icon

Dítě s dysfázií. Jak jej naučit písmena?

avatar
hanka_12345
12. dub 2025

Dobrý den, mám otázku. Jak jste učili a naučili děti s VD na jaké písmenko začína slovo? A popř. I končí? Mě příjde že syn nechápe co po něm chci. Někdy to řekne dobře ale spíš střílí a většinou to ani neřekne. Tak třeba 30% ku 70%
Je mu 7. Máte nějaký postup,pomůcku atd? Děkuji

avatar
petramana
12. dub 2025

@hanka_12345 syn 6,5 a taky zkousime.. ty prvni uz vetsinou vi, ty posledni min... ale ze zacatku taky strilel od pasu

avatar
hanka_12345
autor
12. dub 2025

@petramana a jak jste na to sly?

avatar
kamino
12. dub 2025

@hanka_12345 Umí slabikovat? Pomáhá rozklad na slabiky, určitě začít s počátečním písmenem, pak počátky slabik a teprve pak to poslední písmeno slabiky.. chce to hodně času a trpělivosti . Se synem jsem stavbu slov trénovala hodně ten odkladový rok- stejně jako grafomotoriku. Je šikovný na matematiku, ale na češtinu je po tatínkovi, tak jsem věděla, že to bude běh na hodně dlouhou trať.

avatar
hanka_12345
autor
12. dub 2025

@kamino docela pekne mu jde vytleskat slabiky a spocitat je, to vi o co gou, obcas se splete ale hodne malo

avatar
kamino
12. dub 2025

@hanka_12345 Super, tak to je dobrý začátek. A ted rozkládat ty slabiky. Chce to trpělivost a přirovnávat to třeba ke kostkám Lega - to fungovalo u nás.

avatar
hanka_12345
autor
12. dub 2025

s tim legem ted nechapu moc jak to je myšleno?
Dnes jeste pred spanim jsme to zkouseli, on ma i ADHD takze bohuzel nevydrzi buhvi jak dlouho ale treba rekl spravne 4-5 z 15 slov a taky-mozna mi to jen pripada- ale pokud je to slovo-název veci- co má rád tak to řekne dobře, co ho nezajima, jde dal... Takze treba kdyz mu reknu auto, tata,mama,robot apod tak to rekne dobre a pokud je to treba ja nevim panenka nebo medved tak uz rika nesmysly

avatar
janule0123
12. dub 2025

@hanka_12345 logopedka radila naučit první vytleskavat slabiky … s tim ze nektery písmena jdou lip .. a ze si to mam představit, ze .. otevřela okno…takhle slyší řec - no a ruch města … a postupně se to učí identifikovat ..

avatar
malytlustyhroch
12. dub 2025

U nas k tomu uvedomneni hodne pomohlo predvadet jak by slovo znelo, kdyby koncilo na...
Takze na jake pismeno konci kolo? Je to na a kola? Nebo na e kole? Na o kolo? Na i koli? Bavilo ho, ze jsou to blbiny.
A posledni pismeno prislo teda hodne dlouho po prvnim pismenu, u jednoho snad rok 🙈 Nakonec se to dite naucilo driv cist a az pak prestalo v poslednim pismeni chybovat. A slavne robotovani (b-a-t-o-h) nedava dal, prestoze precist to umi.

avatar
kamino
12. dub 2025

@hanka_12345 co malá kostička, to písmeno - spojit dvě a tři do slabik a ze slabik slovo. Na začátek jen 4 kostičky na dvě dvouhláskové slabiky. Ideálně aby stejné písmeno mělo stejnou barvu. Takže KOLO - K a L bude mít každé jinou barvu a O také. A nejdřív mít všechny kostičky pohromadě vedle sebe , pak je rozdělit na dvojice a ty pak na písmenka. Aby se spojil vizuál s mluvou. Takže KOLO - K a L bude mít každé jinou barvu. O stejnou. Rozloží se na KO LO a pak se bude snažit říct, že první slabika je na K a druhá na L.. Pokud rychle unavitelný, tak určitě pracovat po krátkých úsecích . 5 slov a konec. tak si bude i uvědomovat, že je tam i to druhé písmenko, na které slabika končí.

avatar
hanka_12345
autor
12. dub 2025

@kamino a neni problem ze jeste neni ve skole? to jsem asi mela rict...protoze mi prijde ze na slovo kolo bude koukat jak zjara kdyz to neumi precist...jednotlivaa pismena uz umi precist ale slabiku ne

avatar
kamino
12. dub 2025

@hanka_12345 Jak jsem psala, se synem jsem takto trénovala celý odkladový rok.. fakt pomalu. A nebylo to psané, ale říkali jsme si to.

avatar
hanka_12345
autor
12. dub 2025

@kamino zitra zkusime,jetli jem to teda dobre pochopila :D

avatar
kamino
12. dub 2025

@hanka_12345 Je to jen takové blbnutí se slovy, ale hlavní je to nepřehnat. Jak budeš pozorovat, že už je soustředění jinde, tak to ukonči. Jak se to přežene, tak to pak může časem sabotovat

avatar
martina1317
12. dub 2025

Resim ted to same … zkousime aplikaci v tabletu, dcera umi pismena, ale proste “neslysi” ty slova, kdyz prectu P E S, neslysi pes, no hruza, taky bojujeme…

avatar
veruuu_kubesovic
12. dub 2025

Naučil se to ve školce, během odkladového roku, aktuálně zkoušíme trénovat poslední písmenko.
Je nutné ty první písmenka dostatečně protahovat, aby to dítě chapalo, třeba ssss (a pořád mi tvrdil, že takhle dělá had). Jinak dítě s VD je velmi snadno unavitelne, takže to fakt chce zkoušet po chvilkach...

