sisstin
7. pro 2012

Logopedie před 3. rokem

V poslední době stále narážím na to, že maminky nemluvících dětí do 3 let,  jsou pediatry a dalšími odborníky odrazovány od toho, aby navštívily klinického logopeda. Argumentují tím, že návštěva je pro dítě stresující, že pokud děti nespolupracují, tak není možné s nimi pracovat, že pokud nemluví vůbec, nemají u logopeda co dělat atd atd.

Bohužel velká většina lidí si logopedii představuje jen tak, že dítě sedí na židli a opakuje slova a "drtí" řeč. Logopedie u dětí do tří let (popř. i u dětí déle nemluvících) se zaměřuje zejména na rozvoj všech složek potřebných k tomu, aby dítě mohlo začít mluvit. Terapeut se zaměřuje na porozumění řeči, na jemnou i hrubou motoriku, na rozvoj logického myšlení, na zlepšení zrakového a fonematického rozlišování. Poradí, jak na dítě mluvit tak, aby se co nejlépe rozvoj řeči nastartoval. Vše probíhá formou hry, terapeut si s dítětem hraje, tudíž dítě nepozná, že je testováno a že se učí. Terapie pro ně rozhodně není stresující.

Řeč je pro rozvoj dětí velmi důležitá, pokud dítě nemluví (špatně mluví), nemůže plně rozvinout svůj potenciál a dochází k opožďování všech vývojových složek, zejména složky sociální. Dítě může být nemožností správné komunikace frustrované, což se projevuje bud úzkostí a uzavřením do sebe, nebo naopak agresivitou vůči sobě, i vůči ostatním lidem a dětem. Rodiče si často neuvědomují, že rozvoj řeči je stejně důležitý, ne-li důležitější než rozvoj motoriky.

V dnešní době je opravdu dobrý klinický logoped schopný už ve velmi útlém věku (okolo 16m a výše) rozpoznat, zda je řečový vývoj dítěte pouze opožděný nebo již specificky narušený. V případě specificky narušeného vývoje řeči lze zahájit individuální terapii a následky poruchy řeči buď úplně eliminovat nebo alespoň částečně zmírnit.

Pokud pozorujete u svého dítěte odchylky ve vývoji řeči, nedejte se prosím odradit a žádejte od svého pediatra doporučení ke klinickému logopedovi. Logoped si vás pozve na konzultační hodinu, kde vám bud vyvrátí nebo potvrdí vaše obavy.  

V brzké době bude založeno naše Občanské sdružení pro děti s vývojovou dysfázií. Jedním z našich cílů je informovat pediatry, a širokou laickou i odbornou veřejnost o diagnoze Vývojová dysfázie. Počet těchto dětí stoupá alarmující rychlostí, stejně jako počet dětí s autismem. Zahájením včasné terapie můžeme důsledky vývojové dysfázie úplně kompenzovat, nebo alespoň zatlačit do pozadí.

tohle by mělo být ve "vybrali jsme" a mělo by to tam dlooouho viset 😉
A velký poklona před tím,co pro ostatní děláš.

7. pro 2012

Přesně tak! Díky za článek!

7. pro 2012
sisstin
autor

@bledulka juj, už to tam je 🙂

10. pro 2012

souhlas s obsahem, a palec nahoru

10. pro 2012

klinicky logoped neni az tak idealni...

11. pro 2012
sisstin
autor

@zvedavaholka no my též nechodíme ke klinické logopedce, ale obecně klinický logoped prostě zvládne malé dítě, běžný logoped vám dítě mladší 4 let vzít nechce, ale je to prostě o lidech ;)

11. pro 2012

@sisstin to je asi jak kde, pracovala jsem pred materskou v ms a meli jsme v logopedicke tride deti od tri let, detem ladsim davam cviky a namety na doma, at cvici s maminkou kdyz je doma, klinicky logoped hlavne patri pod zdravotnictvi a ma z kazdeho rodneho cisla penize, proto berou vsechno a tenhle zpusob placeni se mi nelibi

11. pro 2012
sisstin
autor

@zvedavaholka no my chodíme k soukromé logo, takže si ji platíme sami, není to na pojištovnu a chodíme od dvou let 2x týdně, jsem spokojená moc..jako nenutím nikomu bezpodmínečně klinického logopeda, ale prostě valná většina "normálních" logopedů se dětma do 3let nebude vůbec zabývat..ale jak píšeš, výjimky určitě jsou, ale co mám zkušenosti od různých maminek, tak to je prostě katastrofa ;)

