E.coli v prvním trimestru těhotenství. Je třeba užívat antibiotika?

25. črc 2019
Dobrý den,

jsem těhotná v 8. týdnu. Měla jsem bolesti při močení, vystupňovalo se to až tak, že jsem přišla s velkou bolestí v pravé ledvině do nemocnice. Během mé hospitalizace mi podávali IV No-spu, pila jsem hodně tekutin a čekalo se na KVB moči.

Měla jsem CRP 13, druhý den 15. Hemoglobin nižší. Bolesti mi ustoupili a neměla jsem žádné subjektivní potíže 3 dny. Vykultovovali mi E.Coli z moči v poměru 10 ^ 5 a nasadili Unasyn antibiotika, penicilinovou řadu. Mám alergii na cefalosporin, vytvořenou rezistencí po dlouhodobých dávkách přípravku Zinnat v dětství pro opakovaně cystitidy, proto mám vyšší riziko zkřížené reakce.

Po 1. dávce zhruba po hodině jsem najednou měla velmi silné "řezání" při močení. Může to být nějaká negativní reakce na antibiotika?

Kromě těchto bolestí jsem cítila i pálení uvnitř v pochvě - užívám i 2-0-2 Utrogestan. Potom to opět ustoupilo asi po 3 hodinách a teď jsem dostala další dávku a obavám se, co zas bude.

Je opravdu tak nutné užívat v mém případě antibiotika, jelikož jsem těhotná a ještě k tomu pouze v 8. týdnu?

A je to bezpečné pro maličké? Resp. ohrozilo by ho to, kdyby se to neléčilo?

Děkuji za odpověď!
Dobrý den,

k Vašim dotazům:

1) každý zánět (močový měchýř, pochva, jiné) ohrožuje nyní nejen Vás (mladá dospělá žena vydrží hodně), ale hlavně vývoj a vývin Vašeho miminka (8. týden = prostředek prvního trimestru, tedy období, kdy se zakládají a formují všechny orgány - a také vzniká řada vážných poruch). Takže ATB (preferenčně penicilínová, protože ta jsou jako jedna z mála zcela bezpečná pro miminko) určitě ano.
2) pokud byste měla "opravdovou" alergii na cefalosporin, těžko byste v mládí brala Zinnat (cefuroxim, CF druhé generace) a nyní byste určitě měla jiné, mnohem dramatičtější obtíže
3) Vaše řezání při močení byla nejspíš vystupňovaná cystitida
4) pálení v pochvě: ženy někdy neumějí své potíže přesně lokalizovat, a tak to může být buď přenesená bolest z měchýře anebo máte při těhotenství + cystitidě + ATB (která "vymlátí" Vaši přirozenou vaginální laktobacilovou flóru) ještě bakteriální dysmikrobii (vaginózu).

Radím tedy: zachovat klid (jak duševní, tak tělesný), hodně pít (ideálně třeba urologický čaj nebo minerálky), neprochladnout (dohromady tedy to známé "ticho, teplo, tekutiny".

Pokud byste chtěla podpořit ústup cystitidy a vyvarovat se další, můžete užívat produkt Blokurima 1 sáček na noc až do porodu.

Pokud byste se chtěla pokusit srovnat vaginální bakterie, můžete zkusit Gynimun intim protect (selektivní vaginální laktobacily).

Držím palce!

Přeji Vám hezký zbytek dne,
MUDr. Jiří Emmer
neurolog a farmakolog, Plzeň
Polož anonymní otázku

Sem začni psát odpověď...

Odešli