Školka pro dítě s dysfázií. Podepsat zpětvzetí nebo žádat odůvodnění?
Mam takový dotaz. Dítě jsou tři roky, ale nejspíše má vývojovou dysfazii. Byli jsme s nim u řádného zápisu do školky, kde jsme asi moc poctivě uvedli, co dítě trápí, že je nemluví a má špatné porozumění. Také že navštěvujeme psychologa a neurologa, nic nepodceňujeme. Paní ředitelka nás odkázala na SPC, aby prý bylo dáno, zda dítě asistenta potřebuji, či nikoliv. Ok za to jsme byli rádi, ale.. po příchodu do SPC jsme byli s manželem upozorněni na to, že námi vybraná školka by kvůli našemu dítěti se specifickou potřebou musela odmítnou určitý počet zdravých dětí, že asi školka nebude mít tedy pro naše dítě místo a rovnou nám bylo sehnáno místo ve školičce speciální. Asi je to jen můj a manželův osobní problém, kdy nás přístup obou institucí zamrzel, že nebyla našemu dítěti dána možnost zkusit se začlenit do kolektivu dětí bez vad a rovnou aniž by mělo nějakou určitou diagnózu, kdy psycholog s neurologem stále mluví spíše o opožděném vývoji řeči a horším startu do života z důvodu předčasnosti narození a přidušení u porodu, bylo zařazeno do speciální školky. Dále mi přišla SMS z původní školky, ať se dostavím k podpisu zpětvzetí žádosti o přijetí dítěte do MŠ a moje otázka z ní, podepsali byste vy tuto žádost nebo nechali paní ředitelku vystavit rozhodnutí o nepřijetí a požadovali odůvodnění nepřijetí? O tom jak s námi bylo jednáno v SPC na to máme taky svůj názor. Kdyz vám nekdo od stolu po kouknutí do zpráv od neurologa a psychologa hnedka urči, ze mame mentálně postižené dítě a přitom žádný z lékařů toto prozatím nikdy nevyslovil 🤷♀️
A kde jste byli v SPC? My chodíme do Brna na veslařskou jednou za rok. Taky mě vždy zamrzí, když mi v podstatě paní psycholožka řekne, že moje dítě je debil, z toho se pak vzpamatovávám týden. My máme v SPC napřed vyšetření od psycholožky a pak od logopedky. Ta logopedka tak drsná není, ta dceru chválí, jaké udělala pokroky, je vstřícná. Také má vývojovou dysfazii a teď už půjde po odkladu do školy.
K té vaší otázce. Záleží, jak na tom dítě je. Naše dcera ve 3 letech vůbec nemluvila, takže normální školka vůbec neprichazela v úvahu. Pak dali že školky jasně najevo, že jí tam nechtějí. Takže 3 roky chodila do logop. stacionáře a až poslední odkladovy rok šla do školky.
Já bych své dítě nikdy nedala tam, kde ho nechtějí. Vždycky si najdou způsob, jak ho vyštípat - šikana, naschvály apod.
Jinak dysfazie není konec světa. Já jsem taky vždy nešťastná z hodnocení některých lékařů, ale řada rodin je na tom daleko hůře než my.
@palja naše dítě viděla pouze speciální pedagožka, psycholog a logoped v rámci SPC jej neviděl. My docházíme ke klinickému psychologovi od roka a půl a na neuro od 5 měsíců. Dítě je mírně hypotonicke, dle neurologa ale opravdu jen mírně. Vše absolvujeme na moje žádosti, kdy mi přišlo zvláštní, že dítě je jine nez ostatní děti a bála jsem se, zda nemá PAS. Vím, že dysfazie není konec světa, ale retardace už mi tedy přijde silne slovo😒 nemam v plánu dat dítě do školky, kde mu ani nedali šanci, zároveň chci ale asi vědět důvod, protože jestli kapacitu mají, tak takovýhle přístup je mne hodně proti srsti.
