• Přihlas se
  • Registrace nového člena
  • Získej PLUSPRO
  • Doporučujeme:  Beremese.cz Modrastrecha.cz
  • Přihlas se
  • Registrace nového člena
  • Získej PLUSPRO

Waldorfská výchova a vzdělání, máte zkušenost?

27. února 2013 
Maminky, které máte zkušenosti s waldorfskými školkami a školami, či vychovávate podle waldorfské filozofie, pojďte se podělit se svými zkušenostmi:slight_smile:
17. únor 2013 v 11:29  • Odpověz  •  To se mi líbí
Hodně se o tohle téma zajímám. V Brně před pár měsíci vznikla lesní školka, která se řídí zásadami Waldorfské výchovy doplněná o program Montessori. Ve školce jsem několikrát zaskakovala za nemocné pedagogy a musím říct, že děti zde jsou úplně jiné než v "normální" školce.

Přijdou mi nejen šťastnější, protože vlastně převážně dělají co chtějí, ale také mnohem vyspělejší než jejich vrstevníci z klasických školek.

Myslím si, že by dětem nemělo být diktováno co mají a nemají dělat. Měli by svou osobnost (určitě do jisté míry řízenou rodiči) vytvářet samo. A tohle tato filozofie naplňuje. Jinak přikládám odkaz na video Tomáše Hajzlera, který dal svou dceru do Montessori školy, je zde přesně ukázan princip, jak by školství mělo fungovat, aby byly děti šťastnější. :slight_smile:

http://blog.peoplecomm.cz/clanek/svoboda-ve-skole-film
20. únor 2013 ve 21:02  • Odpověz  •  To se mi líbí
Ahoj, mám malého synka a dosť sa mi páčila waldorfská školka, aspoň podľa popisu prístupu k deťom a "umelecké" zameranie. Dnes som objavila tento článok, ktorý ma dosť vydesil: http://www.citarny.cz/index.php/knihy-lide/vzdelavani-knihy/vzdelavani/2658-waldorfska-pedagogika-a-dogmaticke-praktiky-qsektyq . Máte niekto skúsenosti s touto pedagogikou v rámci školky a školy? Je to pravda, alebo len prehnané "sťažovanie sa" nespokojných rodičov?
21. únor 2013 ve 23:33  • Odpověz  •  To se mi líbí
autor
@ustarana Ahojka, zkusím Ti na pár věcí říci můj názor:slight_smile:
S WŠ mám zkušenost od 1. - 4. třídy, kde jsem pracovala jako asistentka pedagoga, o dění ve vyšších třídách a školce mám nějaké povědomi, které ale nepramení z mého osobního pobytu v těchto třídách, ale jen z toho co jsme probírali na každotýdenních poradách. Můj názor jsem si utvářela pobytem na jedné škole, předpokládám, že podobně to funguje i jinde. Do práce jsem nastoupila při studiu Speciální pedagogiky a byla jsem waldorfskou filozofií nepolíbená (věděla jsem o ní jen to, co jsme si řekli ve škole), waldorfský seminář jsem studovat nezačala, i když jsem příležitost měla, ale věděla jsem, že mé působení na škole nebude dlouhodobé,...
A teď k tomu článku:
Trošku mě mrzí, že nevím, o jaké město se jedná, nebo zda je to celorepublikové,...
Nějak jsem se nemohla dopátrat data, ale buď je to článek staršího data, nebo mají nějaké špatné informace - základních WŠ je v ČR 10 - 3x Praha (z toho je jedná základní škola praktická), Příbram, Písek, Semily, Č. Budějovice, Brno, Olomouc, Ostrava.
Ano waldorfská pedagogika vychází ze Steinerovi antroposofie a ano můžou jeho spisy působit zvláštně. Na mě tak tedy působily, ale v okamžiku, kdy jsem se tomu věnovali hromadně na poradách a tak nějak jsme si to "přeložili" do svého jazyka (nemyslím tím českého, ale myšlenkového), tak mi některé jeho názory nepřišli zas až tak religiózní. Prostě tomu občas dává zvláštní názvy, ale když jsem si to překousali, tak s mnohým souhlasím, samozřejmě jsou i věci se kterýma nesouhlasím. Waldorf se opírá o náboženství, ale k výuce náboženství či antroposofie jsem nebyla nikdy svědkem (jsem člověk nevěřící, na tyto věci poměrně citlivý - nemám ráda, když se mi něco cpe,... O Bohu a náboženství se mluvilo jen ve třetí třídě, kdy jsme si vyprávěli příběhy ze Starého zákona, což mě jako nevěřícímu nijak nevadilo, protože toto tak nějak považuji za všeobecný přehled, ale rozhodně nedocházelo k nějakému nátlaku,...)
