icon
avatar
tibecinan
11. led 2021
636 

Proč je kastrace koček tak důležitá?

Blíží se období jara, kdy všude na internetu budeme potkávat inzeráty typu ,, zaběhla se nám Micka, přitáhla s sebou koťata. Darujeme v 6ti týdnech". , nebo rovnou budeme venku potkávat krabice s vyhozenými koťaty.

Na začátek bych ráda upozornila, že na pomoc čeká venku mnoho koček, které se ani nepodaří umístit, tak jsou kastrovány a vráceny zpět do svého teritoria. U koček je totiž situace natolik vážná, že nelze pomoci všem, dokud si lidé neuvědomí chybu.

I v útulcích čeká mnoho koček na nový domov a některé se ho nikdy ani nedočkají.

Proto je potřeba si uvědomit, že není třeba množit kočky dále, pokud se nejedná o testovaný chov s PP. Jak tomu lze předejít? Samozřejmě kastrací a je jedno, zda se jedná o samce nebo samici. Samec může zplodit ještě více koťat, než samice, protože může neustále nakrývat.

Kastrace koček má i mnoho vedlejších výhod, mezi ně patří i eliminace zdravotních problémů, jako jsou například pyometry nebo nádory mléčných žláz. 

Nutno dodat, že kočky jsou stále brané, jako škodná pro mnoho lidí a důchodců a tak koťata topí a střílí.

Mrouskání je pro samice koček velmi vysilující a může dojít až k úhynu zvířete, u koček je totiž známé, že stres ve vysoké míře jim způsobuje smrt.

Nedovolte, aby kočky nadále trpěly a kastrujte svá zvířata!

Kastrace koček není tak nákladná, jako kastrace u psů. Kastrace samce vyjde okolo 500 Kč a samice okolo 1000 Kč.

Doporučuji zvolit inhalační narkózu.

Kočky se zotavují pár dnů po kastraci a kocouři téměř ihned.

avatar

Mám 2 kočky a první co bylo tak kastrace. Koček až moc (obyč) a pak to dopadá tak jak to dopadá.... Podle mě by měly být nekastrovany jen na chov s PP ..

Odpověz
11. led 2021
avatar

Ty tam vlastně píšeš jen na chov a s PP ale bohužel najde se pořád hodně blbcu co nechtějí kočku "trápit".... 🙄

Odpověz
11. led 2021
avatar

@luciealex bohužel, přitom nékteré kočky mrouskání dost vysiluje a tím jí trápí mnohem více

Odpověz
11. led 2021
avatar

Tchýně uklízí v kočičí kavárně a občas nabídne dočasný domov odchyceným kočkám. Koťata se prý dají udat docela snadno, ale s velkýma kočkama je problém. I u nás lítá plno koček a věčně slyšíme, jak se mrouskají. Možná by nebylo od věci, kdyby byla zákonem daná povinná kastrace. Časem by se jejich populace zmenšila. Lidi jsou bohužel ignoranti

Odpověz
11. led 2021
avatar

@mishka87 Jak která koťata, většina si vybírá barevná a s jednoduchou povahou. černá koťata, handicapovaná, mourovaná koťata a další...

Odpověz
11. led 2021
avatar

@tibecinan Až tak té problematice nerozumím. Jen jak mi to vypráví tchýně. Já sama mám silnou alergii na kočky a tak k ní jezdit nemůžu

Odpověz
11. led 2021
avatar

A jak je to s kastrací kocourů? Ano - ne, a kdy je nejvhodnější doba? 🙂

Odpověz
11. led 2021
avatar

@mishka87 No je to o štěstí, zrovna doma mám nechtěnné kotě, které je pro mnohé dvojnásob vhodné...je to plašan a ještě je černé...tu naší mourinku též nikdo nechtěl...byly ji totiž už 4 měsíce, takže pro lidi není roztomilá, jako 12ti týdennÍ kotě, či menší (ačkoliv to už je pod zákonem) a do toho má ještě neoblíbenou barvu. stačí kouknout na složení koček ve spolcích, samej mourek, samá černoška a nechtěnné povahy

Odpověz
11. led 2021
avatar

@theressa88 je to sporné, každopádně určitě chtěj inhalační narkozu. Já jsem pro aby kočka přesáhla alespoň 2kg, pokud žije jen v bytě. Jinak ve 4 měsících.