Sama mam syna s vyvojovou dysfazii a chodil do bezne skolky s asistentem pedagoga. Ted iz chodi na beznou zs. U nas to tedy bylo tak,ze byl prijat do bezne ms a az pak jsme zacli resit vyvojovou dysfazii. U zapisu se me nikdo na dite neptal,bylo to jen o odevzdani papiru. A ja to v te dobe nevedela. V SPC se s nami vzdy domluvili,jak ti vidime my atd. Ja chtela pro syna logo skolku,ale nedostal se tam. Tak zustal v bezne a SPC nam napsalo asistenta. Nevim,co vam nabidli za skolku,kdyby to byla logopedicka skolka,tak bych se tomu nebranila. Ja si myslim,ze puvodni skolka vas urcite nemuze odmitnout z duvodu,ze by kvuli tomu brali mene deti. Kdybyste z SPC meli doporuceni do bezne ms s asistentem,museli by to respektovat. Deti se v ms prijimaji dle veku. Zalezi,jestli by vase 3 lete vubec vzali. Ale pokud mate ve zprave z SPC,ze doporucuji specialni skolku,tak mozna z toho duvodu vzit dite nemuzou. A nejjednodussi je vzit v bezne ms zadost zpet,protoze nebudou muset psat oduvodneni v rozhodnuti. Klidne si nechce napsat rozhodnuti.
Sama mam syna s vyvojovou dysfazii a chodil do bezne skolky s asistentem pedagoga. Ted iz chodi na beznou zs. U nas to tedy bylo tak,ze byl prijat do bezne ms a az pak jsme zacli resit vyvojovou dysfazii. U zapisu se me nikdo na dite neptal,bylo to jen o odevzdani papiru. A ja to v te dobe nevedela. V SPC se s nami vzdy domluvili,jak ti vidime my atd. Ja chtela pro syna logo skolku,ale nedostal se tam. Tak zustal v bezne a SPC nam napsalo asistenta. Nevim,co vam nabidli za skolku,kdyby to byla logopedicka skolka,tak bych se tomu nebranila. Ja si myslim,ze puvodni skolka vas urcite nemuze odmitnout z duvodu,ze by kvuli tomu brali mene deti. Kdybyste z SPC meli doporuceni do bezne ms s asistentem,museli by to respektovat. Deti se v ms prijimaji dle veku. Zalezi,jestli by vase 3 lete vubec vzali. Ale pokud mate ve zprave z SPC,ze doporucuji specialni skolku,tak mozna z toho duvodu vzit dite nemuzou. A nejjednodussi je vzit v bezne ms zadost zpet,protoze nebudou muset psat oduvodneni v rozhodnuti. Klidne si nechce napsat rozhodnuti.
@kristyn86 no vidíte, my jsme šli do běžné školky s tím, že víme, že mají třídy s dětmi, které jsou znevýhodněné a také jsme řekli narovinu, že dítě určitý problém má. Rovnou jsme byli odkázáni na SPC a tam bylo řečeno, že do téhle školky ne. U nás žádné logo školky nejsou, bohužel 😒 jo ja vím, právě, ze to bude jednoduší pro školku, když to vezmeme zpět, ale tím, ze mi nebyl důvod poradně vysvětlen si asi necháme vystavit spise rozhodnuti
Sama mam syna s vyvojovou dysfazii a chodil do bezne skolky s asistentem pedagoga. Ted iz chodi na beznou zs. U nas to tedy bylo tak,ze byl prijat do bezne ms a az pak jsme zacli resit vyvojovou dysfazii. U zapisu se me nikdo na dite neptal,bylo to jen o odevzdani papiru. A ja to v te dobe nevedela. V SPC se s nami vzdy domluvili,jak ti vidime my atd. Ja chtela pro syna logo skolku,ale nedostal se tam. Tak zustal v bezne a SPC nam napsalo asistenta. Nevim,co vam nabidli za skolku,kdyby to byla logopedicka skolka,tak bych se tomu nebranila. Ja si myslim,ze puvodni skolka vas urcite nemuze odmitnout z duvodu,ze by kvuli tomu brali mene deti. Kdybyste z SPC meli doporuceni do bezne ms s asistentem,museli by to respektovat. Deti se v ms prijimaji dle veku. Zalezi,jestli by vase 3 lete vubec vzali. Ale pokud mate ve zprave z SPC,ze doporucuji specialni skolku,tak mozna z toho duvodu vzit dite nemuzou. A nejjednodussi je vzit v bezne ms zadost zpet,protoze nebudou muset psat oduvodneni v rozhodnuti. Klidne si nechce napsat rozhodnuti.
