Ve středověku byly Kralupy obyčejnou vesnicí, která se nijak nelišila od ostatních. Obyvatelé se živili většinou drobným zemědělstvím a rybolovem. Ještě v 17. století byly Kralupy stále malou vesnicí. Ještě v roce 1850 byly Kralupy jen osadou s 27 domky. Mohutný rozvoj nastal se zavedením železnice po roce 1851, kdy byla vystavěna železniční trať z Prahy do Podmokel (dnešní Děčín). První průmyslový podnik vznikl v roce 1856. Vyráběly se zde vlečné čluny a také kolesové parníky. Postavena byla loděnice a založena první chemická továrna. V roce 1865 přibyla dráha turnovská, postavily se železniční dílny, v Kralupech vznikla železniční křižovatka. Mezi další továrny a průmyslové podniky patří cukrovary (1869), pivovar (1872), závod na výrobu motorů Vltavan (1879), Masnerova cihelna a továrna na zpracování dehtu (1893), továrna na výrobu kamen a továrna na výrobu ozubených kol (1896), továrna na výrobu čerpadel (1899) a další. V roce 1901 zahájila výrobu Kralupská rafinerie minerálních olejů.
V následujících letech dochází k rozvoji města a vzniku dalších továren a spolků. Jednalo se například o stavbu lihovaru (1902), vznik továrny na tříkolky (1913). Rozvoj byl zpomalen během I. světové války.
