redakce
30. srp 2018
3042 

Rozhovor s českou designérkou Annou Marešovou, nejen o intimních pomůckách pro ženy

Jako svou diplomovou práci jste navrhla řadu erotických pomůcek. Proč právě toto téma?

Nebylo to hned tak jednoznačné. K tomuto tématu jsem doslova musela „dospět“. Měla jsem rok před dokončením školy a přemýšlela jsem, jak s tím posledním svobodným časem smysluplně naložit. Jako svojí bakalářskou práci jsem dělala návrh tramvaje pro Prahu. Byl to velký projekt a taky dost klučičí téma. Takže jsem chtěla dělat něco menšího, co bude mít blíž k výrobě. Ale na to, že to budou právě erotické pomůcky pro ženy, mne navedl můj kamarád. Řekl mi, že všechno, co navrhuji, je čisté a jemné, takže bych byla prý schopná udělat i erotické pomůcky, za které by se nemusela žádná žena stydět. K mému překvapení mi téma prošlo i u mého pana profesora, takže už nebylo cesty zpět. A stala se z toho pro mne výzva.

Vaši sadu intimních pomůcek pro ženy, jste nazvala Whoop.de.doo. Co to znamená a co pro Vás Whoop.de.doo znamená teď?

Nejprve k tomu názvu. Chtěla jsem něco zvukomalebného, co nebude lascivní a prvoplánové a Whoop.de.doo zní pěkně. Někde jsem dokonce našla, že to znamená řádit. Tím, že to byla školní práce jsem neřešila, jestli to funguje marketingově. Když se pak ze školního projektu stal projekt skutečný, různí lidé, většinou z oblasti obchodu, mi radili, abych název změnila. Jsem ale ráda, že jsem to nakonec neudělala. Už několikrát jsem ze zahraničí dostala zpětnou vazbu, že název skvěle funguje. Jinak celá ta značka pro mne znamená hodně. Je to takové moje dítě☺. Netušila jsem, že okolnostmi se z diplomové práce stane moje skutečná práce a, že budu mít firmu, která navrhuje, a i vyrábí erotické pomůcky.

Proč jste se rozhodla jít vlastní cestou, bez investorů?

Celé to bylo nečekané. Když jsem za tu mou sadu erotických pomůcek dostala Studentskou národní cenu, bylo to pro mne velké překvapení, a i pro novináře. Spustila se velká mediální smršť a spoustu lidí si chtělo pomůcky koupit, ale byly to jen prototypy. Také se mi ozvalo spoustu potencionálních investorů a já absolvovala nespočet schůzek. Ale s nikým jsem si lidsky moc nesedla. Většinou obchodníkům nezáleželo na tom, kde a jak se to bude vyrábět, spíš je zajímalo kolik a za kolik. Po roce peripetií jsem se rozhodla začít s prvním produktem sama. (sada Whoop.de.doo má v návrhu 4 typy pomůcek pozn. redakce). Dala jsem dohromady svoje úspory a stavební spoření a začala od nuly budovat značku. Chtěla jsem vyrábět v ČR nejprve v malém množství, ale hlavně kvalitně.

Kombinace malé množství, kvalita a sériová výroba zní celkem snově, jak se to podařilo skloubit a proč jste chtěla vyrábět v ČR?

Musím přiznat, že jsem si nevybrala nejsnadnější cestu. V Česku neexistuje továrna, která by vyráběla erotické pomůcky, takže jsem musela hledat a objíždět dodavatele a vytvořit výrobní řetězec. Tím, že to probíhá takto lokálně, mohu mít proces pod kontrolou. Díky tomu vím, kdo, a hlavně z čeho vyrábí, takže mám jistotu, že použité materiály jsou zdravotně nezávadné. Což, si myslím, u produktů vyrobených v Asii nemusí vždy platit.

Samozřejmě to se to pak projeví na ceně. Když děláte výrobu poctivě a nevyrábíte hned statisíce kusů, máte vysoké výrobní náklady. Ale když pak vidím, jak ty produkty vypadají, je jasné, že to za to stojí. Je to prostě prémiové zboží.

Abych nezapomněla, výrobě vždycky předchází vývoj a prototypování, to také probíhá v Česku. Jsem na to hrdá, že jsou v Evropě ještě lidé, kterým jde o zachování technologií a know how na starém kontinentu. A pokaždé mám radost, když se objevím nějaký výrobek, který opravdu pochází z Česka nebo Slovenska.

Jaký byl ten první produkt, se kterým jste přišla na trh?