@kristyn86 zprávu ještě nemáme, ta prý bude do svou týdnu 🤷♀️tohle vše proběhlo zatím ústně nebo telefonicky
Pokud vím, na jedno dítě se speciálními vzdělávacími potřebami má být počet dětí ve třídě snížen o 1 - to není až o tolik (a krom toho to dost školek ignoruje, zvlášť když dodáte diagnozu a doporučení v půlce školního roku.) O místa ve speciálních školkách je podstatě větší tlak, než v běžných (i když i tam je a ano, můžete být v oblasti, kde běžná Mš tento přetlak takto "řeší", protože máte speciálku blízko a speciálka místo má.).
Nicméně synovi byla opakovaně SPC doporučena nejprve jejich speciální školka, následně při nástupu do školy doporučena speciální škola. POkaždé jsem to odmítla s tím, že si myslím, ež syn běžnou dá a logistické problémy s dojížděním jsou pro mě, ale i mé děti, větší problém, než běžná třída. SPC na to pružně reagovalo poporučením asistenta a napsáním zprávy tak, aby byla použitelná pro běžnou Mš a Zš.
Nikdo neříká, že nemůžete tenhle rok nechat dceru nastoupit do specky a příští rok/předškolácký rok přejít do běžné Mš - děti se obvyle přijímají podle věku, příští rok nějaké "se nevejde" se posune věkově dost pod vás. Přestup ze specek do běžných je poměrně častý.
(Asi tím neodpovídám na otázku, jestli vzít přihlášku zpět, ale nadhazuju další pohledy do budoucna.)
Oprosteno od emoci a frustrace z pristupu - o co ti nejvic jde? Co te na tom nejvic stve? Chces dat dite do bezne skolky? Pokud je to pro tebe priorita tak zkus obvolat dalsi skolky v okoli zda jeste nemaji volno a zda by vam dite s asistentem vzali.
Ta specialni skolka je spatna? Myslis ze by naopak nepomohla specialni pece v rozvoji?
Jako ze zakona mas pravo trvat si na svem, otazka jake prostredi a atmosferu to pak vyvola a zda to chces resit. Ale spravne to neni, o tom zadna.
Oprosteno od emoci a frustrace z pristupu - o co ti nejvic jde? Co te na tom nejvic stve? Chces dat dite do bezne skolky? Pokud je to pro tebe priorita tak zkus obvolat dalsi skolky v okoli zda jeste nemaji volno a zda by vam dite s asistentem vzali.
Ta specialni skolka je spatna? Myslis ze by naopak nepomohla specialni pece v rozvoji?
Jako ze zakona mas pravo trvat si na svem, otazka jake prostredi a atmosferu to pak vyvola a zda to chces resit. Ale spravne to neni, o tom zadna.
@budouci_maminka ano mluví ze mě emoce, to nepopírám, jenže chtěla jsem dítěti dát šanci začlenit se do kolektivu děti, který by na něj mohl mít třeba i nějaký vliv. Neříkám ze speciální školka bude špatná, ale co když kolektiv dětiček odlišných dítě semele a ono přitom na tom tak špatně není a jedna se u něj opravdu jen opožděnější vývoj řeči? Nejsem odborník, jsou to jen moje úvahy. A ano zajímalo by mě, jestli na základě jedné schůzky z SPC, kdy neurolog a psycholog dítě viděli nesčetněkrát se dá usoudit, ze je retardované. Opravdu s tímto ještě nikdo nikdy neoperoval a jestli je to jen proto aby běžná školka neměla s naším dítětem tolik práce, tak to je s prominutím k nasraní a jestli kapacita je, dítě je bez diagnózy zatím, tak ať si to školka zdůvodní 🤷♀️ čekají nás opětovné kontroly u našich odborníků a tam se také budu ptát, zda je opravdu na specku..jako školky v okolí jsou, pro nás však je dojezdová vzdálenost trochu problém
Pokud vím, na jedno dítě se speciálními vzdělávacími potřebami má být počet dětí ve třídě snížen o 1 - to není až o tolik (a krom toho to dost školek ignoruje, zvlášť když dodáte diagnozu a doporučení v půlce školního roku.) O místa ve speciálních školkách je podstatě větší tlak, než v běžných (i když i tam je a ano, můžete být v oblasti, kde běžná Mš tento přetlak takto "řeší", protože máte speciálku blízko a speciálka místo má.).
Nicméně synovi byla opakovaně SPC doporučena nejprve jejich speciální školka, následně při nástupu do školy doporučena speciální škola. POkaždé jsem to odmítla s tím, že si myslím, ež syn běžnou dá a logistické problémy s dojížděním jsou pro mě, ale i mé děti, větší problém, než běžná třída. SPC na to pružně reagovalo poporučením asistenta a napsáním zprávy tak, aby byla použitelná pro běžnou Mš a Zš.
