icon
avatar
redakce
23. kvě 2019
313 

Česká designérka Anna Marešová: Je jedno, jestli navrhuji erotické pomůcky nebo tramvaj. Obojí musí skvěle vypadat a dobře fungovat.

Image title

Daniel Hamerník, časopis Finmag

Produktová designérka Anna Marešová, je známá díky své diplomové práci Whoop.de.doo, sadě erotických pomůcek pro ženy. Během studií vytvořila další významný projekt, a to Tramvaj pro Prahu. Nyní má, po několika letech, svoji značku intimních pomůcek pro ženy a v Praze jezdí její nová tramvaj T3 Coupé. Obojí oceněné prestižní mezinárodní cenou za design Red Dot award. Rozhovor o tom, jaká byla její cesta k vysněným cílům a proč se rozhodla jít vlastní cestou.

Jako svou diplomovou práci jste navrhla řadu erotických pomůcek. Proč právě toto téma?

Nebylo to hned tak jednoznačné. K tomuto tématu jsem doslova musela „dospět“. Měla jsem rok před dokončením školy a přemýšlela jsem, jak s tím posledním svobodným časem smysluplně naložit. Jako svojí bakalářskou práci jsem dělala návrh tramvaje pro Prahu. Byl to velký projekt a taky dost klučičí téma. Takže jsem chtěla dělat něco menšího, co bude mít blíž k výrobě. Ale na to, že to budou právě erotické pomůcky pro ženy, mne navedl můj kamarád. Řekl mi, že všechno, co navrhuji, je tak čisté a jemné, takže bych byla prý měla zkusit navrhnout erotické pomůcky. Přišlo mi to jako nosné téma. Intimita a sexualita obecně je velmi důležité téma pro každého z nás. A když jsem si vybavila, jak vypadají erotické pomůcky a erotický průmysl obecně, řekla jsem si, že to zkusím. Že zkusím navrhnout pomůcky, za které by se nemusela žádná žena stydět.

A to Vám na škole prošlo?

Nejdřív jsem to musela oznámit svému panu profesorovi. A k mému překvapení mě podpořil, řekl mi, že mi věří, že to zvládnu. Když jsem prý zvládla i tu tramvaj.  Takže už nebylo cesty zpět. V ten okamžik se to pro mne stalo výzvou.

Image title

Anna Marešová / bakalářská práce / Tramvaj pro Prahu

A co Vám řekl u obhajoby?

No on vlastně nikdo z porotců během té obhajoby moc nemluvil. (smích)

Ale pak mi řekl, že jsem to zvládla skvěle.

Image title

foto Jan Přibylský / Whoop.de.doo Venušiny kuličky WHITE CLASSIC

Vaši sadu intimních pomůcek pro ženy, jste nazvala Whoop.de.doo. Co to vlastně znamená?

Chtěla jsem, aby ten název byl zvukomalebný, nebude lascivní ani prvoplánový. Whoop.de.doo mi znělo pěkně, a hlavně to má i význam. Používá se to, když je někde nějaké pozvidžení. Někde jsem dokonce našla, že to znamená řádit.

Když se pak ze školního projektu stal projekt skutečný, různí lidé, většinou z oblasti obchodu, mi radili, abych název změnila, že prý je dlouhý a nezapamatovatelný.

Ale já jsem tomu původnímu nápadu zůstala věrná. U nás se to různě komolí, což je taky vlastně zábavný, ale hlavně v zahraničí ten název funguje skvěle.

Image title

logotyp Whoop.de.doo / Jiří Toman, Sudetype / Anna Marešová designers

A co pro Vás Whoop.de.doo znamená teď?

Celá ta značka pro mne znamená hodně. Je to takové moje dítě. Netušila jsem, že okolnostmi se z diplomové práce stane moje skutečná práce a, že budu mít firmu, která navrhuje, vyvíjí vyrábí, a dokonce i prodává erotické pomůcky. I když k tomu byla taky poměrně dlouhá cesta.

Nakonec jste se rozhodla jít vlastní cestou, bez investorů. Co Vás k tomu vedlo?

