Používáme cookies. Více informací zde.
Zavři
sisstin
29. kvě 2011

Jak doma pracujeme - práce s dysfatickým dítětem

Hodně z vás se mě ptá, jak doma pracujeme a jaký máme rozvrh dne. Pokusím se to hrubě nastínit, univerzální návod bohužel neexistuje, musíme se zaměřit na to, v  jaké oblasti má dítě největší deficit. Hrozně moc záleží na tom, jestli má dítě ADHD (popř. ADD). U těchto dětí je pozornost velmi kolísavá, dítě vydrží jen velmi malý časový úsek. Důležité je činnosti střídat, stačí pět minut u jednoho úkolu. Pokud má dítě pozornost v pořádku (jako u nás), tak se dá s dítětem strávit u jednoho úkolu zhruba 15-20minut.

Jako první vždycky děláme karty z Logica Prima - syn většinou zvládne celé jedno téma (16 karet), občas i více. Nenechávám ho to dělat samotného, procvičujeme u toho i výslovnost - např. mu řeknu, at ukáže zelený puntík. Syn řekne "eená" :D, takže ho pochválím a jdeme si slovo říct pořádně, tj. rozdělit po slabikách - těžší hlásky vyslovujeme zvlášt - z,s, š, č, l  Každé přiřazení puntíku komentuju , aby se rozvíjela pasivní slovní zásoba. U nás je Logico jedna z nejoblíbenějších pomůcek 🙂

Dále procvičujeme zrakové rozlišování - nejčastěji podle pracovního sešitu od Bednářové - Jak krtek Barbora uviděl svět. Syn vyhledává předměty podle předlohy pod obrázkem, vyhledává předměty, které se překrývají. Vyhledává z řady stejných předmětů předmět jiný - tam se to pak může lišit - hledat jiný předmět, hledat výrazně odlišný předmět, hledat předmě ve vertikální poloze, vyhledat předmět v horizontální poloze, vyhledat předmět, který se liší malým detailem atd. Grafomotoricky zdatnější dítě může jiný předmět přeškrnout (dát do kroužku aj.)

Potom děláme logopedii, většinou u přiřazovacích úkolů, hodně používáme pomůcky z edice Ferda učí (čísla, kde žijí, povolání atd.). Syn přiřazuje kartičky k sobě, např. požárník - hydrant, po každém přiřazení si slova rozslabikováváme, trénujeme hlavně výslovnost a plynulost řeči. Tohle děláme i v průběhu dne neustále, pokud komentuje, co vidí - opět slova rozslabikováváme, tohle se dá dělat kdekoliv a kdykoliv. Zejména venku, kde je pro dítě hodně podnětů.

Grafomotorika - v té má syn větší deficit, už je na spodní hranici normy pro věk, používáme sešit od Bednářové - Mezi námi pastelkami. Syn zatím zvládá pouze nejzákladnější grafomotorická cvičení na uvolnění ruky. Spojit např. dva předměty čarou už nezvládá. Napodobí povahu a směr tahu, úchop tužky má špatný. Takže hodně čáráme na zemi na velký arch papíru, pracujeme na nápodobě tahu - svislá a vodorovná čára, kolo, vlnovka.

Jemná motorika - navlékání korálků, u nás ted hodně stavění puzzle, u toho se dají procvičovat směry - vlevo, vpravo, nahoru , dolů atd. Pokud si syn neví s dílkem rady, pomocí slovního pokynu ( patří to nahoru, dolů, doleva atd.) je schopný dílek umístit 🙂 Jemnou motoriku nejvíce procvičujeme při domácích pracích 🙂 dávám mu třídit hrášek, čočku, přesypává mouku do misky, solí atd. 🙂

Matematické a logické myšlení- používáme opět sešit od Bednářové: Počítání Boba Soba. Procvičujeme pojmy jako: malý - velký, světlý - tmavý, hodně - málo, všechno - nic, větší - menší, nejstarší - nejmladší atd. Poznáváme čisla do 10 (podle symbolů), rozlišujeme počty do 5. Třídíme kostky jednak podle počtu, tak i podle barev ( podej dvě zelené kostky, podej dvě modré kostky a jednu kostku žlutou atd.)