Nikdo neříká, že nemůžete tenhle rok nechat dceru nastoupit do specky a příští rok/předškolácký rok přejít do běžné Mš - děti se obvyle přijímají podle věku, příští rok nějaké "se nevejde" se posune věkově dost pod vás. Přestup ze specek do běžných je poměrně častý.
(Asi tím neodpovídám na otázku, jestli vzít přihlášku zpět, ale nadhazuju další pohledy do budoucna.)
@cilkat a my jsme právě měli asi představu, že pokud by to v běžné školce nešlo, dite bychom samozřejmě stáhli a zařizovali se jinak. Ale tahle šance nám dána nebyla
Mám dítě sice s lehkou vývojovou dysfazii+ teď ve druhé třídě se diagnostikovala dyslexie,dysgrafie, dysortografie a porucha pozornosti ( lehčí).
Za mne bych na Tvém místě neváhala a dala dítě do speciální školky a ne do běžné MŠ. Dcera chodila do běžné MŠ a mrzí mne to do teď ,že jsem ji nedala do MŠ speciální.Alespon na ten poslední rok před první třídou.
Myslím,že mne by to doma ušetřilo více práce kdyby s ní v době ,kdy byla ve školce pracoval někdo kdo tomu opravdu rozumí a ví jak s takovým dítětem pracovat.
Znama má holku s těžkou vývojovou dysfazii+ poruchou sluchu a stěhovali se kvůli tomu ,aby holka mohla chodit do speciální MŠ a pak školy .
Tolik můj názor.S takovým dítětem je to běh na dlouhou trať a věř mi,že jemu i Tobě " speciální" péče pomůže a ulehčí život .
Mám dítě sice s lehkou vývojovou dysfazii+ teď ve druhé třídě se diagnostikovala dyslexie,dysgrafie, dysortografie a porucha pozornosti ( lehčí).
Za mne bych na Tvém místě neváhala a dala dítě do speciální školky a ne do běžné MŠ. Dcera chodila do běžné MŠ a mrzí mne to do teď ,že jsem ji nedala do MŠ speciální.Alespon na ten poslední rok před první třídou.
Myslím,že mne by to doma ušetřilo více práce kdyby s ní v době ,kdy byla ve školce pracoval někdo kdo tomu opravdu rozumí a ví jak s takovým dítětem pracovat.
Znama má holku s těžkou vývojovou dysfazii+ poruchou sluchu a stěhovali se kvůli tomu ,aby holka mohla chodit do speciální MŠ a pak školy .
Tolik můj názor.S takovým dítětem je to běh na dlouhou trať a věř mi,že jemu i Tobě " speciální" péče pomůže a ulehčí život .
@zmrzlinka naše první adhd dysgrafie, dysortografie, školka i škola běžná bez asistenta s podpůrnými opatřeními. Jako je s ním hodně práce, co se učení týká, ale zvládáme. Věnujeme se, jedeme na milion procent. Třeba bychom do té speciální taky casem přešli, ale teď, když ještě není nic na jisto mi to asi mrzelo, ze nedostala šanci, začlenit se mezi zdravé děti, ve mě je trochu porad takovéto a co kdyz je to opravdu jen opoždění a tam se nebude toliko rozvíjet
Vy máte naprosté právo říct SPC "ne, do specky nechceme" - ono vám na to může říct "ok, ale pak pro vás nic nemohu udělat, na dítě bude pohlíženo jako an dítě bez hendikepu" ... Je to jeden z možných přístupu. Vy rozhodujete, jestli dítě půjde do specky - SPC to DOPORUČUJE nikoliv nařizuje.
Já chápu, že ty emoce jsou hodně těžké - vždycky jsou. I třeba kolem vyslovení diagnozy a tak. Ano, mám dvě děti "s diagnozami" a procházím tím opakovaně. Zařazení dítěte do specky bolí. Ale zkuste si bez emoce "moje dítě přece není postižené" sednout a v klidu napsat, jaké to má výhody a nevýhody.
