Používáme cookies. Více informací zde.
Zavři

Poradna: Budeme si povídat o rozvoji myšlení dětí v předškolním věku

medkovapavla
Moderátor
9. lis 2017

Milé maminky,

dnes od 9 do 14 hod jsem tu jen pro Vás a ráda Vám budu nápomocna s rozvojem a přípravou předškoláků na školní docházku.

Budem si povídat hlavně o těchto tématech:

1. Rozvoj abstraktního myšlení u dětí - dítě díky abstrakci zpracováva konkrétní smyslový materiál a odliší vlastnost daného předmětu. výsledkem abstrakce je zobecnění - pojem.
2. Rozvoj logického myšlení - dítě hledá a je schopno nalézt správnou myšlenkovou cestu.
3. Rozvoj paměti, pozornosti v oblasti učení - pro dítě je důležité vyhradit si denně čas na uspořádané učení, tak aby dítě považovalo tento čas přirozenou sočást každého dne a nové učení k tomu snadno připojí (příliš dlouhá období mezi učebními periodami ztěžují připomínání si).

Velice se těším na Vaše postřehy a otázky.

Krásný den,

Pavla Medková

makynaeliska
9. lis 2017

Dobry den,snad nejde jen o rozvoj malych deti,dcera ma sest let,ted zacala chodit do prvni tridy....Celkem by me zajimal nazor odbornika co se tyka uceni....ona Eliska rekla bych je celkem chytrolinka,pamet bych rekla ma po me primo perfektni,ale......Jakmile se ma neco ucit do skoly je to podes......Nosi teda zatim same jednicky,to ano,ale nekdy mi prijde ze ji to smad nebavi,mysli na jine veci atd....Snazim se sni kazdy den ucit ve stejnou dobu,hned po obede doma,at pak ma odpoledne volne.....ale stejne proste vidim ze se nesoustredi a dela blbinky.....Tak me tak zajima vas nazor,zda neni lepsi nechat uceni na pozdeji,ci snad vecer??I kdyz ja si myslim ze deti jsou vecer uz uplne “mimo”

medkovapavla
autorModerátor
9. lis 2017

Milé maminky,
předškolní období je období věku dítě od 3 do 6 let. Je to zajímavé a krásné životní období dítěte, dochází k mnohým změnám fyziologickým, psychickým a také změnám v sociální oblasti. toto období je ukončeno nástupem do školy.
Tříleté dítě vnímá svět globálně, na konci totoho období vnímá již diferenciovaně. jeho paměť a koncentace je krátkodobá. zejména paměť je spojená se zrakovýma sluchovým vnímání a vyšší úrovní řeči.

medkovapavla
autorModerátor
9. lis 2017

@makynaeliska
Dobrý den,

Podle své vlastní zkušenosti a názorů pedagogů je vhodnější učit se opravdu v době odpolední. Večer může být opravdu Vaše Eliška unavená. Správně děláte, že se učíte ve stejnou dobu. Neučte se dlouhé hodiny, mezi jednotlivými úkoly si děljte pauzu. Eliška má nárok být ještě nesoustředěná. Časem se Eliška určitě zvykne a bude považovat učení za přirozenou součást denního režimu.
Jednotlivé kroky učení by něměli být násilné. Vždy je fajn odměna, v tomto případě slovní pochvala. Držím palce .

medkovapavla
autorModerátor
9. lis 2017

@makynaeliska
Pro Vás i ostatní maminky,
učení s prvňáčky by nemělo být ve stylu biflování. Mohlo by dojít k tomu, že dítě na školu zanevře. Takže učit se v klidu, dítě nestresovat.
Díte po příchodu ze školy, by se mělo zrelaxovat, odreagovat návštěvou kroužku, sportem, hrou....
Určitě po čase zjistíte, jaká doba učení je pro dítě nejvhodnější.