Odpověz
11. led 2021
avatar

@theressa88 vždyť je to tam napsané 😉 kocouři o to víc bo ti můžou nakryvat furt a cca kastrace 6-8mesic

Odpověz
11. led 2021
avatar

@tibecinan dokonce už ve 4m super

Odpověz
11. led 2021
avatar

@luciealex někdo je proti tomu, ale když se kočka pouští ven, tak už ve 4 měsíci je schopen sameček plodit

Odpověz
11. led 2021
avatar

dobrá otázka, dopsala jsem i tak do článku 🙂

Odpověz
11. led 2021
avatar

@tibecinan jasně chápu, no já mám 2 z útulku, paní mi už i zařídila kastraci takže jsem si jela pro "hotové" a kdysi jsem měla kocourka ale ten byl bytový ale taky jsem pak vykastrovala

Odpověz
11. led 2021
avatar

@luciealex útulky to vétšinou zařídí, já jsem si kastrace našich vzala na sebe, protože mě dlouhá léta znají a ušetřím jim tim výdaje za kastrace a péči po kastraci 🙂 obě mám adoptovaný bytovky

Odpověz
11. led 2021
avatar

@tibecinan známá mi říkala, že když jsou kocouří kastrovani brzy, do roka, že jsou pak takový nedospělý, ukvílený,.....co ty na to? Chtěla bych naše nechat očkovat v cca 10.měsících, dřív, než začnou znackovat byt. A ještě prý, když jsou 2 kocouří spolu ( naši jsou brachove), že u nich to dospívání přichází dřív.

Odpověz
11. led 2021
avatar

@nadja73 hodně útulku to dělá a není problém, naopak, mám ukvílenou kočku...tedy ukecanou a ta bude kastrovaná tento měsíc :D ono to až tolik povahu a ukecanost nemění...hlavně ty zdravotní problémy a množení... očkování nemá vliv na značkování, měli by být očkováni už teď, ona panlea není žádná sranda a mužeš si ji domu přitáhnout třeba na botách

Odpověz
11. led 2021
avatar

@tibecinan kluci očkovány jsou od 4.měsíců, že se to může přinést na botách, víme. I když jsou a budou čistě bytové, nechtěli jsme to riskovat. U nás teda nehrozí, že by se rozmnožovali, jen aby nezačali znackovat dřív🙈😀

Odpověz
11. led 2021
avatar

@tibecinan ještě jsem se chtěla zeptat. U kocouru, které byli polodomaci/ polovenkovni, jsem tohle neznala. Oni oba dělají takové divné zvuky, něco mezi mnoukanim a mrouskáním, co to je?🤔😻 mnoukat tedy umí taky, když jim dělám jídlo, to si můžou vymnoukat plíce 😀

Odpověz
11. led 2021
avatar

@nadja73 ono i u samcu se muže vytvořit nádor na varlatech. Je super, že ses tak informovala

Odpověz
11. led 2021
avatar

@nadja73 přesné nevím, který zvuk myslíš :D jedna z našich koček vrká jak holoubek, do toho řve - mňouká,kvílí a pak dělá zvuky jak velociraptor z jurského parku, když vidí mouchu

Odpověz
11. led 2021
avatar

@tibecinan jo, jako holub, to je to správné označení 😀

Odpověz
11. led 2021
avatar

@nadja73 chce si s tebou povídat no...tohle dělá naše mourovatá, už ji říkám Vrkáček

Odpověz
11. led 2021
avatar

@tibecinan hodně tohle dělají i mezi sebou, ideálně po půlnoci 🙈😀

Odpověz
11. led 2021
avatar

@nadja73 kecky 😂

Odpověz
11. led 2021
avatar

@tibecinan no já za tu kastraci platila.... Ale vyšlo to dobře, jaje nechtěla zadarmo

Odpověz
11. led 2021
avatar

@luciealex tak ono je to vždy za adopční poplatek 🙂

Odpověz
11. led 2021
avatar

@tibecinan jinak ty dvě jsem taky chtěla doma ale v baráku nemožné, vždy si našli místo kde proklouznout 😂😂😂

Odpověz
11. led 2021
avatar

@luciealex jsou vynalézavé 😀 my musíme mít sítě v oknech, jinak by bylo po nich

Odpověz
11. led 2021
avatar

@tibecinan no platila jsem i kastraci, mají i čip a pas takže vyšly drobet dráž ale jsou to zlata❤️