A po pravdě, pokud potřebujete čas, můžete ho získat i tím, že přihlášku prostě nestáhnete a počkáte, jak zápis dopadne. Pokud je školka dost plná, způsobte tím to, že dvě maminky budou řešit "nevzali mi dítě do školky - co já budu dělat!". ale školka vás nemůže vyloučit ze zápisu na základě toho, že chodíte na psychologii a neurologii. A opravdu to není "kvůli vám nevezmou pět dalších", ale nevezmou jedno dítě místo vašeho a jedno dítě o 'snížení kapacity třídy'.
Takže pokud jset přesvědčená o tom, že dceři bude lépe "bez speciálního přístupu", jděte normálně do běžné školky. Ono upřímě většina lidí pošle dítě do školky a teprve po pár měsících za nimi přijde učitelka s tím, že "hele, my ho nezvládáme, nezašli byste do SPC kvůli asistentovi?" -a v tu chvíli už nikdo žádné dítě ze třídy nevyhodí s tím, že "mám speciální dítě ve třídě, tak nás má být míň."
Vy máte naprosté právo říct SPC "ne, do specky nechceme" - ono vám na to může říct "ok, ale pak pro vás nic nemohu udělat, na dítě bude pohlíženo jako an dítě bez hendikepu" ... Je to jeden z možných přístupu. Vy rozhodujete, jestli dítě půjde do specky - SPC to DOPORUČUJE nikoliv nařizuje.
Já chápu, že ty emoce jsou hodně těžké - vždycky jsou. I třeba kolem vyslovení diagnozy a tak. Ano, mám dvě děti "s diagnozami" a procházím tím opakovaně. Zařazení dítěte do specky bolí. Ale zkuste si bez emoce "moje dítě přece není postižené" sednout a v klidu napsat, jaké to má výhody a nevýhody.
A po pravdě, pokud potřebujete čas, můžete ho získat i tím, že přihlášku prostě nestáhnete a počkáte, jak zápis dopadne. Pokud je školka dost plná, způsobte tím to, že dvě maminky budou řešit "nevzali mi dítě do školky - co já budu dělat!". ale školka vás nemůže vyloučit ze zápisu na základě toho, že chodíte na psychologii a neurologii. A opravdu to není "kvůli vám nevezmou pět dalších", ale nevezmou jedno dítě místo vašeho a jedno dítě o 'snížení kapacity třídy'.
Takže pokud jset přesvědčená o tom, že dceři bude lépe "bez speciálního přístupu", jděte normálně do běžné školky. Ono upřímě většina lidí pošle dítě do školky a teprve po pár měsících za nimi přijde učitelka s tím, že "hele, my ho nezvládáme, nezašli byste do SPC kvůli asistentovi?" -a v tu chvíli už nikdo žádné dítě ze třídy nevyhodí s tím, že "mám speciální dítě ve třídě, tak nás má být míň."
@cilkat no vidíte a na mě to působilo tak, že prostě na výběr nemáme🤷♀️ taky jsem maminka, co se musí vrátit do práce, možná, kdyby to tak nebylo, nechám si dítě ještě doma. Naše starší má už diagnózu danou, samozřejmě ne úplně toliko závažnou, i když i s adhd se někdy těžko pracuje 😒 do toho dys poruchy, my nejsme nějací prudici, naopak, hned jsme poslechly, že jako máme jít do SPC, ze jako bude třeba asistent a tam se rozjelo toto🤷♀️ uz jen házení diagnózy od stolu. Určitě to budeme ještě teď v průběhu 14 dni řešit na neuro a u psychologa, aby se také nějak vyjádřili a potom pediatra. Ta o nás ví naprosto všecko, na moje prosby začalo být dítě sledováno a díky bohu za naši úžasnou paní doktorku, která mě nikdy neodmítla stylem, ale prosím vás, to dožene ☺️ to zklamání kolem toho všeho nás bolí a ja bych asi opravdu chtěla vědět, jak je náplně a bude naplněna kapacita dětmi zdravými, když jedno speciální dítě, a to ještě jestli je neslo přijmout
Mam dite s VD a pokud mas moznost dat dite do logo skolky ci nějaké speciální tak nevahej. Protoze v bezne skolce se bude trapit. Ten přístup ve specialnich skolkach je proste jiny. Chovaji se k diteti tak jak to dite potrebuje. V normalni školce dite s VD automaticky spadna mezi ty mladsi, ne své vrstevníky. Protoze mu nikdo nerozumi a on nerozumí ostatnim. Ucitelky nemaji povetsinou tu praxi jak s takovym ditetem pracovat, a ac se snazi, stejne dite proste nepracuje jak by potřebovalo. A misto toho aby slo kupredu,tak stagnuje nebo hur se zhorsuje. Kdybych mela ja moznost sve dite tam dat, tak nevaham. Neni to na porad, muze tam byt rok,nebo klidne az do skoly. Pak klidne rok na logo skole. Ale i jeden rok ve specialni skolce dokáže obrovske divy. A pokud by nemelo VD ale pouze opozdeny vyvoj reci, tak ho za ten rok krasne rozmluvi.