11. pro 2012

@sisstin ja mam tedy taky statnice z logopedie a nam ve skole telili do hlavy, ze do tech tri let opravdu nejaka odborna pece potrebna neni, nektere deti zacnou mluvit az v tech 3 letech a povazuje se to za normal, ambiciozni rodoce ovsem chteji peci driv, na stranu druhou se jim nedivim, ja jse u sve dcery uz taky zacala :D ale to je opravdu jen hra a to podle me zvladne kazdy rodic i sam doma, ja mam spise opacne zkusenosti-deti 5 let, vyslovnost totalni katastrofa a mela jsem problem je presvedcit, aby dali deti do logopedicke tridy-individualni logopedie denne a zdarma, jenze oni prece nemaji zadneho blbecka, aby musel chodit na logopedii... ty jsi zrejme opacny a urcite lepsi pripad 🙂

11. pro 2012
sisstin
autor

@zvedavaholka tak ono i záleží, jaké to dítě má problém....ono není normální do 3 let VŮBEC nemluvit, ale je samo normoš, že dítě začne třeba první slova říkat ve dvou letech a pak to jde pomalu....ale jsou děti, které mají i špatné porozumění řeči, nebo nevydávají naprosto žádné zvuky (můj syn), já prostě už v těch dvou letech věděla, že to nebude jen OVR, ale fakt to bude dysfázie, taky jsme to podezření od Krejčířové měli už v 27 měsících...

je prostě nemluvení a nemluvení, oni rodiče dost často tvrdí, že jim děti vůbec nemluví, přitom mluví, ale třeba mín nebo komolí..syn fakt do 2,11roku neřekl naprosto NIC a rozhodně nezačal pak zázračně mluvit ve větách....

11. pro 2012
sisstin
autor

@zvedavaholka jj, a je to formou hry, ale prostě spousta rodičů neví, jak to má dělat, co třeba pořídit a tak ;)

11. pro 2012
sisstin
autor

@zvedavaholka dítě, které ve 3 letech VŮBEC nemluví má bud mentální retardaci, autismus nebo vývojovou dysfázii (dysartrii atd.), není to normální. Ono se to stále tak prezentuje, ale je to přesně o tom, že za nemluvící děti jsou považované děti, které mají těch slov málo nebo patlají.....a pak rodiče dětí, které opravdu nemluví jsou ubezpečovány, že mluvit se naučí každej a je to v poho

11. pro 2012

@sisstin no to ja si taky myslim, ze nekdy je ve trech letech uz i pozde, ale ostatni odbornici ani pediatri si to nemysli, obcas dokonce hranici posunuji na 4 roky a potom uz je pozde, jo to ja jsem vzdy poradila a dala inspiraci co s detma delat 🙂 a jakou ma syn diagnozu?

11. pro 2012
sisstin
autor

@zvedavaholka jinak k tomu mám takovou historku, kdy mi mamka říkala, že hlídala jako mladá chlapečka, kterej měl 4roky a prej jenom ukazoval a dělal "eee" a je z něj inženýr, tak se mi to nezdálo, a ona začla počítat, že byl o 4roky mladší, než starší ségra, které bylo 6...no a samozřejmě mu byly dva, ne čtyři že...a takhle to podle mě vzniká, že Pepíček od sousedů nemluvil do šesti a je z něj pan doktor apod. :D

11. pro 2012
sisstin
autor

@zvedavaholka syn má expresivní dysfázii lehčího typu, "makáme" na tom od dvou let. Jinak právě založením toho sdružení chceme apelovat na tu pediatry atd., kteří tvrdí, že nemluvit do tří je normoš apod., protože fakt není. Krejčířová (fakt špička ve vývojové psychologii) tohle rozhodně netvrdí, a fakt jsme podezření na dysfázku od ní měli už ve 27měsících. Ona nás naštěstí asi zaštítí, tak to je super 🙂

11. pro 2012

@sisstin ja naprosto souhlasim, ale poked dite nema 3 roky nechteji jej ani nikde vysetrit, porad tvrdi i SPC, ze se rozmluvi, zrovna je ve skolce kluk 4 roky, vydava jen skreky, podle me autismus, ale podle jinych se jeste bude cekat na vysetreni, ze jeste muze zacit mluvit, nekdy nechapu a vetsina rodicu se stejne ani na ta vysetreni nehrne a veri, ze se to spravi a nejlepe samo, spousta rodicu si nedokaze pripustit, ze jejich dite ma nejaky problem

11. pro 2012
sisstin
autor

@zvedavaholka jo no, já tohle vidim dnes a denně, mám i pár dětí, se kterýma pracuju, a např. ted mám 6letou dysfatickou holčičku, která je na tom prostě bídně, protože rodiče to sice řešili, ale nedostalo se jim té pomoci a tři roky se zasekli u psycholožky a logopedky, které tvrdily, že opravdu do půl roku už bude mluvit normálně a nic se s ní nedělalo. Až se pak dostali ke Krejčířové a diagnozu samozřejmě dostala, jenže ted už je na nápravu jako dost pozdě :(

