké muzeum, které by mapovalo vývoj československého letectví. Postupně uzrála myšlenka zřídit leteckou expozici při Vojenském muzeu VHÚ pod vedením Ing. Jaroslava Janečky, který se o uvedenou problematiku již delší dobu intenzivně zajímal. Onen palčivý problém prostoru, kde měly být sbírky soustřeďovány, se podařilo vyřešit přidělením části hangáru č. 40 na letišti ve Kbelích. Dnes zde najdeme největší část expozice. V září 1967 byla otevřena první improvizovaná výstava letadel. K blížícímu se výročí vzniku československého státu v roce 1968 byla snaha vybudovat důstojnou leteckou výstavu a uspořádat na letišti ve Kbelích velký letecký den. To už byl k dispozici celý hangár č. 40. Do tohoto rozvíjejícího se úsilí vpadly události po 21. 8. 1968, kdy naši republiku obsadila vojska států Varšavské smlouvy.
Na letišti probíhaly stavební práce na vzletové a přistávací dráze a tak letiště nebylo obsazeno cizím letectvem, ale bylo obsazeno po zemi a expoziční hangár byl dokonce několik dní střežen tanky. Letecký den byl zrušen a termín zahájení výstavy posunut na 11. 10. 1968 kdy byla výstava slavnostně otevřena a zaznamenala obrovský úspěch. Bylo vystaveno 62 letadel.
Od poloviny 70. let se zrodila tradice představovat veřejnosti při slavnostním otevření a u příležitosti Dne letectva nové přírůstky do Leteckého muzea včetně ukázek jejich funkce, což je dodržováno dodnes, pokud je to možné. V roce 1988 dokázal plk. Jaroslav Janeček přesvědčit nejvyšší místa o nutnosti rozšířit stávající prostory o další hangáry a hlavně celou přestavbu zafinancovat. Podařilo se opravit hangár č. 18 z 1. světové války a hangár č. 17 z první republiky a zároveň byly zbudovány i venkovní prostory pro rozměrnější exponáty. Muzeum vystavovalo už i těžkou bojovou techniku a prostředky protivzdušné obrany státu. S velkým leteckým dnem 8. 9. 1988 byla nová expozice představena veřejnosti.
V roce 1992 se podařilo získat depozitáře ve vojenském prostoru Lešany, kam byla odvezena většina z 550 ks těžké bojové techniky, která již začínala paralyzovat činnost muzea. V roce 1994 byla propuštěna či přemístěna většina zaměstnanců a uvažovalo se o stálém zavření muzea. Problémy přetrvávaly, neboť přibývalo rozměrných exponátů, ale ubylo pracovníků, kteří by je měli ošetřovat. K tomu došlo k vážnému poškození střešní krytiny hangáru H-18, ten musel být uzavřen a letadla vystěhována. Naštěstí se v roce 2002 změnil pohled na muzea VHÚ a začala být řádně financována.
V současné době má Letecké muzeum Kbely 2251 sbírkových předmětů, které se váží k letectví, kosmonautice, parašutismu a meteorologii. V evidenci se nachází 278 letadel. V expozici naleznete i oba typy proudových stíhaček nasazených ve 2. světové válce, ME-262 Schwalbe, jako v jediném muzeu na světě.
Vstup do muzea je zdarma a musím říct, že třeba o takové Muzejní noci se mi nechce z muzea ani domů.
Hezký večer a zítra se snad znovu podíváme na Prosek
Ahoj