Celé to bylo nečekané a neplánované. Když jsem za tu mou sadu erotických pomůcek dostala Studentskou národní cenu, bylo to pro mne velké překvapení, a i pro novináře. Spustila se docela velká mediální smršť a spoustu lidí si chtělo ty pomůcky koupit. Stále mi někdo psal, na fotce to vypadalo jako reálný produkt, ale byly to jen prototypy. Také se mi ozvalo spoustu potencionálních investorů a já s nimi absolvovala nespočet schůzek. Ale s nikým jsem si lidsky moc nesedla. Nechci znít tak nějak povzneseně, ale často to byli obchodníci a ti přeci jen uvažují trochu jinak než designéři. Já jsem měla vizi krásného prémiového produktu, ale obchodníkům tolik nezáleželo na tom, kde a jak se to bude vyrábět, spíš je zajímalo kolik se vyrobí produktů a za kolik. Myslím, že v tomhle tom je důležitá jakási rovnováha, jinak nemůže nic vzniknout a když, tak nevalné kvality.

A jak to pokračovalo?

Měla jsem pocit, že to nikam nevede. Mezitím jsem pracovala na jiných projektech, třeba na bazálním teploměru pro ženy. Ale i když to byl krásný projekt, nedopadl dle mého očekávání. Zjistila jsem totiž, že poslední slovo má ten, kdo platí. A tak jsem se asi po roce a půl po všech těch schůzkách a peripetiích s investory a zkušeností s tímto projektem rozhodla, začít řešit celou značku a výrobu sama. Dala jsem dohromady svoje úspory a stavební spoření a začala úplně od nuly s prvním produktem.

Image title

foto Jan Přibylský / Whoop.de.doo Vibrátor

Je to v dnešní době vůbec možné? Všude jsou start upy, do kterých investoři vráží miliony…

Když máte svoje peníze a nemáte jich moc a máte tu vizi, která vás žene, tak jste maximálně úsporní a zodpovědní. Teda já to tak alespoň měla a do jisté míry mám i teď. Zbytečně jsem neutrácela a zvažovala jsem každý krok. Taky jsem do toho dala neskutečně moc svého času. No a taky si prostě svojí práci na začátku vůbec neúčtujete. A zapojujete všechny kamarády, rodinu, přítele. A vlastně mi to připadá lepší než začínat s hodně penězi od investorů.  Ta motivace postavit to celé na nohy sám je, řekla bych, silnější. 

No a taky mě v rámci úspor napadlo a doteď si myslím, že to byl celkově strategicky dobrej krok, začít jen s jedním produktem. Na rozdíl od investorů, jsem si řekla, že nemusím vyrobit všechny ty čtyři produkty najednou. (sada Whoop.de.doo má v návrhu 4 typy pomůcek pozn. redakce). No a k tomu všemu jsem si dala takovou osobní podmínku, kterou držím dodnes – vyrábět v ČR nejprve v malém množství, ale hlavně kvalitně.

A tím prvním byly právě Venušiny kuličky.

Image title

foto Jan Přibylský / Whoop.de.doo Venušiny kuličky RED CLASSIC

Kombinace malé množství, kvalita a sériová výroba zní celkem snově, jak se to podařilo skloubit a proč jste chtěla vyrábět v ČR?

Musím přiznat, že jsem si nevybrala nejsnadnější cestu. Ono to moc nefunguje tak, že přijede do továrny s obrázkem a řeknete vyrobte mi to a to. V Česku ani neexistuje výrobna na erotické pomůcky nebo něco podobného. Tak jsem musela hledat a objíždět dodavatele a vytvořit svůj výrobní řetězec, nad kterým mám kontrolu. Každý dělá část a celé to probíhá lokálně. A i když to je někdy náročné, tak si myslím, že to za to stojí. Vím, z čeho jsou naše pomůcky vyrobeny, vím přímo kdo a kde je vyrábí, že materiál je kvalitní a zdravotně nezávadný. Při nějakých sériích jsem třeba měsíc strávila s lisaři u lisu. Zrovna se rozjížděla první série výroby, tak bylo potřeba ohlídat každý detail.

Vyrábí se tak i ostatní produkty. Například ty z Asie?