aronek
9. lis 2017

@medkovapavla Dobrý den, chtěla bych se zeptat na Váš názor. Mám tři děti. Nejstarší chodí do druhé třídy, nejmladší ještě není rok. Jde mi o prostředního. V září mu bylo pět. Zvažuji dát ho do školy již příští rok. Chodíme na logopedii, pilujeme T a nemá ještě RŘ. Jak vidí, že se učíme se straším, pořád chce dělat úkoly. Vydrží se na svůj věk dlouho soustředit a hlavně ho to hrozně baví. Pokud nějaký den vynechám, je schopen přijít v deset večer a ještě chvilku se musíme jít učit. Dělá různé předškolní sešity, rád tvoří a vydrží při hrách i spolupracovat. Vím, že nás čeká PPP. Vypadá na školu víc připravený než jeho starší bratr a to mu je pět. Já bych ještě celou jeho první třídu byla s nejmladší doma, tudíž bych na ně měla víc času. Všichni mi tvrdí, že mu vezmu dětství. Ale on opravdu chce i na tom cíleně pracuje a i dle rodinné situace se mi to zdá vhodné.

medkovapavla
autorModerátor
9. lis 2017

@aronek
Dobrý den,
z Vaše dotazu mi vyplívá, že Vášeho pětiletého chlapečka baví učení... Je ve věku, poznávání, objevování, učení a to vše vede k samostatnému uvažování dítěte.
Děti v tomto věku touží po poznávání a učení se novým věcem. Určitě doporučuji PPP, běžte k dobrému a zkušenému pedagogovi, který nejdříve rozhovorem s Vámi a poté rozhovorem a testy pouze s Vaším synem bez Vaší přítomnosti otestuje nejem zralost kognitivní, ale i psychickou a sociální zralost, která je důležitá pro vstup do první třídy. Měl by být natolik erudovaný, aby Vám na základě vyšetření doporučil nástup či odklad školy, event doporučil i školu pro nadané děti. Dětem dětství určitě nebereme..., vždyť nejsou celé dny, týdny ve škole... krásné dětsví lze dětem umožnit... Vzpomínky dětí na prima dětství pramení se zážítků, dobrodružství, výletů, krásné dětství je o tom, jak o dítě pečujeme, do jaké míry se dětem věnujeme... Určitě dětem dětství nebereme nástupem do školy. Pouze se objeví nové povinnosti, které se musí děti naučit přijmout a respektovat.
Moc Vás zdravím

aronek
9. lis 2017

@medkovapavla děkuji za odpověď, jistěže se budu držet doporučení PPP, on se opravdu rád učí i rád sportuje, je to takové nadšené dítě do všeho 🙂

medkovapavla
autorModerátor
9. lis 2017

@aronek
Jsem ráda, za Váš dotaz a přeji co nejkrásnější chvíle se všemi Vašemi třemi dětmi.

jajinka83
9. lis 2017

Dobrý den, máme 6 letého syna. Je to autista (napůl asperger a atypický), má ADHD a vývojovou dysfázii, špatně mluví. Má samozřejmě odklad a tak se snažíme aby se co nejvíce připravil na školu a měl to snazší, i když už teď víme že jedině s asistentem. Moje otázka, jak na něj?? Když děláme úkoly, jako správný úchop tužky, dělání různých předškolních úkolů,... tak je problém v tom, že on vše okecává. Nesoustředí se na daný úkol ale jen mluví a mluví. Nakonec to končí pláčem že to neumí. Přitom když mu o něco jde, nebo má dobrou náladu tak úkol udělá v rekordním čase a bez průpovídek. Akorát že to se podaří tak 1 z 10.

