icon
avatar
cobaltino
20. pro 2018
742 

Vánoce bez Ježíška

S tímhle článkem asi nebude souhlasit hodně lidí. Ale já si nemůžu pomoct. Mně se současný způsob Vánoc, jak je prezentovaný ve většině rodin, prostě nelíbí. „Napiš dopis Ježíškovi a pak buď hodný, jinak ti ty věci nepřinese.“

Svým dětem odmítám lhát

Proč bych jim měla říkat, že dárky nosí Ježíšek, když jim je s láskou vybíráme my s manželem?

Proč bych je měla strašit, že žádné dárky nedostanou, pokud budou zlobit? (Chtěl by Ježíš, abychom takhle jeho osobu zneužívali k manipulaci s dětmi? Jakkoliv si připadám nevěřící, o tomhle silně pochybuju! 😉)

Proč vyhrožovat dětem, že je odnese čert do pekla, pokud nebudou hodné? (Co to vlastně je, být hodný? Znamená to poslouchat na slovo? Neprojevovat žádné emoce? Být potichu? Chcete tohle pro své děti? Já teda ne.)

Nechci svoje děti balamutit – ani ve jménu strachu, ani ve jménu „kouzla Vánoc“.

To pravé kouzlo pro mě totiž nespočívá v pojmenování domnělého dárce tajemným jménem Ježíšek. To pravé kouzlo je schované v té atmosféře Vánoc. Vytváříme ho ze spousty drobností, které vůbec nemusí mít s Ježíšem spojitost (anebo taky můžou, jak je libo 😉).

Jak to tedy na Vánoce koulíme my?

Praktikujeme drobné tradice, jako je pouštění lodiček, lití olova, krájení jablíčka, zapalování svíček na adventním věnci. Pečeme cukroví, chodíme na adventní trhy, díváme se na pohádky, zpíváme koledy, vyrábíme adventní kalendář, zdobíme domov, vyrábíme dárky pro naše blízké, krmíme ptáčky a stavíme sněhuláky,… A v budoucnu třeba i vyrobíme betlém, půjdeme si poslechnout nějaký vánoční koncert nebo se zúčastníme nějaké charitativní akce.

Děláme zkrátka to co ostatní rodiny, jen jsme z toho vynechali ježíškování 😉

Víra v Ježíška = dětství?

Dalším argument zastánců Ježíška zní, že to tajemství kolem Vánoc k dětství patří. Já si myslím, že patří k Vánocům nejen v dětství. Každý rok 24. prosince vstávám s naprostým nadšením, že už je to tu! Už jsou Vánoce a je ten báječný Štědrý den. Jsem plná radostného očekávání a mám sváteční náladu. A to si představte, že na Ježíška nevěřím už 25 let! 😀

Když jsem na několika místech prozradila, že na Ježíška doma nehrajeme, bylo mi vyčítáno, že děti ochuzuju o kouzlo Vánoc.

Kdybyste viděli ta rozzářená očička našich dětí u vánočního stromečku na Štědrý den, nepochybovali byste o tom, že je to kouzelné pro ně i tak! 😵 Dárky jim tam dáváme tajně, zvoníme na zvoneček a prskavky musí být taky 🙂

Proč si to komplikuju

A proč se na to prostě nevybodnu a nehraju to stejně jako ostatní?

pokračování článku

avatar

Hezky napsané 😉

Odpověz
20. pro 2018
avatar

Opravdu hezky napsané a s většinou i souhlasím, jen ne každý kdo doma slaví Vánoce i s "Ježíškem", tak svým dětem vyhrožuje, že pokud nebudou děti hodné, tak nic nedostanou. To samé s čerty a Mikulášem. Někdo to má i bez těch vyhruzek i s Ježíškem pěkné a někdo to má zase super i bez něho. Jen mi to trošku z toho článku tak vyznívá, ale jinak souhlasím a fakt pěkné 😊

Odpověz
20. pro 2018
avatar

@meluzinkaa děkuju!
@roxolanka Děkuji 🙂 Na konci článku píšu, že si každý má udělat Vánoce podle sebe, právě proto, že to jde s Ježíškem i bez toho vyhrožování... ale to riziko podlomení důvěry tam je. Tak takové upozornění.