Erotické pomůcky a se až na pár výjimek vyrábí v Číně nebo v Asii. A většinou ve velkém množství a ta kvalita není zrovna moc kontrolovaná.

Takže když pak Whoop.de.doo vyrábím tady v malých sériích a tímto způsobem, pak se to samozřejmě projeví na ceně. Když děláte výrobu poctivě a nevyrábíte hned statisíce kusů, máte vysoké výrobní náklady. Ale myslím, že to je stejné i u jiných věcí a produktů, které jsou vyrobeny kvalitně. Ale ten rozdíl je pak strašně moc znát.

Image title

foto Jan Přibylský / Whoop.de.doo Venušiny kuličky WHITE CLASSIC – kuličky v řezu

V čem je ještě rozdíl od Vašich produktů a produktů vyrobených v Asii?

Výrobě by měl vždycky předcházet vývoj a prototypování. Což se kolikrát v Asii neděje. Tam se na to jde často zkrátka a jednoduše se to okopíruje.

Whoop.de.doo je od návrhu designu, přes vývoj až po výrobu komplet české. Pro náš vibrátor jsme vyvinuli dokonce novou technologii. Whoop.de.doo Vibrátor je celo silikonový a má tři motorky uvnitř těla, a přitom je nádherně flexibilní. Nejdříve jsem se divila, že žádný takový ještě neexistuje, ale když se ten vývoj neustále protahoval, protože jsme dlouho nemohli přijít, jak na to. Pochopila jsem, proč nikdo nic takovýho nevyrobil. Takže i po této stránce to je unikát.

Takže jste takový designový vlastenec?

No přiznám se, že jsem hrdá, že jsou v Evropě ještě lidi, kterým jde o zachování technologií a know how na starém kontinentu. A musím přiznat mám pokaždé radost, když objevím nějaký výrobek, který opravdu pochází z Česka nebo Slovenska.

Jak funguje ten první produkt, se kterým jste přišla na trh. Venušiny kuličky to byly, že?

V té diplomové práci jsem navrhla čtyři produkty, vibrátor, dvě vibrační vajíčka a venušiny kuličky. A začala jsem právě těmi kuličkami. Na nich je zajímavé to, že to není jenom erotická pomůcka, ale zároveň i zdravotní. Což jsem ze začátku vůbec netušila. Skvěle totiž posilují pánevní dno, jsou ideální pro ženy po porodu přirozenou cestou a slouží i jako prevence inkontinence. No a taky mohou ženám zvýšit libido. Což je taky dobrý benefit. Při jejich vývoji jsem spolupracovala s gynekoložkou MUDr. Petrou Vrzáčkovou, která ženám obecně venušiny kuličky doporučuje. Byla to skvělá pomoc, protože jsem s ní mohla během vývoje konzultovat například velikost kuliček i tuhost materiálu. A třeba i návod k použití.

Jaké produkty přišly pak?

Ještě jsem vyvinula lehkou verzi kuliček – Light, které jsou ideální právě pro ženy, které jsou čerstvě po porodu nebo už mají výraznější potíže s inkontinencí.

A pak přišla na řadu edice Noir Heavy, což je zase úplně nejtěžší varianta kuliček. Jsou v černé barvě, tak jim říkám činka (smích). Ale základ je verze Venušiných kuliček Classic, váží 65 gramů a je to prostě zlatá střední cesta. Dva roky po kuličkách jsem se pustila do zmíněného vibrátoru.

Image title

foto Jan Přibylský / Whoop.de.doo vibrátor / Red Dot award 2016

Když mluvíte o vývoji, čím jsou Vaše produkty jiné než ostatní?

Myslím si, že to je kombinace několika věcí. Nejprve to je jejich estetická stránka. Chtěla jsem vytvořit takové erotické pomůcky, za které by se ženy nemusely stydět, ba naopak. Prostě se s nimi budou chtít pochlubit kamarádce, a hlavně je budou chtít používat, bez toho, aby jim bylo trapně (smích).