Začni ve speciální MS a pak zařaď do běžné MS. Určitě to bude lepší než opačně.
Ono vis co, kdyz se dotkneme té maminky s “běžným” dítětem. Ona nemá možnost dítě dát do speciální MS. Ty tam misto naopak mas zaručené a za rok tam opravdu muže udělat obrovsky pokrok.
Mam dite s VD a pokud mas moznost dat dite do logo skolky ci nějaké speciální tak nevahej. Protoze v bezne skolce se bude trapit. Ten přístup ve specialnich skolkach je proste jiny. Chovaji se k diteti tak jak to dite potrebuje. V normalni školce dite s VD automaticky spadna mezi ty mladsi, ne své vrstevníky. Protoze mu nikdo nerozumi a on nerozumí ostatnim. Ucitelky nemaji povetsinou tu praxi jak s takovym ditetem pracovat, a ac se snazi, stejne dite proste nepracuje jak by potřebovalo. A misto toho aby slo kupredu,tak stagnuje nebo hur se zhorsuje. Kdybych mela ja moznost sve dite tam dat, tak nevaham. Neni to na porad, muze tam byt rok,nebo klidne az do skoly. Pak klidne rok na logo skole. Ale i jeden rok ve specialni skolce dokáže obrovske divy. A pokud by nemelo VD ale pouze opozdeny vyvoj reci, tak ho za ten rok krasne rozmluvi.
@klpoiu taky nad tím uvažujeme i takto, ale zase my jsme malé město, logo školky ani školy tady nemáme jen specky. A ja budu doufat, ze tam opravdu bude adekvátní přístup
Ono vis co, kdyz se dotkneme té maminky s “běžným” dítětem. Ona nemá možnost dítě dát do speciální MS. Ty tam misto naopak mas zaručené a za rok tam opravdu muže udělat obrovsky pokrok.
@enoli kdyz to je zase věc další, jsme malé město a jen z naší ulice se hlásí do školky 4 děti + to naše , jejichž maminky ještě do práce nepůjdou🤷♀️ ale to je už stejně jedno ☺️ ano je možné, že speciální školka pomůže
Co když není problém s vývojovou dysfázií, ale pouze s věkem. Jsou mu teprve 3, u nás v MŠ by neměl šanci, přednost mají starší děti.
Co když není problém s vývojovou dysfázií, ale pouze s věkem. Jsou mu teprve 3, u nás v MŠ by neměl šanci, přednost mají starší děti.
@1pomnenka to si právě moc nemyslím😒 kde víc tříletých od nás z ulice i mladší o par měsíců a problém s přijetím nebude prý říkaly maminky
Ona je otázka, zda to nechcete zkusit do normální školky bez asistenta a bez zvýhodnění. Já tak dceru (VD) dala. Učitelky byly skvělé, děti taky. Dcera měla napůl svou řeč, napůl do toho pár normálních slov se strašnou výslovností. Rozuměla bez problému. S učitelkami se vždy nějak domluvila. Žádný asistent tam nebyl. Poslouchala, snažila se, hrála si s dětmi, jen byla víc přecitlivější (což děti s VD bývají) a nesmělejší (což já bývala daleko horší). Zvládala to bez problémů, učitelky jen chtěly vědět, zda chodí na logopedii a zda doma cvičíme. Za ty roky se vycepovala a šla do první třídy v čerstvých 6 letech jako víceméně nejmladší (je narozená v létě) a nyní na konci školního roku je v té lepší čtvrtině třídy, čte skoro plynule, píše diktáty bez chyb, sama se doučila RŘ (jedině gramatika občas horší). Takže "normální" přístup bez úlev jí docela pomohl. Učitelky z MŠ se sice divily, proč nedávám odklad (mělo ho tam 25% dětí) a proč nejdeme do logopedické školy, ale dcera to zatím zvládá s přehledem. Nebylo to zadarmo, hodně jsem s ní makala, ale díky tomu vše dohnala.