11. pro 2012

@sisstin naprosto souhlasim asi vyjimecne s nekym snad ve vsem :D vic takovych rodicu jako jsi ty, ja mam opravdu spise negativni zkusenosti, rodice nemaji zajem a nedej boze kdyz jim reknes o nejakem problemu, ktery u ditete pozorujes, vubec si to nechteji pripustit

11. pro 2012
sisstin
autor

@zvedavaholka jo no, nemaj zájem, oni se jako zajímají rodiče, co se zapojí do těch "nemluvících" diskuzí, prostě si hledají informace atd, ale pak v tom reálu já neznám téměř nikoho, kdo by měl zájem to nějak řešit...ale je to i o tom, že prostě pediatři to taky neřeší.....tak pak nemá potřebu to řešit ani ten rodič samozřejmě...

11. pro 2012
sisstin
autor

@zvedavaholka jinak mě fascinuje to, že xy rodičů přijde normální pomalu od 3 měsíců chodit na angličtinu s Helen Doron, chodit na cvičení, plavání a já nevim co...ale jít na logopedii, kde to v postatě probíhá hodně podobně, to každej odmítá a přijde mu to ujetý :D

11. pro 2012

@zvedavaholka no misto me ted pracuje logopedka, podle ktere i dite s autismem je uplne v poradku, taky tvrdi, ze zacne brzo mluvit, misto toho, aby s nim zacala treba pracovat s vymennym obrazkovym systemem a pomohla mu se dorozumet se..

11. pro 2012

nase MS ma asi 120 deti, potrebovala jsem naplnit logopedicku tridu o kapacite 14 deti a byl problem, rodice nechteli, byt jsem jim vystlila, ze je to nadstandart, ze delae to, co v jinych tridach akorat bonus je ta logopedicka pece ze se detem muzeme vic venovat, kdyz jich tam je 14 a ne 28 jako v jinych tridach... ne, oni proste nemaji blbce, nekteri radeji dojizdi na logopedii a plati si ji, jim by nevadilo ani tak, kdyby deti chodili na tu logopedii individualne, to jo, to by brali, ale do te tridy ne

11. pro 2012
sisstin
autor

@zvedavaholka no syn právě chodí do logo třídy a vloni tam byl jediné!!! dítě s dysfázií, letos teda ještě jedna holčička...přitom těch dysfatiků je mrtě a zajímalo by mě, kde všichni jsou....a je to přesně tak, jak píšeš..oni nemají žádné debílky, co chodí do speciálky že :P

11. pro 2012

@sisstin mi nejde o to, jim delat z deti blbecky, ale pomoct tem detem, tezka domluva s nekteryma, opravdu :D

11. pro 2012
sisstin
autor

@zvedavaholka no a pak se ještě setkávám s tím, že dysfatické dítě by mohlo v logo třídě pochytit špatnou mluvu :DDD přitom dysfatici žádné mluvní vzory nepřebírají špatné, oni jsou rádi, že mluví aspon nějak...natož aby měli čas poslouchat, jak mluví ostatní děti (každé jinak) a ještě to kopírovat :P to je právě riziko u dětí s normálním vývojem řeči, že když mají staršho dysfatického sourozence, tak opravdu můžou kvůli němu špatně vyslovovat, ale to je prostě dočasná věc...

11. pro 2012

@sisstin ...ahoj, krásný článek! poslední dobou právě zvažuju, jestli může naše mladší pochytit od staršího špatnou výslovnost. ona je teda na mluvení hodně šikovná, od 18 měsíců tvoří jednoduché věty, o vše si pěkně řekne, ale občas u ní slyším přesně ty výrazy, které používá/val starší...s ním na logo chodím, pokroky máme, ale u nás jde opravdu "jen" o patlavost...
držím ti moc palce!!🙂

12. pro 2012
sisstin
autor

@ined77 jo no, děti s normálním vývojem řeči jsou právě náchylné na to "pochytávat" ty špatné mluvní vzory, ale u dětí s nějakou vadou řeči to fakt neplatí...

13. pro 2012

Ahoj sisstin a ostatní, nějaké ty vaše diskuze jsem už asi před rokem četla..kamarádky dcera, mladší o 2m než můj syn byla poslána na logopedii, a naše doktorka syna nikam poslat nechce, že je to kluk, že se rozmluví atd..on jako mluví slova..vlaky, ještě, když to srovnám, dcera 1.5 říká mnohem více slov a snaží se opakovat zvuky. Nechci být úzkostilvý rodič, ale hrozně bych ráda věděla, jak mohu syna více rozvíjet, případně koho navštívit? (je ale stydlivý, takže návštěva u logopeda se obávám by skončila nějakým schováváním se (no třeba ne, třeba to s dětmi umí). Čteme knížky, prohlížíme,..zajímalo by mne, co takovžý logoped dělá s dítětem, které sotva mluví? Díky.

