Čtvrťák je lempl. Jak moc hlídáte desetileté školáky?

20. únor 2022

Jak moc hlídáte desetileté školáky? Syn od začátku roku nosí poznámky, že zapomíná věci. Učebnice, pomůcky, úkoly.
Snažili jsme se ho vést k tomu, že to je jeho starost a ponese si své následky sám. Což nefungovalo a učitelka vnímá školu jako rodinnou záležitost. Chápu i učitelku.
Zatím fungujeme tak, že se ho ptám, jestli má vše. Projdeme seznam předmětů. Na skříňce s učením má seznam pomůcek do každého předmětu. Připravuje si podle něj. Už se i stalo, že jsme večer společně připravili, ale on si to ráno vyndal, protože něco hledal a do tašky to nevrátil. Opravdu za ním nemůžu stát jako policajt a hlídat ho.
Často nemá podepsané úkoly, protože napíše hned po příchodu, já přijdu o tři hodiny později, pošlu ho pro úkol, buď mi ho nepřinese, nebo mi ho přinese a pak si ho nevrátí do tašky, nechá ho na půli cesty. Úkoly má napsané tedy denně, ale tak 1-2x měsíčně je nechá doma.
A ještě poslední. Chce po vás učitelka, abyste úkoly kontrolovali? Já nekontroluju, ale už jsem byla upozorněná, že tam mívá chyby, abych to kontrolovala.
Syn je jedničkář, ale chaotik a zmatkář. Mám pocit, že žije někde v jiném světě a pomůcky do školy nejsou podstatné. Já řeším úkoly a on mi na to odpoví, že vědci zprovoznili nový vesmírný dalekohled a vyfotili planetu, kde by mohly být podmínky pro život.
Jak domácí příprava funguje u vás?

bemo
21. únor 2022

Podle vašeho popisu to vypadá, že máte doma mého syna. Teď je v Page třídě, má stále vyznamenání já někdy nechápu kde ty 1 bere, ale má je. Ale distanční výuka v plné síle ukázala jeho nechuť dělat něco co ho nebaví. Neustále něco zapomíná, chodí na bicí a za tento školní rok si ani jednou nevzal pomůcky do zuš, vždycky mu je přinesu, protože se ve stejný čas míjíme u zušky. Vždy si to nachystá ale prostě někde nechá ležet. Já jeho počínání vůbec nechápu a nechápu jak může být tak chaotický.
Ale hodně se zajímá o lidské tělo, o to jak funguje, strašně rád a opravdu nádherně maluje, doslova mě šokuje co všechno a jak umí výtvarně vyjádřit, má spoustu úžasných nápadů. Ale skoro nikdy je nerealizuje, přitom jsou vážně skvělé.
Připadá mi jako takový ten nepoužitelný umělec, který bude jednou třeba hodně dobrý, ale doma to bude prostě s ním náročné. Mám pocit, že úplně není v mých silách ho nějak předělat a naučit té pořádnosti

germaine
21. únor 2022

Mám páťáka a něco podobného v bleděmodrým, učí se dobře, ale odmala vidím, že k životu bude "nepoužitelnej" je schopnej si ráno na kaťata od pyžama navlíct džíny a jít v tom do školy, přijít domů bez bundy, pomůcky do školy většinou z povzdálí pozoruju, zda si připravuje apod. ...zvykám si a páč je vnímavej, snažím se, z něj toho lempla nedělat, aby neměl nějaký dogma, prostě je takovej a snažím se ho tak brát takovej, jakej je - i když někdy je to hodně těžký 😀

autor
21. únor 2022

@germaine to je prvňák. Ten odejde do školy v pyžamu bez tašky. Ten si ani po 10. upozornění do tašky nic nedá.

germaine
21. únor 2022

Tak v pyžamu ještě ven nešel 😀

autor
21. únor 2022

@germaine měl jen kalhoty. Vracela jsem ho. Ale už máme systém, tak je to lepší.

kometkak
21. únor 2022

My teda máme osmiletého a úkoly s ním dělám a sedím u něj (ale má asistentku i ve škole).. Já kontrolojuji, co má mít a že to má správně.. Sám by neudělal nic. Ale beru to jako moji dobrovolnou aktivitu. Za mne je povinná jen docházka.. tedy že do školy dochází. Vše ostatní je dobrovolné. Není tedy povinnost rodiče ani dítěte plnit úkoly a učit se doma. Kdybych měla pocit, že to nepotřebuje trénovat, tak bychom úkoly nedělali. Když něco nemáme, tak to neřeším.. i když si učitelka vypisuje.. co nemá. Když jedeme pryč, tak prostě úkoly nejsou.. Je to pořád "jen škola". Když chceme trénovat, děláme i věci navíc mimo školní úkoly.. Když mi nějaký úkol přijde debilní, tak ho neděláme, když dobrý, vracíme se k němu a opakujeme..