Odpověz
20. pro 2018
avatar

Podlomeni duvery ci lhani jsou pro me, co se tyce Jeziska, az moc silna slova.. Samozrejme si to kazdy musi nastavit doma sam.. Ja si to bez tech reci o Jeziskovi predstavit nedokazu☺

Odpověz
20. pro 2018
avatar

Tak je potom trochu smutný, když já si budu na Ježíška se svým dítětem hrát a pak přijde do školky, kde mu nějaké dítě řekne, že dárky kupují rodiče. Ale že se nemá bát, protože je kupují s láskou. Já bych se sama cítila ochuzená. Ne o kouzlo Vánoc. O tu tradici. Takže ne, nesouhlasím. A hlavně teda ani nechápu, proč bych to měla dělat, vynechávat Ježíška. Podle mě na tom není absolutně nic sporného (jako je to třeba u Mikuláše).

Odpověz
20. pro 2018
avatar

@alilisi Souhlas, je to na každém, jak si to doma nastaví 🙂

Odpověz
20. pro 2018
avatar

@cicorecka Svým dětem samozřejmě neříkám: Všem to honem povězte, že dárky dávají dětem rodiče!
😀
Naopak říkám jim, že někdo na Ježíška věř a někdo ne. A že já ne.
Loni je to dál nezajímalo a letos jsme o tom mluvili déle, tak jsem jim řekla, ať to ostatním dětem ve školce neprozradí, ať mají překvapení.
Takže od mých dětí to nemají 😉 Ale samozřejmě za jiné rodiny neručím 😅
Ježíška si z Vánoc kliďo nevynechávejte, jsou to vaše Vánoce 🙂
Ale v momentě, když dítě přijde s otázkou: Mami, existuje Ježíšek? / Kdo nám dává dárky na Vánoce?, pak zalhat, že dárky nosí Ježíšek podle mě je podlamování dětské důvěry v rodiče. (mluvím o těch přímých otázkách - na ty se dítě ptá, když chce vědět pravdu. Kdyby ji vědět nechtělo, nezeptá se)

Odpověz
20. pro 2018
avatar

a ted si predstav jeste stonasobnou radost z darecku od Jeziska detska duse miluje tajemno miluje pohadky a ty jsou taky vymyšlené.Urcite maji Vase deti radost ale ta se absolutne neda srovnat s radosti kdyz vse nosi Jezisek a veri na nej. Kazdy to ma jinak to je jasny ale v životě je tolik starosti atd tak proc chudit deti o tuto nadheru

Odpověz
20. pro 2018
avatar

A teď si vemte ,ze tyhle deti to pak reknou tím co věří smutne !!!!
Mě je 33 let a věřím ještě teď 🥰představují si ho jak by mohl vypadat atd .Moje deti ještě v 9 věří ,ví ze dospěli si dáváme mezi sebou ,kamarádům balí darky ,ucitelkam ,ale jim nosí Darky Ježíšek a je to krásný ❤️Ta 9 léta si ho představuje jako ježka 😂však je to hezké fantazie a víra v něco

Odpověz
20. pro 2018
avatar

@cobaltino no...podle toho, kolikrát se ve školce o Ježíškovi mluví, kolikrát mi o tom syn vyprávěl, vyráběli si přáníčka pro Ježíška apod., dokonce už měli i nadílku...neumím si představit, že tyhle malé děti vydrží "držet basu" a dětem či učitelce (v rámci obhájení pravdy, kterou mají od rodičů) nebudou Ježíška vymlouvat a popírat....a pokud by se stalo u nás ve třídě, tak to bych ti teda fakt poděkovala, tomu věř! 🙄😒

Odpověz
20. pro 2018
avatar

Každý, ať si to zařídí podle svého.
Jen by mě zajímalo, zda, když jsi byla malá, ti rodiče taky řekli, že Ježíšek není, že dárky máš od nich, dost o tom pochybuji. Alespoň nikoho takového neznám. A nemyslím si, že by to nějak podlomilo něčí dětskou víru v rodiče...

