• Přihlas se
  • Registrace nového člena
  • Získej PLUSPRO
  • Doporučujeme: Beremese.czModrastrecha.cz
  • Přihlas se
  • Registrace nového člena
  • Získej PLUSPRO

Genetická metoda výuky na ZŠ, co si pod tím představit?

30. června 2014 
Ahojte, chcem sa opýtať, máte niekto doma školáka, ktorý je zaradený do triedy s genetickou metodou učenia? Zaujímalo by ma, čo si mám pod týmto pojmom predstaviť a ako prebieha výuka? Čítala som, že je to nejaké zrýchlené učenie sa čítania aj písania. Viete o tom niekto niečo viac? ďakujem :slight_smile:
29. čer 2014 v 18:39  • Odpověz  •  To se mi líbí
@adrianka1712 jde o to, že děti se učí slova číst hláskováním M-Á-M-A a né slabikováním MÁ-MA, jak jsme se to učili třeba běžně my a způsob výuky psaní je jiný v tom, že do pololetí se naučí všechna velká písmena tiskací a pak teprve začÍnají všechno ostatní psací do písanky.
Tímto způsobem umí už cca v listopadu číst jednotlivá slova a na konci školního roku píšou psace jako děti, které se učí "klasicky".

Nám tato metoda vyhovovala :wink: , jen bych doporučila třeba už během prázdnin zábavnou formou hláskování zkoušet... třeba říkat: "Podej mi b-o-t-u. Umyj si r-u-c-e." To je ze všeho nejlepší, aby dítě slyšelo jednotlivá písmenka a později se mu to automaticky spojí do slov.
29. čer 2014 ve 20:05  • Odpověz  •  To se mi líbí
Ahoj, na stránkách naší ZŠ stojí toto :
Metoda analyticko-syntetická
Kombinuje rozklad slova na slabiky a hlásky a spojování písmen do slabik a slov.
Např. slovo JAHODA se děti učí číst jako JA-HO-DA.
Současně se čtením se seznamují se všemi čtyřmi písemnými podobami hlásky (malým i velkým tiskacím písmenem, malým i velkým psacím písmenem) a učí se je také psát. Děti si začínají psát do písanek na konci října.

Metoda genetická
Ačkoliv se touto metodou nevyučuje na všech školách, není to nová metoda. Základy byly položeny již v roce 1913 v čítance Poupata od Josefa Kožíška. Od samého začátku žáci čtou i zapisují celá slova a následně celé věty.
Např. slovo JAHODA se učí číst jako J-A-H-O-D-A.
Takto začínají číst děti, které se naučí číst „samy” po písmenkách. Naučená velká tiskací písmena děti zároveň i píší. Pokud žáci zvládnou velká tiskací písmena, přechází na nácvik malých písmen. Současně tak neustále procvičují jemnou motoriku. Ruku uvolňují až do Vánoc. Do písanky začínají psát v lednu. Ze zkušeností víme, že žáci dokážou velmi dobře vnímat obsah vět, jde tedy o čtení s porozuměním.

Při vzájemném porovnání obou metod docházíme k závěru, že obě mají své klady a zápory. Každá bude vyhovovat jinému typu žáků a každá bude různými učiteli aplikována jinak. Nezáleží tedy jen na metodách výuky, ale také na způsobu aplikace do školního vyučování.

Takže tak pro představu.
30. čer 2014 v 19:03  • Odpověz  •  To se mi líbí
Tvůj příspěvek