13. pro 2012
sisstin
autor

@hest a kolik je chlapečkovi? My chodíme na logo od dvou let, takže v podstatě téměř rok neřekl ani ň....takže s ním dělala jemnou a hrubou motoriku, různý puzzle, logický hry. Masírovala mu pusinku, foukali na peříčko, brčkem přenášeli papírovou kuličku a všechno možný.....jak psala zvedavaholka, je to formou hry všechno...určitě to není logopedie o nějakém opakování a nácviku slov

13. pro 2012

@sisstin v lednu mu budou tři. Mluví tou svojí hatmatilkou intonace je vtipná, ale slova v tom nejsou občas se tam mihne ten vlak, nebo pojede, jede případně peppa (že chce pustit peppu), jinak se s námi víceméně ale domluví že si vše ukáže nebo podá. Počítala jsem, že řekne asi 40 slov.

14. pro 2012
sisstin
autor

@hest no tak minimálně těžce opožděný vývoj řeči to už je ;) to bych logopedií už řešila, je velká šance, že s náběhem terapie se ta řeč dost posune. Ale musím upozornit, že ve školce máme hodně dětí s OVR při takhle těžké už to není záležitost roku, ty děti jsou v řeči na úrovni vrstevníků až tak kolem 6-7let. Ale samozřejmě se normoš domluví, je jim slušně rozumět, jen ten vývoj řeči je prostě opožděný, ale tak to laik fakt nepozná, jestli dítě v 6 letech mluví třeba na 4,5-5let ;) u té dysfázie je těch problémů víc, děti mívají zasažený i jiný složky (motorika, prostorová představivost, grafo apod.), prostě můžou mít zasaženou jakoukoliv další složku vývoje....u toho OVR může mít dítě max. opožděnou grafo, jinak by mělo být o.k.

14. pro 2012
sisstin
autor

@hest jinak taková opravdu nejspodnější hranici široké normy je slovní zásoba 250slov na 3,5roku s tím, že ale dítě z toho tvoří větičky ;)

14. pro 2012

@sisstin ..☹...a jde tomu nějak zabránit?

14. pro 2012
sisstin
autor

@ined77 čemu? Jako aby mělo dítě OVR? To nejde, to je prostě opoždění jedné složky vývoje, je to asi na nějakém genetickém i organickém podkladu, to prostě neovlivníš, aby ti dítě začalo mluvit na 8-9měsících, což by měla být norma...ale můžeš to dítě vhodně stimulovat, aby se ten OVR rovnal ;)

14. pro 2012

@sisstin ..nene, myslím tomu, aby mladší špatně nevyslovovalo po starším😉.

14. pro 2012
sisstin
autor

@ined77 no ona je fakt malá, tam je šance, že bude mluvit dobře, pokud by to trvalo i po třetím roce, tak bohužel logo, to je úděl těch mladších sourozenců špatn mluvících dětí, bohužel :(

14. pro 2012

@sisstin ..asi do ní budu muset hučet horem dolem a opravovat ji co to půjde😅, protože mi přijde, že ona má opravdu v sobě předpoklad, že by mohla mluvit krásně...no uvidíme.
díky!🙂

14. pro 2012

prosimtě co je podle tebe běžný logoped? :oD

14. pro 2012
sisstin
autor

@ssassi logoped, který nemá VS (o což až tak nejde), ale pracuje pouze s dětmi s patlavostí, čili pracuje na opravě výslovnosti. Nedokáže však pracovat s dětmi, které mají specificky narušený vývoj řeči, narušené porozumění řeči apod. ;)

14. pro 2012
sisstin
autor

@ssassi by ses divila, kolik logopedů o Vd v životě neslyšelo, a o tom, že by taky dítě nemuselo rozumět mluvené řeči už vůbec ne. Právě tihle logopedové vůbec nechtějí brát dětí mladší 3 nebo 4 let, umí dítě naučit sykavky, L, R a Ř a tím to asi tak hasne. Samo záleží na zkušenostech, to už jsme probíraly se zvedavou holkou ;)

14. pro 2012

@sisstin ještě že u nás je to popačně-) že mladší učí staršího slova-) ne dělám si z toho legraci, ale po svátcích zkusím zaurgovat naší dětskou, ať nás někam pošle..furt epší někam jít a nic, než nikam nejít a pak si to vyčítat.. mj jak poznám toho správného logopeda název "klinický logoped" je ten správný?

14. pro 2012

holky, myslíte, že už bych u téměř 4leté dcery měla řešit logo??? Neumí L, místo říká V, R a Ř- ale na to si myslím je ještě čas. A celkově mluví měkce, hodně místo S říká ve slovech Š. Tuhle mi řekla - mami, já neumím říct "žralok"...., takže si začíná uvědomovat, že by mohla mluvit lépe. Ve školce je jedna z posleních, která nemluví čistě. Ptala jsem se učitelky, říkala, že do 4 let by to u ní ani neřešila, má také zaměření na logopedii, ona s dětmi nějaká cvičení dělá, říká tomu "hbitý jazýček" 🙂, ale naše Luci ho moc hbitý teda nemá....si myslím... . Po novém roce to stejně asi začnu řešit.....