mandyn
9. lis 2017

Dobrý den, nás pětiletý syn se mě teď často ptá, jestli umře a proč se umírá a vůbec má někdy takové podivné otázky kolem smrti. Snažím se mu vše vysvětlovat tak jak se věci opravdu mají.. ale v tomto případě si nejsem úplně jistá, jestli to bude správně, posledně mu myslím babička řekla, že všichni jednou zemřeme a on si to vztáhl na sebe a začal hrozně plakat, že ještě nechce umřít.. Jaký je na to váš názor? Děkuji a přeji hezký den

makynaeliska
9. lis 2017

@medkovapavla Moc dekuji za odpoved...Urcite prave nedriluju Elisku aby drela ve skole,to vubec,prave proto sby na skolu nezanevrela spis jsem chtela vedet jak to vnimate vy jako odbornik🙂Krasny den a dekuji❤

medkovapavla
autorModerátor
9. lis 2017

@jajinka83

Dobrý den,
děkuji za Vaši otázku,
grafomototrika a správný úchop tužky je velký problém, je nutno cvičit a ve Vašem případě je nutná jistá dávka trpělivosti. Doba učení, udržení koncentrace u Vaše syna je různorodá a já chápu Vaše problémy, vzhledem k tomu, že Váš syn je autista. Učení by nemělo být násilné a vždy syna pochvalte za vynaložené usílí.
Dítě před nástupem do 1. třídy by mělo zvládnout nakreslit čáru a její směr (součinnost ruky a oka) a správný úchop tužky: zápěstí by mělo být dostatečně uvolněné, pohyb plynulý.
Má Váš syn zájem o kresbu, nakreslí Vás jako maminku, tatínka ? - kresba tzv hlavonožce : hlava, vlasy, uši , nos, oči , ústa, krk, trup, ruce, nohy prsty.
Vybarvuje a nepřetahuje? Nakreslí geometrické tvary - dle předlohy?
Bohužel nevím, jaký je rozsah tolerance nezvládnuté grafomotoriky u dětí s autismem při vstupu do 1. třídy. Domnívám se, že záleží na konkrétním pedagogovi.
Nesoustředěnost je typická u dětí s ADHD, buďte trpělivá, postupujte krůček po krůčku v učení. Je dobré, že budete mít zajištěného asistenta v ZŠ.
Přeji hodně štěstí.

medkovapavla
autorModerátor
9. lis 2017

@mandyn
Dobrý den, děkuji i za Vaši otázku,
pomalu s v dnešní době tabuizované téma smrti odkrývá a je fajn, že si dokážete se svým synem o smrti povídat.
Nejdříve trocha teorie: V odborné literatuře se setkáte s porozuměním smrti u dětí ve věku 5 až 9 let, v tomto věku se dítě utváří pojem smrti jako dospělý jedinec, tj uvědomuje si, že smrt je finální a nezvratný konec života, že zasahuje všechny živé atd. Děti jsou schopny a některé chtějí konkrétně vědět co se přesně děje v těle, jak tělo vypadá (opouší představu smrti jako spánku, usnul a probudí se, apod.).
Chtěji vědět proč někdo zemřel...Postupně se formuje dospělé uvědomění si smrti.
To, že se Váš syn ptá a Vy mu odpovídáte pravdu je zcela správně, je take zcela normální, že si uvědomuje i osobní smrtelnost a může se objevit strach ze své smrti. Odpovídejte na jeho konkrétní otázky pravdivě. Má profesní dlouholetá zkušenost: na otázku jestli teď zemře, nebo, že ještě nechce zemřít, odpovězte: umře každý, ale ty až za dlouhou dobu (špatná je, když jej budete utišovat, že je malý apod.). Existuje řada dobrých knih o smrti pro děti např. Když dinosaurům někdo umře vyd. Cesta domů.
S díky za Váš dotaz pavla medková