Nemám dítě s vývojovými poruchami a tak se mi to kecá, ale sama bych splňovala kritéria pro mimořádně nadané dítě. Rodiče tohle nikdy neřešili, prošla jsem normálním vzděláváním a zažívala pocit úspěchu, možná jsem nenaplnila úplně celý svůj potenciál, ale žije hezký život. A proto, kdyby se to týkalo mého dítěte, asi bych raději, aby zažila pocit být ta nejlepší a nejšikovnější ve speciální školce než být ta nejmíň šikovná a nejpomalejší v normální školce.
Nemám dítě s vývojovými poruchami a tak se mi to kecá, ale sama bych splňovala kritéria pro mimořádně nadané dítě. Rodiče tohle nikdy neřešili, prošla jsem normálním vzděláváním a zažívala pocit úspěchu, možná jsem nenaplnila úplně celý svůj potenciál, ale žije hezký život. A proto, kdyby se to týkalo mého dítěte, asi bych raději, aby zažila pocit být ta nejlepší a nejšikovnější ve speciální školce než být ta nejmíň šikovná a nejpomalejší v normální školce.
@drep ano, to je taky velmi pěkný názor, s tím mohu souhlasit. Obě varianty mají své pro a proti a my je nyní musíme důkladně zvážit ☺️ ja jsem byla taky velmi nadané dítě s nadprůměrnou inteligenci, ale u mas doma se to nijak neřešilo a proto vím, co jste zažívala vy. Základní škola, střední brnkačka. Na vysoké pohoda, pak přišly velmi závažné zdravotní problémy a už jsem vysokou znovu nezkusila a šla pracovat
Mám tři děti - první VD + ADHD, školka běžná, bez asistenta (už tam teda asistentku měli pro jiné dítě), ve škole s asistentkou, ale na naší žádost, paní učitelka jí nechtěla, že je spec. pedagog a poradí si (a opravdu je úžasná) a menší děti (také VD s poruchou porozumění) jsou ve školce (jiné než první chodil starší) a také bez problémů. Myslím, že to je o přístupu.
Je to tezke rozhodovani. Zkuste probrat jeste s odborniky. Ono ma vse sve pro a proti. Syn byl prvni rok v bezne ms bez asistenta a bylo to pro neho moc narocne. Byly mu cerstve 3 roky,neumel se domluvit s detmi ani ucitelkami,tim,ze nemluvil,tak deti se ho spis ztranily. Dalsi rok jsem ho chtela dat do logopedicke (ale jsou tam taky namichane diagnozy),neprijali ho. Preradili jsme ho do jine bezne ms s asistentkou. Tam si to cele sedlo,vlidnejsi ucitelky +syn dozral a zacal vice komunikovat. Ja bych se jeste zasla podivat do te specialni,aby si clovek udelal obrazek. A myslet na to,ze pokud by letos nastoupila a nastal podun,muzes ji pristi rok dat do bezne. Me treba mrzi,ze nam ta logo nevysla. I presto,ze to syn v bezne zvladal...Ja sama jsem chodila jeden predskolni rok do logoskolky a udelali tam se mniu zazraky.
Necetla jsem vsechny komentare, tak mozna se opakuju 🙂 Nicmene dite ma pravo aby ho vzali do spadove. Pokud verite, je to pro vase dite lepsi, tak se neohlizejte na ostatni 🙂 Muze se stat, ze bude plna kapacita skolky, bude se losovat a pak vam ho nevezmou (no, jasne losovani je strasne fer, ale v realu tam neni nikdo zvenci, kdo to hlida, takze se muze stat, ze vase dite neprijmou). Nebo se muze stat, ze to nebude fajn, protoze skolka bude bojkotovat to dite s dysfazii, neudela vse pro jejo rozvoj atd.. ale podpurna opatreni by mela splnovat a lze to vyzadovat, jen je to trochu boj v realu :/
Dcera do skolky sla bez diagnozy, ale mluvilo se o vyvojove dysfazii. V spc ji dle psych vysetreni napsali doporuceni na asistenta pedagoga, tak ho mela. Pak prislo zpresneni diagnozy na “lehke mentalni postizeni” - ale uprimne nemyslim si, ze by ho mela, psycholog co toto hodnoti ji vidi na 0.5-1h jednou za pul roku, takze …. Tak. No to je jedno. Dcera je v normalni statni skolce, ve tride jich je 28 deti. Nikdo nemel s nicim problem. Krasne se ji venuji. Rozkvetla tam a od zari pujde do normalni zakladni skoly s asistentem pedagoga, takze nechapu pristup vasi skolky…. Strasne
Mám tři děti - první VD + ADHD, školka běžná, bez asistenta (už tam teda asistentku měli pro jiné dítě), ve škole s asistentkou, ale na naší žádost, paní učitelka jí nechtěla, že je spec. pedagog a poradí si (a opravdu je úžasná) a menší děti (také VD s poruchou porozumění) jsou ve školce (jiné než první chodil starší) a také bez problémů. Myslím, že to je o přístupu.