Prostorová představivost - v té má syn asi největší deficit (je o půl roku pozadu). Stavíme z lega podle předlohy, stavíme ohrádky pro zvířátka, garáže pro auta atd. Oblíbená činnost to opravdu není. Skládáme tvary rozstříhané na více částí (kruh, trojúhelník, čtverec a obdélník).

Cíleně pracujeme hlavně dopoledne (2-3hodiny), vždy po zhruba 20minutových úsecích, které má proložené volnou hru ( u nás hlavně mašinky a autíčka :P). V poledne chodíme ven , kde se snažíme rozvíjet hrubou motoriku, ale je to poměrně těžké. Syn nejraději jen chodí za ruku hodně kilometrů, hřiště ho nezajímají, bojí se. Takže aspon chodíme po tenkém obrubníku, skáče z vyvýšenějších míst, hodně chodíme po schodech ( dysfatické děti mají problémy se střídáním noh do a ze schodů, syn doted nestřídá nohy ani nahoru). Přeskakuje čáry atd.

Odpoledne v běžném provozu domácnosti se taky pár činností dá využít - při dávání prádla do pračky syn třídí oblečení podle barev, podle sytosti (tmavé a světlé). Při vaření nosí potřebné suroviny, u některých receptů už zná postup, např. umí připravit směs na chleba :DDDD, u toho procvičujeme počty (podej tři vajíčka). Dá se opravdu vymyslet spousta věcí, jak dítě nenápadně a efektivně rozvíjet (potřeba zejména u dětí, které nejsou moc ochotné spolupracovat a musí se na ně oklikou)

Takže takový malý stručný návod, jak na to 🙂

    Klobouk dolů

    29. kvě 2011

    Je vidět,že na to máš opravdu čas,protože já bych takovéhle aktivity každý den s Adámkem nestíhala. 😅

    29. kvě 2011
    sisstin
    autor

    @karotky tak to je hlavně otázka priorit...naklizený byt je až někde na desátém místě...ale samozřejmě, to si každý musí přizpůsobit podle svých možností (počet dětí atd.)

    29. kvě 2011
    sisstin
    autor

    @karotky a samozřejmě zdravé dítě tolik pozornosti nevyžaduje, resp. tolik rozvíjení ;) výchova nestandartního dítěte je prostě trošku o něčem jiným ;) mně to zabírá 90% času, neuvažuju zatím ani o návratu do práce atd.

    29. kvě 2011

    Třeba mě překvapuje,že by 3-leté dítě mělo znát postup při vaření,jak se třídí prádlo apd.Čím víc čtu Tvoje články,tím víc začínám mít pocit,že mám doma zaostalé dítě,ikdyž je podle logopedky v pořádku.Nemáš strach,že až půjde Péťa do školky,že se tam bude nudit,když ho tyhle věci naučíš takhle brzy?

    29. kvě 2011
    sisstin
    autor

    @karotky tak tyhle věcí z domácnosti ho strašně baví, to se učí sám ;) on má všechno odkoukaný, to není žádné cílený učení ;) my hlavně cíleně děláme ty věci, který jsou potřebný k reedukaci dysfázie ;) dysfázka zasahuje všechny složky vývoje - fonematické rozlišování, grafomotoriku, motoriku atd. Je velký riziko specifických poruch učení, to se dá hodně minimalizovat právě před nástupem do školy. Dle psycholožky je naprosto ve všem k věku (samozřejmě mimo exprese řeči), takže žádné extra dovednosti nemá ;)

    29. kvě 2011

    Už jsem se leka 😅 Takže vlastně má problémy s výslovností,jestli to dobře chápu?
    U nás se výslovnost zlepší,když je Adámek třeba 3 týdny doma kvůli nemoci(upozorňuje mě na to učitelka),ale jakmile chodí do školky nepřetržitě,tak je to katastrofa.Huhňá a není mu pomalu nic rozumět. ☹ Holt je znát,když je jeden člověk na 2 děti a jeden člověk na 25 dětí.