jajinka83
9. lis 2017

@medkovapavla Syna chválíme, myslím si, že občas až moc. Moc nám pomohlo přejít z SPC do normální školky, kam už chodí druhým rokem. On hned vše komentuje slovy že to ,,nezvládne,,. Ujišťování, že je šikovný moc nepomáhá. Teď naposledy jsem po něm chtěla aby nakreslil postavu hračky do soutěže. Samozřejmě nechtěl, dobrá, nenutila jsem ho. Jen jsem mu ukázala hračku o kterou se soutěží a dál to nekomentovala. Za chvilku přišel že to tedy zkusí 🙂 Akorát on maluje postavy stále stejným stylem. (Na první fotce jsou 2 postavy tatínka, modrý je staršího data a oranžový je pár dní starý, menší posun je znát. a na druhé fotce je postava oné hračky). Geometrické tvary kreslí velmi rád a to i bez předlohy. Stejně jako čísla a abecedu. V tomto je jiný než ostatní děti v jeho věku. Vím, že trpělivost je na prvním místě, snažíme se, i když je to těžké. Jen nechci pořád jen něco slibovat jen aby spolupracoval.

medkovapavla
autorModerátor
9. lis 2017

@jajinka83
Děkuji za obrázky i fotku Vašeho syna, myslím, že hlavonožci - tatínek je zcela povedený ...jen jestli má 5prstů, když tak syna upozorněte - ukažte, své či manželovi prsty a počítejte nahlas...
Postavy se usmívají, tak Vás syn vnímá...to je dobře. dobře jste udělala, že jste do soutěže nenutila, ale ukázala odměnu i to je správná cesta. Nenutit.
děti se často podceňují, nevěří si, je důležit posilovat sebevědomí dětí, opakovat a ukazovat na to, co vše už Váš syn dokázal...
Držím palce

medkovapavla
autorModerátor
9. lis 2017

Milé maminky, připravila jsem krátky souhrn dovodností u dětí před vstupem do školního roku, nejsou zde rozebrány všechny oblasti školní zralosti pro vstup do ZŠ.

Řeč
Předpokladem nástupu do 1 třídy je srozumitelná výslovnost a dostatečně rozvinutá slovní zásoba- dítě si řekne o to, co potřebuje, vyjádří děj, spontánně povypráví co se dělo ve , krátký příběh.

Doporučení hračky Fisher price: Mluvící glóbus: dítěti se představí jednotlivé světadíly, zvířátka. Společně s Vám může dítě hádat, vymyslet a dovyprávět příběh (rozvíjí si slovní zásobu). Když roztočí glóbusem uslyší písničky, krátké věty, které může pak samo znovu převyprávět.

Pozornost a pracovní návyky
Dítě by mělo být schopné vydržet pracovat 10 – 15 minut, zůstat u úkolu a dokončit ho i v případě, že ho příliš nebaví.
Předškolák pracuje na jednotlivých úkolech usilovně, záleží mu na výsledku a ocenění. Dokáže již pracovat kratší dobu samostatně, bez vedení dospělým.

Rozumové předpoklady
Předškolák pojmenuje věci běžné potřeby, zvířata, barvy, základní geometrické tvary, dny v týdnu, chápe pojmy den-noc, včera, dnes, zítra, týden, měsíc, rok, roční období, orientuje se - nahoře, dole, vlevo, vpravo, daleko, blízko, pod, nad, před, za, mezi, pojmenuje části těla.
Dokáže posoudit množství, velikost, případně pořadí, odpočítá předměty, orientuje se přibližně v oboru do 6.
Chápe již, jak se tvoří protiklady (malý-velký), nerovnosti (vyšší než – kratší než), stupňování (malý, menší, nejmenší), rozumí shodě (stejný, tak velký jako).

Doporučení Fisher -Price hračky pro rozvoj logického myšlení – dítě hledá správnou myšlenkovou cestu, využít hraček, které vedou k tomu, aby dítě rozvíjelo a učilo řešit problémy, plánovat jednoduché strategie, hledalo řešení, plánovalo.
Housenka CODE -a-pillar – dítě musí přemýšlet o jak seřadit jednotlivé články housenky, měnit pořadí a tím mění i cestu housenky.

