ADD/ADHD, jak pracujete s dětmi s touto poruchou?

stekkna
9. zář 2015

Maminky jak prosím pracujete s dětmi s touto poruchou? Aby udrželi pozornost, nepřestalo je vše zajímat po pár minutách i to co se jim snažíte vysvětlit.... Snažíte se řešit věci po dobrém a jak? Nebo se přikláníte k tvrdší výchově? (neposlechneš dostaneš na zadek)...Jsou vůbec vhodné nějaké tresty? (zákaz pohádky, kola,...)
Prosím doufám že to nebude téma k hádce....

stekkna
autor
9. zář 2015

Ráda bych dodala že se jedná o 4letého chlapečka, který je opravdu velmi, velmi šikovný....Rodiče se mu hodně věnují...Mamka je ikřičená, táta přísný, ale především maminka se velmi věnuje. Pokud chlapečka něco baví, dokáže u toho vydržet hodiny. Například u hraní s vláčky si vydrží hrát sám třeba hodiny v pokoji, ale když ho něco nebaví, třeba kreslení, nevydrží u toho ani 5minut. Je hodně poslušný, ale když je ve větším kolektivu tak se hodně předvádí, dělá opičky, držtičky, vyplazuje jazyk.... Ve školce neposlechne učitelky, ale myslí si že ho nemají rády, a není teda sám, já a jeho rodiče jsme téhož názoru. Ve školce si myslí že má nějakou takovou poruchu ale já o tom přesvědčená nejsem. Myslím si že je to výchovou. Táta je přísný až moc. Nejde pro ránu daleko a maminka je moc hodná, věnuje se mu, snaží se ho rozvíjet kroužky, ale není moc důsledná. Potřebují pomoc. Vědí o svých chybách a pracují na tom. Ted je tatínek klidný, maminka důsledná a nekřičí....Myslíte že je to výchova nebo porucha? Já si vždy myslela že dětičky s těmito poruchami si třeba nedokážou hrát tak dlouho sami...ale nejsem odborník a nemám takové dětátko tak bych chtěla poradit od někoho kdo má zkušenost

stekkna
autor
9. zář 2015

Jen prosím, žádné hádky, urážky.... ráda bych aby to proběhlo v klidu a budu velmi vděčná za každou radu

paulie
9. zář 2015

Ahoj, řídím se synkem ... Vím, že u nezajímavých témat vydrží 3-5min, tak se snažím být stručná, výstižná, a pak mu dát chvilinku na oddych ... Úkoly nám trvají kvůli tomuto střídání činnosti/odpočinku několikrát déle, ale snažím se to udržet na pohodové lince... 🙂 Je naučený (už ze školky, kdy jsme dělali předškolácké úkoly - trénink na realitu 😅), že jakmile dodělá "povinnost" (= celý úkol), má "zábavu" ... Denně ještě cvičíme hned po úkolech logopedii, takže je to časově náročnější, ale dá se to ...
Uvidíme, jak to bude vypadat za půl roku a za pár let ve vyšších ročnících, tenhle systém nám radila i psycholožka a docela to funguje. Mám být trpělivá a důsledná, náš dobře reaguje na pravidelný režim, takže jsme cvičili už dopředu, aby netrojčil 🙂

stekkna
autor
9. zář 2015

@paulie Děkuji 🙂 v kolika letech jste na to přišli? Jestli se tedy mohu zeptat? Mě je právě divné že jindy je takový a jindy makový. Proto sázím na tu výchovu. Podle mě moc dobře ví že když neposlechne tak mu paní učitelka na prdel nedá....

stekkna
autor
9. zář 2015

On je i samostatný, šikovný...ve dvou letech neměl plenu, umel se obléct, najíst...ve třech jezdil na kole bez koleček....je opravdu šikulka

paulie
9. zář 2015

@stekkna ještě reakce na druhý příspěvek: mám kloučka, který patří mezi nadané děti (lidově má hlavičku až o dva roky napřed), ale grafomotoricky je pozadu a navíc má ADHD. Je těžké udržet nervy na uzdě (ani mně to občas nejde), ale vím, že se tím nic nevyřeší, max. si oba zakřičíme... Je schopný si hrát hodinu s lego vláčkem nebo s dřevěnými kolejničkami/vláčky (staví neuvěřitelná města přes celý pokoj), ale není schopný udržet myšlenku. Má velké znalosti o sopkách, vesmíru,..., ale neumí se bez šesti připomenutí ani obout. Jak dokáže ležet u knížky s oblíbeným tématem, nedokáže zůstat celkově v klidu. Neuznává autority, pouze uznává konkrétní lidi, kteří si s ním dokázali nastavit mantinely/vztahy. Je ukřičený, jájínkovský, nemá sociální cítění, ale na druhou stranu skvěle používá vštípené normy chování (pokud s ním byly doprodrobna rozebrány a vysvětleny, co, kdy, proč, proč ne... )