@martiina_k ano přesně tak, nám jde taky asi spíše o to, jak se k tomu školka a SPC postavili hned na počátku. Jeste ani ve školce nebyla
Je to tezke rozhodovani. Zkuste probrat jeste s odborniky. Ono ma vse sve pro a proti. Syn byl prvni rok v bezne ms bez asistenta a bylo to pro neho moc narocne. Byly mu cerstve 3 roky,neumel se domluvit s detmi ani ucitelkami,tim,ze nemluvil,tak deti se ho spis ztranily. Dalsi rok jsem ho chtela dat do logopedicke (ale jsou tam taky namichane diagnozy),neprijali ho. Preradili jsme ho do jine bezne ms s asistentkou. Tam si to cele sedlo,vlidnejsi ucitelky +syn dozral a zacal vice komunikovat. Ja bych se jeste zasla podivat do te specialni,aby si clovek udelal obrazek. A myslet na to,ze pokud by letos nastoupila a nastal podun,muzes ji pristi rok dat do bezne. Me treba mrzi,ze nam ta logo nevysla. I presto,ze to syn v bezne zvladal...Ja sama jsem chodila jeden predskolni rok do logoskolky a udelali tam se mniu zazraky.
@kristyn86 kdyby byla u nás možnost logo školky, tak neváhám, no my jsme si mysleli, že ji dáme šanci, jak to vmetne půjde s tím, ze jsme byli u ochotni i za cenu ztráty mého zaměstnání, ze bychom ji stahli, kdyby to proste vůbec nešlo
Necetla jsem vsechny komentare, tak mozna se opakuju 🙂 Nicmene dite ma pravo aby ho vzali do spadove. Pokud verite, je to pro vase dite lepsi, tak se neohlizejte na ostatni 🙂 Muze se stat, ze bude plna kapacita skolky, bude se losovat a pak vam ho nevezmou (no, jasne losovani je strasne fer, ale v realu tam neni nikdo zvenci, kdo to hlida, takze se muze stat, ze vase dite neprijmou). Nebo se muze stat, ze to nebude fajn, protoze skolka bude bojkotovat to dite s dysfazii, neudela vse pro jejo rozvoj atd.. ale podpurna opatreni by mela splnovat a lze to vyzadovat, jen je to trochu boj v realu :/
@kacka1994 přesně tak jsme to nějak zamysleli, ale když mi postavili před hotovou věc, ja jsem člověk, co vše musí napřed zpracovat a zvážit a až pak mi začalo docházet, kam jsme byli srně vtlačeni

A kde jste byli v SPC? My chodíme do Brna na veslařskou jednou za rok. Taky mě vždy zamrzí, když mi v podstatě paní psycholožka řekne, že moje dítě je debil, z toho se pak vzpamatovávám týden. My máme v SPC napřed vyšetření od psycholožky a pak od logopedky. Ta logopedka tak drsná není, ta dceru chválí, jaké udělala pokroky, je vstřícná. Také má vývojovou dysfazii a teď už půjde po odkladu do školy.
K té vaší otázce. Záleží, jak na tom dítě je. Naše dcera ve 3 letech vůbec nemluvila, takže normální školka vůbec neprichazela v úvahu. Pak dali že školky jasně najevo, že jí tam nechtějí. Takže 3 roky chodila do logop. stacionáře a až poslední odkladovy rok šla do školky.
Já bych své dítě nikdy nedala tam, kde ho nechtějí. Vždycky si najdou způsob, jak ho vyštípat - šikana, naschvály apod.
Jinak dysfazie není konec světa. Já jsem taky vždy nešťastná z hodnocení některých lékařů, ale řada rodin je na tom daleko hůře než my.