    29. kvě 2011
    sisstin
    autor

    @karotky to není jenom o výslovnosti...tam je narušenej celej ten řečový vývoj, jednak je hodně opožděný, jednak to dítě nezvládá gramatiku - nečasuje, nesklonuje, nepozná pády, rody, nerozlišuje množné a jednotné číslo, má špatnou výbavnost slov. Prostě je to asi takový, jak kdyby ses učila rodný jazyk jako cizí a k tomu neměla na jazyky fakt talent. Plus to právě zasahuje ostatní složky, já kdybych to s ním netrénovala, tak má prostě deficit i v ostatních věcech..ta "norma" je těžce vydřená ;)

    29. kvě 2011

    Adámek gramatiku taky nezvládá 😅 a to je o půl roku starší,je každý den v dětském kolektivu,takže motivaci k mluvení má značnou.Třeb mi řekne:"Mamka je nemocnej.........." apd.Samo,že ho opravuju jak můžu,ale ostatní lidi v okolí to odkývou,aby měli klid. 😝

    29. kvě 2011
    sisstin
    autor

    @karotky třeba prší a Tygr řekne: "voda kapky dolů" a samo výslovnost děsná. Mluví jako google překladač, naučí se slovo v jednom tvaru (pádě, rodě) atd., a už to neumí jinak uplatit. Prostě se naučil třeba slovo "boty" a boty to jsou, i když je to jenom jedna bota. Nebo jeden autobus a Tygr řekne "autobus bílý zelená", prostě bílá barva je "bílý", at je to jakýkoliv rod...

    29. kvě 2011
    sisstin
    autor

    @karotky tak jako nárok na občasné spletení děti v tomhle věku mají, to je ještě normální...ale Tygr to prostě nezvládá vůbec, natož aby řekl větu "Mamka je nemocná"..věty skoro netvoří a když už, tak to jsou věty typu: děda není, máma nam nam - což znamená, že děda je v práci a do krámu půjdeme spolu.. ;)

    29. kvě 2011

    Tak přeju hodně trělivosti a pevné nervy 😎

    29. kvě 2011

    Siss Ty víš...smekám 🙂

    29. kvě 2011

    Siss moc pěkně sepsaný . Já s Adámkem taky takhle pracuju, teď jak máme druhý, tak opravdu vidím ten rozdíl. Adámka taky musím všechno takhle cíleně učit a Štěpán to prostě vstřebává z toho, co vidí kolem sebe. Děkuju za prima článek 🙂)

    29. kvě 2011

    Počítání Boba soba a Jak krtek Barbora uviděl svět neznám, jdu na to hned kouknout 🙂

    29. kvě 2011
    sisstin
    autor

    @argousek ty sešity jsou skvělý, fakt je využíváme hrozně moc..já si to teda kopíruju, aby do toho nečmáral ;)

    29. kvě 2011

    tak jsem to objednala. Já taky kopíruju, třeba ty grafomotorický cvičení. Hlavně taky kvůli tomu, že na poprvé to většinou nedá, musí si to vyzkoušet víckrát.
    Hele Teri a nevíš kolik stojí nechat si zalaminovat A4?? Ty si říkala, že sis nechala něco laminovat, ne

    29. kvě 2011

    úžasný, není co dodat 😉 věřím, že to není vždy lehký a jednoduchý, ale ono se to zúročí, neboj 😉 Za to, co pro svého Tygříka děláš, bys zasloužila metál 😉 😀

    29. kvě 2011

    Fíha, siss - koukám, že to je slušná zabíračka - člověk si ani neuvědomí jak to má jednoduché ☹ ikdyž já jsem zase ta, co by ráda takhle terku učila a rozvíjela a ona to hodně sabotuje, jakmile chci vysvětlovat nebo se s ní "učit" (teď jsme např. koupila od svojtky takovou knížku Hádanky pro3-4leté děti, jsou to různý doplňovačky, rébusy atd...), tak bere roha, chviličku vydrží (tak minutu) a začne dělat kraviny, máloco ji opravdu zaujme a baví ☹ - logico docela jo, ale vydrží tak 3-4 listy a konec!