A pak je to funkčnost. Design je pro mě právě kombinace těchto dvou faktorů – funkce a estetika. Jedno bez druhého neudělá kvalitní design. U těchto produktů jsem se taky soustředila na hygienu. Takže tam nejsou žádné zbytečné výčnělky, prohlubně a mezery. To můžete většinou vidět u méně kvalitních produktů. Trochu se tím mohou zamaskovat některé neduhy. Ne zřídka platí, že čím čistší design, tím je většinou jeho výroba náročnější a musí být víc precizní.

Podívejte se na to, jak se vyrábí Whoop.de.doo vibrátor

Na co jste se při navrhování konkrétně vibrátoru ještě zaměřila?

Když navrhuji nový produkt, dělám si rešerši stávajících produktů. Zjišťuji, co mi při používání vadí a snažím se najít lepší a příjemnější řešení.

Takto jsem postupovala u kuliček i u vibrátoru. Jedna z věcí, která mi přišla velmi důležitá bylo samotné ovládání. Takže jsme si docela pohráli s tlačítky. Nechtěla jsem tam žádné plus mínus, ta naše jsou inspirovaná Braillovým písmem. Takže i poslepu poznáte jaké tlačítko zrovna mačkáte a můžete si intuitivně navolit intenzitu i frekvenci vibrací, které vám budou vyhovovat.

Koukám, že máte dotažené i obaly. To je také Vaše práce?

U takového produktu je obal velmi důležitý. Musí produkt ochránit, ale zároveň jej i reprezentovat. Takže ano vymýšleli jsme ke všemu i obaly a všechny detaily. Třeba každý produkt má svůj certifikát originality se svým číslem. A každý vlastnoručně podepisuju. Tak jsem zvědavá, co budu dělat, až se výroba navýší. Asi už budu jenom podepisovat (smích).

Image title

foto Jan Přibylský / Whoop.de.doo vibrátor

Zmiňovala jste, že je pro Vás nejdůležitější koncový zákazník. Jste na trhu od roku 2013, to už jistě máte o zákaznic zpětnou vazbu. Svěřují se Vám?

Pozitivní zpětná vazba od uživatelek je pro mne vlastně hnací motor. Jedna paní mi děkovala dokonce za to, že jsem veřejně otevřela toto téma. Téma ženské sexuality a v jejím případě i problematiku inkontinence, že ji to osobně moc pomohlo v komunikaci s manželem. Vůbec jsem si neuvědomovala, že to pro někoho může být tak zásadní. Ty jo, byla jsem z toho dojatá, když mi to řekla. Bylo to zrovna v takovém mém těžším období, kdy jsem bojovala s výrobou. A takováhle reakce mi dala energii, abych to nevzdala. Znovu jsem měla pocit, že to, co dělám má opravdu smyl. No a když mi pak někdo napíše, že vibrátor nebo kuličky skvěle vypadají a fungují, tak to je super odměna.

Jaké jsou Vaše zákaznice? Nakupují více muži nebo ženy?

Je to různé. Často nakupují muži ženám, z čehož mám fakt radost. Vnímám to tak, že ten muž chce pro svou ženu jen to nejlepší. To že nošení Venušiných kuliček zvyšuje chuť na sex, je pak benefitem i pro partnera, takže to ten muž dělá tak trochu i pro sebe (smích).

Ale nakupují i ženy pro sebe nebo dokonce ženy ženám. Jednou k nám přišla matka s dcerou a vzájemně si koupily kuličky. Takže věkově to také není nijak omezené. Řekla bych že máme zákaznice v rozmezí 25 až 65+. A nemyslím si, že by ty starší byly, co se týče komunikace ohledně sexuality a přidružených témat zdrženlivější. Někdy to je naopak. A možná se nejvíc stydí muži.

Jaké máte s Whoop.de.doo další plány?

Chci postupně přicházet s dalšími intimními produkty. Neznamená to ale, že plánuji nekonečné portfolio. Každý produkt, musí splňovat, to co ty předchozí – kvalita, funkce, estetika. Protože vnímám ženu jako celek, tak se chci zabývat i produkty, které nejsou primárně erotické pomůcky, ale patří do oblasti sexuality či ženského zdraví.

