Používáme cookies. Více informací zde.
Zavři

Jak vysvětlit dítěti dělení a násobení?

aviv
23. únor 2016

Jsem v koncích - jak polopatě vysvětlit dělení a násobení? Mají to právě probírat ve škole ( 2. třída) - jenže učitelka má od minulého týdne chřipku, takže se už druhý týden nic neučí - no a příští týden jarní prázdniny - a my si je ještě o týden prodloužíme. Takže je mi jasné, že učitelka nastoupí hned po nich a začne zuřivě dohánět. Nechci aby byla dcera pozadu, zkoušela jsem jí včera to dělení a násobení vysvětlit, ale bez úspěchu. Pokud už se to vaše děti učí, poradíte, jak na to? Budu moc vděčná.

cattus
23. únor 2016

A zvlada dobre scitani a odcitani? Pokud ano tak zacni na jednoduchem prikladu.. dve plus dve jsou ctyri a dvakrat dve jsou ctyri.. nejlepe s nazornym prikladem. Ukazat na kostickach. Me to takhle ucili nasi a faktem je ze nez abych mela nadrcenou malou nasobilku tak si pocitam na prstech a scitam.. treba nasobilka sesti a osmi je pro me des. Dodnes pocitam stylem 8 16 24 32 .. to znamena 4*8 je 32..

aviv
autor
23. únor 2016

Sčítání a odčítání už mají do stovky i s přechodem přes desítku. Ještě tak 10 dvěma vydělí ale pak to prostě nechápe a já bych nemohla být pedagog, prostě ne a ne rozumně vysvětlit. A copak teprve dělení třema ! Zkouším to na příkladech dělení bonbonů mezi děti, ale jak je to víc jak deset, tak si to nepředstaví. Tak nevím, jestli se to nejdříve učí klasicky 2 4 6 8 ... 3 6 9 12 ... Blbá chřipka, fakt mě to štve. Jedna maminka na mě dokonce bafla, podle které metody se matematiku učí - jedna byla Fraus a druhá jsem zapomněla- připadala jsem si jak idiot, že nevím. Je to asi ostuda, úkoly samo podepisuju, ale jelikož dcera právě nikdy moc nechyběla, tak si úkoly dělá sama a já jen kontroluju, že je má a nic nevysvětluju. Učebnici sice mají, ale většinu úkolů nosí na rozkopírovaných listech co má učitelka, takže to ani nemám kde vyhledat.

barumat
23. únor 2016

Vzala bych si třeba fazolky, napočítala jich třicet, nechala jí je spočítat, že jich fakt je třicet, a pak je rozdělila do hromádek po pěti a vysvětlila, že teď počítáme, na kolik pětifazolkových hromádek se dá ta třicetifazolková hromádka rozdělit - na šest. Takže třicet děleno pěti je šest. Pak bych je zase sesypala a rozdělila třeba na trojfazolkový hromádky. A že jich bude deset. Aby pochopila, že ty hromádky musí být vždycky stejný, a počítá, na kolik se ta velká hromada dá rozdělit stejných hromádek. A taky aby jí došlo, že čím míň fazolek v těch hromádkách bude, tím víc bude hromádek. A pořád dokola.

barumat
23. únor 2016

Jo a ještě bych to opakovala kdykoliv to půjde - při krájení jablka, při dělení mandarinek, při večeření pizzy, když koupíte pytlík bonbonů... A brala to i opačně, aby pochopila, že dělení je opak násobení - tzn. že pětkrát hromádka se šesti fazolkama je dohromady třicet fazolek. Ale fakt si je vemte k ruce, takhle malé děti nemají dobře vyvinuté abstraktní myšlení, hrozně jí to pomůže.

aviv
autor
23. únor 2016

Děkuji za rady. Zkusím to názorné ukazování, pravda, že na abstrakci to vázne ...

mandala
23. únor 2016

No, já bych to přece jenom nechala na paní učitelce, ony na to mají svoje metody a dokáží to lépe vysvětlit, třeba i jinak, než ty doma, tak at v tom pak zase nemá zmatek. A ted už si teda nejsem jistá, ale neberou oni nejdřív násobení, a když se naučí, pak teprve dělení ? Aby v tom neměla galimatyáš. 😒

drakenn
23. únor 2016

Zatim bych ditko ucila nasobky. My jsme prave u nasobku 3.. a hlavne pomalu, nespechat na ditko. Me nasi u toho rezali a mam z nasobilky dodnes trauma. A pani ucitelka jim to vysvetli po svem a vy budete mit klid, nebude vas honit, kdyz tedy chybela. Malujte si, pocitejte fazole, delejte hromadku atd. Drzim palec

prochi
24. únor 2016

Synova učitelka nám kladla na srdce, že násobilka se nemá chápat, ale naučit nazpamět. Za nás to tak bylo taky, pamatuju, jak nám vždycky říkala, že kdyby nás o půlnoci vzbudila, tak to musíme umět jako když bičem mrská 😀
Nevím, jestli to je zastaralý způsob, ale opravdu nám to tak říkala. A my to syna učili jak básničku: dva krát dva jsou čtyři, třikrát dva je šest, čtyřikrát dva je osm.... nebojte se toho, začíná se pomalu, dvojku pojedou nějaký čas, pak přidají trojku a od šestky nahoru je zase až ve třetí třídě.

aviv
autor
24. únor 2016

Galimatyáš z toho máme myslím všichni a to jsem ještě nezapojila manžela 😉 Možná to opravdu nechám na učitelce, nemůžu přece za to, že teď chybí. Taky nechápu, proč to s nima nikdo nemůže začít probírat, učitelka chybí už 14 dní a za tu dobu se nenaučili nic nového, nedělají ani geometrii, tu naštěstí zvládám ...

petkavka
5. led 2017

Ahoj @aviv. No ja som dcerke ukazovala princip fungovania nasobilky pomocou lega.....proste zacnej dvojkou a kazdy dalsi den pridas dalsi nasobok....ale nebiflujes, len sledujes ci dieta chape princip

Takze u dvojky si zoberies 20 lego kociek - spravis z toho 10 x dvojkocka /2kocky spojene/....a proste len synovi povies ze nech ti poda 3 x dvojkocku ....a potom nech ti povie ze a kolko je to spolu....a rovnako nech poda 6x dvojkocku a spocita kolko to je spolu

takto mozes pokracovat na druhy den s trojkockami at`d.

A keď už bude chápať princíp /nie naspamat/, potom si možete zahrať nejakú hru napr. človeče s tým, že dáte 2 hracie kocky a on bude musieť vždy potiahnuť 2krát toľko čo je súčet ...na ďalší deň vždy 3x toľko čo je súčet atď.....nezabudni mu ale ponechať ako pomoc legokocky alebo hocičo...

Tak želám kopec zábavy

Sem začni psát odpověď...

Odešli