    30. kvě 2011
    sisstin
    autor

    @simlenka tak i 3-4listy jsou fajn ;) ona většina dětí moc cíleně spolupracovat nechce, je to normoš ;) Tygr je zrovna takový fakt spolupracující typ, on je hodně zvyklej, vlastně takhle pracujeme už od 2 let. Ale on si zas jako neumí nijak hrát sám, max. si jezdí s vláčkama nebo s autíčkama...ale jinak si v podstatě nehraje, on si pro ty pomůcky chodí sám...takže já ho tak nějak musím celý den zabavovat, jinak pořád stojí za mnou a neví, co by... tak pak zase odpoledne naštěstí s dědou vaří atd., to je zas takové jiné, ale taky důležité...a já mám chvilku klidu pracovat na blogu, shánět další info atd. 🙂

    30. kvě 2011

    Ty jo holky tak my uděláme tak jeden list z toho logika a k tomu teda ještě další čtyři úkoly, máme to tak na 20 minut. Víc nedá ani náhodou. Jak se ty činnosti moc opakují, tak to sabotuje. My to musíme pořád obmněňovat a přidávat nový, jinak ho to neba. Jinak Teri, koupila jsem to počítání Boba soba a je to super, akorát že jsem se přehlídla a koupila jsem druhej díl a některý úkoly jsou tam už těžší. Jinak já holky mám docela depku z drilu, zrovna dneska jsem v té knížce od Bednářové četla, že to má být u dětí hrou a ne drilem. U nás to jde teda víc tím drilem, někdy je to víc i hrou a i se zasmějeme, ale víc drilujeme. Teď třeba Adámek dělá, že ví, že má říct kostel a schválně říká postel a směje se tomu. A pak říká " ne kostel - postel " :(

    1. čer 2011
    sisstin
    autor

    @argousek jak jsem psala, Tygr si nijak hrát neumí...on to chce dělat sám...má to jako zábavu....že by si jako nějak hrál sám, to vůbec....fakt si max. jezdí s autama nebo vláčkama..ale jinak ani prd...takže já s nim jako i musím furt něco dělat, jinak by jen tak bezprizorně čučel a nevěděl by, co by....

    1. čer 2011
    sisstin
    autor

    @argousek respektive, on si fakt umí hrát jenom tak nějak "edukačně", já vlastně ani nevím, jak si hrajou jiný malý kluci...on fakt jenom jezdí s těma mašinama, nebo autama...popř. dělá něco mechanicky - listuje si v časopise atd. Ale jinak si fakt nehraje...bud "se učíme", nebo pak hodně pomáhá v domácnosti, to ho baví...ale nějaká samostatná volná hra mimo ježdění s něčim není žádná...

    1. čer 2011

    my jsme na tom stejně, teda Adámka teď hrozně baví jezdit na motorce a venku na tom firstbiku, ale jinak si taky jezdí s autama a jinak nic. Jj počkej ještě si hraje na ten výtah 🙂 že jezdí výtahem, dělá, že mačká tlačítko a říká třeba suterén 🙂 Jinak dneska jsme si zkoušeli hrát na prodavače a že nakupuje, ale to musím řídit já, samotnýho ho to nenapadne.

    1. čer 2011

    Teda taky smekám, ale jde vidět, že se synkovi fakt věnuješ a děláš to s láskou. Je dobře, že si můžeš dovolit zůstat doma, to malý potřebuje a kdo ví, třeba do školy už bude nastupovat jako šikula srovnatelný s šestiletýma dětma a jestli náhodou ne, tak má šikovnou mamču.....odkoukávám a máš pravdu, že spousta věcí se dá přiučit i nenásilně jen tak doma jako říkáš to třídění prádla a počet vajec, a tak .o) Držte se...

    2. črc 2011
    sisstin
    autor

    @peetrunka no syn půjde do školy skoro až v osmi, je říjnovej a ještě bude mít odklad...to je jasné už ted ;) takže do školy by to mělo být už ok...možný jsou specifický poruchy učení....

    3. črc 2011

    @sisstin Tak to bude starej mazák až půjde do první třídy .o)) A nemá cenu se trápit dopředu tím co pak bude....teď jste spolu, tak si užívejte to co máte .o)

    3. črc 2011
    sisstin
    autor

    @peetrunka no on se tam ztratí se svojí výškou a vzhledem 🙂 počítám, že bude možná menší jak ti 6-7letí :DDDD jinak na SPÜ, respektive na jejich kompenzaci pracujeme už ted...před nástupem do školy bude ještě grafomotorický kurz a kurz fonematického rozlišování a dys kroužek, tak snad budou co nejmenší....je to taky slušný peklo, když má dítě těžší SPU

    3. črc 2011

    @sisstin To věřím .o( A kdy jste to zjistili, jestli se smím zeptat??

