Používáme cookies. Více informací zde.
Zavři

Vývoj řeči u dysfatických dětí

Tenhle článek píšu pouze jako osobní zkušenost s dysfatickým dítětem, není odborným článkem!!!

Platí pro vývoj dětí s expresivní dysfázií, pokud mají děti smíšenou nebo receptivní formu (je výrazně opožděné i porozumění řeči), je vývoj zase poněkud jiný.

Vývoj řeči u dysfatiků je výrazně opožděný - bud děti začínají mluvit ve stejné době jako vrstevníci (první slova se objevují okolo roku), ale potom vývoj řeči stagnuje, nebo dokonce děti přestávají mluvit úplně. Další část dětí nemluví vůbec, a první slůvka se začínají objevovat až okolo třetího roku ( u těžkých forem dysfázií i mnohem déle). Syn měl první slovo zhruba ve 2 letech a 10 měsících, bylo to citoslovce "bůůů". Do třetího roku přidal dalších pár zvuků zvířátek, při psychologickém vyšetření ve třech letech měl přesně 10 slov - tj. exprese řeči vývojově zhruba okolo 15.měsíce věku.

Později můžou začít mluvit i děti s pouhým opožděným vývojem řeči, ale na rozdíl od dysfázie, u těchto dětí pak dochází k prudké expanzi rozvoje slovní zásoby a mnohdy do několika měsíců jsou děti na stejné nebo velmi podobné úrovni jako vrstevníci. U dysfázie v tomto věku k žádné prudké expanzi nedochází, dítě nabírá aktivní slovní zásobu velmi zvolna. 

Největším problémem je u dysfázie zejména gramatika. Děti se učí slova v určitém pádu (rodu, času atd.), a dále si slovo neumí uzpůsobit dle gramatických pravidel. Syn se naučí říkat slovo v takovém tvaru, v jakém ho nejčastěji slyší a pak ho takto používá. Např. slovo "čepice" nejčastěji slyšel ve tvaru " vem si čepici, podej mi čepici, co má na hlavě pán? - čepici", takže když pojmenovává čepici na obrázku, neřekne slovo "čepice", ale řekne" čepici". To samé např. s bílou barvou, ode mě nejčastěji slyšel, že je něco "bílý" - takže pro něj je ted cokoliv bílé barvy "bílý" a je mu naprosto jedno, jestli je to ženského nebo středního rodu. 

Tímto vzniká "googlovitá" mluva, kdy dítě (pokud už tvoří věty), věty tvoří gramaticky špatné, nepoužívá předložky, spojky, zvratná zájmena. Syn ve věku 3 a 3/4 tvoří 3-4slovné věty typu: "svítí tam, namazat Péťa" (venku svítí, musím se namazat) - odposlouchal si, že "svítí tam" a "musíš se namazat" a spontánně pak vytvoří tuto větu.

Co se týče výslovnosti, tak ta je za začátku hodně špatná. Dítě mluví převážně jenom v samohláskách, slova jsou si zvukově podobná, špatně odlišitelná. Kráva- tráva- káva, u nás je to všecho "áva". I když dítě při nácviku jednotlivých hlásek, hlásku říct umí, potom spontánně ve slově hlásku nevyslovuje, nebo ho vyslovuje pouze v některých slovech. Syn umí říct velmi pěkně slova "babi" a "boty", ale v jiném slovu říct hlásku "B" neumí. Výslovnost je u dysfatických dětí podružná, důležitý je zejména rozvoj aktivní slovní zásoby a úprava gramatiky. Výslovnost se spontánně upravuje časem.

U dysfatických dětí je velmi časté tvoření tzv. vlastních slov - kdy slovo, které dítě používá, je naprosto odlišné od našich slov. U nás je to např. ponožky - oniny, pyžamo - onanaj. Rozhodně neděláme, že dítěti nerozumíme, pouze po něm slovo opravíme ve správném znění, neopakujeme a nepoužíváme jejich tvar.

Některé dysfatické děti můžou mít velké problémy s výbavností abstraktních slov (barvy, směr, orientace v čase, pravo-levá orientace). U nás zrovna neplatí, syn umí aktivně říkat všechny barvy, aktivně používá slova jako "nahoře, dole, první, poslední, dopředu a dozadu). Ale problémy s výbavností slov má. Např. když se ho zeptám, co papá opice - musí hrozně dlouho přemýšlet, než řekne slovo "banán", přitom pokud by měl na obrázku opici, tak k ní okamžitě obrázek banánu přiřadí. 

Dysfázie je vývojová vada, tudíž postupem času se řeč bud úplně upravuje, nebo při těžších formách téměř upravuje. Dysfázie dál trvá ve specifických poruchách učení. Nejvíce záleží na tom, jak je dysfázie těžká. Těžké formy dysfázií narušují všechny složky vývoje - hrubá a jemná motorika, zrakové a sluchové rozlišování, pravo-levou orientaci atd.) Syn má dle psycholožky formu lehčí, tudíž největší problém je čistě s tou aktivní řečí, ostatní složky vývoje má bud v normě, nebo v širší normě (pár složek má i nadprůměrných).