Žabka – nauč mne měřit – děti se učí měřit a počítat do 5. Zde můžete využít výuky porovnávání délek a měření. Vysvětlení pojmů dlouhý, delší, nejdelší, krátký, kratší, nejkratší. Dítě se seznámit s čísly a učí se porovnávat čísla 1-5.

jajinka83
9. lis 2017

@medkovapavla Na novějších obrázcích už dělá prstů 5 🙂 My se mu samozřejmě snažíme domlouvat jak co má být správné, jen je to těžké, když to nechce poslouchat vyzývá nás ať jsme zticha že to nechce slyšet 🙂 I tak děkuji za rady 🙂

medkovapavla
autorModerátor
9. lis 2017

@jajinka83
A já děkuji za Váš dotaz

nikinelinaty
9. lis 2017

@medkovapavla Dobrý den, obě moje dcery mají diagnostikovanou vývojovou disfázii. První dcera už je ve 3 třídě, ale skončili jsme v PPP poradně, kde se to konečně zjistilo. Nebot má dobrou pamět a veškerý slabikář zná zpaměti. A pořád jsem ukazovala nato, že to opravdu neumí chápat rozdělování slabik ve slovech.

Nakonec konečně od října v druhé třídě se ukázalo, kde má jakoý problém a porucha byla diagnostikovaná. Ale chodila mi z pláčem domů. Že se ji děti smějí, že neumí přečíst zadání. Ale ve škole měli test z matematicky a obstála lépe než děti co umí číst. Tak to žasli, nebot měla právo si nechat přečíst zadání. Bála se :(
Takže docházím s ní na poradu do školy k speciální pedagožce a pracujeme co se dá. Ale bude to prý možná hodně dlouho trvat.

A moje druhá dcera mi bylo řečeno od odkladu minulý rok, že je vzhrustově i menší a taková hrava a moc se nezapojuje mezi děti, že je to rozumné. A ted mně na logpedii řekli, že pokud se to neupraví do přijatelné formy, tak prý případě zvážit logopedickou třídu a to by manžel moc nerad.
Takže jí donutit do nějakého malování je horor. A na třídní schůzce mi bylo řečeno, že její rozvod k posunu v mluvě je motorika a malba.

Takže je přímo pro 6ti letou nějaká vhodná věc, čím by ji posunula rychleji dále?Nebo to je vše pro děti do mala?
Moc dlouho i ničeho nevydrží, jen skládat lego + ji baví si hrát s poníkama.
A u těch poníků se rozmluvila.
Každopádně se mnou byla pul roku doma rizikové těhotenství s malým už se to tu bojím napsat :(, v soutěži od Vás holky vyhráli cenu utěchy a oni pracovali oě dvě do 22 30 :(
A uplně mi bylo jasný, hruza když jsem viděla ty výkony.
Takže díky moc této soutěži malá se uplně zblbla začla podávat výkony lepší v té malbě, ale je to na dlouhé pilování.

Mám případě koupit nějakou speciální knížku?
Nebo nějaké mluvené slovo ?

Já už nevím jak co nejrychleji ji posunout bude zápis brzy a nerada bych, abysme dojíždění někam do školy a případě ona je dost výbušná, když není nejlepší, tkaže to by se naplakala :(.

Moc děkuji za pomoc jak ji co nejrychleji pomoci.
Na začátku v logopedii mi řekli, že jsou i nějaké udajně léky na posunutí, ale nechci ji dopovat lékama

jinak obě holky měli v 1 roce febrilní křeče. Může to být tím?
Obě měli hned rychlou pomoc a bez následků.