Ano, výuka probíhá v epochách. Je to blok od 8 - 9:30 hodin, kdy se bez přestávky učí hlavní předmět (čeština, matika, člověk a jeho svět, přírodopis, dějěpis, zeměpis, fyzika, chemie). Epocha jednoho předmětu trvá 3 - 4 týdny, poté následuje jiný předmět. Epochy stejných předmětů se za rok opakují dle počtu stanovených hodin, které jsou dány RVP. Po epoše následují klasické 45 minutové hodiny, kdy se učí výchovy a jazyky a případně předměty, které se učí i v epoše a mají větší časovou dotaci. Díky epochám mají žáci možnost hlouběji se věnovat danému tématu, víc si to prožít, s tím je spojené i zapomínání, které je ale svým způsobem taky důležité,....
Ano, žáci nemají učebnice, i když u nás měli učebnice třeba do cizích jazyků - vždy to hodně záleží na učiteli,... Vedou si epochové sešity, do kterých píší zápisy, které jim minimálně na 1. stupni tvoří učitel nebo ho tvoří žáci společně s učitelem. Na druhém stupni žáci zkouší už zápisy dělat i sami (mě osobně tato schopnost chyběla na VŠ, kde nám nikdo žádné zápisy nedělal, ale já na tom ze ZŠ i SŠ byla zvyklá,...). Žáci ovšem mohou používat encyklopedie, odbornou literaturu,... Ano hodnotí se slovně - na tom, jak to probíhá přes rok, záleží jak je to ve škole zavedené - u nás psali učitelé měsíční zprávy do žákovských knížek. Slovně se hodnotí i na vysvědčení, ale jinak je vše na stejném tiskopisovém papíře, jako to klasifikační hodnocení. Mimichodem školský zákon uznává slovní hodnocení jako rovnocenný způsob hodnocení - tento způsob hodnocení si může zvolit i nealternativní škola, či může mít hodnocení klasifikační a slovní společně, děti se SPU a děti na základní škole speciální jsou hodnoceni jen slovně,... Ano, ideou Steinera je, aby jeden učitel vedl třídu od 1. - 9. a učil v ní co nejvíce předmětů, což u nás není možné - učitelé mají jakousi velikost úvazku, kterou by několikrát překročili, kdyby měli učit všechny předměty hlavně tedy ve vyšších třídách. Já jsem ještě nepoznala učitele, který by svou třídu vedl všech 9. ročníků, ale vím, že jsou takový. Je klidně možné, že na druhém stupni odborné předměty učí externisté, či jiní než třídní pedagogové. Nemyslím se, že tam jde hlavně o autoritu, ale spíše o nějaké poznání žáků,... Ano, počítače a informační technologie nejsou zrovna v trendu. Ale samotné RVP má předmět informační technologie, takže i WŠ tento předmět musí mít zařazené. Tyto technologie se na 1. stuponi skoro nevyužívají, ale na druhém stupni klidně mohou učitelé pustit vzdělávací DVD, nechat zpracovat referát na počítači, vyhledat informace na netu,.... Ale stejně důležité je umět se orientovat i v knihách,.... Ale kdo by hledal interaktivní tabule, tablety a podobně, tak to by zde nenašel,... Ano eurytmie je velmi svérázný předmět na který jsem si zatím nějak nezvládla udělat svůj názor a jsem z něj rozpačitá, ale ne všechny školy v ČR tento předmět mají - nedostatek eurytmistů. Na mě to působilo jako něco mezi dramatickou a pohybovou výchovou. Filozofický podtext to má asi hlubší,...Úbory mi zas až tak zvláštní nepřišli - my jsme třeba neměli žádné, ale vím že správně by měli takové rozevláté,... To co a jak se vyučuje na 2. stupni, zas tak přesně nevím,...