Odpověz
11. led 2021
avatar

@tibecinan my furt hlavně v létě máme otevřené dveře 😂

Odpověz
11. led 2021
avatar

@luciealex super že mají čip, jde vidět, že se staráš 🙂 hodně lidí na to prdí

Odpověz
11. led 2021
avatar

@tibecinan
@luciealex my v 6.patře musíme mít sítě,to je bez debat. Naši rádi koukají z okna 😻😻

Odpověz
11. led 2021
avatar

@nadja73 my v pátém, je to blbý, už nejednou se tak zabila kočka

Odpověz
11. led 2021
avatar

@nadja73 taky máš mourovatou a černou jéééé

Odpověz
11. led 2021
avatar

já bych chtěla ještě do třetice nějákou handicapovanou nechtěnou

Odpověz
11. led 2021
avatar

Já mám dva kocoury jeden je z kravina a druhý z útulku. Jsou to zlatíčka zrovna ve středu jdou na kastraci. Je hrozně jak je plný internet koťat a koček o které nemá nikdo zájem a kolik lidí kastraci neřeší.

Odpověz
11. led 2021
avatar

Jo, lidi jsou dementni. Pritom nekde kastruji i zadarmo. My mame dve venkovni kocky a taky jsme je nechali. Za chvilku byly obe fit a je po starostech. 😎

Odpověz
11. led 2021
avatar

@symcca no hodně obcí vrací i peníze za kastraci nebo lze oslovit organizace, pokud jde o venku přemnožené kočky. Ale samozřejmě i to ne vždy jde.

Odpověz
11. led 2021
avatar

@tibecinan no musely mít čip bo Německo (z ČR) nikdo ne kontroloval ale jistota je jistota a Zrzek (můj Kocourek bývalý) byl taky ČR (jen) a čip měl taky

Odpověz
11. led 2021
avatar

@tibecinan jo jo, Tygřík a Mikysek 😻

Odpověz
11. led 2021
avatar

@tibecinan Děkuji 🙂 Máme kocoura venku, drží se víceméně doma, .. Ale nad kastrací jsme uvažovali, jen nevíme v jakém období, ..

Odpověz
11. led 2021
avatar

@theressa88 Záleží i na plemeni, raná kastrace může i pěkně uškodit.

Odpověz
11. led 2021
avatar

Díky za osvětu! Kdyby to pomohlo aspoň jedné kočce...👍🏻Ale když to vidím u nás na vsi... Zvíře je věc. Spotřební. Kočka zvlášť. Nejlevnější granule / konzervy... Zvíře zmizí, obstará se jiné, jede se dál...😖😢

Odpověz
11. led 2021
avatar

@lenka_o většina z těch koček jsou hlavně kříženci..a když jde o koťata s PP, tak vždy odchází do nového domova již vykastrovaná ve 4 měsíci...u všech plemen...

Odpověz
11. led 2021
avatar

@pinkninja Dobrá zpráva je, že ne na všech vesnicích to takhle chodí. Znám ves, kde mají supr kastrační program a od té doby tam není jediné kotě

Odpověz
11. led 2021
avatar

@tibecinan Kéž by jich bylo co nejvíc!

Odpověz
11. led 2021
avatar

@tibecinan To jo, akorát chovatelé s PP nenechávají kastrovat tak brzo kvůli zdravotním benefitům, ale kvůli tomu, aby se na nich nemnožilo. Jako já jsem pro kastrovaní všema deseti, jen se nesouhlasím s tím, že je o.k. kastrovat všechno od 4 měsíců 🙂

Odpověz
11. led 2021
avatar

@lenka_o no tak množení je to hlavní 🙂 naprosto s nimi souhlasím

Odpověz
11. led 2021
avatar

Už tu mám 2 zachráněné kocoury, oba dva někdo vyhodil z auta u našich baráků (nemohli přijít, jsme tu skoro samota u silnice), děje se to pravidelně každý rok 🤦🏻‍♀️ Ten starší je u nás 7 let, mladšího máme teď od října. Vždycky necháváme kastrovat. Takže už se staráme o 2 kočky, ač jsme tedy plánovaně žádnou kočku nechtěli. Manžel říká, že máme o 200% koček víc, než kdy chtěl 🤣

Odpověz
12. led 2021
avatar

@tibecinan a nám teda zvěrolékař říká, že kastrovat až kolem 10-12 měsíce, že když se dělá dřív, tak ne vždy je to 100%, že už se mu několikrát stalo, že musel některé kocoury kastrovat podruhé, protože je původní majitelé nechaly kastrovat moc brzy. Tak nevím 🤷🏻‍♀️