15. pro 2012
sisstin
autor

@hest jo, měl by to být klinický logoped ;) ale samo nějakej titul neznamená, že je dobrý, spíš asi pátrat po hodnocení rodičů ;)

@dagina já už bych to řešila, protože ona náprava i jedné hlásky se může táhnout roky ;) může a nemusí samozřejmě, ale to nikdo neví....a právě v dnešní době i děti bez těžké vady řeči prostě ve škole nemluví dobře, je téměř zázrak, když prvnáček normálně vyslovuje všechny hlásky ;)

15. pro 2012

Sis, no právě u nás jsou spíš vyjímka s děti s horší výslovností..., často se setkávám, kdy dítě umí ve 3,5 letech ř a r, a vůbec celkově mají výslovnost správnou..., určitě po vánocích to rozjedu.

15. pro 2012

Ahoj holky a hlavně Sisstin. měla bych prosím otázečku... syn 2r a 5m nemluví.. vůbec... on jen vydává takové zvuky,jako by si zpíval,já tomu říkám houkání... když byl prďoch,tak ty jeho první slova mama,tata,ne,toto,to říkal,ale pak přestal a začal houkat,pískat se zavřenou pusou a on prostě neřekne ani fň... všichni,včetně dr. mi říkají,že je to normální,že když začal pozdě chodit (17měs.) tak bude i později mluvit a pokud se nerozkecá do 3 let,tak budeme chodit na logopedii... za 4 dny máme termín s dalším chlapečkem a trošku doufám,že jak bude bráška,tak se třeba rozmluví,protože má malý moc rád malé děti... ale jak jsem četla tady ten článek,tak mi to nedalo se nezeptat,jestli je to fakt normální? mluvíme na něj dost,on rozumí,domluví se rukama nohama,ale prostě slova se člověk nedočká 🙂 Děkuji za reakce 😵

15. pro 2012
sisstin
autor

@ba0terka pokud mluvil (respektive) říkal nějaká slova, a už neříká nic..řešila bych to, je to varovný znak...normální je, že 2,5 dítě málo mluví...ale není normální, že nemluví vůbec ;) ale pokud víš, jak ho rozvíjet (můžeš mrknout na můj další článek - jak rozvíjet řeč u batolat), tak ono to do těch tří let zřejmě počká. Pokud fakt rozumí ;) v tomhle věku by měl zvládal i to hlubší porozumění.

Postav před něj reálné předměty (nebo jejich obrázky), např. autíčko, lžičku, peníze, deštník, nužky apod. A ptej se: čím se jezdí, čím se jí, za co si koupíš v obchodě bonbonky, co si vezmeš, když prší, čím se stříhá atd. On bude ukazovat správné odpovědi, pokud tohle zvládne, tak to porozumění by mělo být o.k.;)

15. pro 2012

Když začal žvatlat,tak ten základ jako mama,atd. byl.,ale pak to nějak ustalo a začal houkat.. ptala jsem se na to dr. tolikrát a on mě vždycky utěšil,že je to kluk,že je zdravý atd.,že mluvit začne... ale když mu řeknu,ať si vezme ubrousek a utře si pusu,tak jde a udělá to... když mu řeknu,kde je auto,tak mi ukáže,takto jako jo,ale mlčí 🙂 moc děkuju,zkusím to a článek si přečtu 😵

15. pro 2012
sisstin
autor

@ba0terka ted záleží, jestli říkal to "mama" s komunikačním záměrem, čili tím slovem označoval tebe...nebo prostě jen žvatlal....tohle pudové žvatlání je do cca 9 měsíců u všech dětí (žvatlají i děti s naprosto hluchotou), ale právě od těch 9-12měsíců se to žvatlání už mění v slova...a tam právě děti, které mají nějak narušený vývoj řeči žvatlat přestanou ;)

15. pro 2012

@dagina já si myslím, stejně jakoto řeším teďu syna, že za zeptání člověk nic nedá (maximáně nějakou korunu, pokud nám pediatrička nenapíše doporučení, ale to věřim, že ano) furt lepší být za blbce a zajímat se, než něco zanedbat. Hihi Sisstin by si měla nechat dát provize od logopedů, neb se jim tam po Novém roce nahrneme v davech.-)) I tak díky za veškeré informace, věřím, že sis sama musela projít spousta věcma.