avatar
journals
13. dub 2025

Koukni na metodu Elkonin, synovi to hodně pomohlo. Jinak s ním i toto hodně cvičila logopedka

avatar
zmrzlinka
13. dub 2025

Dcera se to naučila až v 1.tride když se učila číst a psát.Do té doby to moc nechápala.

avatar
palja
13. dub 2025

@hanka_12345 musíte postupně. My jsme dceru učili napřed první písmeno, prostě to pořád cvičit dokola. Než se to naučila, tak to trvalo ale půl roku. Než si to její mozek zpracoval a pochopil. A až to uměla, tak jsme teprve učili to poslední písmeno. Ale samohlasky jí nešly. Takže jsme dostali papír od logopedky, hodně slov, která končí na t,d , n... A trénovali jsme poctivě každý den. To jí trvalo naučit asi 2 měsíce. A pak až teprve slova, která končí a, e, i, o, u... To jsme zase měli pomůcku od logo zdůraznit poslední slabiky na, ne atd.
Prostě pořád trénovat a cvičit, ale postupně. A pak až to bude umět, tak opakovat.
A hlavně je blbost nechávat to na logopedce, logopedka vám jen ukáže "návod" jak s dítětem pracovat a jak se učit a zbytek je na vás na rodičích.
Dcera má VD zjistenou od necelých tří let a učíme se každý den, proto dělá velké pokroky. Předložky jí trvaly rok než to pochopila.
Teď má dcera 7 a půjde po odkladu do školy.

avatar
petramana
13. dub 2025

znama ucitelka ve skolce mi rikala, ze to dela problem snad vsem detem... ze to vetsinou pochopi az pri cteni/psani...

avatar
cilkat
13. dub 2025

Začněte jen první slabikou. Pak doporučuju pokračovat slovy, kde je na začátku samohláska. Pak výrazná, zněla písmena a klidně nejít "jaké je písmeno na začátku" ale "vyber slova, co začínají na K" a cučit takle postupně jednotlivé hlásky/jednotlivá písmena. Ono konstrukt písmene je vlastně trochu umělý: reálně jako zvuk slyšíte slabiku a najít v tom ty písmena není jako dvě kostičky loga, ale rozdělit tu kostičku na ty čufliky - takže vlastěn potřebujete naučit dítě "jak vypadá čuflík".
A doporučuju to hlídat opravdu jako zvukové cvičení, aby tam ta slova nebyla napsaná (syn to nikd yneslyšel, vždy to luštil z nápisů).
JInak dporočím poslechový program (asi v tomhel věku Benaudira - obecně zlepšuje vnímání a rozlišení zvuku)
A pokud jset na facebooku, doporučím skupinu "rodiče dětí s vývojovou disfazií".

Ps: dá se nastoupit do první třidy s tím, že dítě první písmeno nepozná... i tak je dítě schopno se naučit číst ... jen se mi ze začátku učil každou slabiku zvlášť, ne jako "složím si to z písmen", ale ten systém, ve ketrém se učil, na to byl vlastěn dělaný ... Zlomilo se to někdy ve třetím čtvrdletí, kdy přidali třetí písmeno do slabiky. ... Takže nepanikařte, když vám budou odporníci tvrdit "to musí, jinak čtení nedá". Ten můj to dal.

avatar
daasqua
13. dub 2025

Já jsem to dceru ucítila tak, že jsem prostě první hlášku natáhla. Kkkkkočka. Napřed ji líp šly samohlásky (aaaahoj), u souhlásek říkala spíš slabiku, ale pak pochopila i to. Stejně tak na konci, natáhnout. Kočkaaaaa. Ze slabiky se dostala na hlásku. Pomáhala jsem psaním slov. Písmena přečíst uměla, ale neuměla složit (ani moc do slabik), čehož jsem trochu obávala, ale kupodivu jí to skola rychle naučila (šla tam v čerstvých 6, je letní), teď ke konci první třídy už čte téměř plynule. Takže škola tady dost pomohla, nevím, jaké na to mají triky. Čekala jsem, že možná bude mít větší obtíže, ale dost mě překvapila.
Jinak Benaudiru jsme v 5 taky měly. Elkonina ne. Sluchovou diferenciaci měla celkem slušnou, takže hlásky rozeznala brzy.

avatar
petramana
13. dub 2025

Ja kdyz si vzpomenu, co jsme treba u zapisu museli umet my, tak je mi ted tech deti i lito, jake jsou na ne naroky jeste kdyz jsou ve skolce.. nepamatuju, ze by se se mnou rodice neco ucili a to si myslim, ze se nam venovali - rano vypravit do skoly, do prace, odpo vyzvednout, neco nakoupit, pak se slo na pole, do sadu, zajistit krmeni pro zvirata, vecere pro nas (bydleli jsme na vesnici a tak to mel kazdy) a slo se spat... Ted dite podle vseho musi umet abecedu, pocitat, psat atd. Ve skolce vzdycky jedna maminka popohani chlapecka, aby si pohnul, ze ma bud vytvarku, hudebku a nebo anglictinu a ze budou vecer pocitat nebo psat🤦 ja nerikam k nicemu deti nevest, ale nekdy uz mi to pripada nasilne vuci tem detem, vzdyt maji behat, hrat si s ostatnima, jezdit na kole, a ne se ucit noty apod. jeste ve skolce.

avatar
hanka_12345
autor
14. dub 2025

@petramana u nas to bylo i u zapisu do školy