U nás tedy opravdu platí důslednost (v dobrém i zlém), vysvětlování, nácviky chování v urč. situacích... křik a tělesné tresty jsou bez účinku 🙂

stekkna
autor
9. zář 2015

@paulie Tak to jste mě nepotěšila. To je přesně jak kdybych četla o Lukáškovi :( Jak se na to přislo? Museli jste na nějaké vyšetření? Tedy určitě ano, spíš mě zajíma na jaké

paulie
9. zář 2015

@stekkna co vím o této problematice, tak se to lepší věkem (což potvrzuji 🙂 ), ale práce je s tím opravdu hodně. Hlavně té, která se projeví až za dlouho, takže se to konkrétní působení zprvu jeví jako naprosto zbytečné 🙂

My měli tušení od malička 🙂 Byl věčně jakoby v tenzi, neustále sebou "škubal" (takže byl v zavince až do roka 😅), bylo na něm vidět, že hodně vnímá, ale také byl hodně rozrušený z únavy (moc vjemů najednou), okolo 10m jsme s ním začali znakovat a v roce znakoval v podstatě celé věty o tom, co viděl, slyšel), v 15m už znal barvy, pak přidal čísla, později písmena, teď už skoro rok čte, žije ve světě čísel ... na druhou stranu tím, že mu jedna část mozku takhle fičí, ta druhá (motorická) je až o rok pozadu ... takže cvičíme motoriku, do toho ho hodně vyběháváme/bicyklujeme/plaveme a když má vše splněno, může si půjčit encyklopedie nebo YouTube, kde najde, co ho zrovna zajímá (výbuchy sopek, meteority, vosí hnízda, ...) 😅

paulie
9. zář 2015

@stekkna nejdříve PPP ve druhém ročníku školky (v MŠ vznikla idea, že by nechodil do předškoláků, ale do přípravné třídy na ZŠ), ale to jsem nakonec neuskutečnili, protože má sociální problémy (je to v podstatě outsider 🙂 ), během minulého (předškoláckého) roku jsme se dostali kvůli vznětlivějšímu chování k psycholožce, která vyslovila "podezření" na nadanost a odeslala nás ke kolegyni, která s takovými dětmi pracuje ... ta vyslovila podezření na ADHD, které bylo následně potvrzeno psychiatrem.
Ten psychiatr pracuje s jednou ZŠ, která je s těmito dětmi schopná pracovat, a protože je to zároveň i naše spádová škola, tak byl dodatečně přijat, resp. přestoupil z původní ZŠ, kam jej přijali.
Teď má paní učitelku, která se na tento typ dětí specializuje a čekáme, jak si vše sedne, abychom s ním mohli dále pracovat 🙂
(a propos - moje mladší je téměř bratrova kopie, i když u ní je to spíš jen ADD 😅)

stekkna
autor
10. zář 2015

@paulie moc děkuji že si se svěřila. A omlouvám se, včera jse usnula. On vůbec není outsider. Naopak má rád děti, hraje si s nimi a problémy jsou jen ve školce nebo ve větším kolektivu..

stekkna
autor
10. zář 2015

Tak po rozhovoru s doktorem je malý objednaný na EEG a k odborníkovi. Snad to bude dobré

paulie
10. zář 2015

@stekkna Tak držím palce, aby jste našli cestu, jak s malým pracovat 😉

stekkna
autor
10. zář 2015

@paulie Tak jen pro info, dneska volala maminka do pedagof´giscko-ps. poradny a tam jí vše popsala po telefonu. Ona je nejprve nechtěla objednat že prý u 4letého dítěte je to brzy ale nakonec objednala na pondělí když slyšela zoufalství maminky. Stejně jí ale řekla že podle toho co slyšela si myslí že malý bnude spíše zlobivý