Navrhla jsem celkem čtyři produkty, vibrátor, dvě vibrační vajíčka a venušiny kuličky. Rozhodla jsem se začít tím nejjednodušším, a to jsou venušiny kuličky. Zajímavé na nich je, že to není jenom erotická pomůcka, ale zároveň i zdravotní. Což jsem ze začátku vůbec netušila. Skvěle totiž posilují pánevní dno, jsou ideální pro ženy po porodu přirozenou cestou a slouží i jako prevence inkontinence. Na jednom lékařském sympoziu, kam jsem byla pozvaná, abych udělala přednášku o historii erotických pomůcek, jsem se seznámila s gynekoložkou Petrou Vrzáčkovou, která obecně kuličky doporučuje. Takže jsem s ním mohla během vývoje konzultovat například velikost kuliček i tuhost materiálu. To mi moc pomohlo.

Po dvou letech jsem se pustila do dalšího produktu a tím je vibrátor.

Když mluvíte o vývoji, čím jsou Vaše produkty jiné než ostatní?

Myslím si, že to je kombinace několika věcí. Nejprve to je jejich estetická stránka, která může působit tak, že odstraní tu bariéru, kdy se některé ženy stydí, že by si měly koupit ba dokonce používat erotickou pomůcku. A pak je to funkčnost. Design je pro mě právě kombinace těchto dvou faktorů – funkce a estetika. Jedno bez druhého neudělá kvalitní design. Důležité je pro mě samozřejmě to, jak dobře jsou produkty vyrobené.

Na co jste se při navrhování pomůcek zaměřila?

Když navrhuji nový produkt, dělám si rešerši ze stávajících produktů. Zjišťuji, co mi při používání vadí a snažím se najít lepší a příjemnější řešení. Takže jsem se zaměřila koncové uživatelky. Chtěla jsem aby, se jim pomůcky líbily a chtěly je používat a cítily se u toho dobře a přirozeně. Důležitý byl pro mne také aspekt hygieny. Proto jsou ty pomůcky zcela hladké. Chtěla jsem se vyhnout zbytečným výčnělkům a záhybům, které paradoxně ulehčují výrobu. Principem Whoop.de.doo je, že veškeré mechanismy jsou zalité do silikonu. A podařilo se to i u vibrátoru. Ten je unikátní i tím, že má v těle rovnou tři motory, a i přesto je krásně flexibilní a ohebný. Je celosilikonový, což jsem jinde neviděla. Nejdříve jsem se tomu divila, ale když se ten vývoj neustále protahoval, protože jsme dlouho nemohli přijít, jak na to, pochopila jsem, proč ještě takový vibrátor neexistuje. Vibrátor působí velmi jednoduše, ale o to víc byl vývoj složitější. Pohráli jsme si i s tlačítky, která jsou inspirované Braillovým písmem. Takže i poslepu poznáte jaké tlačítko zrovna mačkáte.

Zmiňovala jste, že je pro Vás nejdůležitější koncový zákazník. Jste na trhu od roku 2013, to už jistě máte o zákaznic zpětnou vazbu. Svěřují se Vám?

Zpětná vazba je pro mne vlastně hnací motor. Jednou mi jedna paní děkovala, za to, že jsem otevřela toto téma. Téma ženské sexuality a třeba i inkontinence. Vůbec jsem si neuvědomovala, že to pro někoho může být tak zásadní. Vlastně jsem byla dojatá, když mi to řekla a potvrdilo se mi, že to, co dělám má smysl. A když mi pak někdo napíše, že vibrátor nebo kuličky skvěle vypadají a i funguji, tak to samozřejmě potěší. Moc. 

Jaké jsou Vaše zákaznice? Nakupují více muži nebo ženy?

Je to různé. Často nakupují muži ženám, z čehož mám fakt radost. Vnímám to tak, že ten muž chce pro svou ženu jen to nejlepší. U některých zákaznic dokonce nošení Venušiných kuliček například zvyšuje chuť na sex, což je pak benefit i pro partnera. Nakupují i ženy pro sebe nebo dokonce ženy ženám. Jednou k nám přišla matka s dcerou a vzájemně si koupily Venušiny kuličky. Takže věkově to také není nijak omezené. Řekla bych že máme zákaznice v rozmezí 25 až 65+. A nemyslím si, že by ty starší byly, co se týče komunikace ohledně sexuality a přidružených témat zdrženlivější. Někdy se více stydí muži.

Jaké máte s Whoop.de.doo další plány?

Chci postupně přicházet s dalšími intimními produkty. Neznamená to ale, že plánuji nekonečné portfolio. Každý produkt, musí splňovat, co ty předchozí – kvalita, funkce, estetika. Protože vnímám ženu jako celek, tak se chci zabývat i produkty, které nejsou primárně erotické pomůcky, ale patří do oblasti sexuality, třeba z oblasti antikoncepce. Ale nejprve bych chtěla dokončit vibrační vajíčka, na kterých začínáme s vývojem.

Každý vývoj nových produktů stojí hodně peněz, takže současný plán je expandovat se značkou a stávajícími produkty i na jiné trhy v Evropě a získat tak potřebný kapitál. Zatím se mi to daří bez investorů, tak bych to chtěla dotáhnout co nejdál.

Získala jste mnoho významných cen za design, které jsou pro Vás zásadní?