15. pro 2012
sisstin
autor

@ba0terka
@hest holky, mě vždycky může nasrat, když ted dost často je v různých médiích článek nebo reportáž o tom, jak dnešní děti strašně mluví a můžou za to rodiče, protože se jim nevěnují.... spíš bych řešila to, jak je možné, že počet dětí s těžkou vadou řeči a autismem roste takovou rychlostí..... páč to fakt není o tom, že se rodiče dětem nevěnují.....ale pustí takovou reportáž min. 1x měsíčně, pak já někam jdu se synem , on mluví a už po nás všichni čumí, že "aha, to je zas jedna, co se svému dítěti nevěnuje" :(

15. pro 2012

Na roční prohlídce se nás dr. ptal,co říká a to ještě teda žvatlal a pak to nějak ustávalo a vlasně přesně loni začal chodit a to už nemluvil ani to mama... většinou říkal mama,když jsem odešla,nebo když brečel...tak to snad na mě bylo 😕 když něco chce,tak na to ukáže a houkne,nebo si to donese... je hodný,pomáhá,snaží se,ale ta mluva no...všichni na mě neřeš to,neřeš to... tak to neřešim a snažím se doma,co jde...škoda,že jsem na ten článek narazila až teď.. teď jsem se malého ptala,čím se pije,ukázal mi hrnek...na jídlo lžičku...ví,že na hlavu patří čepice,na nožky boty a tak...ale v tom článku mě třeba zarazila ta hrubá motorika-snožmo neskáče a do schodů chodí zásadně pravou nohou první a ze schodů levou...je fakt,že začal pozdě chodit a to už jsme se s doktorem bavili,že on má na vše svůj čas...sedl si až chtěl-9m.,chodil okolo nábytku,ale do prostoru se odvážil až v 17.m....na všechno má své tempo...jedna kamarádka mě strašila s tím,že je autista a na to mi dr. řekl,že se to projevuje jinak a že by to dávno poznal...mám našeho dr. ráda a věřím mu,tak snad má pravdu 😕

15. pro 2012

Já se Erčovi věnuju furt,protože mě to baví a neřekne ani ťuk... některé články na netu radši ani nečtu,protože bych z toho asi dostala amok 😖

15. pro 2012
sisstin
autor

@ba0terka to to porozumění vypadá v pohodě ;) jinak na střídání nohou do schodů je limit 3 roky, to ještě máte čas ;) jinak autismus rozhodně není jenom o nemluvení, tam je problém v celé triádě vývoje....jako rozhodně auti dítě v tomhle věku nerozumí mluvené řeči (nebo minimálně), většinou nesdílí pozornost a neukazuje, moc nevyužívá gesta atd. Je toho opravdu víc, a určitě by ti to už bylo podezřelé ;)

15. pro 2012
sisstin
autor

@ba0terka jako určitě máte šanci, že to bude "jen" závažněji opožděný vývoj řeči, ale i to není úplně tak brnkačka, ale pořád lepší, než dysfázie....ale kdyby i okolo toho třetího roku furt vůbec nic neříkal, tak tam to už pak je celkem jasný....

15. pro 2012

Děkuju,to jsem ráda 🙂 Erča je takto šikulka,jak říkám-domluví se rukama nohama..furt ukazuje a komunikuje tím svým houkání... poslední dobou je jeho zábava to,že se bavíme o miminku a chodí mi hladit a pusinkovat bříško a po otázce,kde je bráška se mi nalepí na bříško a ukazuje,jezdí prstíkem,měří metrem 🙂 hodně věcí po nás opakuje...utírám prach,vezme si prachovku též a pomáhá... pomocníček je fakt bombovní...když se oblíkám,tak si nážu věci na zem a abych se nemusela ohýbat,tak si říkám o ponožky,tričko a on to všechno ochotně nosí 😀 je zlatý a hodný,umí i zlobit,to zase jo,ale jen nemluví...jinak mi přijde tak jako normální...a má moc rád děti,tak snad brášku přivítá s nadšením 😵

15. pro 2012

Zeptám se jako blbec,kdyby se do 3 let nerozmluvil,co by to znamenalo? bylo by to moc vážné? 😕

15. pro 2012
sisstin
autor

@ba0terka tak dysfázie, hlavně ta expresivní, není o tom, že by bylo dítě mentálně retardované. Takže i děti, které jsou jinak velmi velmi šikovné, tu dysfázii můžou mít. Syn je intelektově v horní hranici normy, spousty věcí umí na úrovni dítěte první nebo druhé třídy, a ta řeč je stejně taková, jaká je :(