Odpověz
20. pro 2018
avatar

Dost zavádějící článek a podle mě zbytečný výkřik, každý slaví jiné Vánoce, věří v něco jiného, to, že vy to říkáte dětem "popravdě" neznamená, že jiné děti nemůžou věřit... A s tím vyhrožováním to je taky dost odvážné házet všechny rodiny do jednoho pytle. To že jste na konci napsala at si to každý dělá po svém vůbec nevyvazi o čem celý ten článek je

Odpověz
20. pro 2018
avatar
Komentář byl odstraněný
avatar

A já se nechala jako dite balamutit ráda a i to prokouknuti bylo postupne a vůbec ne rozcarujici, prostě jako přechod z malého ditete ve vetsi. Svoje deti balamutim taky a nemyslím, že to nepochopí az prohlednou. U Mikuláše je to u nás jiné, dcera je bazliva, takže ji každý rok říkáme, že chodí lidé v maskach. A asi ta mistika trochu pevazuje, protože ve školce prý byl pravý andel.

Odpověz
20. pro 2018
avatar

U nás je to takové nestabilní s těma bytostma. Čerti nám dost pomohli teď ve dvou letech ve vzdoru, anděla poznala, tak jsme ji dali za pravdu. Ježíška zatím hrajeme, ale i naše malá dvouletá už vyráběla babickam dárek,takže hádám, že u nás se bude na Ježíška hrát max do první třídy, spíš ale ani ne. Takže každý ať si to doma dělá jak chce, já se určitě ohlížet na nikoho nebudu 😎

Odpověz
20. pro 2018
avatar

@ahyt Oni ale neměli rozzářené oči z dárků - těch si nejdřív ani nevsšimli 😉 Byli paf z toho rozsvíceného stromečku a z té atmosféry (tajuplné cikání, prskavky na stromku, všude okolo tma...) Ježíšek netřeba.

Odpověz
20. pro 2018
avatar

@koncita Je to nopak - v tomhle věku je paní učitelka nejvíc (navíc jich je ve třdě několik), takže spíš uvěří jí, že Ježíšek existuje, než rodičům (u nás to do nich valí už od října)
Rodič nemá šanci oproti takové přesile...

Odpověz
20. pro 2018
avatar

@zanri Já to samozřejmě dětem nemusela říkat ve stylu: Ježíš není. Protože jsme tohle jméno nikdy nezavedli. My od začátku říkali, že si dáváme dárky pod stromeček navzájem. S Ježíškem přišel syn až ze školky. A na to jsem mu řekla, že někdo na něj věří a někdo ne. A že já na něj nevěřím. A on je s tím v pohodě - fakt to nebude ostatním dětem vymouvat - učíme ho, ať si každý věří čemu chce / dělá co chce / myslí co chce. Když tím nikomu neubližuje, je to každého věc. Znáš hate free výchovu? 😉
No a co se týče důvěry v rodiče - ruku na srdce - kdo se v pubertě svěřoval s těmi nejpalčivějšími problémy rodičům? Já teda ne - nějak ten vztah nebyl té důvěry plný. A kudy přesně zmizela nevím, ale u svých dětí to riskovat nechci, takže lhát jim prostě nebudu. Nikdy. V ničem.