A prozradíte nám, o jaký produkt jde?

Pro letošek jsem se rozhodla otevřít další možná trochu tabu téma a tím je menstruace. I když se nejedná o erotickou pomůcku, je to pomůcka docela zásadní. A tou je menstruační kalíšek. Mnoho lidí o tomto produktu ještě neslyšelo, ale mnoho žen kalíšky již používá. Zjistila jsem, že toto velmi ženské téma je hodně aktuální. A k tomu se jedná o produkt, který je velmi šetrný k životnímu prostředí. Což je pro mne osobně důležité. Whoop.de.doo cup bychom plánuji uvést na trh začátkem roku 2020.

A pak zase zpátky k erotice. (smích) Konečně totiž pracujeme i na vývoji vibračního vajíčka, ale to bude později.

Nevadí Vám, že jste vnímána hlavně jako designérka erotických pomůcek? Vy ale máte designérské studio Anna Marešová designers. Stíháte pracovat i na jiných projektech?

Asi to tak úplně nevnímám, ale je pravda, že lidé často neznají moje jméno, ale když se řekne ta, co dělá vibrátory, tak hned vědí. Takže na tom asi něco bude. (smích).

Whoop.de.doo věnuji většinu svého času. Neřeším totiž jen design, ale i marketing, prodej a vše kolem. Je to trochu neviditelná práce, ale myslím, že je pro značku dost důležitá.

Ale když přijde zakázka, která se neodmítá, tak jí neodmítnu.

Co je pro Vás taková nabídka snů, taková, kterou byste neodmítla?

No myslím, že jedna taková už přišla.  A byla to výletní tramvaj pro Prahu.

Ještě na škole jsem dělala návrh tramvaje pro Prahu, ta byla ale určená pro klasický provoz.

O několik let později mne na základě této tramvaje oslovil Dopravní podnik hl. města Praha na spolupráci. Loni na podzim jsme představili novou tramvaj T3 Coupé.

A to je vyhlídková tramvaj?

Přesně tak, slouží pro vyhlídkové jízdy Prahou. Ale můžete si jí od Dopravního podniku hl. města Prahy pronajmout třeba na oslavu narozenin nebo na svatbu. Nebo jen tak.

A řekla bych, že to je zatím můj největší zrealizovaný produkt (smích).

Mohla byste jí ve stručnosti popsat?

Je inspirována starými pražskými tramvajemi Tatra T3. Jen má otevřenou zadní část vozu. Takže když v ní jedete připadáte si jako na lodi. Protože se jedná zatím o jeden kus, mohla jsem si dovolit udělat ji opravdu luxusně. Podařilo se tak skloubit retro prvky s novými technologiemi. Pojala jsem to trochu jako staré auto, prostě takový tramvajový „old timer“.  Takže má i poctivý metalický lak. Aby se odlišila od běžných „tétrojek“, dala jsem jí tmavě modrou barvu v kombinaci s čistě bílou.

No a samozřejmě důležitý byl i název – T3 Coupé. Tahle tramvaj má totiž jen jedny dveře, takže se mu teď přezdívá "kupátko“.

Image title

foto Petr Hejna / T3 Coupé

Takže ji v běžné provozu neuvidíme?

Ale jo. Tím, že začíná být populární (má svoje FB stránky i instagram pozn. redakce) tak si ji půjčuje čím dál tím víc lidí. Často dostávám od kamarádů fotky, kde a kdy ji zrovna v Praze potkali. Poprvé vyjela loni na podzim, takže ji ta pravá letní sezóna akorát čeká.

Je umístěna v pražské Vozovně Střešovice, což je i muzeum tramvají, kde jsou historické vozy.

To musí být hezký pocit, mít svoji tramvaj, ne?

Tak úplně mi nepatří (investorem i výrobcem je DPP hl.m Prahy pozn. redakce), ale hodně lidí říká, že je moje. Ale přiznám se, že když s ní jedu a lidi se za ní otáčí, tak mě to těší a hřeje. Třeba za ní i běží, aby si jí vyfotili. No tohle s vibrátorem nezažiju (smích).