15. pro 2012
sisstin
autor

@ba0terka pokud dítě ve 3 letech vůbec, ale vůbec nemluví...tak jsou tři možnosti: bude je mentálně retardované, nebo je autistické, nebo má vývojovou dysfázii...tam už pak moc možností není ;)

jsou ještě děti, které mají teda ten těžce opožděný vývoj řeči, které třeba začnou mluvit až kousek po tom třetím roce, ale ta řeč by se pak měla prudce zlepšovat akceleračním tempem ;) Syn vůbec nemluvil do 2,11let, pak přišla první slova, ve 3,5 měl asi 250 slov (spodní hranici široké normy), ale mluvil pouze jednoslovně, říkal jen první slabiky, nebo si vymýšlel svoje slova atd., tam už ten dysfatický směr byl jako jasný ;)

15. pro 2012
sisstin
autor

@ba0terka to je právě to, že všichni říkají, je to kluk, dobrý, času dost...a odbydou třetí narozeniny a pediatr vás začne všude posílat a pak pro hodně rodičů je nějaká diagnoza šok, protože přece všichni říkali, že je kluk a rozmluví se :(

prostě pořád se klade hrozně moc důraz na ten motorický vývoj, to jak dítě neleze v 9měsících, tak hned ho posílají vojtit...ale ten mentální a řečový rozvoj všichni bagatelizují, přitom ty varovné znaky se fakt dají pochytit už hodně brzo, jen ti pediatři by museli dělat ten screening....což jako v CR je stále naprostá utopie ;)

15. pro 2012

No tě pic... tak teď se začínám fakt děsit 😕 autista snad není,mentálně retardovaný snad taky ne...jééé ☹ ..ach jo... co s náma bude,na to jsem fakt zvědavá ☹

15. pro 2012
sisstin
autor

@ba0terka tak vy máte ještě půl roku na to, aby se rozmluvil ;) což je fakt hodně...většinou ty děti s těžším OVR se víc rozkecají okolo 2,9 roku ;)

15. pro 2012

@sisstin kéž by...snad si fakt dává drobek jen na čas a nebude to nic vážnějšího...taky nás dr. strašil,že pokud nebude do roku a půl chodi,tak budeme Vojtovat a měsíc před se rozchodil...tak věřím tomu,že to i teď zvládneme s chlupem 😵 už aby to bylo,těším se,až si se mnou bude povídat a ne že furt kecám já a on mi odpovídá mručením 😅

15. pro 2012

@zvedavaholka Ahoj,náhodou jsem narazila na tuto diskusi,protože mám dceru 28m a teprve začíná mluvit.Jak píšeš o MŠ, moje starší dcera chodila do MŠ,kde měli třídu zaměřenou na logopedii /Gorkého v KM/🙂 a bylaj sem naprosto nadšená,že jsem nemusela s dcerou chodit sama na logopedii.Za rok udělala obrovský pokrok a mohla normálně do školy,protože to její š,č,ž...už bylo čisté s,c a z. A protože teď budu od podzimu potřebovat MŠ,ráda bych dala dceru zase tam,kdyby ta její řeč nebyla jak má,aby se jí zavčas věnovali🙂

31. led 2013

@sisstin ahoj,ja mam chlapceka s detskym autizmom povie tri slovicka,este som nevyhladala logopeda,myslis ze by nam naozaj pomohol?dakujem za odpoved

21. únor 2013

@sisstin : Ahoj, chci se zeptat. Syn má dva a půl roku a říká takové základy - máma, táta, bába, zvířatka některá napodobí, ale nechce se mu jinak dál povídat. Mluví takovou svou řečí a někdy mu už je i rozumět, ale musí chtít...všemu pacholek rozumí, ale povídat se mu moc nechce... Nevím jestli to řešit už teď nebo ještě zkusit počkat. Skoro před rokem se nám narodila dcerka a s jejím narozením syn trošku začal žárlit a i trochu přestal povídat, tak snad brzy zase začne...

12. bře 2013

@ba0terka dobrý den, tak my jsme na tom s mluvením úplně stejně. Zprvu mluvila a pak jen ukazuje a chce, abychom mluvili my a jediná slova jsou máma, ham, hají, ještě
je u vás nějaká změna k lepšímu?

3. únor 2014

Pravda, svatá pravda....my se dostali k logopedovi ve 3 letech a 6ti měsicích a vyšetření opravdu hrou....super....

21. črc 2015

synovi je 3a3/4 a umí tak 10 slovíček a doktor nám k tomu pomalu nic nedokáže říct. Už delší dobu jsem na pochybách zda je v pořádku, že neděláme skoro žádné pokroky. Doufám, že nám doporučení napíše.

11. srp 2016

Moje dcerka do 3 let neřekla víc než 50 nějakých rozumných slůvek. Psycholožka byla na vážkách,zda je to vývojová dysfázie....nebyla si fakt jistá... Ovšem v té době jsme řešili šilhání,než jsme oběhaly doktory,byl půl rok pryč.Dcerka nechtěla spolupracovat na očním. Pak se jim podařilo změřit oči,dostala silnější brýle a do 14 dnů začala říkat první krátké větičky. Za pár měsíců to bylo velké zlepšení,ani narození sestřičky to nezbrzdilo. Ted po dvou letech nošení brýlí je to sakra jinde... i když ji logopedie nemine,je poznat to pozdější napravování očí. Chci jen napsat,že to pokaždé nemusí být dysfázie.