Odpověz
12. led 2021
avatar

@bbn ono to je také o šikovnosti veterináře

Odpověz
12. led 2021
avatar

@tibecinan to je možné, ten náš právě opravuje práci jiných 😉

Odpověz
12. led 2021
avatar

To já se s dovolením hackuju. Mame kočku od známé, která kočky odchytává a někdy i koťata pipla, aby se daly do kupy. Kočičku jsme si brali n konci srpna 2020, narodila se někdy začátkem června asi. Odčervení si hlidame, než jsme si ji vzali, známá je ještě prelecila, měli nějakou nemoc (nevyznám se). Kočička je venkovní, ale hodně se drží u domu, dokonce chodí i na kočičí záchod. Určitě ještě ale nemá 2kg. Máme i tak kastrovat? A kdy? Třeba únor? Určitě nechci koťata. Děkuji za odpověď.

Odpověz
12. led 2021
avatar

ještě bych jako důvod pro kastrování uvedla i to, kolik škody způsobí kočky na volně žijících zvířatech. Vzhledem k jejich přemnožení ve městech už opravdu nejde o to, že loví myší, ale padne jim za oběť spousta ptáků, ať už přímo nebo nepřímo.

Odpověz
12. led 2021
avatar

@wendie dovolim si odpovedet za autorku - urcite kastrovat, neodkladat. Kocka je pravdepodobne jiz pohlavne zrala a jestli je venku, tak na nic necekejte. Nektere kocicky jsou drobne, mela jsem take zachranenou, vypiplanou kocicku a 2 kg nemela asi nikdy (proste uz spatny start nedorostla). Pokud by jeste nebyl cas, veterinar to urcite pozna 🙂
Na unor bych neodkladala, to uz klidne muzete mit na ceste kotatka.
Jen je treba pocitat s tim, ze na par dni (alespon 2) by bylo dobre mit kocicku nekde v klidu, kde se bude moci dat dohromady. Treba alespon lehce temperovanou garaz, kde ji zavrete? Jde jednak o to, aby prilis nebehala a neskakala a jednak samozrejme o to, aby zahy po operaci neprisla s jinou kockou do potycky

Odpověz
13. led 2021
avatar

@elencze to ale kastrace neovlivní

Odpověz
13. led 2021
avatar

@wendie určitě, jak psala Terez, kastraci neodkladat a nepoustet volné dřív, dokud není vykastrovan

Odpověz
13. led 2021
avatar

My kastrovaly i kocoura... Ale nutno podotknout, ze na kocoura se nesmi spechat! On potrebuje varlata k vyvoji mocove trubice... Pokud vykastrujete brzy, hrozi pak velke zdravotni problemy!

Odpověz
13. led 2021
avatar

@teeerez dobře děkuji za odpověď. J počítám s tím, že kočka bude s námi doma po kastraci. Chci to naplánovat tak, abych nemusela do práce. Takže jdu už plánovat 🙂

Odpověz
13. led 2021
avatar

@zrzeckas a kdy by mela byt mocova trubice uz vyvinuta, prosim?

Odpověz
13. led 2021
avatar

@tibecinan ovlivní jejich počty, nebudou se tak nekontrolovaně množit, takže nepřímo ano.

Odpověz
13. led 2021
avatar

@zrzeckas @nadja73 To už je vyvrácené, raná kastrace nemá vliv na výskyt FLUTD.

Odpověz
13. led 2021
avatar

@elencze to jediné, ale neovlivní to lov

Odpověz
13. led 2021
avatar

Nás veterinář kastruje kocoury okolo 1roku a kočky v 6 měsících. Kocouři musí "dorůst a dospět" jinak prý hrozí zdravotní komplikace s močovými cestami. A kočky taky až dospějí tj. kolem toho 6. měsíce, ale nesmí zrovna mrouskat 🙈.

To se stalo nám loni. Já objednanou kočku na kastraci, sestra se mě ptala, jestli náhodou nemrouská (to jsou ty orgány pak překrvené a operovat nelze), já na to, že to nepoznám a ona se smála, že to teda poznám! Jo, den před kastrací jsem to poznala 😂! K baráku se nastěhoval nekastrovaný kocour sousedů a já ho naháněla. Nakonec jsem je nachytala v dětském zahradním domku! "No fuj, Vendulo! S vlastním otcem!" Kocour letěl tryskem, Vendula čuměla jak puk, co se to děje.. Tak jsem ji popadla a šoupla do sklepa. Šla jsem volat na veterinu, sestřička se smála, že jo, to je to mrouskání a kastraci jsme posunuli. Chudák Vendy si ve sklepě pobyla pěkně dlouho. Jo, měla to tam zařízené krásně, dcera si s ní chodila hrát, pouštěli jsme ji tam naše kastrované kocoury, ale byla zvyklá lítat venku...