    3. črc 2011
    sisstin
    autor

    @peetrunka jako že má dysfázii? Já jsem měla podezření už někdy od 20měsíců, poprvé jsme byli u Krejčířové(nejlepší klinický psycholog vůbec) ve 27měsících, konečnou diagnozu od ní máme ted od 3,5( byli jsme tam už 4x, v listopadu jdeme zase). Jinak logopedka (kam chodíme taky od dvou let) si to myslela taky, já též... ono to bylo už celkem jasné brzo... ale já jsem ty informace o dysfázii měla, sama jsem si to našla a nastudovala atd. Kdybych měla spoléhat na pediatru, tak se nic neřeší možná doted :P

    3. črc 2011

    @sisstin Jojo spíš mě zajímá jak jsi na to přišla ve 20-ti měsících špatně mluvil??.o(

    3. črc 2011
    sisstin
    autor

    @peetrunka tak on nemluvil vůbec ;) ale u nás toho bylo ze začátku víc - takže jsem řešila i jiné věci (to se do tří let srovnalo pak, když jsme na tom začli pracovat), kdyby "jenom" nemluvil...tak to bych řešila nějak víc asi až tak ve 2,5 ;) syn měl první slovo ve 2 letech a 8měsících, a to bylo "bůůů" :DDD nějak víc začal mluvit až od tří let, ted má aktivní slovní zásobu asi jako 2leté dítě, ovšem s příšerou výslovností a žádnou gramatikou ;)

    3. črc 2011

    @sisstin Tak přeju mamince hooodně trpělivosti a prckovi ukecanou pusinku.o))

    6. črc 2011

    Dekuju moc za uzitecne clanky, zacinam si je prochazet 🙂 Mam kluky dvojcata, ted jim byly 3 roky a s mluvenim i chapanim jsou dost na stiru. Zijeme v US a zde se logopedie resi uz brzy, na rozdil od CR, docela me sokuji ceske maminky, kdyz jim pediatri logopedii rozmlouvaji i ve 3 letech. Kluci meli logopedy 1-2x tydne od cca 2,5 let a milovali je, tesili se na ne a ptali se na ne kazdy den. Vyuka probihala hrou. Ted od 3 let zacali chodit kazdy den na 2,5 hod do logopedicke skolky, kde se pracuje na mluveni. Ja na kluky mluvim doma jen cesky, zbytek okoli anglicky, to jim urcite take nepomaha. Navic jsou 6 tydny nedonoseni. Bryan je na tom trosku lepe, rozumi i "mluvi" vice, ale stale je to nedostatecne. Potykame se s obrovskou frustraci u obou kluku, Bryan je jeste v plenach, Tobik si zacal sam rikat na nocnik teprve minuly tyden. Bryan je nekdy agresivni vuci ostatnim detem. Tobik zase u niceho nevydrzi, max. tak 5 min. Ale treba s masinkama nebo auticky si vydrzi hrat dlouho (z manzelovy strany synovec ma diagnozu ADD, jeho otec - stryc nasich kluku - nemluvil do 3 let, ale ted je uspesny pravnik a mluvi v pohode). Zaujalo me, jak pises, ze dysfaticke deti nestridaji nohy do schodu, presne nas Tobik. Kluky vubec nebavi cist pribeh v knizce, ani kdyz jsou to treba 2 vety na celou stranku, chteji si jen ukazovat a popisovat, co vidi. Kluci gramaticky nemluvi vubec, max. 2 slova dohromady a to neni casto. Barvy umi rozpoznat i popsat slovne, snazi se pocitat, ale treba abecedu a dny v tydnu neumi vubec. Par pismen umi.
    Casto mluvi ve slabikach a ja musim slozite domyslet. Slovni zasobu maji tak 100-200 slov, ale presne to odhadnout neumim. Rozumi rozhodne vice, nez mluvi, ale porad je to hodne nedosatecne.
    Presne netusim, v cem spociva vyvojova dysfazie a jak se rozpozna. Mohu se zeptat, zda je podle meho popisu mozne odhadnout, zda se o tuto dysfazii jedna? Dekuji mockrat! 🙂

    30. bře 2013