A mají celiakii, ale to asi s tím taky nesouvisí že?
Bylo mi řečeno, že to bude nejspíš dědičné, proto bych strašně ráda zde našla hračku, pro malého, která ho bude rozvíjet od útlehé věku a nepotkáme se s takovýma těžkostma potom dále do budoucna.

medkovapavla
autorModerátor
9. lis 2017

@nikinelinaty
Dobrý den, děkuji za Váš dotaz,
odbornou literaturu přímo konkrétně pro Vaši by Vámměli poradit přímo PPP.
Bohužel nemám dostatek odborných znalostí, abych Vám poradila s léčbou. To musí vždy stanovit, lékař -odborník.
PPP - dobře, že chodíte do poradny, tam pracují s Vaší dcerou a přesně vědí, jakým způsobem s dětmi s vývojovou dysfázií pracovat. Vím, že to určitě jednou návštěvou neskončí. Dobře je, že ve škole respektuje kantor diagnózu a výuku pro Vaši dceru přizpůsobuje.
Svoji mladší dceru určitě nenuťte do malování, zkuste číst nahlas, opakovat jednoduché věty, zkuste jít do PPP. Kvalitního soustředění dosáhnete díky zajištění co nejméně rušivého prostředí, pomocí důvěry, pomoci motivačních faktorů - krátkodobé odměny, zapojením všech smyslů. Zkuste nejdříve nakreslit obrázek Vy, aby Vaše dcera viděla způsob, techniku kresby....nebo... písmena se lze učit i kresbou do písku - zároveň vidí, slyší a tím se lépe písmena či slova vtisknou do paměti, nebo... když budete říkat něco důležitého, požádejte, aby to Vaše děti zopakovaly, tím si tuto informaci posílí...
Zkuste prosím hračky zvukové pro Vaše syna (nepíšete věk) Učíme se říkanky - je to hračka barevná, zvuková, opakujte, ukazujte na obrázky, pojmenujte.
Čtěte krátké verše, čtení doprovázejte gesty, nezapomeňte na modulaci hlasu.
Nedokáži Vám odpovědět, zda vývojová dysfázie u Vašich dcer souvisí s celiakií a febrilními křečemi, odpověď Vám poskytne neurolog.
Přeji hodně sil a ať se Vašim dětem co nejlépe daří.

nikinelinaty
9. lis 2017

@medkovapavla moc děkuji. Musím říct, že najednou se dokázala zapojit i ona tady do soutěže přitom hračka by byla pro malého (3 měsíce) pochybuju, že by si ji holky braly k hraní. Proto bych ráda, věděla jak mu seskupit hračky od utlého věku. Já nějak nikdy nekoumala, že hračky souvisí s tou řeči a koupila co se mi líbíilo. Viz od fisher price ty vaše Tobogány. Hrnec na vkládání, kladivo a hodiny.
Pak kuchynka a tak dále ale to jsou zase jiné hračky. A zvukové od mala měli, ale vlastně mně napadá oni moc nemluvili.
Ty říkanky vím co to je, to jsem nekoupila.
Většinou možná je chyba v tom, že ty hračky spíš jen vydávali zvuky nic vííc.

Nebo už hledám chyby svoje v tom, že neměli dokonalé hračky, co je rozvíjely.

Moc děkuji ty říkanky malému naložíme.
Musím říct, je lepší opravdu dbát na kvalitu hraček, tchýně většinou koupila co holky poztracely, ale chápu ji na vesnici nemá možnost a s internetem neumí.
Takže ted bych ráda, at malý je mluvka od mala at nakonec neskončíme ještě dojížděním do speciální školy.

Fisher Price Žabka nauč se měřit - je ještě vhodná pro ní?Přece jen možná by začla měřit a počítat tedy do 10ti umí, ale sčítání ji ještě moc nejde.

Moc děkuji za pomoc chodíme spolu na předškoláky a opravdu jak ze školky tak od logopedky narpostá chvála za ten pul co ji neviděli.
Ale ráda bych ji dopilovala ještě líp než je ted.
A mám nějakou obavu, že už moc času není.

A ta motivace výher či odměna naprosto funguje, ale dlouho trvalo, než tedy opravdu to i fungovalo. Ona je taková, když ji něco nejde, tak to obrečí a raději to vzdá.
Bylo mi řečeno, že bud moc prožívá ocennění nebo kárání.

Je to takový náš čertík doma.

Moc děkuji a Vám at se taky moc daří!

Sem začni psát odpověď...

Odešli