Odpověz
14. led 2021
avatar

A jaké kočky máme? No, vždy se objeví nějaké kotě, které nikdo nechce a nějak se k nám zatoulá... Jen Vendula je hohenhohe. Pan otec je "ta kočka z reklamy na whiskas"

Odpověz
14. led 2021
avatar

@kafr to je moc pozdě, najít jiného veta. Ty komplikace s mocovymi cestami jsou fáma

Odpověz
14. led 2021
avatar

@nadja73 dr. Nám říkal, že pohlavně dospělý je kocour je v 10. Až 12. Měsíci svého života... Takže nejlíp nejdřív kastrovat až po tom 10. Měsíci. Prý to většinou člověk pozná jak začne značkovat..... Což pak znamená, že musí na kastraci nejlépe hned. Pak prý může chvili trvat než s tím přestane, odezní hormony.... Já to udělala tak, že jsem vzala kocoura k veterináři a sním jsem se přímo domluvila a zeptala na názory. Když je fajn, vysvětlí cokoliv a poradí

Odpověz
14. led 2021
avatar

@lenka_o ale stále se uvádí i nám to dr. Řekl, že předčasná kastrace může vést k nečekaným hormonálním poruchám nebo aj k urologickým potížím..... Tam se nejedná o to, že by to bylo kvuli tomu, ale když dostane kocour ledvinové kameny a trubice se málo vyvine, tak ju ten kamen ucpe a pak musí na operaci.... Nám se to právě stalo. Pak jsem hledala honem nějakého veterináře, co nás vezme na operaci, ten nám to vyvestli. Co se stalo i kde mohl vzít kameny...

Odpověz
14. led 2021
avatar

@zrzeckas Jj, ono se to dřív i učilo, ještě za mě jsme se to učili a to snad ještě nejsem úplně stará 😀 Ale podle novějších poznatků se souvislost neprokázala. Naopak se prokázala souvislost s ortopedickými problémy u velkých plemen. A já osobně jsem taky pro kastraci až později, od těch 10 měsíců 🙂

Odpověz
14. led 2021
avatar

@tibecinan, kocour může plodit už od 4 měsíců? A kastrovaní odchazi jiz od majitelu?🤦‍♀️

A jinak s tou kastraci u kocouru drive, nez v 10.mesici je to tak, jak pise @zrzeckas.

Oprav si, prosím, chyby s nakrýváním a kastrací. Není to tak, jak uvádíš.

Odpověz
23. únor 2022
avatar

@shak29 Bohužel není, neber to jen dle jednoho veta, jsou veti( ne patlalové), co zvládnou kastraci už v 16 týdnu. V chovu a zachranařině jsem už dlouho, tak vím co je dobré a jak to chodí 🙂

Odpověz
23. únor 2022
avatar

Nebo spíš bohudík, jinak by bylo ještě více namnožených koček.

Odpověz
23. únor 2022
avatar

@tibecinan , jasně 😁 , možná bys tedy mohla učit ty špičky z řad veterinářů. Promiň, ale jsou to zkusenosti veterinaru i chovatelů. A nejde o to, zda zvládne kastraci v 16.tydnu. Jde o to, ze se to nedoporucuje, kvuli možným problémům. 🙌

Odpověz
23. únor 2022
avatar

@shak29 Nepovídej, kvuli čemu? Močovým cestám? to je blud jak prase 😀

Odpověz
23. únor 2022
avatar

co mi povíš příště? že má mít každé zvíře 1x potomky, aby nemělo nádory? :D :D :D :D :D

Odpověz
23. únor 2022
avatar

@tibecinan, to těžko, protože pokud nemam zvíře na chov, je kastrovane. 😚 🙌

Psala jsem jen z toho duvodu, aby tady to tvoje info 😁 s nakryvanim od 4 mesicu a kastraci od 16tydne 😁 , nebral
nikdo vážně. 🤪

Loučím se. 😁

Odpověz
23. únor 2022
avatar

@shak29 no, snad se nenajde takovej hlupák, který to brát vážně nebude 😀

Odpověz
23. únor 2022

Začni psát komentář...

sticker
Odešli