Odpověz
20. pro 2018
avatar

@cobaltino darky mnohonasobne zvysi radost z toho vseho proste vse dohromady bez darku asi super s darky mnohonasobne krasnejsi

Odpověz
20. pro 2018
avatar

*Ježíšek

Odpověz
20. pro 2018
avatar

@cobaltino toto neni lez v pravem slova smyslu lez ma zcela jiny vyznam 😊

Odpověz
20. pro 2018
avatar

@dancatinterova Ten článek vznikl proto, že se mě lidi ptali, jak tedy Vánoce slavíme, když si na Ježíška nehrajem.
A mám na něj na FB skvělé ohlasy, takže zbytečný určitě nebyl 🙂

Odpověz
20. pro 2018
avatar

@baraka1 Já taky ve svém dětsví rozčarování z toho, že neexistuje, nezažila. Taky to bylo takové postupné. Ale jiní v mém okolí rozčarovaní byli a přitom yb stačilo v tu kritickou chvíli,mkdy se dítě narovinu zeptalo jim nelhat.

Odpověz
20. pro 2018
avatar

@ahyt Ano, byli pak nadšení i z těch dárků 🙂 Jak říkám, prostě Vánoce jako všude jinde, jen nepsali dopis Ježíškovi a místo vět "To jsem dostal od Ježíška" říkali "To jsem dostal k Vánocům / pod stromeček" 😉

Odpověz
20. pro 2018
avatar

@ahyt To je věc názoru no, tu hranici má každý jinde. Proto je dobře, že si to může každý zařídit doma jak chce 🙂 (a proto já nechci riskovat, že moje děti to budou vnímat jinak než já a nebudu jim říkat ani ty milosrdné lži a pod.)

Odpověz
20. pro 2018
avatar

@cobaltino Jojo, u nás taky neježíškujeme. Sama si pamatuju z dětství na ten pocit trapnosti, když jsem zjistila, že dárky Ježíšek nenosí a že jsem je ty roky před tím nemohla sama darovat. Umění darovat je také kouzlo Vánoc, ne že nám něco spadne do klína 😉. Máme to podobně už několik let (syn má čtyři a čtvrt). A krásně je to letos zachycené v tomto nevýchovném audiu (poslední třetina): https://www.nevychova.cz/zdarma/cz-we-vv1/vysil...

Odpověz
20. pro 2018
avatar

Já si myslím, že těm dětem to líto být může, i když ty si to třeba nemyslíš. Zrovna nedávno tu jedna maminka psala, že u nich doma Ježíšek nechodil a že jí to dodnes mrzí, že o to byla ochuzená.

Odpověz
20. pro 2018
avatar

@olga_ Díky za další pohled! Na to jsem úplně zapomněla - na ten pocit trapnosti - přesně jak píšeš! A pak byl ještě pár let následovaný pocitem bezmoci, že bych jim něco dát chtěla, ale neměla jsem peníze. Tak jsem pár let všem kreslila obrázky (a to jsem se zase cítila trapně, že táta předstírá z toho obrázku radost 😀 )
To audio jsem slyšela těsně po napsání člán ků a říkala jsem si, jestli to v tom případě není nošení dříví do lesa, ale Katka to bere trochu z jiného úhlu, ale taky s ní souhlasím. Ten tip na konci je úplně super - ten možná u nás někdy využijem. To jak slavíme Vánoce teď, není fixní, možná budou v budoucnu vypadat úplně jinak

Odpověz
20. pro 2018
avatar

@gracinka7 Může být. Momentálně je moje obava z "vy jste mi lhali!" ale větší... Jak jsem psala výše - nikde není psáno, že to takhle budeme mít napořád 😉

Odpověz
20. pro 2018
avatar

@cobaltino Jo, já zažívala úplně stejné pocity trapnosti a bezmoci. Prostě Ježíšek není pro každého a každý, ať si to udělá, jak chce. Zrovna dnes zkoušela na staršího sousedka takovou tu klasickou vydíračku: "Nezlob maminku, buď hodný, vždyť už jsi velký kluk, nebo ti Ježíšek nedonese pod stromeček dárečky." Tak jako toto fakt neéééé!