Ano dle antroposofie se člověk vyvíjí v sedmiletích. Není to o tom, že se vůbec nemá mozek zatěžovat, ale prvních sedm let je doba, kdy se má co nejvíce působit na představivost a fantazii dítěte, kdy se učí napodobováním proto jsou důležité správné vzory chování,....Výuka čtení a psaní je poněkud odlišná - v první třídě se učí písmena velké tiskací abecedy, v druhé třídě malé tiskací abecedy a až na druhé třídy a začátku třetí, po tom, co žáci mají opravdu uvolněnou ruku (mají předmět formy, což bych přirovnala ke grafomotorickým cvičením). Číst analytickou-syntetickou formou se žáci neučí, přirovnala bych to spíše ke globální formě a probíhá to nenásilně po celý první rok, ale k samotnému čtení se přistupuje až ve druhé třídě, kde žáci už čtou celá slova (nebo po slabikách). Ano, na většině WŠ je výuka cizího jazyka už od první třídy, ve druhé se přidává další jazyk a je hodně o fonematickém sluchu - žáci poslouchají básničky, písničky, pohádky,.... Drilování slovíček a gramatiky nastává až na druhém stupni.
Ano, waldorfský učitel má 3 letý seminář - první rok se seznamuje s antroposofií a další dva s výukou v jednotlivých ročnícíh. Dále musí splňovat i naše pravní normy - tzn. musí mít pedagogické vzdělání i na VŠ, jak to určuje zákon o pedagogických pracovních.
Ano, wětšina WŠ je státních, jsou i dvě soukromé - Č. Budějovice a Olomouc. Je těžko porovnávat s jinými zeměni, vždy musíme mít na paměti právní systémy a normy, které v dané zemi platí. Všechny školy musely projít školskou inspekcí.
Je to těžko, ten článek uvádí pravdivé informace, ale tak nějak pro mě hodně zkreslené, nebo spíš jednostranně zaměřené,...
Já nejsem člověk, který by propadal filozofiím,..., myslím, že se mi může daná myšlenka líbit, ale je důležité si zachovat selský rozum,..., ale jsou lidé, kteří s tímto mohou mít problém a potom mohou být až moc dogmatičzí, ale těch je opravdu minimum, nebo spíš já se s minimem potkala, toto se může stát i u jakékoli jiné alternativy,...
Omlouvám se za rozsáhlost,....
24. únor 2013 ve 20:59  • Odpověz  •  To se mi líbí
znama dala dceru do walfdorfskej skoly (vtedy sa platila, neviem ako je to dnes) a kvoli financnym problemom z nej musela po par rokoch odist a ist na normalnu zakladku (myslim, ze asi v 4.triede).. v podstate nevedela nic, z kazdeho predmetu mala 4, v lepsom pripade 3.. museli ju doucovat vsetko, co sa na normalnej ZS preberalo za tie predchadzajuce roky, dokonca mala problem aj s citanim.. Odvtedy mam voci tymto skolam veeelku nedoveru a vlastne dieta by som tam nedala.. :-/
24. únor 2013 ve 21:12  • Odpověz  •  To se mi líbí
autor
Toto mě tolik nepřekvapuje. Aspoň my u nás jsme rodičům říkali, že se znalosti srovnávají po 5. třídě - na druhém stupni.
25. únor 2013 v 09:47  • Odpověz  •  To se mi líbí
@tinenka Díky za príspevok. Veľmi mi pomohol. Inak ten článok je z 1.2.2013. Akurát ma zarazilo, že si vymenovala len 10 škol, ale aj v našom meste je waldorfská základná škola. Len neviem, či je štátna alebo súkromná, to som zatiaľ nezisťovala. Zatiaľ sa snažím pozisťovať informácie o školke, respektívé o združení, ktoré zastupuje waldorfskú školku. Vyslovene napchávanie Boha do hlavy malého dieťaťa mi tiež vadí, ale príbehy zo Starého zákona sú podľa mňa OK v rámci všeobecného vzdelania, tak ako sa hovorí o Pompejách alebo Atlantíde. Inak by sa v školách nemalo hovoriť ani o bájach a povestiach, o gréckych a rímskych bohoch... . Zaujímajú ma tie epochy. Takže mesiac sa decká učia len jeden predmet, dajme tomu, že v září sa učia zemepis. Vrátia sa k nemu do konca pololetí, alebo to 30.9. proste skončí a úkol je splnený? Tie jazyky sú fajn. Ono dril slovíček je k prdu, keď ich človek v hovorovej reči nepočuje, nevie vysloviť a použiť vo vetách. Čo sa týka moderných technológii, myslím si, že sú doležité, ale zas nie natoľko, aby s nimi pracovali deti, ktoré ešte ani nevedia držať tužku v ruke. A rovnako doležité ako vyhľadávanie informácii na nete mi príde aj vyhľadávanie informácii v knihách a celkovo "láska" ku knihám. Učebnice sú kapitola sama o sebe. Zo svojho školského života si pamatám, ako sme mali učebnice, kde sa spomínal ZSSR, ktorý už bol viac ako 15 rokov pasé. Takže radšej aktuálne zápisky ako nepoužiteľné informácie v učebniciach. Podľa tvojho popisu mi eurytmie nepríde divnejšia ako karate alebo fotbal. A zaujíma ma ešte. Je na týchto školách klasický telocvik? A kontaktné športy, ktoré vatšinou alternatívy považujú za príliš nerešpektujúce, lebo sú veľmi súťažné a určujú, kto je lepší a horší? Myslím tým fotbal, hokej, basketbal... .