dezyre
10. zář 2015

@stekkna Ahoj, syn má také diagnostikované ADHD, je mu 5,5 roku. Diagnostikovali ho až letos o prázdninách, a to na základě vyšetření z neurologie (eeg ukázalo nějakou nedozrálost, že údajně na svůj věk by ty křivky měl mít ostřejší) a na základě vyšetření psycholožky z SPC a potom došetření v pedagogickopsychologické poradně, kde dostal doporučení na asistenta. Chodí teď druhým rokem do speciální třídy - do logopedické, protože ve 4,5 letech téměř nemluvil, dnes má slovní zásobu přiměřeně věku, jen převládá dyslálie, ale nic hrozného, jinak stále trochu vázne porozumění. Porozumění měl do těch 4 let absolutně otřesné, vůbec u ničeho se nezastavil, ničemu nevěnoval pozornost, jen prostě lítal, lítal, lítal, s hračkama si pořádně nepohraje dodnes, většinou vše jen rozhází, málo u čeho vydrží, samozřejmě u televize by vydržel celý den, jinak teda vydrží u lega, ale přesně jak popisuješ - u malování vůbec, nesnáší kreslení, vykreslování a podle toho vypadá jeho úroveň grafomotorických dovedností. Podle mého názoru mu jemná motorika dost vázne. Když se vrátím k té školce, sice ho denně vozíme 30 km, tzn. denně najedeme 120 km jen kvůli školce, ale stojí to za to. Jsme tam nesmírně spokojení, já jsem klidná, vím, že na něj paní učitelky nejsou zlé, jsou zvyklé pracovat s dětma s různýma lehčíma odchylkama a hlavně věnují se jim tam, mají bohatý program a hlavně je tam 12 dětí a věnuje se jim paní ředitelka, paní logopedka a paní asistentka. A co na takové dítě platí? Máme vyzkoušené vše - domlouvání, uplácení, křik, na zadek, přes ruce, zákazy, prostě vše a nezabírá nic. Jediné o co se snažíme je opravdu důslednost a co na tisíc procent dodržujeme, tak jednotnost. Neexistuje, abych já něco zakázala a manžel dovolil. S tou důsledností, pravda občas polevíme, nemělo by se stávat, ale kdo vychovává takové dítko, tak ví, že to fakt nejde. Staník je opravdu dost neposlušný, no asi spíš nesoustředěný a bývá dost často ve svým světě (né jako autista). Např. On sám přijde, na něco se mě zeptá, ale to jsou opravdu otázky zajímavého typu, třeba "mami a proč mají lidi jazyk? Na co ho mají?" a fakt se zajímá, tak mu to začnu vysvětlovat a vidím na něm, že mě poslouchá asi tak 15 vteřin - prvních pět slov a už je prostě někde jinde. A takhle je to se vším ;) S tou poslušností.. je a není neposlušný. Pokud po něm něco chci, např. něco podat, donést, tak samozřejmě poprosím, jestli by byl tak hodný a podal nebo donesl a on bez řečí jde a udělá, ale prostě občas když má něco uklidit, převlíct se atd., tak asi jako občas každé dítě, tak od toho odbíhá, já musím stokrát říkat, pak vyhrožovat, pak prostě jít a udělat to s čím jsem vyhrožovala, abych teda zachovala důslednost, no strašný. Ale tady s tímto asi bojují i maminky dětí, které ADHD nemají :D A k tomu, jak mají s malým pracovat - několikrát denně si ho vzít ke stolečku a pomale ho zvykat na to, aby u určité činnosti vydržel, vždy alespoň těch pět minut. My už doma pracujeme cíleně, ze školky si Staník nosí úkoly, takže každý den plníme úkol 🙂

stekkna
autor
11. zář 2015

Všem moc děkuji za příspěvky. Po telefonickém rozhovoru s PPporadnou, bylo mamince sděleno, že to nevypadá na nějakou poruchu, ale samozřejmě je vyšetří. Od jiného odborníka, následně to potvrdila zkušeností i má kamarádka, nám bylo sděleno, že toto chování může způsobovat kolísání cukru, kterým chlapeček tvrdí....dám vědět jak to dopadlo

paulie
11. zář 2015

@stekkna držím palce 🙂 Akorát mě zaráží chování té PPP - já když tam přišla pozeptat se (malému bylo asi 4 a 3/4), tak si nás k sobě vzala rovnou vedoucí PPP a relativně brzy (asi za 2t) ... Prohlédla si malého při hře, mluvila s ním, dělala s ním různé úkoly, se mnou řešila jeho vývoj od narození a pak jsme se bavily už k dané situaci, tj. výbušnému chování a napjatější situaci ve školce (nerozuměl si s dětmi).
O cca půlrok později jsem už psycholožku vyhledala cíleně já s tím, jak s ním dál pracovat (měl před zápisem do 1.třídy).
Ona i ta "zlobivost" má nějaký důvod, příčinu a není vůbec špatné, když se na kloučka podívá i někdo s odbornějším pohledem na věc 😉

Jinak je to u nás jako u @dezyre 😀 Motorické problémy, logopedie kvůli R a Ř a hlavně ta rozěkanost 🙂 Naučila jsem se mluvit ve dvou - třechslovných větách, pokud je něco fakt důležité ... a ani to mi občas nepomůže k udržení myšlenky 😀

jaydeep
23. říj 2015

Syn má ADHD s poouchou pozornosti, ve škole ho učitelka posadila do poslední lavice, taktže dění celé třídy má před sebou a nesoustředí se, občas je výbušný, když není podle něho. V klidu neposedí, ani u úkolů ani u televize, s čím ho baví si hrát, hraje si dlouho co ho nebaví či mu nejde, chytá nervíka. Ale jinak je azse šikovný, ráno vstane a začne fungovat jak má, převlékne, vyčistí zoubky, atd... což když čtu obča články, tak nějké dítka to nezvládají...