Odpověz
20. pro 2018
avatar

@olga_ Přesně!

Odpověz
20. pro 2018
avatar
Komentář byl odstraněný
avatar

@cobaltino Ja teda nevim, kde zijes Ty, ale u nas v Kobylisich Jezisek existuje a mam na to dukaz jak hrom, protoze si osobne prisel za okno pro dopis. Tak prece nebudu Elisce lhat, ze neni 😀😀😀

Odpověz
21. pro 2018
avatar

@rexinka Tady jsou aspoň dětské tlapky. Mně hlava nepobírá vždycky ty chlapské šlápoty, když Ježíšek je miminko - to by u našeho synátora neprošlo 😂

Odpověz
21. pro 2018
avatar

@olga_ Tak to jsem jeste nevidela 😂

Odpověz
21. pro 2018
avatar

@rexinka Já to tady na koni viděla už na tolika fotkách... 😅

Odpověz
21. pro 2018
avatar

@olga_ Hele, a nebyl to treba Santa? Ikdyz, ten ma vlastne boty...😀

Odpověz
21. pro 2018
avatar

@olga_ to přece není definované jak vypadá, já jsem si zrovna vždycky myslela, ze je to velký chlap.

Odpověz
21. pro 2018
avatar

@cobaltino ja vím, že jakmile dcera přijde s pochybnostmi, tak v ni dal tu baji živit nebudu a myslím, že to u nás prokoukne taky brzy, protože ten příběh má díry jako prase co si budeme povídat :D. A jak je tu zminen pocit trapnosti, tak ja ho trochu zazivam při odpovědích na její otázky.

Odpověz
21. pro 2018
avatar

@ivory01 Aha, tak to je myšlenka Ježíška z Betléma a Ježíška dárkonoše od sebe vzdálenější, než to vnímám já. My si doma povídáme o Ježíškovi v jesličkách, o jeho poselství a obdarovávání a vzájemné lásce, ač tedy věřící nejsme. Nikdy by mě nenapadlo, že máme dva Ježíšky! Už to na mě začíná být složité 😅😅

Odpověz
21. pro 2018
avatar

@rexinka No, byl to Ježíšek v chlapských botách 😀

Odpověz
21. pro 2018
avatar

@olga_ no a někdo si představuje ježíška jako malého ježka 😀. To už ty stopy vůbec nesedí 😂

Odpověz
21. pro 2018
avatar

@ivory01 moje dcera si ho představuje jako ježka 😂😂druhá jako miminko

Odpověz
22. pro 2018
avatar

@cobaltino A když jsme u toho.Milosrdná lež je nesmírně důležitá!!!Pro život..Ale o tom samozřejmě nyní nemáte představu.Ale já už ano.Pokud pacientovi řeknete,že má rakovinu,že není léčba,že zemře v bolestech,tak byste měla vidět tu reakci.Sesype se KAŽDÝ,TO VÁM GARANTUJI,I TEN NEJVĚTŠÍ HRDINA.Když pacientovi řeknete,že má rakovinu/ a Vy jako lékař -jsem i já- víte,že léčba pravděpodobně nebude mít žádný efekt/že se ale pokusíte udělat vše,aby se člověk vyléčil či aby se nemoc zastavila,tak reakce pacienta je úplně jiná.Pacient sebere veškerou sílu a bojuje a tak často i nemoc s pomocí lékařů vyléčí.Je to nezbytná milosrdná lež.Takže oprqvdu opatrně o milosrdné lži 🙂.Krásné Vánoce!!!

Odpověz
22. pro 2018
avatar

@ahyt Tenhle příklad není až tak o milosrdné lži, jako o noncebo efektu! (opak placeba)
Milosrdnou lež beru věty jako Sluší ti to. Nejsi tlustá. apod...