25. únor 2013 ve 22:34  • Odpověz  •  To se mi líbí
autor
@ustarana Promiň, na Pardubice jsem úplně zapomněla - tam je samozřejmě taky a s dlouhou tradicí a státní:slight_smile: takže 11:slight_smile: O počtu školek nemám pomětí, je jich víc než ZŠ a jsou i soukromé a o SŠ taky nevím ale min 4 jsou,... Více o počtu škol na http://www.iwaldorf.cz/
Je fakt, že jeden rok se tam mluví o Starém zákoně, druhý rok se zase povídájí příběhy z germánské mytologie, pak z Řecka,... a ony si děti samy udělají názor, zda věřit či ne,... Nacpávání Boha do hlavy jsem nezažila, myslím, že i Steiner píše něco o tom, že se antroposofie a náboženství nemá dětem nacpávat a přednášet, že stačí, aby se učitel choval podle těch zásad a filozofií a půjde tak dítěte vzorem a dítě to přes něj tak nějak nasaje (nějak nejsem schopna to líp zformulovat,...:slight_smile:), ale jak jsem psala, může se najít člověk, který to až vše moc na sebe vstahuje a až moc tomu"propadne",....
Počet epoch stejného předmětu závisí na počtu hodin, které udává RVP ZV, což se pak přepočítává na epochy. Myslím, že ten přírodopis, zeměpis, dějepis vycházel 2x do roka (1X za pololetí) a fyzika a chemie jen 1x za rok. Ale nejsem si tím úplně jistá, také dle mě záleží na škole - pokud si udělá jen 14 denní epochy, tak mouhou ty předměty být víckrát za rok,... ale to mi zas přeijde, že než se člověk do toho zajede, tak už je zas něco jiného,...
Mě ty jazyky přišly fajn, aspoň co jsem mohla vidět,...ono to vychází z toho, že podle Steinera jsou děti na 1. stupni hodně schopni napodobování a tak jako se učí náš jazyk - napodobují rodiče, tak tak mohou pochytit i ten cizí - minimálně pro 1. a 2: třídu to platí, pak už si dětska kreslily obrázky a psaly k nim slovíčka,..., ale nemuseli je pak druhý den odříkat,...
Tělocvik je běžná 45 minutová hodina. Bývá 2x týdně, ale když je na škole eurytmie, tak je většinou jen 1x týdně a pak je místo toho eurytmie - ale zase, záleží na škole a jak si vytvoří svoje ŠVP,...Minimálně do 4. třídy jsme tyto hry nehráli - hráli jsme různé alternativy honiček, vybíjených, a dalších "klasických" her (Na jména, školka,....), ale pokud vím, tak na druhém stupni už i tyto hry hráli - hlavně pokud jsou to spíše klučičí kolektivy,..., oni ti kluci potřebují ze sebe dostat tu energii:slight_smile:. Určite hrávali fotbal a někdy se připojily i holky:slight_smile:) Dle mého jde vždy o toho učitele a o tu schopnost, jak to nastaví, aby právě nedocházelo k nějaké nezdravé rivalitě,...
26. únor 2013 v 07:48  • Odpověz  •  To se mi líbí
27. únor 2013 v 18:37  • Odpověz  •  To se mi líbí
Tvůj příspěvek