Ale tady bych ráda řekla, že jsem na tomhle projektu spolupracovala s kolegy designéry s Jirkou Tomanem a Tomášem Chludilem a na výrobě a konstrukci se podílelo spousta dalších lidí.

Získala jste mnoho významných cen za design, které jsou pro Vás zásadní?

Já mám radost z každého ocenění. Je to dobrá zpětná vazba a motivace. Kromě té Studentské národní ceny si velmi cením ocenění za Tramvaj pro Prahu na BIO 22, Biennial of industrial design v Lublani. Tenkrát se na tramvaj přišel podívat i slovinský ministr průmyslu s tím, že ho mrzí, že v Lublani nemají tramvaje, že by tu mojí opravdu chtěli.

A pak je pro mě zásadní mezinárodní ocenění RED DOT award, které získal v roce 2016 Whoop.de.doo Vibrátor a letos jej získalo i T3 Coupé. Takže jsem málem spadla ze židle, když jsem se to dozvěděla. Ne vážně, měla a mám z toho fakt velkou radost.

Image title

foto Petr Ludvíček / T3 Coupé

Ještě se vrátím k Vaší značce Whoop.de.doo. Jak celých těch pět, skoro šest let, co jste na trhu, hodnotíte, co byste udělala jinak?

Od momentu, kdy jsem se rozhodla, že budu vyvíjet a vyrábět Venušiny kuličky, do jejich uvedení na trh uplynulo vtipně a přesně devět měsíců. Vibrátor trval rok, ale zavedení výroby, se kterým jsem vůbec nepočítala, skoro další dva roky. Z tohoto výčtu je znát, že už mám o dost víc zkušeností než na začátku.

Ale paradoxně, teď už bych se vlastně bála začínat takhle z ničeho, protože bych viděla všechny ty nástrahy, které, když jste bez zkušenosti vůbec ani netušíte.

Asi bych některé věci řešila jednodušeji to jo, ale na druhou stranu, možná bych do toho ze strachu, že to nevyjde nešla vůbec.  Je to zajímavé se takhle zamyslet, ale teď mám pocit, že vize, vytrvalost a píle může být někdy daleko víc než zkušenost, která vás může třeba jen od něčeho, pro vás velkého, odradit.

No ono to vlastně dost podobně funguje i ve vztazích (smích).

Image title

Daniel Hamerník, časopis Finmag

Anna Marešová (*1980)

studio@annamaresova.comwww.annamaresova.com/ www.whoopdedoo.cz

Mg A. Anna Marešová, PhD. je produktová designérka zaměřující se na průmyslový design. Nejvíce zaujala média svojí diplomovou prací, a to návrhem erotických pomůcek pro ženy, které pak i zrealizovala a založila svoji značku pod stejným názvem Whoop.de.doo. V roce 2012 založila designérské studiu Anna Marešová designers. Jejím zaměřením je udržitelný design. Její práce se objevily na výstavách v Praze, Londýně i New Yorku. 

Anna vystudovala produktový design na Fakultě umění a designu na univerzitě v Ústí nad Labem a na University of Derby. Za svou bakalářskou práci Tramvaj pro Prahu získala řadu ocenění. Obdržela cenu Národního technického muzea, Excelentní studentský design 2009 a prestižní cenu na Biennial of industrial design v Lublani, kde obdržela cenu za nejlepší studentskou práci. Její diplomová práce Whoop.de.doo - sada erotických pomůcek pro ženy, získala hodně pozornosti v médiích. Byla oceněná Národní cenou za studentský design 2011, Exit design 2011 a byla hodnocena jako prototyp roku magazínem Dolce Vita. V roce 2012 založila vlastní studio Anna Marešová designers, ve kterém spolupracuje s několika svými kolegy. V roce 2016 obdržela za svůj Whoop.de.doo vibrátor prestižní cenu RED DOT Award 2016, v roce 2017 druhé místo v soutěži A’DESIGN AWARD & COMPETITION 2017 a cenu Louskáček – ACD award 2017. Výhlídková tramvaj pro Prahu T3 Coupé byla letos, oceněna RED DOT Award 2019.

Začni psát komentář...

sticker
Odešli