korin
21. únor 2022

@kometkak Syn je čtvrťák, v první třídě nebylo třeba se nějak učit. Na naší škole se nedávají úkoly na víkend, jinak jak kdy. Nedovedu si ale představit, že by se neučil do vlastivědy a přírodovědy nebo slovíčka do angličtiny, všechno se z hodiny zapamatovat nedá.

autor
21. únor 2022

@korin syn se neučí ani přírodovědu a vlastivědu. Vše umí z hodiny. Slovíčka ho občas vyzkouším. Umí je, podle něj se je neučí, ale pamatuje.

berenika39
21. únor 2022

@korin syn se taky nemusí doma učit - což já sama považuju za blbé - protože jednou ho to doběhne, ale postupně se to učí - učit se. Chodí na jazykovku, kde musí - tam by to z lekcí nestíhal - a pochopil, že se to hodí i ve škole🙂) Ale zatím to má lehce na salámu. Pamatuju sebe, celou zš šprtka, samé jedničky, aniž bych cokoliv řešila doma a pak bác, gympl, dva roky mi trvalo se srovnat. Tomu bych ráda předešla🙂) Ale zase jsme tam, kde jsme byli - rádáa bych, aby k tomu došel sám....takové to "padej se učit" myslím moc smysl nemá.

korin
21. únor 2022

Tak to je určitě fajn, můj syn si musel (a chtěl) trénovat třeba slepé mapy a tak. Naštěstí nás k tomu nevyžaduje, jen pak chce přezkoušet. Pozitivem je, že pak snad bude zvyklý se učit, protože letopočty atd. podle mě většina dětí jen z hodiny nedá.

medakote
21. únor 2022

Náš syn je na tom podobně. Zapomínání je noční můra a kromě toho je tak trochu lenoch, lajdák. Hloupý není, ale ten přístup. První třída byla šílená, to jsem ho ještě v druhém pololetí vracela domu, protože odcházel bez aktovky, za měsíc ztratil pláštěnku, troje rukavice, dvě tužky, ořezávátko, gumu a dva sešity.... Teď je to jen o trochu lepší, snažím se nechávat to na něm, pouze připomínám, aby se nachystal, má rozvrh, seznam věcí, odkýve, že všechno má (a to i z chodby vidim že ne, penál na stole a kružítku se válí v legu u dveří). Učitelka to úkoly kontrolovat nepožaduje, občas donese jen něco podepsat. V angličtině má samé jedničky a každý týden poznámky nepřipraven, nemá úkoly, nemá pomůcky... Zkoušela jsem všechno možné, nezabírá nic, když zapomene a má kvůli tomu problém, průšvih, maximálně to obrečí, ale nepoučí se. Nebyl ani schopen nadepsat si sešity na vlastivěda a prirodovedu, v obou má oboje na střídačku, co náhodou do tašky dal a část zápisu nemá vůbec-psal na papir když neměl sešit a ten papír ztratil. Známky má jinak ještě docela dobré, kazí mu to pětky za zapomenuté úkoly a občas dělá chyby z nepozornosti, nebo zapomene, že budou psát písemku a je potřeba si něco zopakovat (vlastivěda atd). Druhý, mladší syn bych řekla, že to bude trochu lepší, ale do školy teprve půjde, takže nebudu chválit dne před večerem.

levandule_k
22. únor 2022

Jak už někdo psal, stálo by za to promluvit s učitelkou, aby měla pocit, že táhnete za jeden provaz. Zkusit jí vysvětlit, že ho vedeš k samostatnosti a holt to sebou nese to, že občas něco nemá. Když něco nemá, ať improvizuje, půjčí od spolužáků, nebo to bude muset dodělat doma, prostě ať si to vyžere. Učitelce bych řekla, že kdyby zjistil, že na něj dohlížíš, tak mu tašku do školy budeš chystat ještě na vysoké.

Učitelky jsou různé.

My měli v 3. - 5. třídě ve škole tabulku a když člověk něco neměl (úkol, podpis, spešl pomůcku atp.) tak dostal čárku. Když měl někdo hodně velký ploteček čárek, třeba 5,6 a více, tak učitelka psala poznámku, že zapomíná věci. Na konci roku, když se dávala knížka nejlepším žákům, tak ji dostali 2-3 lidi ze třídy, byli to ti, co měli v každém měsíci max. 2 čárky.

zara11
9. črc 2023

@bemo jako kdyby jste psala o me dceri 🙏🙈🤦🏼‍♀️