12. srp 2016

je možné vzhledat logopeda i bez doporučení pediatra

12. srp 2016
sisstin
autor

@mimidaniela je, ale musis si ho platit ;)

12. srp 2016

Precetla jsem si clanek i par komentaru.
Muzu se zeptat? Jak poznam, ze syn ma VD?
V sobotu oslavil 2 roky. Komoli slova. Donedavna jsem misto mama byla dada, baba.
Pipi, rika tyty, kdyz udela tytyty tak tomu rika tututu.. auto rekne brm.. at.. spis jede svoji hatlapatlaninu nez mluvi.. mam se znepokojovat? Myslela jsem si, ze kazde ditko ma svuj cas, ale po precteni clanku teda nevim a nerada bych neco zanedbala.😮 Dekuji.
@sisstin

12. srp 2016
sisstin
autor

@daancca pokud rozumi, je to jeste ok ;)

13. srp 2016

@sisstin ano rozumi. Kdyz reknu, aby neco vyhodil do kose, udela to.. atd.
Tak to jsem rada.😊 dekuju moc.
Vim ze on je dost svuj, tak prave i v reci jsem ho nechala. Ale po precteni, jsem znejistila, jestli to je v poradku.😁
Dekuju moc a drzim palce.😊💜

13. srp 2016

@sisstin muzu se taky zeptat? Mam holcicku 3,5 roku ceka nas usni vysetreni byli jsme na logopedii mala nevydala ani hkasku ale obcas mam pocit ze proste nevi rekla jsem pujdeme na ty zahonky a ona bombonky? I u detske dr tak u logopedky mi rikali sluch ale klice v zamku slysi.. Jinak kdyz vezmu par mesicu zpet moc nemluvila ted uz dokaze rict sve jmeno Zuzaka (zuzanka) neplete se ji kdo je teta a kdo babicka.. Pta se co delam ukazuje donedavna u niceho moc nevydrzela tvori jednoduchy vety, opakuje, ale prave mi bylo receno do 4 let ma cas.. A ja bych ji chtela pomoct ale nevim jak..

22. zář 2016

"že pokud nemluví vůbec, nemají u logopeda co dělat atd" ... toto mi napsalo logopedické SPC při žádosti o konzultaci, prý řeší jen poruhy řeči - koktavost, sykavky... a od 3 let :-/ Takže papír pro MŠ nemám šanci získat

30. říj 2016
sisstin
autor

@bejbyy ono SPC myslim ze zakona driv nebere, az kdyz dite do predskolniho zarizeni chodi... ale nejsem si jista...

30. říj 2016

@sisstin SPC pro sluchově postižené mi musí dát papír, proč by nemohlo SPC logo, navíc na stránkách sami píšou, že "Prevence vad řeči, psychologického a logopedického poradenství v otázkách výchovy dětí do tří let"
Jsem z toho už fakt unavená, se někde pořád doprošovat

30. říj 2016
sisstin
autor

@bejbyy jo, bohuzel ne vzdy jsou lidi na svym miste :/ oni asi chteji papir od psychologa s dg, coz vim, ze pred tretim rokem ma malokdo... za me proste soukromi logopedi, ti berou i drive nez ve 3

30. říj 2016

@sisstin logopedku máme, chodí k ní neslyšící dvojče (teď půjdou oba), chci kluky spolu do školky, potřebuju papír pro oba

30. říj 2016
sisstin
autor

@bejbyy jo takhle, chapu. No to je blby, ale papir muze dat i SPC, co neni primo zamerene. Je to fakt na palici.

30. říj 2016

@sisstin říďa v MŠ chce z logo SPC ... do logo třídy. No bude to boj, dám vědět. Díky za články

30. říj 2016
sisstin
autor

@bejbyy s timhle mela problem kamoska, urcite SPC hazelo klienty urcite MS a vybiralo koho.

30. říj 2016

@sisstin my už teda školku domluvenou neslyšící může mít papír z logo SPC nebo ze svýho jako integraci do logo třídy, a druhý buď logo s papírem z logo SPC nebo půjde do běžné třídy. Počítají s náma, jen potřebují ty papíry, kdyby teď jen nějaký k tomu slyšícímu, že nemluví, že bude logo zřejmě potřeba, a že vyšetření proběhne třeba později
Pomáhá mi s tím raná péče pro sluchově postižené, učitelka z MŠ psala známé do SPC, naše logopedka je taky spíš pro ... snad vybojujem, jen mě mrzí že služby pro rodiče, spíš rodičům dělají vrásky

30. říj 2016

Začni psát komentář...

Odešli