Mám radost z každého ocenění. Je to dobrá zpětná vazba a motivace. Kromě té Studentské národní ceny si velmi cením ocenění za Tramvaj pro Prahu na BIO 22, Biennial of industrial design v Lublani. Tenkrát se na tramvaj přišel podívat i slovniský ministr průmyslu s tím, že ho mrzí, že v Lublani nemají tramvaje, že by tu mojí opravdu chtěli. A pak RED DOT award, které jsem získala za Whoop.de.doo vibrátor. Většinou to získávájí velké firmy a značky. Takže tuhle cenu vnímám nejen jako ocenění za design, ale i za provedení a výrobu.

Nevadí Vám, že jste teď vnímána jako designérka erotických pomůcek, pracujete i na jiných projektech?

Asi to tak úplně nevnímám, ale je pravda, že lidé neznají moje jméno, ale vědí, že to je ta s vibrátorem. Když mám čas, tak pracuji i na dalších zakázkách. Ale projekty si vybírám a často nabídky odmítám. Teď je pro mě zásadní jeden projekt, a to výletní tramvaj pro Prahu. Nakonec se tedy stalo to, že pracuji na nové tramvaji a myslím, že mě Dopravní podnik oslovil právě kvůli mé bakalářce. T3 Coupé – takhle jsem tramvaj nazvala – je výletní tramvaj, která je inspirována starými tramvajemi T3. Protože se jedná zatím o jeden kus, mohla jsem si dovolit udělat tu tramvaj opravdu luxusně. Skloubí se zde jak retro prvky, tak i nové technologie. Pojala jsem to trochu jako kdyby to bylo auto – „old timer“. Odtud i ten název – T3 Coupé má jen jedny dveře, takže "kupátko“. Tramvaj budeme představovat na letošním Designbloku, tak se moc těším, je to vlastně zatím největší „produkt“ který jsem navrhovala.

Ještě se vrátím k Vaší značce Whoop.de.doo. Jste na trhu od roku 2013, jak celých těch pět let hodnotíte, co byste udělala jinak?

Od momentu, kdy jsem se rozhodla, že budu vyvíjet a vyrábět Venušiny kuličky, do jejich uvedení na trh uplynulo vtipně přesně devět měsíců. Vibrátor trval rok, ale zavedení výroby, se kterým jsem vůbec nepočítala, další rok a tři čtvrtě. Teď už mám o hodně víc zkušeností, ale paradoxně, teď už bych se vlastně bála začínat takhle z ničeho, protože bych viděla bych všechny ty nástrahy. Samozřejmě bych některé věci řešila jednodušeji, ale na druhou stranu, když máte vizi a věříte, že to půjde, dokážete víc, než když máte zkušenosti a tím pádem se bojíte riskovat.

Anna Marešová (*1980)

anamaresova@gmail.com / www.annamaresova.com/ www.whoopdedoo.cz

Ráda navrhuji obyčejné předměty pro denní užívání. Zajímá mě čistota, jednoduchost a funkční design.

Dost se mi protiví současná nadprodukce zboží a také jsem si dost oblíbila sto let staré moto:

“Better to work 10 days on one product, than to manufacture 10 products in one day.“ Wiener Werkstäte 1903

Anna Marešová je produktová designérka zaměřující se na průmyslový design.

Nejvíce zaujala média svojí diplomovou prací, a to návrhem erotických pomůcek pro ženy, které pak i zrealizovala a založila svoji značku pod stejným názvem Whoop.de.doo.

Anna vystudovala produktový design na Fakultě umění a designu na univerzitě v Ústí nad Labem a na University of Derby. Za svou bakalářskou práci Tramvaj pro Prahu získala řadu ocenění. Obdržela cenu Národního technického muzea, Excelentní studentský design 2009 a prestižní cenu na Biennial of industrial design v Lublani, kde obdržela cenu za nejlepší studentskou práci. Její diplomová práce Whoop.de.doo - sada erotických pomůcek pro ženy, získala hodně pozornosti v médiích. Byla oceněná Národní cenou za studentský design 2011, Exit design 2011 a byla hodnocena jako prototyp roku magazínem Dolce Vita. V roce 2012 založila vlastní studio Anna Marešová designers, ve kterém spolupracuje s několika svými kolegy. V roce 2016 obdržela za svůj Whoop.de.doo vibrátor prestižní cenu RED DOT, v roce 2017 druhé místo v soutěži A’DESIGN AWARD & COMPETITION 2017 a cenu Louskáček - ACD award 2017.

V současnosti se věnuje udržitelnému designu a svojí značce Whoop.de.doo. Její práce se objevily na výstavách v Praze, Londýně i New Yorku.  Nyní spolupracuje s Dopravním podnikem hl.m. Prahy na nové eventové tramvaji pro Prahu T3 Coupé, která by měla spatřit světlo světa letos na podzim.

Začni psát komentář...

Odešli