Terapie vývojové dysfázie se provádí při individuálních hodinách na soukromých logopedických pracovištích nebo při foniatrických zařízeních, ve speciálně pedagogických centrech nebo v Centru alternativní komunikace, kde u dětí s přetrvávající nemluvností u těžkých forem dysfázie pracují odborníci pomocí jiných komunikačních technik. Včasným podchycením a rehabilitací je možné důsledky dysfázie a jejich dopad na rozvoj dětí i na jejich pozdější školní úspěšnost zmírnit nebo zatlačit do pozadí.

Takže pokud u svého tříletého dítěte registrujete, že je vývoj řeči opožděný, než u vrstevníků,  je opravdu nutné navštívit klinického logopeda a klinického psychologa, kteří určí, zda jde jenom o opožděný vývoj řeči, nebo o dysfázii, u které je okamžitě třeba zahájit reedukaci!!! Nespoléhat se na řeči okolí, že Pepíček od sousedů nemluvil do pěti let a je z něj pan doktor. Čím dříve začneme dysfázii reedukovat, tím je větší možnost, že se porucha kompenzuje úplně nebo co nejvíce do nástupu povinné školní docházky.

    Díky za velmi přehledné shrnutí, uvidím jestli se nás tato diagnóza bude týkat, v něčem ho poznávám(stejné výrazy pro podobně znějící slova- káva, kráva- áua a bába je žába i babička🙂 )

    16. srp 2011

    Terez smekám před tebou. Ty ses do toho prostě obula a děláš pro malýho fakt maximum. Jsi dobrá!!!

    17. srp 2011

    Opět čtu s nadšením tvůj článek. Prostě jsi jednička ve "svém" oboru😉 Pro Peťu je štěstí, že tě má. A určitě ti to vynahradí, až bude strší .

    21. srp 2011

    Bezvadný článek, dost se vidíme, smekám, já se s velkou trpělivostí snažím se svým prckem...smekám nad tvou trpělivostí :+) já jí mám teda míň, ale snažím se.

    6. říj 2011
    sisstin
    autor

    @comfort75 a chlapeček má nějaký problém?

    6. říj 2011

    Ne nemá, jen málo mluví a špatně...:+) věty ne, ale maminka rozumí...a čtu mu...se školkou od září, přišlo pár slov, logopedka 10.10.

    6. říj 2011
    sisstin
    autor

    @comfort75 no tak to by klidně expresivní dysfázie být mohla ;) spíš teda je to hodně pravděpodobné...uvidíš, co vám řeknou...ale chce to klinického logopeda...

    6. říj 2011

    Děkuji, ano je...PhDr. Alena Ptáčková Provozování ordinace klinické logopedie...

    6. říj 2011
    sisstin
    autor

    @comfort75 na expresivní dysfázii by měl stačit jenom logoped a foniatr, ale nejlepší je stejně navštívit dobrého klinického psychologa, který zhodnotí dítě po všech stránkách a pozná, jak ta dysfázie je silná a jaké složky zasáhla.

    7. říj 2011

    Pěkně napsané, ani jsem to netušila.
    Kamarádka má holčičku o půl roku starší, než má nejstarší dcera. A protože měla velký problém s mluvením, či spíše s nemluvením, začalo se zjišťovat, co a jak a po dlouhé sérii vyšetření, vč. CT, se přišlo na to, že tím, že byla předčasně narozená (kolem 33 tt), nedošlo u ní k úplnému vyvinutí řečového centra v mozku.
    Bylo jim řečeno, že se to časem spraví, jak "to dozraje", ale byl nutný logoped a denní dril.

    10. říj 2011

    Velice pekne napsane a zajimave.Meme podobny problem s dcerou a musim priznat,ze je to teda ale drina a nekdy mam stavy psychickeho vycerpani,dcera je i dost ziva,takze se clovek nenudi.Doufam ze vse bude dobre,stale doufam a ceka kdy nastane ten zlom a uslysim ji mluvit jako jine deti

    7. lis 2011

    jeste dodatek je na autorku email,my mame comy@email.cz

    7. lis 2011
    sisstin
    autor

    @rendouse ahoj, chtěla jsem ti poslat email, ale pořád mi to píše, že chybně zadaná adresa. Můj je tercuc@centrum.cz popř. mrkni na můj blog www.tichysvet.blogspot.com máš tam i kontakty na FB ;)

    8. lis 2011

    Ahoj moc hezky clanek,mam syna 5 let vyvojova dysfazie,moc se snazim s nim hrat,kreslit,ctu mu atd....Syn je velmi zivy a hlucny,tak ,ze je to s nim narocny , mluvi opravdu malo o proti vrstevnikum,doufam,ze to zvladnem a jednou bude mluvit. Ted zkousime biofeedback,tak snad se to nekde projevi,alespon na soustredenosti tu mame take velmi spatnou......

    18. črc 2012