Odpověz
22. pro 2018
avatar

Dělat stopy ve sněhu (jakože je tam nechal Ježíšek) beru za lhaní dětem. Tohle fakt dělat nebudu, i kdyby na Ježíška chtely věřit. To je to balamutění, které by mi mohly v budoucnu vyčíst...

Odpověz
22. pro 2018
avatar

@cobaltino to co pisete neni milosrdna lez ale pretvarka a fales a pokrytectvi.Pokud se mi neco na někom nelibi mlcim a nepochlebuji. Milosrdna lez je to co jsem psala ja. Koncim debatu,protože se neshodneme,ale to nevadi.😊 a krasne Vanoce .

Odpověz
22. pro 2018
avatar

@cobaltino Aha, to me nikdy nenapadlo, ze jsem lharka, kdyz udelam stopy Jeziska na parapet. Tak to si klidne muzu podat ruce se vsemi filmovymi tvurci, co pouzivaji pri sve tvorbe triky atd. Vy se doma asi divate jen na dokumentarni filmy a zpravy, abyste nemeli pocit, ze vas a vase deti nekdo balamuti 😉 Preji hezke pravdive Vanoce 🙂

Odpověz
22. pro 2018
avatar

@rexinka myslím, že ve zprávách se lidi balamuti taky dost 😀

Odpověz
22. pro 2018
avatar

@gracinka7 Tak ono taky zalezi, na jakem kanalu je sledujes 🙂

Odpověz
22. pro 2018
avatar

@rexinka já radši nikde.

Odpověz
22. pro 2018
avatar

@gracinka7 Mas recht. A never nikomu a nicemu, svet je jedna velka fales a pretvarka.

Odpověz
22. pro 2018
avatar

@rexinka tak u tech zpráv je dnes už kanál jedno. Nedávno jsem u tchyně z kuchyně zaslechla zprávy a říkala jsem si, to je děs koukají na Novu a ono to bylo ČT. :D

Odpověz
22. pro 2018
avatar

Teď trochu jine téma teď jsem cetla článek jak chlapeček poslal do nebe tatínkovi vzkaz a on mu jakoby odpověděl .
Co na to vy matky ?Co vy nikdy dětem nezalzete ?To jim hned natvrdo ,když se malé zeptají co se stane po smrti řeknete ,ze nic ,trochu tvrdé proto i já ve svém věku na Ježíška věřím

Odpověz
23. pro 2018
avatar

@murynka ja neveřím, že po smrti není nic :D

Odpověz
23. pro 2018
avatar

@murynka ja neveřím, že po smrti není nic :D

Odpověz
23. pro 2018
avatar

@baraka1 Ja taky ne, takze pro me to lez neni 🙂

Odpověz
23. pro 2018
avatar

@baraka1
@rexinka no třeba ale lžete tot otázka

Odpověz
23. pro 2018
avatar

@murynka Nelzu, protoze jsem si jista, ze existuje posmrtny zivot. Kdybych v nej neverila a presto to tvrdila, pak by to byla ode me lez.

Odpověz
23. pro 2018
avatar

@murynka Řekla bych pravdu - že nevím, co je po smrti. Že to nikdo neví. Takže podle mě je možné, aby nějaký vzkaz od mrtvého tatínka dostal. Vím, že já bych ho zachytit nedokázala - nejsem ten typ člověka, co by byl k tomuhle senzitivní. Ale věřím, že jiní lidé to mají jinak. Nerozumím jim, ale zároveň jim to neberu.
V tom nevidím žádný rozpor - prostě se snažím nelhat podle svého nejlepší svědomí.
Pokud někdo stopy ve sněhu vůbec jako balamutění nevnímá, pak to z jeho strany není lež. Já jen říkám, jak to mám já 😉
Mějte všichni krásné svátky! 😘

Odpověz
23. pro 2018

Začni psát komentář...

sticker
Odešli